UCO EGMOND

 

De op 8 Oktober 1948 in Eindhoven te Noord-Brabant geboren Uco Egmond debuteerde in 1973 met de strip Eppo in het tijdschrift Pep. De strip was een groot succes en toen de bladen Pep en Sjors in 1975 fuseerden, gingen ze verder onder de naam Eppo. In de reeks Eppo verschenen tussen 1978 en 1982 vijf albums. Uco tekende de strip tot en met 1985. Uco maakte tussen 1976 en 1983 samen met Peter Coolen onder het gezamenlijke pseudoniem Peco de strip De Leukebroeders, waarvan twee albums verschenen. Tussen 1982 en 1986 werkte Uco samen met Hanco Kolk en Gerrit Stapel aan de strip Falco en Donjon, waarvan drie albums zijn verschenen. Hij verliet in 1986 het tijdschrift Eppo en werd freelance kunstenaar. Tussen 1986 en 1997 was Uco werkzaam bij illustratiestudio Line Up in Eindhoven waarvan hij de medeoprichter was. Uco tekende in 1987 de educatieve strip over verkeersborden Het Bordenvolkje. In 1994 creëerde hij de mascotte ‘Dutchy’ van het Nederlands voetbalelftal tijdens het WK van 1994. Uco maakt sinds 1998 voor het bedrijf Goliath puzzels. Van 2009 tot en met 2013 was hij opnieuw werkzaam bij het stripblad Eppo. Uco wekte in 2009 ook weer aan de strip De Leukebroeders. In 2011 bracht hij de strip TobKok uit. Uco werkte tussen 2013 en 2016 aan de strip Junior & Co waarvan vier albums verschenen. In 2013 maakte hij samen met Caryl Strzelecki Het relikwie en Het lam gods. Perry reisde af naar Son en Breugel in Noord-Brabant waar hij de zeer vriendelijke Uco Egmond sprak vanwege een interview voor de internetsite.

 

001.Hoe is de liefde voor strips bij je ontstaan?

       In mijn schooltijd tekende ik al voor de lol strips voor de schoolkrant. Vroeger waren we bij ons thuis lid van het blad Pep. Mijn vader maakte

       aquarellen, net als mijn moeder dat later ook ging doen. Vroeger las ik met name de Belgische strip Suske & Wiske, maar dan wel de reeks gemaakt

       door Willy Vandersteen en de Belgische strip Lucky Luke. Als ik mijn voorbeeld als stripmaker toch de Franse strip Guust (rond de stripfiguur Guus

       Flater, red.) geweest.

002.Op welk moment uit je carrière ben je tot nu toe het meest trots en/of bewaar je de beste herinneringen?

       Dat is toch wel dat in 1974 de strip Eppo bedacht heb. Aan het eerste deel, Eppo: In de puree uit 1978, heb ik helemaal zelf gewerkt. Daarna schreef

       Gerrit Stapel mee aan wat verhalen. Met Gerrit heb ik later ook nog aan het verhaal De zwarte toren van de strip Falco en Donjon gewerkt. Wanneer

       ik nu mijn eigen werk van de strip Eppo terug zie, dan zou ik het nu anders gedaan hebben.

003.Kan je zowel een overeenkomst als groot verschil noemen tussen je zelf en de Eppo uit de gelijknamige strip?

       De strip Eppo die ik in 1974 voor de eerste keer tekende, moest een beetje lijken op de tv-serie “Stiefbeen en zoon” uit 1963. Zelf speelt de strip zich

       grotendeels af in de antiekzaak van Ouwe. Vroeger heb ik Zelf appelklokjes verkocht, ook wel iets wat je in een antiekzaak tegen komt. Ik had

       vroeger zelf ook een hond, maar deze leek totaal niet op Pineut. Eppo zelf lijkt meer op een vriend van mij van vroeger.

004.Hoe kijk je terug op je samenwerking met Peter Coolen aan de strip De Leukebroeders?

       Dat was een heel leuke tijd. Ik zorgde voor de schetsen, het schijven en tekenen, terwijl Peter de strip inkte. De strip Falco en Donjon is gestopt in

       1986 en De Leukebroeders in 2009. Om van die strips nu weer een volwaardig stripalbum te maken, dat zie ik niet zitten. Daar heb ik simpelweg de

        energie niet meer voor.

005.In 1982 bedacht je de strip Falco en Donjon die zich afspeelde in de Middeleeuwen. Wat sprak je zo aan in de tijd dat je hiervoor koos voor

       je verhaallijn?

       Tussen 1982 en 1986 zijn er drie albums van de reeks verschenen. De verhalen één en zes heb ik zowel getekend als geschreven. Verhaal twee is

       geschreven door Gerrit Stapel en de verhalen drie, vier, vijf en zeven door Hanco Kolk. Dat ik voor de middeleeuwen koos als verhaallijn, komt omdat

       ik nogal van geschiedenis hou. Dat vind ik gewoon een hele leuke tijd. Ik heb mezelf ook wel verdiept in die tijd als research voor de strip. Al is Falco

       en Donjon natuurlijk wel een strip en geen serieus werk.

006.Je maakt ook puzzels. Kan je hier iets meer over vertellen?

       In 1985 heb ik het bedrijf Comic Design opgericht. Dit zorgt dat ik mijn werk digitaal, via de computer kan doen. Samen met mijn vrouw Cita maak ik

       sinds 1998 puzzels voor het bedrijf Goliath dat ze uit geeft. Het maken van de puzzels doe ik via de computer. Cita verzorgt de inkleuring van de

       puzzels. De puzzels bestaan uit 1000 puzzelstukjes en worden niet alleen in Nederland verkocht, maar wereldwijd. Ik vind het veel leuker om puzzels

       te maken dan strips.

007.Wat kunnen we in de toekomst nog van je verwachten?
       
Voor het bedrijf Goliath blijf ik vooralsnog gewoon mijn puzzels maken.

 

Kijk voor meer informatie over de puzzels van Uco Egmond op https://www.goliathgames.nl/puzzels/.

 

Interview: Perry Krootjes