THEO VAN DE SANDE

 

De op 10 Mei 1947 in Tilburg geboren Theo van de Sande begon al tijdens zijn opleiding aan de Nederlandse Filmacademie, te werken  in de film industrie, als camera assistent bij de internationale Cult film ‘Bezeten – Het gat in de muur’ (waarvan de Internationale titel ‘Obsessions’ is, red.) van Pim de la Parra voor Scorpio Films. De de toen nog onbekende Martin Scorsese droeg bij aan het script van deze film. Daarna was hij camera assistant bij de films ‘Drop-out’, ‘Wat zien ik’, ‘João en het mes’ en ‘Turks fruit’, camera operator voor ‘Naakt over de schutting’ en draaide een  gedeelte van de korte documentaire  ‘Carna’. In 1971  werkte  Theo van de Sande aan de film ‘Blue Movie’ en tussen 1973 en 1987 was hij cameraman voor de films ‘Vaarwel’, ‘Dakota’, ‘Zwaarmoedige verhalen voor bij de centrale verwarming’, ‘Alle dagen feest’, ‘Het debuut’, ‘Doctor Vlimmen’, ‘Mijn vriend’, ’Het meisje met het rode haar’, ‘Charlotte’, ‘Golven’, ‘Van de koele meren des doods’, ‘Giovanni’, ‘De illusionist’, ‘De Anna’, ‘Schatjes!’, ‘De schorpioen’, ‘De ijssalon’, ‘Het Bittere kruid’, ‘De aanslag’, ‘Mama is boos!’, ‘De wisselwachter’ en ‘Zoeken naar Eileen’. Ook filmde hij lange documentaires zoals ‘Stranger at Home’ , ‘Wij komen als vrienden’,’Verdronken Land’,’De Fabriek’, ‘De Plaats van de vreemdeling’,’Stamping Grounds’ ( zijn eerste film als cameraman voor de Europese Woodstock, red.). In 2008 verzorgde Theo van de Sande het camerawerk voor de film ‘Wit licht’ (waarvan de Internationale titel ‘Silent Army is, red.) Hij verleende zijn medewerking aan de korte film ‘Straf’, de expeditie film ‘Oronoque’ (waarvan hij co-director is) die de prijs kreeg van “Best expedition film” op het Trento  Expeditie Film Festival. Hij werkte aan de korte tv-films ‘De elektriseermachine van Wimshurst’ en ‘Entrée Brussels’ en de tv-series “Q & Q”, “Dubbelleven” en “Pim”. Hij ontving in zowel 1982 als 1987 een Gouden Kalf voor zijn werk over een tijdsspan van 10 jaar.

 

Tussen 1977 en 1994 was Theo van de Sande cameraman bij de Tunesische films‘Soleil des hyènes’ en ‘Les hirondelles ne meurent pas à Jerusalem’, de Belgische film ‘Kasper in de onderwereld’ en de Duitse film ‘Der Madonna-Mann’. In 1980  had hij een gedeelde titel als cameraman voor de Belgische film ‘De witte’.

 

In 1987, nadat de film ‘De Aanslag’ de Oscar voor de “Best Foreign Language Film” had gekregen, emigreerde Theo van de Sande naar Los Angeles. Hij was tussen 1988 en 2025 cameraman van de films ‘Miracle Mile’, ‘Crossing Delancey’, ‘Rooftops’, ‘The First Power’, ‘Once Around’, ‘Eyes of an Angel’, ‘Body Parts’, ‘Big Girls Don’t Cry…They Get Even’, ‘Wayne’s World’, ‘It Was a Wonderful Life’, ‘Exit to Eden’, ‘Bushwacked’, ‘Volcano’, ‘Colors Straight Up’ (Oscar Nomination Feature length Documentairy), ‘Blade’, ‘Cruel Intentions’, ‘Big Daddy’, ‘Little Nicky’, ‘Double Take’ (ook ‘Second Unit Director’), ‘High Crimes’, ‘DysFuntional Family’, ‘Out of Time’, ‘Little Black Book’, camera werk voor de Lange Documentaire ‘Cowboy del Amor’ (eveneens co-producent), ‘Steal a Pencil for Me’ (eveneens producer), ‘S.O.S.: State of Securtiy’ (eveneens associate Producer), de speelfilms ‘Beauty Shop’, ‘Yours, Mine & Ours’, ‘The Marine’, ‘College Road Trip’, ‘The Hole’ ‘Grown Ups 1 - 2’, ‘Just Go with It’, ‘Carjacked’, ‘Love and Honor’, ‘Homefront’, ‘Bad Santa 2’, ‘The Wrong Missy’, ‘Magic Camp’,‘Beautiful Wedding’ en ‘La Dolce Villa’, de TV-Films ‘Tuesdays with Morrie’, ‘The Memory Keeper’s Daughter’, ‘Deliverance Creek’, ‘Salamander’ en TV-Pilots for the series “The Practice”, “The Bold Type” en “Skymed”. Verder was Theo van de Sande cameraman van korte films als ‘Salamander’, ‘Wet’ en ‘Focus Forward/Solar Roadways’, ‘The Street Lawyer’ en ‘Salem Rogers’, afleveringen voor TV-Series “Women: Stories of Passion”,“Profiler”, “The Richess”, “October Road”, “Bosch”, “Carnival Row”. Perry had een gesprek met Theo Van de Sande voor de internetsite.

 

001.Als je uit al je werkzaamheden een keuze moet maken wat je het allerliefst doet, wat zou dit dan zijn?

       Dan kies ik voor speelfilms. Ook heb ik tv-series gefilmd, zowel in Nederland als Amerika. In Nederland was dit de tv-serie “Q & Q”, terwijl ik in

       Amerika vooral geïnteresseerd was in TV-Pilots (toonaangevende eerste aflevering, red.)  zoals voor “The Practice”,en “Beauty and the Beast” uit

       2012. Tussen 1969 en 1987 had ik in Nederland als cameraman al aan ruim 34 projecten gewerkt. Het was tijd voor iets nieuws en Amerika werd

       toch gezien als het land van de filmindustrie. De film '‘Miracle Mile’ uit 1987 was mijn eerste Amerikaanse film.

002.Als je twee films mag noemen, één Nationaal en één Internationaal, waar je het meest trots op bent en/of de beste herinneringen aan

       bewaart, welke zouden dit dan zijn?

       Nationaal zou ik dan gaan voor de film ‘Van de koele meren des doods’ uit 1982 en Internationaal voor de film ‘Blade’ uit 1998. Een prijs winnen

       voor mijn werk vind ik niet belangrijk, want ik werk niet voor prijzen. Toch voelde ik mij wel vereerd  toen ik in zowel 1982 als 1987 een Gouden Kalf

       voor mijn camera werk over de tijdsspan van 10 jaar  mocht ontvangen.

003.Je hebt door de jaren al met de nodige bekende sterren samen gewerkt. Wie was echter het meest leuk om mee te werken of heeft de

       meeste indruk op je gemaakt?

       Bij de mannen kies ik voor Morgan Freeman met wie ik in 2002 werkte aan de film ‘High Crimes’. Terwijl ik bij de dames ga voor Salma Hayek met

       wie ik in 2010 en 2013 werkte aan de films ‘Grown Ups 1 - 2’, maar ook Jennifer Aniston met wie ik in 2011 werkte aan de film ‘Just Go with It’. Met

       Denzel Washington wekte ik in 2003 samen aan de film ‘Out of Time’. Hij is weliswaar een goede acteur en aangenaam persoon buiten het werk,

       maar tijdens de opnames was hij soms moeilijk en niet de meest sympathieke persoon. Graag zou ik willen werken met acteur Gary Oldman, bekend

       voor zijn werk in de film ‘Darkest Hour ‘ over Churchill, waar hij een Oscar als beste acteur voor kreeg in 2021. Hem bewonder ik al sinds zijn film ‘Sid

       and Nancy’ uit 1986.

004.Je werkte geregeld met uw partner samen. Hoe was dat?

       Met mijn eerste partner Noucha van Brakel heb ik samen gewerkt aan de films Zwaarmoedige verhalen voor bij de centrale verwarming’ uit 1975 en

       ‘Het debuut’ uit 1977. Zij als regisseuse, ik als cameraman. We hadden geregeld knallende ruzies tijdens de opnamenperiodes. Het was dan ook

       nooit de bedoeling om na de film ‘Het debuut’  nog eens samen te werken. Bij de film ‘Van de koele meren des doods’ uit 1982 viel de

       oorspronkelijke cameraman  Jan de Bont echter weg en moest ik noodgedwongen toch zelf weer het camerawerk bij Nouchka’s  film doen. Ondanks

       dat er tijdens de opnamen achter de schermen ook de nodige irritaties ontstonden tussen ons twee, moet ik wel zeggen dat ik de film ‘Van de koele

       meren des doods’ een schitterende film vind geworden. Met mijn ex partner Michèle Ohayon heb ik ook diverse keren gewerkt. Samen hebben we de

       documentaires ‘It Was a Wonderful Life’ uit 1992, ‘Colors Straight Up’ uit 1997, ‘Cowboy del Amor’ uit 2005 en ‘S.O.S.: State of Securtiy’uit 2010 en

       de korte films ‘Salamander uit 1990 en ‘Focus Forward/Solar Roadways’ uit 2012 gemaakt. Wij werkten wellicht wat afstandelijker samen, maar onze

       films hebben toch tientallen prijzen gewonnen

005.Sinds 2015 geef je internationale ASC Master Classes & Seminars over de hele wereld. Hoe is het idee hiervan ontstaan?

       Kees van Oostrum was de president van de ASC , (The American Society of Cinematographers, red.) en heeft mij hiervoor benaderd. Met Kees als

       regisseur had ik eerder gewerkt in Nederland aan de film ‘Het bittere kruid’ uit 1985 en in Amerika in 1998 aan een aflevering van de tv-serie

       “Profiler”. Hij als regisseur, ik als cameraman. De internationale ASC Master Classes zijn  bestemd voor professionele filmmakers. Een klas telt 35

       mensen en ik geef dan les in alle facetten van het werk als cameraman, geconcentreerd op de overgang van analoog naar digitaal camerawerk,

       Want daar komt wel het nodige bij kijken.

006.Wat kunnen we op showbizz gebied in de toekomst nog van je verwachten?

       Binnenkort verschijnt de Amerikaanse Sony film ‘The Haunting in Wicker Park’ waar ik e ‘Director of Photography’ was in Serbia. Mijn volgende

       project is ‘Marinus’, geregisseerd door Ben Verbong  en gebaseerd op het leven van Marinus van der Lubbe, een 25 jarige Nederlander, die in 1933

       Der Reichstag, het Duitse regeringsgebouw, in brand stak, een korte tijd nadat Adolf Hitler de macht in Duitsland had overgenomen. Een heldhaftige

       daad om de aandacht te richten op het snel opkomende Nazisme. In 1981 heb ik gewerkt aan de eerste film van Ben Verbong ‘Het meisje met het

       Rode Haar’ met hoofdrolspeelster Renée Soutendijk, ook haar eerste film. Een pracht film die ik onlangs met het EYE heb gerestaureerd, nadat we

       het oorspronkelijke negatief na 10 jaar hadden teruggevonden. Ook heb ik dit jaar mijn twee eerste Amerikaanse films gerestaureerd ‘Miracle Mile’ en

       ‘Crossing Delancey’, waardoor deze door de 4K digitale restauratie Future proof zijn gemaakt.

 

Kijk voor meer informatie over Theo Van de Sande op https://theovandesande.com/.

 

Interview: Perry Krootjes

Maak jouw eigen website met JouwWeb