YOUP VAN ‘T HEK

 

De op 28 Februari 1954 in Naarden te Noord-Holland geboren Youp van ’t Hek richtte in 1973 samen met Debby Petter en Daan van Straaten Cabaret NAR op. Hiervan was de samenstelling wisselend, maar Youp was een constante factor. De voorstellingen van Cabaret NAR van 1973 tot en met 1979 waren Your Youp for you, Meer geluk dan wijsheid, Gele ellebogen, Blaffende honden, Alles in Wonderland (met deze voorstelling kreeg NAR enige bekendheid), Romantiek met mayonaise, Geen vakantie voor Youp en Jan en Zat ik maar thuis met een goed boek. Youp is columnist voor het NRC Handelblad en de VARAgids. De meeste van zijn columns zijn in boekvorm verschenen. Zo zijn er sinds 1979 al ruim 58 boeken uitgebracht.

 

Youp was in 1981 nog te zien met de voorstelling Zonder twijfel van Cabaret NAR. In 1982 begon hij zijn solocarrière met de productie, Man vermist. Youp was in 1983 samen met Onno Molenkamp te zien in het toneelstuk Gebroken glas. Tussen 1984 en 1987 speelde Youp de solovoorstellingen Verlopen en verlaten (in 1987 won hij met de elpeeregistratie van deze voorstelling een Edison in de categorie cabaret/theater), Tunnel zonder vluchtstrook en Hond op het ijs. Hij ontving in 1988 de Johan Kaartprijs. Sinds 1989 heeft Youp al 9 oudejaarsconferences gegeven. Met name zijn voorstelling Hond op het IJs uit 1987 en de Oudejaarsconference 1989 zorgde voor een doorbraak.

 

In 1990 was Youp één van de medeschrijvers van de one-woman-show, Adèle op de Orinoco. Hij was in 1991 presenterend artiest bij Kinderen voor Kinderen 12. Tussen 1991 en 1998 was Youp in de theaters te zien met zijn solovoorstellingen Alles of nooit, Ergens in de verte, Spelen met je leven, Scherven en De waker, de slaper & de dromer.

 

Hij stond in 2001 in de theaters met zijn solovoorstelling De wereld draait door en bracht in dat jaar ook zijn fotoboek Je leven vergeten uit. In 2003 speelde Youp zijn solovoorstelling Prachtige paprika’s. Hij bracht in 2004 het kinderboek De Wonderlijke Broertjes Pim En Pietje, Waarom De Dieren In Artis Op Zaterdag Zo Moe Zijn! en zijn luisterboek ’t Is Beter Stil Te Luisteren uit. In 2006 was Youp te zien met zijn solovoorstelling Louterliedjes, Youp & Matangi. Hij schreef in 2007 het toneelstuk Hexen, stond in de theaters met zijn solovoorstelling Schreeuwstorm en bracht in November 2007 eenmalig het glossy – magazine “Youp” uit. In 2009 speelde Youp zijn solovoorstelling Omdat de nacht…, schreef het toneelstuk Mijn man en bracht de fotoboeken 65 en Bob & Youp uit. Hij schreef en zong op 5 Juli 2010 samen met Guus Meeuwis het WK-lied “Majesteit” in NOS Studio Sportzomer in Zuid-Afrika. Dit lied werd geschreven ter gelegenheid van de halve finale van het WK voetbal 2010 van Nederland tegen Uruguay. Ook had Youp dit jaar een aandeel in de film ‘Sterke verhalen’. In 2011 verscheen zijn kinderboek De gelukkige olifant. Youp was in 2012 te zien met zijn solovoorstelling Wigwam, verleende zijn stem aan het personage Obelix voor de live-action film ‘Asterix en Obelix bij de Britten’ en is benoemd tot Cultural Professor van de TU Delft voor 2012. In 2013 kwam hij met het kinderboek De snelste zebra van de wereld. Youp was in 2014 samen met Thomas Verbogt te zien in de theaters met de voorstelling Mooie Verhalen en schreef de kinderboeken Verkeerde sokken en Sinterklaas en het kleine hoogtevreespietje. In datzelfde jaar werd hem eveneens de Edison Oeuvreprijs Kleinkunst toegekend. In 2015 stond Youp in de theaters met zijn solovoorstelling Licht. In 2016 is hem de VSCD Oeuvreprijs toegekend en in 2019 verscheen zijn boek Youp als beroep. Perry van Moov.nl ging voor aanvang van een voorstelling in gesprek met de zeer vriendelijke Youp van ’t Hek vanwege een interview voor de internetsite.

 

001.Je bent cabaretier (zowel solo als met cabaretgroep NAR), schrijft columns (voor het NRC Handelsblad & de VARAgids) en bent

       boekenschrijver (onder meer het kinderboek Verkeerde sokken uit 2014). Als je uit al je werkzaamheden een keuze moet maken die je het

       allerliefst doet, wat zou dit dan worden?

       Dan ga ik voor mijn theatershows. En als ik moet kiezen tussen optreden en schrijven, dan kies ik voor optreden. Schrijven is ook wel leuk maar

       optreden net iets meer. De interactie die je bij een show hebt is erg prettig. Mijn eerste kinderboek De Wonderlijke Broertjes Pim En Pietje, Waarom

       De Dieren In Artis Op Zaterdag Zo Moe Zijn! uit 2004 schreef ik min of meer voor mijn eigen kinderen.

002.In hoeverre ziet het publiek tijdens een voorstelling van je de echte Youp van ’t Hek op het podium?

       De Youp op het podium staat dichtbij hoe ik in het dagelijks leven zelf ben. Al dik ik het wel een beetje aan. Het vloeken op de bühne, zo ben ik zelf

       normaal ook. Dat ik het nog al vaak doe, daar ben ik me dus eigenlijk niet zo bewust van. Het is nou eenmaal wie ik ben. Wel wil ik er op letten om

       het wat te minderen.

003.Is een eerste show van uw voorstelling precies hetzelfde als de laatste show die je tijdens je tournee speelt?

       Hoewel de voorstelling wel degelijk een script bevat, is er altijd wel plaats om wat te improviseren. Zo kan ik een grap altijd nog wat beter bij schaven.

       Doordat ik het steeds wat bij schaaf, hoe klein ook, blijft het voor mij als cabaretier ook interessant om de voorstelling te doen.

004.Op welk moment uit je carrière ben je tot nu toe het meest trots en/of bewaar je de beste herinneringen?

       Dat is veel te veel om op te noemen. De eerste keer bijvoorbeeld dat ik in Theater Bellevue stond. Maar ook in Carré en het Concertgebouw.

       Allemaal leuke dingen die ik meegemaakt heb en op hun eigen manier een onuitwisbare indruk op mij gemaakt hebben. Dat ik in 2016 de VSCD

       Oeuvreprijs won was erg leuk. Ik was er blij mee, maar niets meer dan dat. Prijzen doen mij over het algemeen niet zoveel. Je gaat niet beter spelen

       van het winnen van een prijs. Belangrijker dan een prijs vind ik het publiek. Daar doe je het per slot van rekening allemaal voor.

005.Hoe kijk je terug op je tijd bij cabaretgroep NAR?

       De Cabaret Nar – periode was mijn tienjarige opleiding, mijn studenttijd. Zo zie ik het. Daar leerde ik ook het theatervak. Met de voorstelling Zonder

       Twijfel uit 1981, de laatste van Cabaret NAR, stonden we weken achtereen in Klein Bellevue te Amsterdam. Toen voelde ik me pas voor het eerst

       echt cabaretier. Mijn eerste, echte soloprogramma was Verlopen & verlaten uit 1984.

006.Hoe lijkt het je om weer eens samen met je vrouw Debby Petter een cabaretvoorstelling te maken?

       Debby zat samen met mij in twee voorstellingen van Cabaret Nar. Dit waren de producties Meer geluk dan wijsheid uit 1973 en Alles in Wonderland

       uit 1976. Hierna hebben we nooit meer samen op het podium gestaan. Voor een nieuwe samenwerking op het podium met Debby zijn geen plannen.

       Dat zou ik haar echt niet aan willen doen meer, haha. Wel heb ik twee toneelstukken geschreven waar Debby samen met Wivineke van Groningen in

       speelde. Het ging hierbij om de voorstellingen Hexen uit 2007 en Mijn man uit 2009. Ondanks dat Debby dus ook ervaring als cabaretier heeft geeft

       ze mij bij het maken van een nieuwe show geen feedback. Wel ziet ze uiteindelijk altijd de show in het theater natuurlijk.

007.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van je verwachten?

       Tot en met Zaterdag 22 Februari 2020 ben ik nog in de theaters te zien met de voorstelling Met de kennis van nu.

 

Kijk voor meer informatie op https://www.youp.nl/ en https://hekwerk.nl/artiesten/youp-van-t-hek/voorstelling-2/.

 

Fotograaf: Bob Bronshoff

 

Interview: Perry Krootjes

Maak jouw eigen website met JouwWeb