ROSA DA SILVA
De op 23 September 1986 in Klazienaveen te Drenthe geboren Rosa da Silva is van Portugese afkomst was als kind op tv als te zien in de “Mini Playbackshow”. In 2002 was ze te zien in het toneelstuk Faust revisted. Rosa presenteerde in 2007 het programma “Planet Europe”. In 2008 en 2009 had ze rollen in de theaterproducties Charley, Morgen bij jou en Pijnparadijs. Rosa was in 2010 te zien in de voorstellingen Fantamagoria en Rosa da Silva, terwijl ze dat jaar ook begon te studeren aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie. In 2011 was Rosa te bewonderen in het toneelstuk Reigen. Ze had in 2013 een rol in de theaterproductie Talloze Namen, maakte het sketch-programma It Touched Me en speelde rollen in de toneelstukken Dantons Dood en Wreed en Teder. In 2014 studeerde Rosa af. Ze werd bekroond met de Drentse Talentprijs Cultuur. Ook speelde ze dat jaar haar eerste commerciële rol, namelijk die van Anne Frank in de theaterproductie Anne. Rosa was te zien in de korte films ‘De Bestemming’ en ‘Don Carlos’. Gastrollen had ze in tv-series als “Jeuk”, “Het Klokhuis” en “Danni Lowinski”. Perry van Moov.nl ging voor de internetsite in gesprek met de zeer vriendelijke Rosa da Silva voor aanvang van een voorstelling vanwege een interview.
001.Wat is je favoriete CD en waarom?
Dat is de CD ‘Aosem’ van Daniel Lohues (Daniel zorgt eveneens voor de liedteksten van de musical De Tweeling, red.).
Ik ben eigenlijk gek op al zijn muziek. Zijn teksten zijn voor mij heel herkenbaar, omdat ik uit dezelfde streek in Drenthe
kom. Die ‘herkenning’ in combinatie met zijn prachtige melodieën en nuchterheid is voor mij goud.
002.Wat is je favoriete nummer en wanneer zet je deze graag op?
Voor mij is dat het nummer “My baby just cares for me” van Nina Simone. Haar stem, haar achtergrond, haar geluid,
haar muziek. Alles is prachtig en interessant en klopt helemaal. Dit nummer brengt me in een dubbel gevoel. Blij en
dankbaar, maar het maakt me ook melancholisch en verdrietig. Dit nummer stond vroeger bij ons thuis heel hard aan en
klonk door het hele huis. Ik moet bewegen en meezingen als ik het nu zelf opzet.
003.Draai je wel eens muziek vlak voor de opnames en/of optredens?
Ja, dat doe ik wel regelmatig. Dan zet ik voornamelijk muziek van Daniel Lohues op. Maar op het moment ook vaak Ed
Sheeran of Sam Smith. Het zijn stuk voor stuk mensen die mooie verhalen vertellen in hun muziek. Als mijn hoofd echt
te vol zit, draai ik ook wel eens harde dance-muziek, om even te dansen voordat ik opga. Dat helpt wel eens om te
ontspannen voor de voorstelling.
004.Hoe belangrijk is muziek in je privé-leven?
Muziek is heel erg belangrijk voor mij. Ik zou absoluut niet een vakantie zonder muziek willen. Dat vind ik naast saai,
ook erg zonde. Ik vind het heel mooi als ik bijvoorbeeld door een vreemd land reis, dat te beleven met een soort
‘soundtrack’. Zo komt het regelmatig bij me voor dat wanneer ik een bepaalde zanger of zangeres hoor, ik dan weer
helemaal die vakantie beleef. Dat is toch heerlijk?!
005.Wie is je favoriete zanger/zangeres en/of groep?
Mijn favoriete zangeres zijn Stromae (de artiestennaam van Paul Van Haver, red.), Daniel Lohues, Ed Sheeran en Sam
Smith. Bij de vrouwen luister ik graag naar muziek van Nina Simone en de bekend fado-zangeres Mariza (haar volledige
naam is Mariza Reis Nunes, red.). En lievelingsgroepen zijn The Beatles, de Britse alternatieverockband Coldplay en de
Britse folkrockband Mumford & Sons.
006.Met wie zou je wel eens een duet willen zingen?
Mariza bewonder ik enorm. Als ik met haar een duet in het Portugees mag zingen, dan knap ik uit elkaar van geluk. Ik
ben haar grootse fan en ze heeft naast Nina Simone een prachtige stem met enorm veel kracht en warmte.
007.Wat is je favoriete sport? En, beoefen je zelf ook een sport?
Mijn favoriete sport is basketbal. Daar doe ik inmiddels zelf niet meer aan. Vroeger wel, wat ik ongelooflijk cool vond.
Nu zwem ik veel. En hardlopen vind ik ook fijn om te doen.
008.Je hoort wel eens dat ieder personage dat een acteur of actrice speelt iets van zichzelf bevat. Kan je zowel een
overeenkomst als groot verschil noemen qua karaktereigenschap tussen jezelf en Anne Frank uit het toneelstuk
Anne?
Je vraagt je natuurlijk altijd wel af hoe jezelf in bepaalde situaties zou reageren. De overeenkomst tussen ons is dat we
allebei al heel vroeg wisten wat we wilde worden. Zelf wist ik dat namelijk al op mijn dertiende. Anne was brutaal en
gevat voor haar leeftijd. Dat ben ik zelf totaal niet. Ook ben ik geen type om een dagboek bij te houden. Ik ben veel te
bang dat anderen het lezen, haha.
009.Hoe heb je het castbezoek van Anne aan het concentratiekamp Auschwitz te Polen ervaren?
Dat was heel indrukwekkend. Je leest en ziet erover, maar als je er dan daadwerkelijk bent ervaar je het toch nog
intenser. Door je ervaringen daar kan je jezelf nog beter in je personage en het verhaal verplaatsen. Ook hielp het de band
met de castleden onderling te versterken omdat iedereen hetzelfde heeft gezien daar.
010.Op welk moment uit je carrière ben je tot nu toe het meest trots en/of bewaar je de beste herinneringen?
Dat is erg lastig omdat ik natuurlijk eigenlijk nog enkel het toneelstuk Anne en de musical De Tweeling heb gedaan. Als
ik toch iets moet noemen, dan ga ik voor Anne. Dit was mijn eerste grote productie waar het toch allemaal eigenlijk voor
mij mee begon.
011.Wat betekent de Drentse Talentprijs Cultuur die je in 2014 won?
Heel bijzonder vond ik het om die prijs te krijgen. Ik wist ook totaal niet dat die prijs bestond. En dat terwijl ik zelf uit
Drenthe kom, haha. Dat het een Drentse prijs is, was helemaal belangrijk aangezien dit natuurlijk de provincie is waar ik
geboren ben. Met deze prijs stimuleren ze in Drenthe talent dat zich wil ontwikkelen en niet enkel met hun talent in
Drenthe wil blijven.
012.Wiens mening op jouw spel in de musical De Tweeling is belangrijker voor je: die van Tessa de Loo, die van Ilse
De Lange & JB Meijers of die van je familieleden?
Dan zou ik gaan voor de mening van mijn familie. Het boek van Tessa de Loo uit 1993 had ik op school al gelezen. Toen
ik de rol in de musical had gekregen, heb ik hem opnieuw gelezen. Ook de film uit 2002 heb ik gezien. Toch volgt onze
musical meer het boek dan de film. De tekst van de musical is echter wel heel mooi bewerkt door Frank Ketelaar en Kees
Prins (het duo dat ook verantwoordelijk is voor de musical Hij Gelooft In Mij, red.). Ilse en JB letten vanwege hun
werkzaamheden in de muziekindustrie misschien grotendeels op de muziek in de musical. Natuurlijk hoop je wel dat ze
het mooi vinden. Gelukkig lieten zowel Tessa, Ilse als JB op de première weten dat ze tevreden met het eindresultaat
waren. Daar was ik wel blij mee natuurlijk.
013.Met je tegenspeelster Hanna van Vliet uit de musical De Tweeling heb je al eerder samen gewerkt, net als
regisseur Ruut Weissman. Is het prettig dat je hun beiden al van een vorige productie kent?
Het kan inderdaad heel prettig zijn als je nauw met iemand samen moet werken en je diegene al kent van een eerdere
productie. Je hoeft elkaar dan niet meer af te tasten. Ruut heeft mij geadviseerd om de Toneelschool &
Kleinkunstacademie te gaan volgen. Daar is hij inmiddels al 30 jaar de artistiek leider van. Samen met Lidwien Roothaan
regisseerde hij mij in 2013 in de voorstelling Talloze namen. Met Hanna speelde ik in 2013 al eerder in het toneelstuk
Wreed en teder. Ook zijn we allebei in 2014 afgestudeerd aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie. Ik
weet trouwens niet of de chemie tussen Hanna en mij bij de voorstelling Wreed en teder er al was, waardoor we beiden
voor de musical De Tweeling zijn benaderd.
014.Na het toneelstuk Anne is de musical de Tweeling eigenlijk je tweede grote commerciële project waar je in speelt
met allebei oorlog als in een belangrijke rol. Is het een bewuste keuze om dit genre te doen of puur toeval?
Dat is puur toeval. Het legt aan de audities waar ik voor gevraagd word. Wel zou ik het leuk vinden om na de musical De
Tweeling ook meer tv en film te doen. En dit dan vervolgens met het theater af te wisselen. Want een combinatie van al
deze werkzaamheden is het leukste.
015.Heb je wel eens mee gemaakt dat je na de voorstelling bleef hangen in de emoties van de musical?
Bij de repetities ben je nog op zoek en gebeurd dat wel eens. Ook kan dit nog gebeuren bij de try-outs. Dan ben je vaak
nog wat nerveus voor de naderende première. Maar na de première gebeurt dat niet meer. Als het goed is ken je als
actrice je rol doen en kan je die dingen dan wel scheiden.
016.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van je verwachten?
Tot en met Zondag 26 Juni 2016 ben ik nog te zien als Lotte in de musical De Tweeling.
Kijk voor meer informatie over de musical De Tweeling op http://www.stage-entertainment.nl/ en www.eventim.nl.
Fotograaf: Jan-Jelle de Boer
Interview: Perry Krootjes
Maak jouw eigen website met JouwWeb