Home » Interview Robert van der Kroft

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROBERT VAN DER KROFT

 

De op 11 April 1952 in Rotterdam te Zuid-Holland geboren Robert van der Kroft werd bekend als striptekenaar, toen hij in 1973 zijn professionele loopbaan als striptekenaar begon bij het weekblad Donald Duck.. Hier zou hij uiteindelijk tot en met 1977 werkzaam blij blijven. Robert tekende van 1973 tot en met1975 ook voor de weekbladen Pep en Sjors. In 1975 is hij medeoprichter van stripblad De Vrije Balloen, waarvoor hij tot en met 1977 ook de nodige strips tekent. Een deel van zijn werk verschijnt onder de naam 'de Wiroja's', dit is een naam die verwijst naar het samenwerkingsverband tussen Robert, Jan van Die en Wilbert Plijnaar. Zo begonnen de mannen in 1975 met de strip Sjors & Sjimmie voor weekblad Eppo. Robert maakte tussen 1976 en 1977 de strip Jopper & Bars voor KRO-gids ‘Studio’. In 1977 verscheen van Sjors & Sjimmie het eerste stripalbum in de winkels. Na 45 albums kwam er in 2000 echter een einde aan de stripalbums. Robert werkte in 1977 mee voor de tekst en lay-out aan het (muziek-) blad Knock-Out. Van 1977 tot en met 1978 speelde hij in de band T-plus. Robert tekende van 1977 tot en met 1980 RVS – strips voor de Paraplu. Van 1978 tot en met 1981 was hij discjockey in Kaa-Cee, Heavy, Eksit en Arena. Robert werkte in diezelfde periode mee aan de tekst en lay-out voor het (muziek-)blad Raket. Van 1979 tot en met 1980 speelde hij in zijn eerste professionele band, Neh. Robert werkte in diezelfde periode mee aan de tekst en lay-out van het (muziek-)blad Eksitkrant. Van 1979 tot en met 1981 maakte hij Calvé pindakaaskrant – strips.

 

Robert tekende van 1980 tot en met 1981 Mona toetjes – strips voor Libelle. Van 1981 tot en met 1984 speelde hij in de band, op straat. Robert maakte tussen 1983 en 2016 vijf albums van de strip Droppie Water, in opdracht van Unie van Waterschappen. Van 1984 tot en met 1985 speelde hij in de band Yompin’ Cockroaches. Het weekblad Eppo ging in 1985 over in de nieuwe naam, Eppo Wordt Vervolgd. Vanaf 1988 volgde in weekblad Flair de nieuw strip Claire, van de heren van de Wiroja’s. Behalve in het Nederlands verschijnt deze ook in het Frans. In dit jaar winnen de heren van de Wiroja’s ook de Stripschappenning. Ook gaat in dat jaar Eppo Wordt Vervolgd over in de nieuwe naam Sjors & Sjimmie Stripblad.

 

In 1990 maken de mannen van de Wiroja’s de nieuwe strip Claire. Inmiddels telt deze strip alweer 28 albums. Robert speelde van 1991 tot en met 2005 in de band Zorro. In 1992 was hij discjockey bij Radio Razor. Robert richt in 1994 samen met Tonio van Vugt het tijdschrift Zone 5300 op. Een stripblad voor de Nederlandse alternatieve scene. Behalve dat Robert hier redacteur is, was hij tot 1999 ook uitgever van het tijdschrift. Ook kreeg het weekblad Sjors & Sjimmie Stripblad in 1994 een nieuwe naam, SjoSji. Robert was in 1995 verantwoordelijk voor het decor van het tv-programma “Kinder Kafee”. In datzelfde jaar won hij met het tijdschrift Zone 5300 voor de twee keer de Stripschapspenning. Samen met de andere heren van de Wiroja’s won hij zijn derde Stripschapssprijs. Robert ontwierp in 1996 de kinderafdeling van C&A. In 1998 was hij discjockey bij Radio Rijnmond. Robert won in datzelfde jaar ook de Brabant Strip Sympathie prijs en met Zone 5300 de Stripmuseum – prijs. Het weekblad SjoSji veranderde in 1999 weer naar de naam Eppo. Zo heet het weekblad vandaag de dag nog altijd.

 

Robert tekent in 2000 Sjors & Sjimmie voor de PTT – strip postzegels. Van 2005 tot 2013 woonde hij in de gemeente Fratta Todina, in de provincie Perugia in Italië. Robert maakte in 2005 maakte de illustraties voor Annie, het verhaal van de Musical. In 2010 illustreerde hij voor Dr. Dolittle, het verhaal van de Musical. Robert woont sinds 2013 weer in Nederland. Sinds 2015 is hij discjockey onder de naam: the Plastic Fantastic Timemachine. Robert werkte mee aan de organisatie van diverse (kunst- en muziek-)festivals en party’s in onder andere Eksit, Arena, Nighttown, Twijfelaar, het Park en Parkzicht. In 2016 is hij één van de grondleggers van het jaarlijkse crossover stripfestival 'Cross Comix’ in Rotterdam. Verder tekende hij het album Sally’s Schoonheidssalon en het verzamelde werk, Ratjetoe. Ook zijn er van de strip Claire diverse vertalingen verschenen. Zo zijn er 16 nummers in het Frans, één in het Duits en één in het Egyptisch. Digitaal verschenen er van de strip Claire twee delen. Eén op de iPhone en één op de iPad. Perry van Moov.nl ging in gesprek met de zeer vriendelijke Robert van der Kroft vanwege een interview voor de internetsite.

 

001.Wat is je favoriete CD?

       Mijn favoriete CD is ‘The Scene Between’ van de Engle zesmansformatie The Go! Team.

002.Wat is je favoriete nummer?

       Voor mij is “T.O.R.N.A.D.O.” van The Go! Team mijn lievelingsnummer.

003.Draai je wel eens muziek tijdens het tekenen?

       Als ik schetsen met potlood maak, dan wil ik me extra concentreren en heb ik graag rust om me heen. Tijdens het tekenen heb ik vervolgens de BBC

       radio graag op staan als achtergrond. Voor mij werkt dat erg fijn. Omdat het Engels is leid het mij ook niet af. De muziek hoor ik wel, maar ik luister

       niet naar de taal. Mijn werk doe ik. Ik heb een eigen tekenruimte waarin ik het prettig vind om wanneer ik werk, alleen te zijn.

004.Hoe belangrijk is muziek in je privéleven?

       Muziek is heel belangrijk voor me. Ik bespeel het zelf. Heel lang geleden heb ik geloof ik wel eens een vakantie zonder muziek gedaan. Maar

       normaal gesproken neem ik altijd mijn radio mee. Ik zou wel zonder muziek kunnen, maar niet willen.

005.Wie is je favoriete zanger/zangeres en/of groep?

       In dat geval ga ik voor de groep The Go! Team.

006.Met wie zou je wel eens een duet willen zingen?

       Het lijkt me wel leuk om met striptekenaar Martin Lodewijk (van o.a. Agent 327) een duet te zingen. Tussen 1958 en 1978 was Martin namelijk ook

       actief in de muziek. Daarbij schreef hij in 1980 mee aan het vijfde Sjors & Sjimmie – album ‘De doerakken’, die ik tekende.

007.Wat is je favoriete sport? En, beoefen je zelf ook een sport?

       Met sport heb ik helemaal niets. Behalve dat ik er zelf niet aan doe, kijk ik er ook niet naar. En in het verleden was ik al meer bezig met tekenen en

       het spelen in bands.

008.Welk stripfiguur dat je tekent is je favoriet?

       Dat is niet zozeer één persoon. Maar de persoon die op dat moment het best tot zijn of haar recht komt in het desbetreffende verhaal. De

       hoofdpersoon die mijn favoriet is, is dus steeds afhankelijk van het verhaal. Het verhaal moet goed zijn. Dat is in de eerste plaats belangrijk.

009.Kan je een stripfiguur van je noemen waar je wel een gelijkenis met je zelf in ziet?

       Sjors & Sjimmie spelen met spuitbussen, terwijl de kolonel de baas is. Hij is het gezag en de politie. In dat opzicht sta ik zelf wat dichter bij Sjors &

       Sjimmie. Daarbij ben ik net als Sjors & Sjimmie ook nog steeds wel een belhamel, haha.

010.Op welk moment uit je carrière ben je tot nu toe het meest trots en/of bewaar je de beste herinneringen?

       Omdat ik zeer perfectionistisch ben, ben ik het meest trots op mijn recente werk. Toen ik mijn professionele loopbaan als tekenaar begon was ik 21

       jaar, terwijl ik 23 jaar was toen ik begon met tekenen van de Sjors & Sjimmie. Nu ben ik 65 jaar en zie wat er in mijn oudere werk allemaal beter zou

       kunnen.

011.Op welk prijs die je heb gewonnen ben je het meest trots?

       Zowel een publieksprijs als een juryprijs voor je werk ontvangen voor je werk is wel leuk. Belangrijk is het echter niet. Je gaat er namelijk niet beter

       door tekenen ofzo. Wel vind ik het een mooie bevestiging. Onbewust werkt het misschien wel als een stimulans.

012.Wat vind je belangrijk dat een strip met lezers doet: even ze weg halen uit de realiteit, zonder ergens aan te denken te lezen of ze iets leren

       op een leuke manier?

       Tussen 1983 en 2016 maakte ik vijf albums van de strip Droppie Water. Dit was voor kinderen van tussen de 6 en 12 jaar. Daarin wilde ik de

       doelgroep zeker wel iets leren. De strip werd ook gemaakt in opdracht van Unie van Waterschappen. Bij Sjors & Sjimmie is het als we de lezer daar

       al iets willen leren, meer op de achtergrond. Het doet er daar niet zo toe als bij Droppie Water.

013.Van 1973 tot en met 1976 was Jan Steeman (overleden in Januari 2018 op 84 jarige leeftijd, red.) met 4 stripalbums je voorganger als

       tekenaar van Sjors & Sjimmie. Is het lastiger om een strip over te nemen van iemand dan dat je vanaf het begin zelf een strip tekent, zoals

       met Claire?

       Dat heb ik zelf helemaal niet zo ervaren. Ik werd heel vrij gelaten bij het maken van Sjors & Sjimmie. Mijn tekenstijl was anders dan die van Jan. De

       Sjors & Sjimmie die ik teken zien er anders uit dan hoe Jan ze tekende. Jan heeft mijn Sjors & Sjimmie tekeningen gezien en vond het er goed uit

       zien. Zelf is hij in 1975 de strip Noortje gaan maken.

014.Sjors & Sjimmie maakte je meest recentelijk Jan van Die & Wilbert Plijnaar. Kan je uitleggen hoe het proces er uit zag om een stripalbums

       te maken?

       Eerst zochten we elkaar op en gingen ideeën uitwisselen. We zijn alle drie rond de zelfde leeftijd. Zo is Jan 62 Jaar en Wilbert en ik zijn allebei 65

       Jaar. Doordat we zo rond dezelfde leeftijd zitten, kunnen we ons makkelijk in dezelfde situaties verplaatsen. Wilbert doet ‘de regie’ van de strip. Hij

       leid alles in goede banen. Jan verzint de tekstballonnen en ik maak dus de tekeningen. Twee maanden voor de strip uit komt beginnen we er aan te

       werken. We kunnen de strip dus nooit tijdloos maken of op de actualiteit inspelen. In de eerste plaats maken we de strip voor ons zelf. Wij moeten het

       leuk vinden. Toch is de mening van de lezers zeker wel belangrijk. Eerst verschijnt de strip van Sjors & Sjimmie in het tijdschrift en de uitgeverij

       maakt er vervolgens albums van.

015.De makers van de strip Claire zijn alle drie mannen (je maakt de strip samen met Jan van Die en Evert Gerardts), terwijl de hoofdpersoon

       zelf een vrouw is. Hoe hebben jullie je voorbereid in de hoofdpersoon Claire?

       Voor Claire hebben we bij de doelgroep daarvan vragen gesteld en onderzoek gedaan. De doelgroep zijn jonge vrouwen tussen de 20 en 30 jaar. Wij

       als makers vinden Claire Belgisch. Van 1988 tot en met 2005 verscheen Claire ook in de Franse Flair. Bij Claire maken wij het zelf tot album.

016.Je bent tekenaar en hebt dus altijd samen gewerkt met schrijvers, maar lijkt het je niet eens iets om zelf helemaal een strip te maken?

       In het verleden heb ik wel eens korte verhaaltjes geschreven. Ik weet dus dat ik wel verhalen kan schrijven, maar ik vind tekenen leuker. Het gaat me

       makkelijker af. Daarbij vind ik het leuker om met schrijvers samen te werken.

017.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van je verwachten?

        Ieder najaar is er een nieuwe editie van het crossover stripfestival ‘Cross Comix’. Dit jaar is dat van Woensdag 14 tot en met Zondag 18 November

        2018 in Rotterdam. Sinds 1994 heb ik samen met Tonio van Vugt een ‘eigen’ tijdschrift, Zone 5300. In 2018 verschijnen er nog twee stripalbums van

        Claire. Daarna stopt de reeks er jammer genoeg mee. Verder komt er nog een tweede stripalbum van Claire in het Duits uit. Ook blijf ik als

        diskjockey bezig onder de naam the Plastic Fantastic Timemachine.

 

Kijk voor meer informatie over Robert van der Kroft op http://www.sjors-en-sjimmie.nl/.

Kijk voor meer informatie over Cross Comix op www.crosscomix.nl.

 

Interview: Perry Krootjes