PAUL HAENEN

 

De op 30 April 1946 in Amsterdam te Noord-Holland geboren Paul Haenen presenteerde in 1966 het tv-programma “Zendtijd” en in 1967 het tv-programma “Later”.

 

Hij presenteerde in 1971 het radioprogramma Lachzak. Vanaf 1972 verleende Paul Haenen vier seizoenen lang zijn stem aan het personage Raaf 12 in de animatieserie “De avonturen van Beertje Colargol”. In 1972 presenteerde hij eveneens de radioprogramma’s Radioweekblad en Op de koffie. Hij maakte in 1973 samen met Coen Verbraak de documentaire 51 minuten Ko van Dijk”. Paul Haenen maakte in 1974 het tv-programma “Waar Gebeurd”. Datzelfde jaar verscheen het boek Waar gebeurd, waarvan hij één van de drie samenstellers was. In 1975 presenteerde hij het radioprogramma De blanke top. Paul Haenen verleende van 1976 tot en met 2019 zijn stem aan de personages Bert en Grover voor de kinderserie “Sesamstraat”. Hij presenteerde in 1976 eveneens de radioprogramma’s Piet Ponskaart presenteert… en Margreet Dolman alleen in Amsterdam!. In 1978 ontwikkelde hij samen met Samuel Meyering en Rogier Proper de tv-serie “Dubbelleven”, waarvan hij één aflevering schreef. Paul Haenen verleende in 1979 zijn stem aan het personage van een Gier voor de animatiefilm ‘Jungle Boek’ en schreef de toneelstukken U kunt beter van school gaan, meneer en Ik mag nooit iets (Theater op school).

 

In 1980 schreef hij samen met Mirja de Vries het boek De Knuffels. Tussen 1980 en 1989 schreef Paul Haenen de toneelstukken De boodschappenjongen (Theater op school), Gekookt ei, Boffer jankt zo, Bemoeizucht, De band, Fijne slaapkamergordijnen, Een bijzonder prettig vergezicht, Bij mij thuis, Fijne slaapkamergordijnen en Dikke vingers. Samen met Shireen Stroker schreef hij laatst genoemde voorstelling. Paul Haenen verleende in 1982 zijn stem aan het personage Sergeant Tibs voor de animatiefilm ‘101 Dalmatiërs’. In 1983 verleende hij zijn stem aan het personage Kruidenier Grootgrut voor de animatiefilm ‘Als je begrijpt wat ik bedoel’ en Graaf Slis voor de animatiefilm ‘Robin Hood’. Hij was in 1983 en 1984 ook in de theaters te zien met zijn solovoorstellingen Margreet Dolman en Winterfeest. Van laatste genoemde productie was hij eveneens de producent. Paul Haenen schreef in 1984 het boek Bemoeizucht, verleende zijn stem aan het personage Bloosje voor de animatiefilm ‘Sneeuwwitje en de zeven dwergen’ en was tussen 1984 en 1988 in de theaters te zien met de cabaretvoorstellingen Wat een fijne avond was dat (eveneens schrijver en samen met Dammie van Geest ook verantwoordelijk voor de regie, het decorontwerp, de kostuums en de dramaturgie), Mens en gevoelens (eveneens schrijver, producent en verantwoordelijk voor de dramaturgie) en Frappant (eveneens schrijver en producent). In 1985 schreef hij de roman Wacht Maar, Jongen en stond in de theaters met de muziektheatervoorstelling Dr. Faustus. Paul Haenen schreef in 1986 het boek Buk nog ’n keer – Een vrouw klapt uit haar leven, verleende zijn stem aan het personage Corstiaen Bockingham voor de animatiefilm ‘De speurneuzen’ en verleende zes seizoenen lang zijn stem aan het personage Oorlam voor de animatieserie “Gummi Beren”. Hij was daarnaast in de theaters te zien met de cabaretvoorstelling Mr. Margaretha Esther Dolman en haar benedenbuurman (eveneens schrijver, producent en regisseur van de voorstelling). In 1987 stond hij in de theaters met de cabaretvoorstelling Dolman Extra Special. Ook bij deze voorstelling was hij eveneens de schrijver, producent en regisseur. Paul Haenen maakte in 1988 de documentaire “Paul Haenen vraagt Mary Dresselhuys”. In 1989 presenteerde hij de tv-programma’s “Paul Haenen begint” en “Paul Haenen en het Betty Asfalt Complex”. Ook heeft hij sinds dat jaar zijn Betty Asfalt Complex. Zijn eigen productiebedrijf heet Betty Asfalt Produkties B.V. Beiden zijn gevestigd in Amsterdam.

                                             

Paul Haenen presenteerde in 1990 de tv-programma’s “Margreet Dolman breekt de avond” en “Margreet Dolman begrijpt het”. In 1991 presenteerde hij het tv-programma “Paul Haenen rechtstreeks”, was tussen 1991 en 1993 in de theaters te zien met de solo cabaretvoorstellingen Een heldere avond en Vrolijk langs de kern, die hij zelf eveneens schreef en produceerde. Tussen 1991 en 1999 schreef hij ook de mimevoorstelling Bij mij thuis en de toneeltukken Brutale winterbekentenissen, Bemoeizucht, De vrouw van de zanger, Levensinkijk, Ontkoppelde hitte en Bij mij thuis. Paul Haenen presenteerde in 1992 het tv-programma “Paul Haenen vijf over zes”. In 1993 was hij in de theaters te zien met de cabaretvoorstelling Margreet Dolman brengt warmte (eveneens schrijver en producent van de voorstelling, samen met Dammie van Geest regisseerde hij de productie en met Clous van Mechelen was hij ook verantwoordelijk voor de muziek). Zowel in 1993 als 1996 presenteerde hij het tv-programma “Haenen voor de nacht”. Paul Haenen presenteerde in 1994 het tv-programma “Dolman’s doel” en was tussen 1994 en 1996 in de theaters te zien met de cabaretvoorstellingen Smakelijke voortzetting en Frisse warmte, die hij eveneens schreef. In 1995 presenteerde hij het tv-programma “Dolman’s vrolijke vrijdag”. Paul presenteerde in 1996 het radioprogramma Margreet Dolman staat open. In 1997 presenteerde hij het tv-programma “Margreet Dolman brengt evenwicht” en schreef het boek Kent u die uitdrukking. Paul Haenen presenteerde in 1998 het tv-programma “Dolman onder de rijken”, schreef het boek Dingen die men niet zegt: Bizarre gebeurtenissen van een Onevenwichtige Vrouw en stond in de theaters met de voorstelling 50 Jaar Nieuwe de la Mar. In 1999 presenteerde hij het tv-programma “Haenen voor 11”.

 

Paul Haenen presenteerde in 2000 het tv-programma “Gremdaat wijst de weg” en schreef tussen 2000 en 2006 de toneelstukken Bocht en bumpers, Vrouwen van eer, Treinen kunnen keren en Mijn huis uit!. In 2001 schreef hij het boek Dominee Gremdaat Wijst de Weg naar een Prettige Overgang, sprak een stem in voor de film ‘Minoes’ en was tussen 2001 en 2014 in de theaters te zien met de solo cabaretvoorstellingen Leren lachen, Zichtbaar zonnig, Dolman & Gremdaat, Paul Haenen viert Margreet Dolman!, Paul Haenen & Margreet Dolman: sprankelend rechtstreeks!, Dolman brengt warmte en Gremdaat wijst de weg, Paul Haenen ziet het anders, Dominee Gremdaat brengt vreugde en Dominee Gremdaat weet van wanten. Deze voorstellingen schreef hij ook. Paul Haenen presenteerde in 2002 samen met Hanneke Groenteman het tv-programma “HH Zondag”. In 2003 maakte hij samen met Jeroen Krabbé de documentaire “De laatste gesprekken”, presenteerde het tv-programma “Is dat zo?” en verleende zijn stem aan het personage Bergsommel Schriloen voor de animatieserie “De Sommetjes”. Paul Haenen verleende in 2004 zijn stem aan de personages Heintje Vaar voor de tv-film ‘Annetje Lie in het holst van de nacht’ en Edna Mode voor de animatiefilm ‘The Incredibles’. In 2005 presenteerde hij het tv-programma “Dolman & Gremdaat”. Paul Haenen is samen met Dammie van Geest de initiator van het onregelmatig verschijnende, advertentievrije tijdschrift Mens & Gevoelens. Dit blad is van 2006 tot 2009 niet meer in druk maar op dvd, onder de titel Margreet DVD verschenen. In 2008 presenteerde hij het tv-programma “Margreet Dolman zoekt schoonheid”, stond in de theaters met de cabaretvoorstelling CabarETMAAL en was tussen 2008 en 2011 met de muziektheatervoorstellingen Die Fledermaus en Zoektocht naar evenwicht te zien. Laatst genoemde productie schreef hij eveneens. Paul Haenen presenteerde in 2009 het tv-programma “De kunst van Margreet Dolman” en schreef en regisseerde tussen 2009 en 2011 de toneelstukken In bed is het fijn toeven en Wat een heerlijk hete dag. Tussen 2010 en 2012 speelde en schreef hij in de cabaretvoorstellingen Dolman & Gremdaat brengen lente!, Margreet Dolman doet de deur dicht!, Margreet Dolman brengt warmte en dominee Gremdaat wijst de weg naar een evenwichtig 2011, Margreet Dolman brengt warmte en dominee Gremdaat wijst de weg naar een evenwichtig 2012, Margreet Dolman LIVE!, 30 jaar Margreet Dolman en Dolman & Gremdaat LIVE. Paul Haenen presenteerde in 2012 het tv-programma “Margreet Dolman begrijpt ‘t”, stond in de theaters met Cabaret marathon, waar hij één van de schrijvers van was en verleende zijn stem aan de personages Rene Marinus Kompas en de verteller voor de film ‘Wickie en de schat van de goden’. In April 2014 werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. In 2015 kwam het blad Mens & Gevoelens wederom in druk uit. Paul Haenen is sinds 2017 in een dubbelrol te zien in een commercial van Pricewise. In 2018 verleende hij opnieuw zijn stem aan het personage Edna Mode voor de animatiefilm ‘The Incredibles 2’ en stond in de theaters met de solovoorstelling Haenen brengt vreugde, die hij eveneens schreef en produceerde. Paul Haenen levert in 2020 een wekelijkse bijdrage aan het Vlaamse radioprogramma Nieuwe Feiten en schrijft het boek Ik Heb Bekend: Dagboeken 1958 – 1965. Portretten maakte hij van modeontwerpers Viktor & Rolf, komiek André van Duin, beeldend kunstenaar Herman Gordijn, acteur & schilder Jeroen Krabbé, violist & orkestleider André Rieu en dichter Hans Verhagen. Perry van Moov.nl ging in gesprek met Paul Haenen vanwege een interview voor de internetsite.


001.Wat is uw favoriete CD?
       Eigenlijk heb ik niet echt één favoriete CD. Ik vind haast alle cd’s van Frank Sinatra mooi maar met name waarin hij zingt met het fantastische

       jazzorkest van Duke Ellington, ‘Francis Albert Sinatra & Edward Kennedy Ellington’. En ik hou erg van Ella Fitzgerald, ook in combinatie met Duke

       Ellington, bijvoorbeeld de cd ‘Ella at Duke’s place’.
002.Wat is uw favoriete nummer?
       Ik heb telkens weer een ander nummer dat ik mooi vind. Van Frank Sinatra bijvoorbeeld de nummers “If You Go Away” en “Yesterday” en bij Ella

       Fitzgerald ‘Get Ready en “Cotton Tail”.
003.Draait u wel eens muziek vlak voor de opnames en/of optredens?
       Voor een optreden draai ik nooit muziek. Soms gebruik ik wel eens muziek in mijn voorstellingen, maar ik gebruik het nooit om een bepaalde emotie

       mee op te roepen. Bij de televisie wordt het vaak op een misselijkmakende manier gedaan. In actualiteitenrubrieken vind ik het walgelijk, die

       emotie opwekkende muziek.
004.Hoe belangrijk is muziek in uw leven?
       Muziek speelt niet zo’n belangrijke rol in mijn leven. In de auto luister ik wel naar muziek, maar thuis eigenlijk nooit.
005.Met wie zou u wel eens een duet willen zingen?
       Met cabaretière Brigitte Kaandorp.
006.Wie is uw favoriete zanger/zangeres/groep?
       Dan ga ik voor de zanger Frank Sinatra.
007.U doet theatershows, bent presentator (“Waar Gebeurd”), bent schrijver van boeken (Dominee Gremdaat wijst de weg), bent schrijver van

       toneel (Een bijzonder prettig vergezicht), bent regisseur (van de theaterproductie Mijn huis uit), doet stemmenwerk (‘The Incredibles’) en

       bent acteur (van typetjes als Margreet Dolman). Maar als u uit al uw werkzaamheden een keuze moet maken wat u het liefst doet, wat zou

       dit dan worden?
       Het is juist heel fijn dat ik geen keuze hoef te maken, want zodoende heb ik een enorm afwisselend werkzaam leven. Maar als ik echt een keuze zou

       moeten maken, dan zou ik voor het schrijven kiezen.
008.Welk van de personages die u speelt staat het dichtst bij de echte Paul Haenen?
       Margreet Dolman en Dominee Gremdaat staan toch wel het dichtst bij me. Maar na 43 jaar inspreken, voel ik me ook wel erg verbonden met Bert en

       Grover uit “Sesamstraat”. Ik denk ook dat het niet anders kan dan dat acteurs en actrices altijd iets van zichzelf in het personage stoppen dat ze

       spelen. Als je dat niet doet zou het heel vlak worden. In mijn geval ligt het nog anders omdat ik in de meeste gevallen het niet alleen speel maar

       ook schrijf. Zelf ben ik nogal introvert en daarom is het leuk om Margreet Dolman te spelen zoals het ook leuk is om de wat moraliserende dominee

       Gremdaat te spelen, terwijl ik zelf niet zo moraliserend ben.
009.Op welk project waar u door de jaren stemmenwerk voor gedaan heeft, bent u tot nu toe het meest trots en/of bewaart u de beste

       herinneringen?
       Als ik Dolman en Gremdaat buiten beschouwing laat vind ik “Sesamstraat” verreweg het leukste. Het was een eer om dat na te mogen

       synchroniseren. De Bert & Ernie – films waren gelijk de oorspronkelijke Amerikaanse. Deze waren naar mijn mening geniaal gemaakt.
010.Met het Betty Asfalt Complex heeft u in Amsterdam uw eigen theater. Hoe bent u op het idee van een eigen theater gekomen?
       Het leek me wel leuk, een eigen theater. Daarbij wilde ik een niet al te grappige naam. Sommige mensen denken dat Betty Asfalt een

       verzetsstrijdster was. Daaruit blijkt wel dat de naam echt had kunnen bestaan. Samen met mijn levenspartner (die tevens mijn compagnon is)

       Dammie van Geest ben ik de eigenaar. Uiteraard is een eigen theater leuk om te hebben en een hele klus om niet met verlies te draaien. We hebben

       nooit om subsidie gevraagd en dus ook nooit gekregen. Andere theaters krijgen wel subsidie, maar wij moeten het uitsluitend van de kaartverkoop

       hebben. Niet alleen ik zelf speel er, maar ook veel andere artiesten hebben er opgetreden en gaan er nog optreden. Zo hebben cabaretiers als

       Vincent Bijlo, Theo Maassen en Hans Teeuwen er al gespeeld.
011.Van 1976 tot en met 2019 (43 jaar dus) was u aan “Sesamstraat” verbonden waar u de stemmen van zowel Bert als Grover in sprak. Hoe

       zorgde u er voor dat dit niet ging vervelen?
       Daar zorgde al die leuke filmpjes voor. Het meest voelde ik me verbonden met de wat introverte Bert, hoewel ik de hysterische Grover ook in mijn

       hart heb opgesloten hoor.

012.Kunt u uitleggen hoe u uw medewerking aan “Sesamstraat” verleende?
       Eén keer per jaar ging ik voor een kleine week naar Geluidsopnamestudio Cinemeta in Amsterdam om dan in mijn eentje de stemmen van Bert en

       Grover in te spreken. In de begintijd sprak ik samen met Wim T. Schippers (die de stem van Ernie deed) in. Maar omdat we teveel lol hadden bij de

       opnames, die daardoor veel te lang duurden, spraken we vervolgens ieder apart de stemmen in. Dat ging jaren zo, dus we raakte er aan gewend.

       Wanneer het voor zowel de studio als mezelf uit kwam ging ik langs om in te spreken waar ik soms halve dagen en soms hele dagen aan kwijt was.
013.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van u verwachten?
       Er staan wel wat dingen in de planning, maar hier mag ik helaas nog niets over vertellen.


Kijk voor meer informatie op https://bettyasfalt.nl/.

 

Fotograaf: Mark Kohn

 

Interview: Perry Krootjes