RON SCHUIJT
De op 10 Mei 1985 in Leidschendam te Zuid-Holland geboren Ron Schuijt studeerde in 2010 af aan de Willem de Kooning Academy in Rotterdam. Hij is sinds zijn afstuderen werkzaam als illustrator voor diverse opdrachtgevers. In 2012 debuteerde Ron met zijn beeldroman Tussen katers en spraakwater. Hij kwam tussen 2016 en 2018 met twee delen van de stripreeks Tijl. Ron heeft in 2018 Ron Drawing History opgericht en sinds die tijd houdt hij zich bezig met het maken van Smallpress boekjes. In 2023 verscheen het eerste deel en in 204 het tweede deel van Not a Mimic, waarbij hij en 16 andere makers hun liefde delen voor tabletop roleplaying games. Ron werd in 2012 genomineerd voor Tussen katers en spraakwater als beste debuutstripboek. In 2018 werd hij genomineerd voor jeugdalbum van het jaar voor zijn strip Tijl. Perry ging in gesprek met de vriendelijke Ron Schuijt vanwege een interview voor de internetsite.
001.Welke strips las je vroeger als kind graag zelf?
Mijn ouders hadden een flinke verzameling van de strips Suske en Wiske en Asterix, we hadden thuis een abonnement op Donald Duck Weekblad
en zelf kocht ik graag de albums van de strip Roel en zijn beestenboel. Toen ik ging puberen, vond ik strips even niet zo interessant meer. Bij het
afstuderen in Haarlem in 2010 leerde ik Maaike Hartjes (schrijfster en tekenaar van strips, red.) en zij liet mij zien wat strips tekenen allemaal
nog meer kon zijn. Hierdoor opende echt mijn ogen. Stripmakers die belangrijk voor mij zijn geweest als ontwikkeling in het worden van stripmaker is
toch bijvoorbeeld Rob van Barneveld, een Small Press – maker. Maar ook mensen als Simon Hanselmann, Jamie Hewlett en Ashley Wood zijn
belangrijk voor mijn ontwikkeling als stripmaker geweest. Nog steeds ben ik zoekende naar wat mijn eigen stijl is. Ik denk dat je altijd wel
zoekende blijft naar je eigen stijl.
002.Hoe is het idee van Not A Mimic – boekjes ontstaan?
Ik was op de Big Draw Stripmarkt in Nijmegen. Daar zag ik veel jonge stripmakers die geweldig werk maakte rondom table top roleplay games, maar
die geen boekjes hadden. Ze hadden enkel buttons of stickers. Toen kwam ik op het idee van Small Press – boekjes over dit onderwerp, om dit met
meerdere te doen. Ik heb dit in de groep gegooid en gevraagd wie er mee wilde doen. Zestien personen zagen dit wel zitten en nu is het de
bedoeling dat er jaarlijks een album van verschijnt. Steeds weer met een andere samenstelling van striptekenaars. In 2023 verscheen het eerste deel
en in 2024 het tweede deel van Not a Mimic. We gaan het met zijn allen uitgeven en delen de kosten. Zelf heb ik wel uiteindelijk de financiële
eindverantwoordelijkheid. Het is dus geen klassieke uitgave.
003.Hoe is het idee ontstaan van je debuutstrip Tussen katers en spraakwater?
Toen ik op de Willem de Kooning Academy in Rotterdam zat schreef ik al korte Verhalen. Het was toen enkel nog alleen het verhaal, getekend was
het nog niet. Ik wilde een beeldroman maken en dat is het met Tussen katers en spraakwater ook geworden. Met de ervaringen die ik toen had is de
strip goed geworden. Al had ik het nu misschien anders gedaan. Lang heb ik gewerkt aan de strip waardoor de stijl niet helemaal continu hetzelfde
bleef. Ik stuurde mijn werk op naar Marc de Lobie van Uitgeverij Syndikaat en hij liet weten dat hij met mij door wilde. Marc is iemand die zich richt op
onbekend talent een kans te geven.
004.Je carrière is natuurlijk pas van start gegaan, maar op welk moment ben je tot nu toe het meest trots en/of bewaar je de beste
herinneringen?
Dat was toen ik in 2012 voor de eerste keer op de Stripdagen in Haarlem stond. Alles erom heen was zo gezellig. Maar ook de boekpresentatie van
het eerste deel van mijn stripalbum Tijl uit 2016. In 2012 werd mijn album Tussen katers en spraakwater genomineerd voor beste stripboek. Die
nominatie was een debuutprijs. Mijn album Tijl werd in 2019 genomineerd voor jeugdalbum van het jaar in 2018. Die nominaties betekende voor mij
dat ik op de goede weg was. Uiteindelijk won ik zelf niet met Tijl de prijs, maar werd deze gewonnen door de Belgische Floris De Smedt met zijn
album Kapitein Ansjovis. Dat album heb ik daarna zelf ook gekocht en ik kan enkel zeggen dat het terecht gewonnen heeft. Zelf betrof ik de winnaar
van de debuutprijs is 2012.
005.In 2016 verscheen het eerste deel van je strip Tijl. Wat sprak je zo aan in het personage Tijl Uilenspiegel dat je hier een strip in zag?
Tijl Uilenspiegel is iemand die door meerdere mensen gebruikt is om een verhaal te vertellen. Er zijn meerdere versies van Tijl in zowel binnen als
buitenland. Ik vond het wel interessant er een eigen versie van te maken. Die complexe tijd, waar bisschoppen en adel toe behoorde.
006.Hoe is het idee voor Drawing History ontstaan?
In 2018 ben ik begonnen met Drawing History. Het boek ‘Silk Roads’ door Peter Frankopan stond er centraal voor. Deze vond ik zo mooi. In dit boek
stond de verbintenis tussen het oosten en het westen erg centraal. Ik wil er de geschiedenis als interessegebied wat aantrekkelijker mee maken, om
het zo te leren. Zelf heb ik namelijk een fascinatie voor geschiedenis. Met het maken van Drawing History hoop ik dat de mensen meer van de wereld
te weten komen, zodat ze wat toleranter naar elkaar toe worden.
007.Wat kunnen we in de toekomst nog van je verwachten?
Er staan wel wat dingen voor Drawing History in de planning, waaronder lesbrieven en zelfs een boek, maar hier kan ik helaas nog weinig concreets
over vertellen.
Kijk voor meer informatie over Ron Schuijt op https://ronschuijt.nl
Interview: Perry Krootjes
Maak jouw eigen website met JouwWeb