PETER ROMER

 

De op 15 September 1952 in Amsterdam te Noord-Holland geboren Peter Romer debuteerde als acteer in 1961 met een gastrol in de tv-serie “De proemel”. In 1972 en 1973 was hij te zien in de toneelstukken De kannibalen en Pas de deux. Peter Romer speelde in 1975 de rol van Kamiel Pulder in de film ‘Dokter Pulder zaait papavers’ en was dat jaar verder te zien in de tv-film‘Periander’ en de film ‘Rooie Sien’. In 1976 was hij te bewonderen in de voorstelling Niet bereikbaar. Peter Romer vertolkte in 1978 de rol van Kees Poerstamper in de film ‘Pastorale 1943’ en had een rol in de theaterproductie Vergeet ’t maar. In 1979 had hij rollen in de toneelstukken De zaak Biko, Werk en Sundance. Peter Romer speelde in 1980 in de tv-film ‘Billy Budd’ en de voorstelling De humorist. Tussen 1981 en 1984 had hij rollen in de theaterproducties Family Voices, Victoria Station, 80 Graden noorderbreedte, Sterke drank in oud-zuid, Jubileum en Verkeerd verbonden. In 1985 en 1986 was Peter Romer twee seizoenen lang te zien als Harry Dageraard in de tv-serie “De kip en het ei”. Hij speelde in 2013 de rol van Commissaris Corneel Buitendam in het toneelstuk Baantjer Live! en twee jaar later in Baantjer Live 2!. Verder was Peter Romer te zien in de korte tv-film ‘Mijn idee: Het schilderij’. Gastrollen had hij in tv-series als “Memorandum van een dokter”, “De kleine waarheid”, “Klaverweide”, “Pagnol”, “Dagboek van een herdershond”, “Het is weer zo laat!”, “De Dageraad”, “The Adventures of Skippy”, “De Sylvia Millecam Show”, “Baantjer”, “Verkeerd verbonden” en “Julia’s Tango”.

 

Tussen 1972 en 1985 was Peter Romer onder meer een aantal seizoenen verbonden aan Toneelgroep Centrum als huisschrijver. In 1979 schreef hij de musical Het boek van Jaap. Van 1980 tot 2000 was Peter Romer (staf-)docent ’gesproken woord’ bij de Academie voor Kleinkunst en de Theaterschool in Amsterdam. Samen met Mette Bouhuijs, Ton Vorstenbosch en Bob Zimmerman schreef hij in 1982 de voorstelling Escolette ay-ay-ay-ay. Van 1985 tot en met 2008 schreef en bedacht Peter Romer een aantal series, zowel comedy als drama. Een greep hiervan zijn onder meer de tv-series “Kanaal 13”, “De kip en het ei”, “De Brekers”, “Vreemde praktijken”, “Niemand de deur uit”, “Diamant”, “Baantjer”, “Grijpstra & de Gier” uit 2004 en “We gaan nog niet naar huis” en de film ‘Pipo en de p-p-Parelridder’. In 2013 schreef Peter Romer de theaterproductie Baantjer Live! Hij schreef in 2014 de tv-serie “Rechercheur Ria” en de hoorspelserie “De Buitendienst”. In 2015 schreef Peter Romer het toneelstuk Baantjer Live 2! Verder schreef hij vele tientallen hoorspellen, single plays en korte series voor de VARA en een zestal (avondvullende en ‘lunch’) voorstellingen voor Toneelgroep Centrum.

 

Tussen 1972 en 1985 regisseerde Peter Romer diverse theaterproducties bij Toneelgroep Centrum. Sinds 1985 regisseert hij meercamera van diverse drama- en comedyseries, zoals “Mag het iets meer zijn?”, “Verkeerd verbonden” en “Kinderen geen bezwaar”.

 

Van 1990 tot 2010 was Peter Romer Producent Drama/Creative Director bij John de Mol Produkties, wat later Endemol Nederland werd. Hij produceerde door de jaren heen onder meer tv-series als “Medisch Centrum West”, “In de Vlaamsche pot”, “GTST”, “ONM”, “Ik ben je moeder niet”, “Baantjer”, “Kees & Co.”, “Combat”, “Blauw blauw”, “Spangen”, “Rozengeur & Wodka Lime”, “Trauma 24/7”, “Bon bini beach”, “De Erfenis”, “Grijpstra & de Gier” uit 2004, “Het glazen huis”, “Gooische vrouwen”, “Evelien”, “Julia’s Tango” en “We gaan nog niet naar huis”. Als producent won Peter Romer tot twee keer toe de Gouden Televizier-Ring. Een keer in 1997 met “Baantjer” en de andere keer in 2009 met “Gooische vrouwen”. Verder is hij winnaar van een aantal Gouden Beelden.

 

In 2003 schreef Peter Romer al het boek Dossier Baantjer, maar sinds 2012 heeft hij zich helemaal op het schrijven gericht. Zo verschenen tussen 2012 en 2015 van zijn hand de zeven Baantjer-boeken De Cock en de onzichtbare moordenaar, De Cock en de moord in het circus, De Cock en de dood van een engel, De Cock en de rituele moord, De Cock en het lijk aan de Amstel, De Cock en de dode diva en De Cock en de vermoorde onschuld. In 2013 schreef Peter Romer het boek Piet Romer – een leven in verhalen. Sinds 2012 schrijft hij zijn eigen moordromans. Zo verscheen in 2012 het boek Chantage, in 2013 het boek Bedrog en in 2015 het boek Supernova. Perry van Moov.nl sprak de vriendelijke Peter Romer vanwege een interview voor de internetsite.

 

001.Wat is uw favoriete CD?

       Dat verschil bij mij van dag tot dag. Maar muziek waar ik altijd op terugval zijn de cd’s van Frank Sinatra. Vooral de

       uptempo nummers geven mij altijd weer energie.

002.Wat is uw favoriete nummer en wanneer zet u deze meestal op?

       Mijn favoriete nummer is “That’s life” van Frank Sinatra. Deze zet ik op als ik somber ben.

003.Draait u wel eens muziek vlak voor de optredens en/of tijdens het schrijven?

       Nee, dan draai ik geen muziek. Ik bereid mezelf liever voor in stilte. Bepaalde emoties komen vanuit ‘de emotionele

       herinnering’.

004.Hoe belangrijk is muziek in uw privé-leven?

       Voor mij is muziek niet heel belangrijk. Ik ben er ook niet in opgevoed. Het woord is voor mij van veel groter belang.

       Een vakantie zou ik moeiteloos zonder muziek kunnen, maar niet zonder boeken.

005.Wie is uw favoriete zanger/zangeres en/of groep?

       Zoals gezegd is dat voor mij de zanger Frank Sinatra.

006.Met wie zou u wel eens een duet willen zingen?

       Dat zou ik echt niemand willen aandoen, haha!

007.Wat is uw favoriete sport? En beoefent u zelf ook een sport?

       Het liefst kijk ik samen met mijn zoons naar voetbal. Zelf loop ik hard en hou mijn conditie op peil in de sportschool.

008.U acteert in tv-serie (“De kip en het ei”), films (‘Pastorale 1943’), doet theater (Baantjer Live), bent

       televisieschrijver (“Vreemde praktijken”), regisseur (“Niemand de deur uit”), producent (“Gooische vrouwen”)

       en boekenschrijver (Supernova). Als u uit al uw werkzaamheden uit uw carrière een keuze moet maken die u het

       allerliefst doet, wat zou dit dan worden?

       In dat geval kies ik voor het schrijven. Dat is natuurlijk best een eenzaam beroep. Maar soms vind ik dat juist wel prettig.

       Een ander voordeel is dat ik ook hier weer eigen baas ben. Dat ben ik altijd in mijn gehele carrière al geweest.

009.Je hoort wel eens dat ieder personage dat een acteur of actrice speelt iets van zichzelf bevat. Kunt u zowel een

       overeenkomst als groot verschil noemen qua karaktereigenschap tussen u zelf en Harry Dageraad in “De kip en

       het ei” uit 1985?

       Ja, daar ben ik het wel mee eens. Harry was als het ware mijn spiegelbeeld. Alles was dus net even anders. Hij stond ook

       heel ver van mij af. Tot mijn eigen vriendenkring zou ik hem zeker niet willen.

010.Op welk moment uit uw carrière bent u tot nu toe het meest trots en/of bewaart u de beste herinneringen?

       Dan zou ik gaan voor het moment dat ik in 2012 na mijn baan als Producent Drama/Creative Director bij John de Mol

       Produkties uiteindelijk koos voor een nieuwe carrière als schrijver en welke ook goed uitpakte. Want dat is ook nog altijd

       nog maar de vraag. Dat is dus een carrière buiten de tv en film om. Verder ben ik niet zo snel trots op wat ik doe. Het is

       namelijk gewoon werk.

011.Kunt u uitleggen wat Baantjer voor u betekent?

       De tv-serie “Baantjer” was voor mij als producent mijn grootste succes. Zelf ben ik met het idee gekomen van de

       toneelversie. Steeds wanneer je iets nieuws gaat maken, vind ik dat je hiervoor een goede motivatie nodig hebt. Zo vind

       ik persoonlijk de interactie met het publiek tijdens de voorstelling het allerleukst.

012.U bent niet vaak in theaterrollen te zien, dus wat heeft u doen besluiten om de rol van Buitendam op u te nemen?

       Serge-Henri (Valcke - Buitendam in de tv-serie, red.) was in eerste instantie benaderd om Buitendam ook in het

       toneelstuk te spelen, maar na twaalf jaar de rol op tv gespeeld te hebben bedankte hij voor de eer. Ik wist dat het moeilijk

       zou worden om een andere Buitendam te vinden. Daarom zei ik tegen producent Van Lambaart Entertainment dat ik

       desnoods zelf die rol op me zou nemen. Daar werd dus serieus op ingegaan. Het toneelstuk Baantjer Live! uit 2013 is

       mijn eerste toneelrol sinds Verkeerd verbonden uit 1984. Ik had dus 29 jaar geen toneel gespeelt. En ik moet je eerlijk

       zeggen, het bevalt me beter als vroeger.

013.Hoe kijkt u terug op de samenwerking met uw vader Piet aan de tv-serie “De kip en het ei” uit 1985?

       Dat was heel leuk. Al was het soms ook wel lastig, want mijn vader was bijvoorbeeld niet altijd even geconcentreerd.

       Met mijn zoon Thijs en dochter Nienke heb ik tot op de dag van vandaag nog nooit samen gewerkt. Als vader lijkt het

       me best leuk om eens met ze samen te werken hoor, maar daar hebben ze uiteraard zelf ook zeggenschappen over.

       Daarbij hangt het heel erg van het stuk af. Het moet niet zomaar een stuk zijn omdat je graag eens iets met zijn drieën wil

       doen.

014.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van u verwachten?

       Ik ga weer nieuwe delen schrijven van de Baantjer-boeken en er komen ook weer nieuwe delen van mijn eigen

       moordromans.

 

Interview: Perry Krootjes