THE FRIENDS EXPERIENCE IN AMSTERDAM

Na tien seizoenen en 234 afleveringen was op 6 Mei 2004 de laatste aflevering op televisie. In de laatste aflevering besloten Ross en Rachel er voor te gaan en samen met hun dochtertje Emma een gezin te stichten, gingen Chandler en Monica samen met hun tweeling Jake en Erica verhuizen, wilde Phoebe samen met haar vriend Mike ook een kind en zou Joey zorgen voor kuiken jr. en eend jr. De makers waren na tien seizoenen klaar met “Friends”, maar was de rest ook klaar met de serie? Allerminst! Er werden overal ter wereld The Friends Experience gehouden. Allereerst in 2019. Daarna was het te zien in Boson, Seattle, Parijs, Brussel en sinds Vrijdag 1 September 2023 is er ook één in Amsterdam.

Op Zondag 10 December 2023 bracht ik zelf aan The Friends Experience in Amsterdam. Bij binnenkomst kom je in een ruime hal waar ook de kassa is. Behalve dat je zelf foto’s mag maken, zijn er ook zes professionele momenten ingepland. Hier mag je zelf geen foto’s maken, maar met gekochte foto ticket bij de kassa ben je ook hier verzekerd van je foto’s. Na de ruime hal ga je door een deur naar binnen waar je vervolgens oog in oog staat met een andere deur, de welbekende roze deur. Voordat deze laatst genoemde deur open gaat word er door een vrouwenstem duidelijk gemaakt wat wel en niet mag tijdens The Friends Experience. Als vlug word duidelijk dat je naar Janice luistert. Na de uitleg van Janice gaat de roze deur open en betreed je de wereld van Friends. Allereerst is daar het eerste officiële fotomoment, je kan op de foto op de bank bij de fontein. Hierna kom je in een gang met zes paspoppen die aangekleed zijn als de hoofdpersonen. Je kan dus zien wat ieders kledingstijl is. Wanneer je dan de hoek om gaat kom je in een ruimte waar je meer vertelt word over het ontstaan van de serie. Vervolgens is het tijd voor het tweede officiële fotomoment, om de bank de trap op te tillen. Net als Ross, Chandler en Rachel dat in de serie deden. Hierna kom je bij twee paspoppen waar de hoofden van ontbreken. Zodoende kan je zelf achter de paspoppen gaan staan zodat het lijkt of jezelf de bewuste kleding aan hebt. Het gaat hier om de kleding die Ross en Chandler in het verleden eens droegen in een aflevering. Dan kom je bij de gang die de appartementen van de jongens en meiden scheid. Wanneer je iets verder loopt sta je in het appartement van de jongens. De voetbaltafel, de relax stoelen van Joey en Chandler, zelfs Joey’s knuffel Hugsy, alles is er. Als je dan door loopt zie je ineens de porseleinen hond, van Joey en Chandler. Vervolgens tref je weer een hoofdeloze paspop waar je zelf weer mee op de foto kan. Dit keer gaat het om de tientallen outfits die allemaal van Chandler waren en die Joey allen in één keer aan had in een aflevering. Weer een wandeling verder kom je bij het appartement van de meiden. De roze deur, de eettafel, het woongedeelte en zelfs de plek om naar de ‘ugly naked guy’ te kijken waar later in de serie Ross is gaan wonen. Tenslotte kom je bij de laatste set, die van Central Perk. Ga zelf op de bank zitten, neem al werkend de plaats van Gunther in of neem in de hoek plaats achter het keyboard om net als Phoebe zelf het nummer ‘Smelley Cat’ ten gehore te brengen. Wanneer je Central Perk verlaat zijn er nog twee officiële fotomomenten. De eerste is dat je voor een green screen staat en de achtergrond er later in gezet word. Dit gebeurd bij drie verschillende achtergronden. Ten tweede is dat nog de roze deur die dit keer op een keer staat zodat je met de hoofd om de hoek kan kijken, net als de hoofdspelers in de serie deden. In totaal zijn er dus vier officiële fotomomenten waar bij elkaar zes foto’s gemaakt worden. Dan is het afgelopen en sta je gelijk in een grote hal waar je zelf de gemaakte professionele foto’s kan kopen. Ook is er in de hal de nodige merchandise te koop.

De conclusie: Op de site word gezegd dat de mensen waarschijnlijk binnen een uur lopen. Hoe is dit wat betreft de kosten? Krijg je een beetje waar voor je geld? De entree kosten liggen tussen de 28 euro (standaard ticket) en 95 euro (VIP ticket). Hier zitten niet de vier fotomomenten bij. Elke foto kost 13 euro 50 op een grote print, 12 euro 50 op een kleine print en het digitale pakket met alle foto’s kost 20 euro. Als je na gaat dat je eigenlijk drie sets (de appartementen van de jongens, die van de meiden en Central Perk) wat natuurlijk het allerleukst is en het een uurtje duurt, is het niet goedkoop. Aan de andere kant was het wel een erge leuke, gezellige middag. Heel leuk om eens bezocht te hebben. Voor een Friends – fan (zoals ik zelf) toch zeker leuk om het bezocht te hebben. Toen ik na mijn bezoek aan The Friends Experience een aflevering van de tv-serie “Friends” keek voelde het voor mij voor als een feest van herkenning. Het leek echt of ik de appartementen en Central Perk bezocht had. En dat is natuurlijk niet waar, het gaat uiteraard om replica’s. Wat uiteraard betekend dat The Friends Experience heel realistisch opgebouwd is. Ondanks de hoge prijs dus toch wel een aanrader voor een bezoek.

The Friends Experience in Amsterdam is nog tot en met Zondag 7 Januari 2024 te bezoeken.

Kijk voor meer informatie op https://amsterdam.friendstheexperience.com/.

Recensist: Perry Krootjes