MICHEL SORBACH

 

De op 18 Febuari 1962 in Amsterdam te Noord-Holland geboren Michel Sorbach debuteerde in 1987 met de cabaretvoorstelling Boys & Girls. Samen met Martin van den Ham was hij bij deze voorstelling ook verantwoordelijk voor de muziek. Datzelfde jaar maakte Michel ook zijn filmdebuut met ‘Donna Donna!!’. Hij ontving de Pissuiseprijs en het gouden Hart van Rotterdam voor het beste debuut. In 1988 speelde hij in de cabaretvoorstelling De grote verwarring. Samen met Martin van den Ham en Selma Susanna was Michel ook verantwoordelijk voor het decorontwerp en de kostuums. Met Cor Bakker, Martin van den Ham en Huig Ouwehand verzorgde hij de muziek voor de voorstelling. Michel speelde in 1989 in de cabaretvoorstelling Volle maan. Ook bij deze voorstelling was hij samen met Martin van den Ham verantwoordelijk voor de muziek. Dat jaar maakte Michel ook zijn tv-debuut als Zeno in de tv-serie “Steil achterover”. In 1990 speelde hij de rol van Boetie in de film ‘My Blue Heaven’. Van 1991 tot en met 1999 speelde Michel rollen in de cabaretvoorstelling Een groot misverstand, de toneelstukken Ajax/Antigone, De beschrijving van een strijd, Kean, Een laatste dans, Esther en M/V en de musicals Faya, Anatevka uit en Oliver! uit 1999. Hij vertolkte in 2002 rollen in de musical Alladin, de musical en de tv-film ‘Polonaise’. In de periode van 2003 tot en met 2007 had Michel rollen in de musicals Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer? en Annie uit 2005 en de toneelstukken Bharati en Grommel en de Anti-Kerst. Hij had in 2008 een aandeel in de film ‘Ver van familie’. Tussen 2009 en 2011 was Michel te zien in de voorstellingen Musical helpt Haiti, De boot en het meisje en Nightmare en de musicals Footloose, Ja zuster nee zuster en Harem. In 2012 had hij een rol in de film ‘Het Bombardement’. Michel was in 2014 te zien als de vader van Melissa in Afblijven – de musical. Hij was te zien in de korte film ‘Magnesium’ en had gastrollen in de tv-series “12 steden, 13 ongelukken”, “Iris”, “Achter het scherm”, “GTST”, “Sam sam”, “Grijpstra & de Gier” uit 2004, “Van God Los”, “Van Gogh; een huis voor Vincent” en “Flikken Maastricht”. Perry van Moov.nl sprak de zeer vriendelijke Michel Sorbach voor aanvang van een voorstelling vanwege een interview voor de internetsite.

 

001.Je acteert in tv-series (“Steil achterover”), films (‘My Blue Heaven’), theaterrollen (Het Zuidelijk Toneel),

       musicals (Afblijven), bent medeoprichter van muziektheatergroep Michel & Martin, doet nasynchronisatiewerk

       voor tekenfilms en bent docent voor lied en tekst interpretatie. Als je uit al je werkzaamheden een keuze moet

       maken die je het allerliefst doet, wat zou dit dan worden?

       Dat vind ik een heel moeilijke vraag. Het behoort namelijk allemaal tot mijn werk. Wel is het natuurlijk prettig dat er bij

       theater live-publiek aanwezig is. Ik heb in het theater namelijk altijd contact met het publiek omdat ik vind dat het een

       wisselwerking is tussen diegene op het podium en de mensen in de zaal.

002.Je hoort wel eens dat ieder personage dat een acteur of actrice speelt iets van zichzelf bevat. Kan je zowel een

       overeenkomst als groot verschil noemen qua karaktereigenschap tussen je zelf en Zeno uit “Steil achterover” van

       1989?

       Ja, daar ben ik het wel mee eens. De rol die je speelt komt altijd uit jezelf voort. De overeenkomst is dat we allebei het

       hart op de goede plaats hebben. Een verschil weet ik zo vlug niet te noemen. Het is natuurlijk ook iets dat ik al 26 jaar

       geleden gespeeld heb. Wel zou Zeno zeker iemand kunnen zijn uit mijn eigen vriendenkring.

003.Op welk moment uit je carrière ben je tot nu toe het meest trots en/of bewaar je de beste herinneringen?

       Dat vind ik erg lastig. Eigenlijk ben ik op al mijn projecten heel erg trots. Als ik toch een keuze zou moeten maken, dan

       kies ik voor de musical Oliver! uit 1999 waarin ik destijds de rol van Meneer Sowerberry speelde.

004.Samen met Martin van den Ham en Selma Susanna heb je muziektheatergroep Michel & Martin opgericht. Hoe

      kijk je hier op terug?

      Dat was een hele fijne tijd. We leerde elkaar kennen op de Akademie voor Kleinkunst in Amsterdam. De

      muziektheatergroep Michel & Martin bestond van 1986 tot en met 1989. Selma regisseerde de voorstellingen. Met onze

      voorstellingen waren we onze tijd ver vooruit. Dat we destijds zijn gestopt kwam omdat we ons allemaal op andere

      dingen wilden richten. Een terugkeer met zijn drieën is onmogelijk. Martin overleed namelijk in 2001 op 38-jarige

      leeftijd aan een hartstilstand. En zonder Martin zou het niet hetzelfde zijn. Wel grappig om te vermelden is dat Martin’s

      levenspartner Hetty Heyting was. Hetty schreef in 1989 de tv-serie “Steil achterover” en speelde er zelf de rol van Suus.

      Suus was verliefd op Zeno, mijn personage.

005.In 2014 was je te zien als de vader van Melissa in Afblijven – de musical, gebaseerd op het boek van Carry Slee.

       Wat heb je zelf met de boeken van Carry Slee?

       Om heel eerlijk te zijn kon ik ze niet. De gelijknamige film uit 2006 heb ik destijds wel gezien. Tijdens de tweede try-out

       van Afblijven – de musical schoot mijn arm uit de kom waardoor ik ruim een maand thuis zat. Toen ik eenmaal de rol

       weer oppakte was ik natuurlijk wel bang dat er weer wat fout kon gaan.

006.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van je verwachten?

       Van Zaterdag 3 Oktober tot en met Zondag 29 November 2015 ben ik te zien als De grijze schipper in de

       familievoorstelling De Kleine Kapitein.

 

Kijk voor meer informatie over de familievoorstelling De Kleine Kapitein op http://www.vanengelenburgtheater.nl/theatervoorstellingen-2015-en-2016/De-kleine-kapitein.html.

 

Interview: Perry Krootjes