STEVEN DE JONG

De op 26 Juni 1962 in Scharsterbrug te Friesland geboren Steven de Jong speelde in zijn begintijd bij het toneelgezelschap Tryater in Friesland. Hierna volgde van 1986 tot en met 1987 de opleiding bij de acteurstudio/De trap in Amsterdam. Van 1988 tot en met 1989 deed hij de opleiding Acteren en Presenteren in Maarsen en vervolgens van 1993 tot en met 1994 de Media Academie in Hilversum. Zijn eerste echte betaalde acteerdebuut maakte hij op 23-jarige leeftijd in een gastrol in de Vara comedyserie “Zeg ‘ns Aaa”. Van 1990 tot en met 1993 was Steven in de vaste rol van Jeroen Jansen te zien in de tv-serie “Spijkerhoek”. Ook had hij in die periode een gastrol in de tv-serie’s “12 steden, 13 ongelukken” en “Bureau Kruislaan”, een rol in de film ‘In naam der wet’ en maakte met een vriendenclub de Friese tv-serie “Frjemd”. Deze serie won uiteindelijk de Olon-Award voor de regie, productie, het scenario en het acteerwerk waar Steven (mede-)verantwoordelijk voor was. Hierna werd hij van 1993 tot en met 1994 regie assistent bij de tv-serie “Medisch Centrum West”. In 1995 was Steven te zien als Ate Wallinga in de TV-Film ‘De Gouden swipe’ dat ook zijn regiedebuut betekende. Daarnaast was hij ook de schrijver en producer van dit project dat in 1996 de FriescheFilmfondsPrijs kreeg. Van 1995 tot en met 1999 was hij als regisseur verbonden aan de soapserie “ONM” en in de periode van 1999 tot en met 2000 was hij creative producer en regisseur bij de tv-serie “Westenwind”. Laatst genoemde won de Televierring toen Steven werkzaam was bij de serie. De Friese film ‘De Fuke’ verscheen in 2000. Hier was Steven te zien in de rol van Germ. Deze film betekende tevens zijn tweede regiefilm. Ook produceerde en schreef hij het project dat twee nominaties voor een Gouden Kalf kreeg. Rense Westra werd genomineerd voor zijn rol als Jelle Hun als Beste Acteur en Steven zelf werd genomineerd als Beste Regisseur. Uiteindelijk kregen beiden heren de Grolsch prestatieprijs 2000. Als regisseur was Steven van 2001 tot en met 2002 verbonden aan de succesvolle RTL4 soapserie “GTST”. Daarnaast heeft hij diverse TV-,radiocommercials, bedrijfsfilms en videoclips geregisseerd.

Landelijke bekendheid kreeg hij echter als regisseur met zijn derde film, ‘De Schippers van de Kameleon’ uit 2003. Behalve dat Steven verantwoordelijk was voor de regie, was hij ook de producer en schrijver van de film en nam de rol van Heit Klinkhamer op zich. Uiteindelijk behaalde de film zowel de gouden als de platina film, kreeg de stimuleringsprijs en bleek de best bezochte Nederlandse film van 2003. In 2004 was Steven één van de regisseurs van de tv-serie “De Erfenis”. Voor Steven zou 2005 een druk jaar betekenen. Zo was er allereerst het succesvolle vervolg ‘Kameleon 2’ waarin hij wederom als Heit Klinkhamer te zien was. Dit betekende Steven’s vierde regiefilm en ook deze film produceerde en schreef hij dat net als de eerste film zowel de gouden als de platina film werd, het vervolg kreeg de stimulansprijs en ditmaal was deze film de best bezochte van 2005. Stevens’s volgende project was de Friese tv-serie “Baas Boppe Baas” waarvoor hij één van de producers, schrijvers en regisseurs van was. Vervolgens regisseerde hij een aantal afleveringen van de Twentse soapserie “Van jonge leu en oale groond”. Als Rechercheur Cor Wolters was Steven te zien in de Friese soapserie “Dankert & Dankert” waarvan hij ook een aantal afleveringen schreef, produceerde en regisseerde. Maar ook 2006 zou geen rustig jaar voor Steven worden. Zo had hij een rol als klant in de film ‘Sportman van de Eeuw’, was producer van de Nederlandse horrofilm ‘Dood eind’ en kroop wederom in de huid van Heit Klinkhamer, maar nu voor De Kameleon ontvoerd. Een musical waarvan hij tevens één van de producers van was. In 2007 kwam ‘De Scheepsjongens van Bontekoe’ uit, Steven’s vijfde regiefilm. Hiernaast was hij ook verantwoordelijk als producer en schrijver en nam de rol van Hajo’s vader voor zijn rekening in de film. Een jaar later werd de film goud. In 2008 was Steven te zien als Tjerk Verhoef in zijn zesde en zevende film, te zien ‘Snuf de hond in oorlogstijd’ en ‘Snuf de hond en de jacht op de vliegert Volckert’. Eerst genoemde film heeft hij ook geproduceerd, geschreven en geregisseerd. Datzelfde jaar was Steven wederom als Tjerk te bewonderen in “Snuf de hond – de serie” die hij eveneens produceerde. Ook speelde Steven de rol van Tjitse de Vries in de tv-serie die hij eveneens produceerde en schreef. In 2009 verscheen de achtste film van Steven, ‘De hel van ‘63’, die hij produceerde, schreef en regisseerde. Steven was in 2010 wederom te zien als Tjerk Verhoef in zijn negende en tiende film, ‘Snuf de hond en het spookslot’ en ‘Snuf de hond en de ijsvogel’, die hij beiden eveneens regisseerde. In 2011 verscheen ‘Penny’s Shadow’, de elfde film van Steven die hij produceerde en regisseerde. Steven kwam in 2013 met zijn twaalfde film, ‘Leve Boerenliefde’. Deze heeft hij geproduceerd, geschreven en geregisseerd. In 2014 bracht Steven zijn dertiende film ‘Stuk!’ uit. Hij heeft deze film geproduceerd, geschreven, geregisseerd en had er nog een klein rolletje in. In 2017 verscheen de veertiende film van Steven, ‘Spaak’. Hij schreef en regisseerde deze film en had een klein aandeel in de film. Perry van Moov.nl reisde af naar Friesland en sprak daar met de zeer vriendelijke Steven de Jong vanwege een interview voor de site.


001.Wat is je favoriete CD en waarom?
       Voor mij is dat de CD ‘Bad For Good’ van Jim Steinman. Dit is bombastische rock die me echt jeugdsentiment bezorgt.
002.Wat is je favoriete nummer?
       Mijn favoriere nummer is “Scorpions” van Wind of Change. Hier kan ik erg sentimenteel van worden.
003.Draai je wel eens muziek vlak voor de opnames?
       Zo’n vijftien jaar lang heb ik een platenwinkel gehad, dus muziek is zeker belangrijk voor me. Wanneer je filmt, dan let je niet op muziek. Maar

       eenmaal tijdens de montage wel. Als ik zelf speel gebruik ik geen muziek om emoties op te roepen. Ik laat de rest gaan, je kunt dan zelf ook niets

       anders doen.
004.Hoe belangrijk is muziek in je leven?
       Altijd heb ik in de auto muziek aan. Een vakantie zonder muziek zou ik denk ik ook niet kunnen. Ik kan het me niet eens voorstellen. Alles wat ik op

       vakgebied doe, draait om emotie. En muziek is wel de puurste emotie die je kan overbrengen. Wanneer ik op vakantie ben, dan ben ik ook

       geïnteresseerd in de muziek van dat land.
005.Hoe belangrijk is muziek voor je in je films?
       Ja, dat is eigenlijk hetzelfde. Film is emotie overbrengen en muziek is dan een belangrijk onderdeel. De impact van muziek is in een film heel groot.

       Vanaf dag één dat ik regisseer heb ik ook mijn eigen componist. Hij heeft altijd alle muziek voor me gemaakt en is altijd bij een project betrokken, bij

       alles scènes. In de films zit namelijk heel veel muziek.
006.Wie is je favoriete zanger/zangeres/groep?
       Dat is voor mij de Nederlandse symfonise metalband, Within Temptation. En hun zangeres Sharon den Adel vind ik een prachtig, onnederlands

       persoon.
007.Wat is je favoriete sport? En beoefen je zelf ook een sport?
       Naar voetbal kijk ik graag en dan met name die van de club SC Heerenveen. Soms zit ik wel een beetje dubbel te kijken. Neem nou de Olympische

       Spelen van 2008 in Peking. Dan zie je Maarten van der Weijden die al een vreselijke ziekte als kanker overwonnen heeft en tijdens het openwater

       zwemmen op de tien kilometer ook nog ‘eventjes’ de gouden plak wint. Dat vind ik zo goed. Daar kijk ik dan naar, maar ook hoe ze iets in beeld

       brengen. Hoe gaan ze daar vaktechnisch mee om. Zelf doe ik trouwens aan voetbal, een beetje fitness en hardlopen en als er ijs ligt ga ik schaatsen.
008.Als je uit al je werkzaamheden een keuze moest maken die je het liefst doet, wat zou dit dan worden?
       Dat vind ik wel ingewikkeld. Het is juist zo leuk om alles af te wisselen. Ik werk altijd in teamverband, ook tijdens het schrijven. Regisseren ligt me wel

       het beste, maar om enkel dit te doen geeft me niet zo veel voldoening. Tien jaar geleden had dat me wel voldoening gegeven. Nu vind ik het echter

       veel leuker om een film van a tot z te maken. Om een idee naar een script te bewerken, daarna uit te voeren en vervolgens op de markt te brengen.

       Spelen is net als regisseren ook heel leuk maar niet altijd. Ik zit ook in een enorme luxe positie, ik hoef namelijk niet te kiezen. Het is wel druk dat ik

       me soms af vraag waarom ik overal bovenop wil zitten. Maar het is gewoon mijn ding. Ik ben geïnteresseerd in de chemie tijdens de opname tussen

       de mensen en dat weer in de film terug te laten komen.
009.‘De gouden swipe’ en ‘De fûke’ zijn op Nationaal gebied minder bekende werken van je. Hoe komt dat denk je? En hoe vind je het dat je

       gezien wordt als regisseur van jeugdfilms?
       Beiden films die je noemt zijn Friestalig en daardoor ook minder interessant voor de rest van Nederland. Wel zijn de films uitgezonden en op DVD

       verschenen. In Friesland zelf zijn deze twee films wel bekend. En dat ik in een hokje word gezet omdat ik altijd jeugdfilms maak vind ik niet zo erg,

       maar het is wel iets typisch Nederlands. Ik doe gewoon projecten wat ik erg leuk vind. Mijn latere films ‘De hel van ‘63’, ‘Stuk’ en ‘Spaak’ waren wat

       meer voor een volwassen publiek.

010.Hoe kijk je terug op je periode dat je de rol van Jeroen Jansen speelde in de tv-serie “Spijkerhoek”?
       Haha, joh dat is lang geleden. Ik heb van 1990 tot en met 1993 de laatste drie seizoenen meegedaan aan de serie. Het was een hele leuke tijd, maar

       deuren heeft het niet voor me geopend. Wel had ik toen al de interesse in regisseren en ging dan ook vaak naar de regie van “Spijkerhoek”. Hierna

       ben ik van 1993 tot en met 1994 bij de tv-serie “Medisch Centrum West” aan de slag gegaan als de assistent van de regisseur.
011.Je werkt vaak met dezelfde mensen, zoals bijvoorbeeld met in Maart 2015 op 68 jarige leeftijd overleden acteur Rense Westra met wie je

       achttien keer heb samen gewerkt. Is dit een bewuste keuze of puur toeval?
       Voor Rense scheef ik altijd speciaal een rol. Hij moest gewoon altijd meedoen van mij. Want wat een goede kerel was dat zeg. Zowel qua werk als

       privé. Ik leerde Rense kennen toen hij net een moeilijk periode achter de rug had. Toen hebben we samen in 1996 de tv-film ‘De gouden swipe’

       gemaakt en dat heeft hij fantastisch gedaan. Hij was gewoon heel goed in zijn vak. Rense hoorde echt in de top tien thuis van Beste Nederlandse             Acteurs.
012.Waarom koos je acteur Chris Zegers voor één van de hoofdrollen van de film ‘De hel van ‘63’ uit 2009?
       Chris had de juiste leeftijd voor de rol en is heel sportief. Ik was wel heel verbaasd dat hij niet kon schaatsen. Dus toen zei ik tegen hem dat hij dat

       dan maar moest leren. Zo is het dus gekomen.
013.Behalve regisseur ben je ook acteur in je eigen films. Is dit niet soms lastig ten opzichten van de andere spelers, aangezien jij als regisseur

       meer verantwoordelijk hebt voor het eindproject dan de rest van de cast?
       Daar heb je gelijk in, ja. De verhouding naar de mensen is wel afwijkend, maar ik werk op een bepaalde manier. Bij mijn films is alles één groep en

       dat vind ik leuk. Castleden en mensen van de crew, iedereen is naar mijn mening even belangrijk.
014.In ‘Snuf de hond in oorlogstijd’ uit 2008 werd de hond Snuf door drie honden ‘gespeelt’. Waarom was dit?
       Een hond kan nog zo goed getraind zijn, als hij geen zin heeft, dan houdt het op. In dat geval haal je hond twee of drie erbij. Er gaat natuurlijk enorm

       veel tijd in zitten en ze zijn ook heel moeilijk om te regisseren. Vandaar dus dat we voor Snuf drie honden nodig hadden. Zelf hou ik enorm van dieren

       en zag het dus gewoon als een grote uitdaging.
015.“Een film is geslaagd als er momenten zijn waar je later aan terugdenkt”, heb je wel eens gezegd. Bij welke film van jezelf heb je de meeste

       van dit soort momenten?
       Dat is een hele moeilijke vraag. Iedere film die ik gemaakt heb heeft wel iets van mezelf. Tuurlijk is de ene wat beter geslaagd dan de andere. Maar

       doordat ik zo bij al mijn films betrokken ben zie ik ze als mijn eigen “kinderen”. Ik hou van ze allemaal. Maar als je een naam wilt horen, dan wordt het

       ‘De fûke’ uit 2000. Een kleine film die we in dertien dagen gemaakt hebben en waar een paar momenten in zitten die ik over twintig jaar nog op mijn

       netvlies heb staan.
016.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van je verwachten?
       Vanaf April 2018 is “Kameleon de serie” op tv te zien die ik heb geregisseerd.


Kijk voor meer informatie over Steven de Jong op www.stevendejongfilms.nl.


Interview: Perry Krootjes

Maak jouw eigen website met JouwWeb