RICHARD RAAPHORST

 

De op 21 Juni 1971 in Dordrecht te Zuid-Holland geboren Richard Raaphorst studeerde in 1996 af aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Hij was in 2006 titel ontwerper en concept kunstenaar bij de film ‘Sl8n8’. In 2008 was Richard storyboard artiest, regisseur van de tweede eenheid en verantwoordelijk voor het concept kunstwerk bij de film ‘Wit licht’. Hij was in 2014 titel ontwerper en visualisator bij de film ‘De poel’. In 2007 en 2008 was Richard acteur in en schrijver en regisseur van de korte films ‘Eigen wereld’ en ‘Popo’. Hij was in 2012 acteur in en storyboard artiest, verantwoordelijk voor de props en schrijver en regisseur van de korte film ‘The Rocketeer’. In 2022 was Richard verantwoordelijk als set dresser, animatronica, art director, concept artiest en was producer, schrijver en regisseur van de korte film ‘Gnomes’. Hij was tussen 2002 en 2010 visualisator bij de film ‘Zwartboek’ en de korte films ‘Nachtbijter’ en ‘Walzer’. In 2009 was Richard titel ontwerper bij de film ‘Amsterdam’. Hij was in 2011 concept artiest bij de film ‘New Kids Nitro’. Tussen 2012 en 2023 was Richard storyboard artiest bij de tv-serie “Lijn 32” en de films ‘De slag om de Schelde’ en ‘De man uit Rome’. Hij hield tussen 2020 en 2022 toezicht op de speciale effecten bij de film ‘Exhibit #8’ en de korte films ‘Nightingale’ en ‘Shiny New World’. In 2008 regisseerde Richard de korte film ‘Woensdag Gehaktdag’. Hij was in 2016 animator bij de korte film ‘De schijn tegen’. In 2017 verzorgde Richard de tekeningen voor de korte film ‘Xangadix Lives!’. Hij was in 2017 illustrator bij de tv-serie “Het was oorlog”. In 2023 was Richard illustrator en mede producent van de film ‘De UFO’s van Soeterberg’. Hij maakte in datzelfde jaar de graphic novel Worst Case Scenario.

 

Ook heeft hij aan Engelstalige projecten gewerkt. Zo produceerde, schreef en regisseerde hij in 1995 de korte film ‘Zombi 1’. Richard was in 2003 concept artiest en titelontwerper bij de films ‘Beyond Re-Animator’ en ‘Rottweiler’. In 2013 was hij verantwoordelijk voor conceptkunstwerk, was storyboard artiest, ontwerper van het schepsel, producer, schrijver en regisseur van de film ‘Frankenstein’s Army’. Richard was in 2019 storyboard artiest en werkzaam op de afdeling animatie bij een aflevering van de tv-serie “Undone”. Tussen 1998 en 2021 was hij storyboard artiest bij de film ‘Who Am I?’ en de korte film ‘The Rock of Ages’. Richard was tussen 2005 en 2010 werkzaam als titelontwerper bij de films ‘Beneath Still Waters’ en ‘Amphibious 3D’. In 2012 was hij verantwoordelijk voor de kunst op de poster bij de korte film ‘The Captured Bird’. Richard was tussen 2000 en 2023 werkzaam als concept artiest bij de films ‘Faust: Love of the Damned’, ‘Dagon’, ‘Fragile: A Ghost Story’, ‘Late Phases’, ‘Blood Red Sky’, ‘Infinity Pool’ en ‘Brooklyn 45’ en de korte film ‘Spacig Out’. In 2020 was hij verantwoordelijk voor de props bij de korte film ‘Dinner at Eight’.

 

In 2005 was hij titel ontwerper bij de korte Mandarijnse film ‘Yang Ban Xi, The 8 Modelworks’. Perry ging in gesprek met de zeer vriendelijke Richard Raaphorst vanwege een interview voor de internetsite.

 

001.Het maken van een film zoals ‘Frankenstein’s Army’ uit 2013 of een graphic novel zoals Worst Case Scenario uit 2023, wat doe je het liefst

       als je een keuze moet maken?

       Als tekenaar ben ik begonnen. Ik ben in 1996 afgestudeerd aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam als tekenaar. Ondanks dat denk ik dat

       ik film toch het liefst doe. Dat heeft niets met het eindresultaat te maken. Maar ik ben een gezelschapsmens en tekenen doe je toch maar in je eentje.

       Het werk als regisseur heb ik mezelf aangeleerd.

002.Op welk moment uit je carrière ben je tot nu toe het meest trots en/of bewaar je de beste herinneringen?

       In dat geval ga ik voor de film ‘Wit licht’ waar ik in 2008 werkzaam was als storyboard artiest, regisseur van de tweede eenheid en verantwoordelijk

       was voor het concept kunstwerk. Hiervoor verbleef ik drie maanden lang in Zuid-Afrika. De crewleden verbleven gewoon op de plaats waar ook de

       bevolking sliep. We zagen dus hoe ze leefde en de armoede die er heerste. De wereld voelt anders als je daar bent. Je leven in Nederland blijkt veel

       simpeler te zijn eigenlijk. Die filmervaring heeft mij dan ook wakker geschud.

003.Wat is het belangrijkst voor je: prijzen winnen voor je werk, goede recensies van de pers of dat het publiek enthousiast over je is?

       In 2013 won ik tijdens het Spaanse Catalonian International Film Festival de Grand Prize of European Fantasy Film in Silver voor mijn film

       ‘Frankenstein’s Army’, samen met Stephan Vos en Jos Wabeke wonnen we in 2021 tijdens het Italiaanse ToHorror Film Festival de Bloody Award

       voor de korte film ‘Shiney New World’. Samen met Stephan Vos won ik in 2022 ook nog voor onze korte film ‘Shney New World’ de Festival Award

       tijdens de FilmQuest in Amerika en de Best Special Makeup FX tijdens het Ravenheart Film Festival in Noorwegen. Toch betekenen prijzen voor mij

       persoonlijk heel erg weinig. Het is natuurlijk best leuk, maar ik word er niet enthousiast van. Voor mij is het publiek belangrijker.

004.De film ‘Frankenstein’s Army’ heb je alweer tien jaar geleden gemaakt. Hoe kijk je hierop terug?

       Ik vond dat bijzonder. Ik ben er wel trots op. Ik heb in 2013 met ‘Worst Case Scenario’ en ‘Army of Frankenstein’ filmtrailers gemaakt van films die er

       nooit gekomen zijn. Het heeft er wel voor gezorgd dat ik een eigen fanbase kreeg. Het Amerikaanse bedrijf MPI Media Group zagen de trailers

       eveneens, waren onder de indruk en benaderde mij vervolgens om de film ‘Frankenstein’s Army’ te maken. MPI Media Group was dus de distributeur

       van de film. Vandaar dat de film Engelstalig is geworden. De film is in zijn geheel in Tsjechië opgenomen. Filmen in dat land is niet alleen goedkoop,

       maar het beschikt ook over mooie landschappen. Art director Milena Koubkova van de film was geweldig om mee te werken. Tijdens het maken van

       de film hadden we mooie, maar ook moeilijke momenten om te film te verwezenlijken. Lange takes maken van uiteindelijk maar drie minuten was

       normaal.

005.Je bent ook Storyboard Artist, zowel Internationaal (de film ‘Who Am I?’ uit 1998) als Nationaal (de film ‘Wit licht’ uit 2008). Kan je uitleggen

       wat dit inhoud?

       Dat zijn borden waar op chronologische volgorde uitgetekende scenes van de film op hangen. Hiermee zorg je dat wat er in de film moet gebeuren,

       goed in de hoofden van de verschillende afdelingshoofden komt, zoals voor de kleding, geluid en nog veel meer. Jean van de Velde gaf hij mij bij de

       film ‘Wit licht’ heel veel verantwoordelijk. Bij mij eigen film ‘Frankenstein’s Army’ heb ik echter nog meer storyboards gebruikt dan destijds met ‘Wit

       licht’.

006.Hoe is de graphic novel Worst Case Scenario uit 2023 tot stand gekomen?

       In 2004 ben ik er al voorzichtig aan begonnen. Maar na terugkomst in Nederland na de filmopnames van ‘Wit licht’ uit 2008 ben ik er pas echt

       intensief mee aan de slag gegaan. Vanwege dat het corona in 2020 uitbrak besloot ik om het uit te brengen als een graphic novel. Uiteindelijk

       verscheen de graphic novel in 2023. Ik ben er dus 15 jaar intensief mee bezig geweest. Eerst als film, daarna als graphic novel. Het werkt heel

       frustrerend wanneer het maar niet wil lukken. Uiteindelijk is het er via Crowdfunding gelukt om er een graphic novel van te maken. Ik ben heel blij dat

       ik het gedaan heb. Het is 100% wie ik ben. Al ben ik van mezelf totaal niet zo’n donker persoon als mijn graphic novel is. Het tekenwerk was omdat ik

       alles alleen deed wel eenzaam. Mijn dochter Robin heeft de inkleuring van het album later heel mooi gedaan.

007.Wat kunnen we in de toekomst nog van je verwachten?

       Bij de te verwachte film ‘The Occupant’ ben ik verantwoordelijk voor de storyboards. Dit is een Engels/Georgische film. Maar het is nog niet bekend

       wanneer de release hiervan is.

 

Kijk voor meer informatie over Richard Raaphorst op https://www.richardraaphorst.com/.

Kijk voor de trailer van ‘Worst Case Scenario’ op https://www.youtube.com/watch?v=kYTYqaewAQ8.

Kijk voor de trailer van ‘Army of Frankenstein’ op https://www.youtube.com/watch?v=PMUQ2IMuz8o.

 

Interview: Perry Krootjes

Maak jouw eigen website met JouwWeb