REMY VAN HEUGTEN

 

De op 12 Februari 1976 in Heerlen te Limburg geboren Remy van Heugten was set decorator in 2001 voor de tv-miniserie ’Veel geluk, professor!’. Hij was in 2003 video assistent operator bij de tv-film ‘Loverboy’ en assistent van de regisseur bij de korte film ‘De grotten van Han van Vloten’. In 2004 studeerde Remy af aan de Nederlandse Film Academie in Amsterdam. Hij was dat jaar assistent van de regisseur van de korte films ‘Dajo’ en ‘Canada’ en regisseerde met de korte film ‘Over rozen’ zelf. De korte film ‘Over rozen’ won tijdens het Nederlands Film Festival de Tuschinski Award. Een jaar later werd de film in Amerika genomineerd voor de Student Academie Awards. Ook regisseerde Remy in 2005 een aflevering van de documentaire “2600 gezichten”. In 2006 regisseerde hij de korte tv-film ‘Shahram & Abbas’. Dit project won tijden het Nederlands Film Festival de prijs van de stad Utrecht, oftewel de Honorable Mention die Remy moest delen met Luuk van Bemmelen. Verder was Remy ook als assistent van de regisseur verbonden aan de film ‘Crusade in Jeans’. Hij regisseerde in 2007 drie afleveringen van de tv-serie “Willemspark” en de korte film ‘Kip’ en was als assistent van de regisseur werkzaam bij de korte film ‘MissiePoo16’. In 2008 regisseerde Remy zowel twee afleveringen van de tv-serie “Roes” als van de serie “Spoorloos verdwenen”. Hij regisseerde in 2009 de tv-film ‘Witte vis’, de korte tv-film ‘De tangoman’ en de korte film ‘Nat’. In 2010 regisseerde Remy drie afleveringen van de tv-serie “Feuten”. Hij verzorgde in 2011 de regie van een aflevering van de tv-serie “Van God Los”. Ook was Remy zowel creative supervisor als schrijver van de tv-serie “Hoe overleef ik?”. Hiervoor won hij in 2012 samen met Ties Schenk tijdens de Cinekid de Cinekid Televisie Award. Ook regisseerde Remy in 2012 de korte film ‘Roken als een Turk’. In 2013 maakte hij met de film ‘Valentino’ zijn avondvullende regiedebuut. Daarnaast schreef Remy ook mee aan de film. Tijdens het Nederlands Film Festival werd ‘Valentino’ genomineerd voor de publieksprijs. Perry van Moov.nl sprak de zeer vriendelijke Remy van Heugten in een restaurant in Amsterdam voor een interview voor de internetsite.

 

001.Wat is je favoriete CD en waarom?

       Voor mij is dat de CD ’40 Oz. to Freedom’ van Sublime. De combinatie van reggae en punk werkt heel opbeurend, maar

       juist ook heel rustgevend op mij.

002.Wat is je favoriete nummer en wanneer zet je deze meestal op?

       In de auto zet ik graag het nummer “Blieve loepe” van Rowwen Heze op om deze heerlijk mee te zingen.

003.Draai je wel eens muziek vlak voor de opnames?

       Soms doe ik dat wel, maar dat is per scène verschillend. Ik heb dan een nummer dat ik voor de opnames opzet. Dat geeft

       een aanvulling op mijn regie. Muziek zorgt ook voor sfeer. Verder hangt iedere muzieksoort ook af per karakter.

004.Hoe belangrijk is muziek in je privé-leven?

       Zonder muziek zou ik niet kunnen. Ik luister naar veel verschillende stijlen. Muziek vind ik ook een grote verrijking in

       het leven.

005.Hoe belangrijk is muziek in je films?

       Sommige films leunen echt op de muziek. Bij andere is dat weer minder het geval. Het verschilt heel erg per film.

006.Wie is je favoriete zanger/zangeres en/of groep?

       Dat zijn er echt teveel om op te noemen. Er bestaat zoveel goede muziek. Momenteel luister ik veel naar de Ierse band

       Hidden Highways.

007.Met wie zou je wel eens een duet willen zingen?

       In dat geval ga ik voor de Limburgse band De Janse Bagge Bend.

008.Wat is je favoriete sport? En beoefen je zelf ook een sport?

       Mijn favoriete sport is voetbal. Daar kijk ik graag naar en ik doe daar zelf ook aan. Bij de clubs is Roda JC uit Limburg

       mijn favoriete.

009.De film 'Valentino' uit 2013 was je eerste avondvullende film. Hoe was dit?

       In principe had de film ‘Valentino’ al een regisseur. Daar bleek de producent uiteindelijk toch niet blij mee te zijn.

       Productie maatschappij Lemming Film kon mij als regisseur van de tv-serie “Hoe overleef ik?” uit 2011. Toen ben ik

       benaderd om de film te regisseren. Dat was dus bijna op het einde al, pal voordat de opnames van start gingen. Inspraak

       is altijd erg belangrijk. Bij ‘Valentino’ was dit veel minder dan bij ‘Gluckauf’. Dat vond ik wel jammer. De film

       ‘Valentino’ heb ik vanwege de financiële kant vrij vlug moeten opnemen. Binnen 22 dagen stond de film op band.

       Je wilt graag gedetailleerder werken, maar dat gaat soms niet. Wat ik heel erg fijn vind is om het team te motiveren.

010.De film ‘Valentino’ won uiteindelijk de Gouden Film. Hoe vond je het toen je deze prijs in ontvangst mocht

       nemen?

       Dat ‘Valentino’ uiteindelijk 200.00 bezoekers heeft getrokken vind ik natuurlijk erg leuk. Ik kon er niet meer van maken

       dan zoals het in het eindresultaat geworden is. Het liefst spreek ik een op een met iemand om zo een goede indruk te

       krijgen wat diegene van mijn film vond. Dat er in ‘Valetino’ mensen als Najib Amhali, Derek de Lint, Johnny de Mol en

       Yolanthe Sneijder-Cabeau in mee deden kan er zeker voor hebben gezorgd dat het publiek naar de film kwam kijken.

       Dino deed zich in de film als Valentino dus anders voor dan hij eigenlijk was. Vroeger heb ik me zelf een keer als Brit

       voorgedaan, haha. Waarom weet ik niet meer. Maar het lijkt me vreselijk om constant te moeten liegen.

011.Op welk moment uit je carrière ben je tot nu toe het meest trots en/of bewaar je de beste herinneringen?

       Het grootste keerpunt in mijn leven was denk ik toen ik aangenomen werd op de filmacademie. Vanaf dat moment raakte

       alles in een stroomversnelling. Mijn examenfilm ‘Over Rozen’ uit 2004 die diverse nominaties won was daar een

       magnifieke afsluiting van. Die heeft mij en de rest van de crew tevens een hele goede start gegeven voor het ‘werk’ leven

       na de academie.

012.Na met ‘Valentino’ een komedie gemaakt te hebben, kies je met ‘Gluckauf’ voor een drama. Was dit een

       bewuste keuze?

       De ontwikkeling van ‘Gluckauf’ was al ver van tevoren gestart, nog voordat ‘Valentino’ in beeld kwam. Kortom, het

       originele plan was om ‘Gluckauf’ eerder te maken. De twee films kan ik niet met elkaar vergelijken. Uiteraard is

       ‘Gluckauf’ een veel persoonlijkere film. Eentje die deels gebaseerd is op ervaringen uit mijn eigen jeugd. Toch gaat het

       in de film niet over de band die ik zelf met mijn vader had, maar over de band die vrienden van mij met hun vaders

       hadden. Een film maken in en over Zuid-Limburg is altijd mijn droom geweest. Enerzijds omdat ik zo veel van die plek

       hou, maar ook omdat ik kritiek heb op bepaalde zaken daar. Sociaal en economisch gaat het er niet heel goed. Er zijn

       uiteraard veel mensen die alles op alles zetten om daar verandering in te brengen, maar er zijn ook hele wijken waar men

       zich lijkt neer te leggen bij dit lot. Dat doet me pijn, want niet alles is terug te leiden tot de sluiting van de mijnen, nu al

       bijna 50 jaar geleden.

013.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van je verwachten?

       Voor de tv-serie “De Fractie” regisseer ik een aantal afleveringen. Sinds Donderdag 29 Januari 2015 is mijn tweede

       speelfilm ‘Gluckauf’ te zien. Deze heb ik bedacht en geregisseerd. Momenteel ontwikkel ik verder nog een aantal films.

       Een tv-serie over de mijnen die zich weer in Limburg af speelt en twee jeugdfilms. Bovendien zijn er plannen om met

       Gustaaf Peek (de schrijver van de film ‘Gluckauf’, red.) een nieuwe film te maken.

 

Kijk voor meer informatie op www.remyvanheugten.nl.

 

Interview: Perry Krootjes

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb