Home » Interview Tim Oliehoek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TIM OLIEHOEK

 

De op 27 Februari 1979 in Stompwijk (van de gemeente Leidschendam) te Zuid-Holland geboren Tim Oliehoek kwam in 1997 in de publiciteit toen hij zijn amateurfilm ‘Buy or Die’ schreef, produceerde en regisseerde. Door deze film werd Tim aangenomen op de Nederlandse Film en Televisie Academie. Hij schreef en regisseerde voor zijn afstuderen in 2001 de korte film ‘Isabelle’. Na zijn afstuderen belandde hij in reclamewereld. Daar regisseerde Tim diverse reclamespots. De eerste lange film die hij regisseerde, was de telefilm ’15.35: spoor 1’ uit 2003. Deze stond op de nominatielijst voor de Prix D'Italie. Bij deze telefilm deed Tim de cameraregie en Marcel Hensema regisseerde de acteurs. Tim’s eerste grote bioscoopfilm was de film ‘Vet hard’ uit 2005. Datzelfde jaar was hij ook één van de achttien regisseurs van de film ‘Allerzielen’. In 2006 volgde Tim zijn tweede avondvullende film met ‘Spion van Oranje’. Hij maakte in 2011 zijn derde avondvullende film ‘Pizza Maffia’. In 2013 was het tijd voor Tim’s vierde avondvullende film, ‘Chez Nous’. Hij regisseerde in 2014 zijn vijfde avondvullende film, ‘Wiplala’. Deze film werd bekroond met een Gouden Film, won een publieksprijs op het Mill Valley Film Festival in Californië, was de grote winnaar in Polen tijdens het Ale Kino! International Young Audience Fim Festival 2016 en behoorde ook tot de favorieten op het Griffoni Film Festival, Toronto en Zlín. Op het International Children’s Film Festival India (ICFFI) in Bombay werd de film uitgeroepen tot beste film en kreeg Tim een prijs als beste regisseur. In 2015 regisseerde hij de miniserie ‘De Zaak Menten’. De serie trok ruim één miljoen kijkers op NPO 2, kreeg lovende kritieken en won een Gouden Kalf voor Beste Televisiedrama, een TV-beeld, een Director’s NL-Award en een Rockie-Award in Canada. In 2017 regisseerde Tim de tv-serie “Het geheime dagboek van Hendrik Groen” die een Gouden Kalf won voor Beste TV Drama. Tim regisseerde de korte films ‘Verknipt’, ‘Innamorata’, ‘Bennie’, ‘The Champ’, ‘The Horseless Prince’ (eveneens schrijver) en ‘De Sprookjessprokkelaar’. Van de korte film ‘Het everzwijn’ was hij de mede producent. Tim was de assistent van de regisseur bij de korte film ‘The American Bickmann Burger’. Bij de film ‘Zwartboek’ was hij second unit regisseur. Tim heeft diverse afleveringen geregisseerd van de tv-series “Shouf shouf!”, “Voetbalvrouwen”, “Van God los”, “Moordvrouw”, “Bureau Raampoort” en “Celblok H”. Als acteur had hij een aandeel in de film ‘Ron Goossens, Lowbudget Stuntman’, een rolletje in de korte film ‘Klik’ en gastrollen in tv-series als “Costa!” – de serie” en “Shouf shouf!”. Perry van Moov.nl ging in gesprek met de vriendelijke Tim Oliehoek vanwege een interview voor de internetsite.

 

001.Wat is je favoriete CD en waarom?
       Een favoriet CD heb ik niet. Wel heb ik verschillende CD’s die ik erg leuk vind. Meestal luister ik naar soundtrack (filmmuziek, red.) omdat ik daar

       inspiratie van krijg. Zo vind ik John Williams en Hans Zimmer twee briljante componisten.
002.Wat is je favoriete nummer?
       Het nummer “Till the Morning Comes” van Neil Young vind ik erg bijzonder. Dat is iets wat gewoon met mijn jeugd te maken heeft.
003.Draai je wel eens muziek vlak voor de opnames?
       Ja zeker. Een CD die al zeker een jaar in de autoradio zit, is de filmmuziek van ‘The Bourne Supremacy’ (met Matt Damon, red.). Hierbij ga ik altijd

       veel te hard rijden. Oh zo fout, maar wel erg gaaf! Haha.
004.Hoe belangrijk is muziek in je leven?
       Heel belangrijk! Het geeft gevoel weer en kan je stemming bepalen. Een vakantie lang zonder muziek zou ik dus echt niet kunnen. Dan neem ik ook

       altijd mijn I-pod en speakers mee hoor.
005.Hoe belangrijk is muziek voor je in je films?
       Ook voor een film is muziek ontzettend belangrijk. Zo kan het een scène sturen, de juiste toon geven of zelfs redden. Een niet zo goed gelukte scène

       kan ineens in de montage tot leven komen door muziek.
006.Wie is je favoriete zanger/zangeres/groep?
       Dat is erg divers. Zo vind ik Mika, Phil Collins, Jamie Cullum, Elton John, John Legend en Robbie Williams bij de mannen erg goed. Terwijl ik bij de

       dames graag naar muziek van Tina Turner luister. Mijn favoriet in Nederland is Paul de Leeuw.
007.Wat is je favoriete sport? En beoefen je zelf ook een sport?
       Zo’n drie keer per week ga ik naar de sportschool. Verder hou ik me niet zo met sport bezig.

008.Het gebeurt geregeld dat een bepaalde regisseur een ‘lievelingsspeler’ krijgt, die hij vaker gaat casten. Ligt het in je bedoeling om dit met

       de tijd ook te doen?
       Bij de film ‘Spion van Oranje’ is het idee ontstaan om een film te maken met Paul de Leeuw in de hoofdrol. Ook hebben we Jack (Wouterse, red.)

       benaderd, want met hem heb ik erg plezierig aan mijn film ‘Vet hard’ gewerkt. Maar hij was helaas niet beschikbaar. En ja, dan houdt het natuurlijk

       op. Wel zou ik in de toekomst heel graag weer eens met Jack willen werken.
009.In hoeverre is het lastiger om Paul de Leeuw te regisseren als hij voor een scène zowel Francois als Bruno moet spelen?
       Eigenlijk is dat niet echt moeilijk. Paul heeft dat natuurlijk destijds met de film ‘Filmpje!’ uit 1995 ook gedaan en nog belangrijker, hij is iemand die zijn

       vak erg goed verstaat. Je repeteerde het twee keer met Paul. Eén keer zijn rol als Francois en één maal als Bruno. Tijdens het repeteren was er nog

       de mogelijkheid tot improvisatie en dan konden we dus eventueel er nog wat dingen aan toevoegen. Zodra we gingen filmen stond echter alles vast.
010.De film ‘Spion van Oranje’ was na ‘Vet hard’ uit 2005 je tweede avondvullende film. Laatst genoemde was een enorm succes. Voelde je

       daarom in die periode dat je met ‘Spion van Oranje’ bezig was tot aan de première een soort van druk?
       Wanneer ik zo druk bezig ben met de film kon ik de druk prima uitschakelen. Sterker nog, dat is er dan niet. Toen ik alleen maar bezig was om ‘Spion

       van Oranje’ te maken, dacht ik helemaal niet aan ‘Vet hard’. Zodra de film echter helemaal klaar is en in de bioscoop draait, dan kan het wel zijn dat

       ik denk “Is deze film wel beter dan?!”. Dan kan je er namelijk ook niks meer aan veranderen.
011.Streef je een carrière zoals regisseur Paul Verhoeven nu heeft in Hollywood na? En vindt je zelf ook niet dat je films on-Nederlands zijn?
       Oh jazeker, absoluut. Dat is natuurlijk wel een droom om te bereiken wat hij heeft bereikt. Zelf vind ik Amerikaanse films heel leuk om naar te kijken,

       dus is het voor mij logisch dat ik films op een Amerikaanse manier probeer te pakken. Met zowel een beperkt budget als de beperkte mogelijkheden

       proberen we dat. En tot nu toe lukt het.
012.De werktitel van ‘Spion van Oranje’ was in eerste instantie ‘Vet hard 2’ maar veranderde uiteindelijk dus. In hoeverre leken die films op

       elkaar?
       Beide films waren met een flinke knipoog en net als ‘Vet hard’ werd ook ‘Spion van Oranje’ een harde film. Zulke films vind ik leuk om te maken. Als

       doelgroep richten we ons op de doelgroep vanaf twaalf jaar en ouder met allebei de films. Toch waren de films wel heel anders van elkaar.

013.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van je verwachten?
       Vanaf Oktober 2019 is de vierdelige miniserie ‘Stanley H.’ te zien die ik regisseer.


Kijk voor meer informatie over Tim op zijn eigen site www.timoliehoek.nl.

 

Foto: ANP

 

Interview: Perry Krootjes