THEATERSPEKTAKEL

HANNA VAN HENDRIK

Recensie

Zaterdag 6 Juli 2019: Ik arriveer op Vliegveld Twenthe in Enschede wat in Juni en Juli 2019 de thuisbasis is van het theaterspektakel Hanna van Hendrik. Dat het groots opgezet is blijkt wel. Per keer is er plaats voor 1000 man om de voorstelling te bezoeken. De voorstelling is gesproken in Twents dialect en Nederlands. Voor aanvang van de show wordt het publiek in de gelegenheid gesteld om een maaltijd te nuttigen die bestaat uit een assortiment van (streek)gerechten. Nadat de vrijwilligers van de voorstelling in Hangar 11, waar Hanna van Hendrik speelt, het publiek hun plaatsen heeft toegewezen, begint de show.

We volgen gedurende drie seizoenen het leven van boerin Hanna (gespeeld door Johanna ter Steege) die de verkoop van haar boerderij, dat al jaren familiebezit is, tegen te houden. Het zijn de jaren zeventig en overal nemen burgers het heft in eigen hand. Tradities worden overboord gegooid of juist fel verdedigd. Onder meer de Twentse boeren in Tubbergen komen in opstand. Hun protest in 1971 tegen de ruilverkaveling is de felste boerenopstand in de Nederlandse geschiedenis. Door de dreigende verkoop van de boerderij komt het verleden van Hanna tot leven. Zo trouwt Hanna met de Limburgse vreemdeling Hendrik (gespeeld door Huub Stapel). Hun zoon Bert (gespeeld door Max Laros) wil graag motorcrosser worden en hun dochter Wilma (gespeeld door Marliz van Til) droomt van een bestaan in de grote stad en ziet een leven als danseres wel zitten. Op de boerderij is ook Lambertus (gespeeld door Jan Roerink), de vader Hanna en boer in hart en nieren. Een goede vriendin van Hanna is Ria (gespeeld door Magda Nij Bijvank), met wie ze veel mee maakt. Vervolgens wordt Hanna benaderd door Gerrit (gespeeld door Laus Steenbeeke), de leider van de protesterende boeren, om hun woordvoerster te worden. Direct wordt duidelijk dat het stuk Hanna van Hendrik, anders is dan al het andere wat je ooit gezien hebt. Zo blijft het niet bij de acht hoofdrolspelers, maar is er ook plek voor dertig figuranten, de vierkoppige live band Her Majesty, een zangkoor, tien ballerina’s, drie motorcrossers en zeven koeien!

Na de pauze begeleiden de vrijwilligers van de voorstelling het publiek naar een andere plek in Hangar 11. Hier volgt het tweede gedeelte. Zo is het publiek erbij als de kinderen van Hanna en Hendrik geboren worden. Er worden nieuwe landbouwmachines gekocht. Dan volgen de protesten waar alles uit de hand loopt. Ook verongelukt Hendrik, de grote liefde van Hanna. Wanneer Hendrik begraven wordt, openen de deuren en loopt de begrafenisstoet achter de kist aan naar buiten. Dan wordt er kenbaar gemaakt dat het publiek moet volgen.

Zodra het publiek op de overdekte tribune zit gaat het slotstuk van start. Hier zien we wat Hanna uiteindelijk besluit om met haar boerderij en koeien te doen. De auto met hierop de kist waar Hendrik in ligt rijdt weg over het vliegveld met onder meer de motorcrossers, terwijl de muziek klinkt.

Zeker de moeite waard van het vernoemen van zijn spel is Jan Roerink. Als dementerende opa Lambertus is hij niet alleen aandoenlijk, ook heeft hij vaak de lachers op zijn hand. Wie ook goed spel leveren en zo nu en dan voor de humor in het stuk zorgen zijn Huub Stapel (uit de film ‘Flodder’ en de tv-serie “Flikken Rotterdam”) als Hendrik en Laus Steenbeeke (uit de tv-series “Flodder” en “’t Schaep met de 5 pooten” uit 2006) als boer Gerrit. Johanna ter Steege (uit de film ‘Spoorloos’ en de Internationale film ‘Immortal Beloved’) is de initiatiefneemster van de voorstelling en speelt daarnaast de rol van Hanna. Zij is niet alleen een goede, maar ook een erg intensieve actrice. Dit laatste blijkt met name op het moment als haar geliefde Hendrik komt te overlijden. Naomi van der Linden (uit de musical The Color Purple) heeft de rol van vertelster in de voorstelling. Daarbij brengt zij onder begeleiding van de vierkoppige live band Her Majesty de muziek tot leven. Naomi heeft een prachtige stem en de nummers zijn geweldig om naar te luisteren. De voorstelling duurt 3 uur en 1 kwartier. Dit lijkt misschien een lange zit, maar dit heeft hoofdzakelijk te maken doordat het publiek zich twee maal moet verplaatsen. Wanneer je naar de show kijkt zou je zeker niet zeggen dat het zo’n lange speeltijd heeft. Het lijkt dan eerder of de tijd vliegt. De eindconclusie is dat het een mooi stuk is dat gespeeld wordt op een aparte locatie wat alles bij elkaar voor een zeer bijzondere ervaring zorgt. Het is echt een aanrader.

Hanna van Hendrik is nog tot en met Vrijdag 2 Augustus 2019 te zien op Vliegveld Twenthe in Enschede.

Kijk voor meer informatie en reserveringen op https://hannavanhendrik.nl/.

Recensist: Perry Krootjes