MARTIN VAN WAARDENBERG

 

In het verleden heeft Moov.nl Martin van Waardenberg al eens geïnterviewd. Sindsdien heeft hij echter zeker niet stil gezeten. Zo had Martin in 2011 een rol in de musical Herinnert u zich deze nog?. Hij schreef in 2012 de musicals De Daltons en Jungle boek en de cabaretvoorstellingen Prille Roest en Wanneer wordt het leuk?. Van seizoen 2 tot en met 10 speelde hij in het VARA-programma “Kanniewaarzijn”. Martin schreef samen met Gerard Meuldijk de film ‘De Marathon’ waarin hij eveneens de rol van Leo vertolkte. Voor deze rol werd Martin genomineerd voor een Gouden Kalf als Beste Mannelijke Bijrol en voor een Rembrandt Award als Beste Nederlandse Acteur. Hij had ook een rol in de film ‘Sint & Diego en de Magische Bron van Myra’. In 2013 regisseerde Martin de cabaretvoorstelling Het is je bloed en was te zien in de tv-serie “Aandacht Aub!”. Hij schreef in 2014 samen met Karen van Holst Pellekaan de film ‘Loenatik, te gek!’ waarin hij wederom te zien was als De Majoor. Ook speelde Martin de rol van Dominicus Moers in de film‘Wonderbroeders’ die hij zelf schreef. Martin had verder nog een rol in de film ‘Het leven volgens Nino’. In datzelfde jaar won hij de Rotterdam Marketing Award. Martin was in 2015 te zien als Fred in de film ‘Kidnep’ en hij had een aandeel in de film ‘Bon Bini Holland’. In 2017 schreef Martin de zeer succesvolle tv-serie “Het geheime dagboek van Hendrik Groen” en was hij samen met Wilfried de Jong, Maike Meijer en Margôt Ros te zien met de Jubileumvoorstelling Luxor 100 jaar ter ere van het Luxor Theater in Rotterdam. Hij had rollen in de korte films ‘Show Me Love’, ‘Tour De Force’, ‘Thuisfront’ (voor zijn rol in ‘Thuisfront’ won Martin de prijs voor Beste Acteur tijden het 48 Hour Film Project in Rotterdam) en ‘To Catch a Fly’. Gastrollen had hij in tv-series als “Golden Girls” en “Van God los”. Perry van Moov.nl ging in gesprek met de zeer vriendelijke Martin van Waardenberg vanwege een interview voor de internetsite.

 

001.In 2012 speelde je de rol van Leo in de film ‘De Marathon’. Kan je zowel een overeenkomst als groot verschil noemen qua 

       karaktereigenschap tussen jezelf en Leo?

       We kunnen allebei op zijn tijd wel wat driftig worden. Het verschil tussen ons is dat Leo een harde man met een klein hartje is. Zelf heb ik de

       Rotterdamse Marathon nooit gelopen. De afstand ervan vind ik al veel om met je auto te moeten rijden joh.

002.In 2014 was je weer als De Majoor te zien, nu in de film ‘Loenatik, te gek!’. Hoe was het om na 12 jaar deze rol weer op je te nemen?

       Eén en ander kwam tot stand vanwege mijn samenwerking met Johan Timmers. Ik was op visite bij Karen van Holst Pellekaan (Bep Brul en één van

       de schrijfster van de film, red.) en het leek ons leuk om na 12 jaar weer eens een ‘Loenatik’ - film uit te brengen en te tonen hoe het een ieder van de

       patiënten vergaan was de afgelopen jaren. We hebben toen onze gezamenlijke vriend Johan Timmers erbij betrokken voor het meedenken en de

       regie. Het was makkelijk om weer voor alle rollen te schrijven en de rol van De Majoor te vertolken. Dat was ook het geval geweest als ik niet één van

       de schrijvers geweest was. Ik vond het heel erg leuk om de film ‘Loenatik, te gek! te maken.

003.In 2014 kwam de film ‘Wonderbroeders’ uit. Wat sprak je zo aan in het onderwerp klooster, dat je dacht dat daar genoeg materiaal voor een

       film in zou zitten?

       De film ‘Wonderbroeders’ heb ik zelf geschreven en samen met Johan Timmers ontwikkeld. Johan die mij eerder in de film ‘Loenatik, te gek!’

       regisseerde ook deze film. Op papier zag de film er heel anders uit dan wat je in de bioscoop terug zag. Dat kwam doordat een grote geldschieter

       zich op het allerlaatste moment terugtrok. Toen waren we echter al aan het draaien. We moesten dus al filmend meer dan de helft van het scenario

       schrappen en andere, goedkopere oplossingen bedenken. Deze film is dus eigenlijk door de producent zelf om zeep geholpen. Het onderwerp

       klooster vind ik altijd fascinerend omdat ik me slecht kan voorstellen dat je je leven opoffert voor iets of iemand die niet bestaat. God bestaat niet, die

       is verzonnen door mensen. Het feit dat er op aarde miljarden mensen in een soort God geloven vind ik onbegrijpelijk. Voor mijn rol van broeder

       Dominicus Moers heb ik vooraf niet meegelopen in een klooster ter voorbereiding. Ik zou dat nog geen week volhouden, denk ik. Het lijkt me een veel

       te benauwde wereld.

004.Je hebt de tv-serie “Het geheime dagboek van Hendrik Groen” geschreven. Had je het succes van de serie verwacht?

       De twee boeken Pogingen iets van het leven te maken: Het geheime dagboek van Hendrik Groen, 83 1/4 jaar, 2014 en het vervolg Zolang er Leven

       is: Het nieuwe geheime dagboek van Hendrik Groen, 85 jaar, uit 2016, waren een groot succes. Het succes van de tv-serie had ik dan ook wel

       gehoopt, maar zeker niet verwacht. Achteraf gezien had het misschien leuk geweest om zelf een klein rolletje als bijvoorbeeld personeelslid van het

       verzorgingstehuis te spelen. Maar ik heb er destijds simpelweg niet aan gedacht.

005.Kan je uitleggen waarom je besloot om in 2017 toch mee te werken aan de Jubileumvoorstelling Luxor 100 jaar en ook weer met Wilfried de

       Jong?

       Marc van Kaam (directeur van het Luxor Theater, red.) heeft in eerste instantie enkel Wilfried en mij benaderd om, als Waardenberg & De Jong, iets

       te doen voor 100 jaar Luxor. Daar zijn we echter klaar mee. De meest recente voorstelling daarvan is Bandkaai uit 1996. Dat is een afgerond

       hoofdstuk waar we veel succes mee hadden. Wel zagen we het zitten om een gelegenheidsformatie te vormen. Wilfried stelde voor om twee dames

       bij de formatie te vragen. Persoonlijk konden we Maike Meijer en Margôt Ros niet. We zagen hun programma “Toren C” en hebben hun vervolgens

       benaderd. Toen ze instemde hadden we een korte periode van zes weken om de voorstelling in elkaar te zetten. Dat is heel erg kort. Zowel Wilfried

       als ik en Maike als Margôt zijn allen onaangepast personen. Maar daar houd de vergelijking ook op. Hun zijn meer van de teksten en

       verkleedpartijen, terwijl Wilfried en ik meer van het visuele en non verbale zijn. Het was dan ook wel lastig om met hun humor en de onze één show

       te maken, maar uiteindelijk was het gelukt.

006.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van je verwachten?

       Ik ben nog altijd te zien als Buurman Baasje in het kinderprogramma “Sesamstraat”. Ook zijn er vergaande plannen voor een tweede seizoen van de

       tv-serie “Het geheime dagboek van Hendrik Groen” die ik dan weer zal schrijven.

 

Fotograaf: ArjoFrank Fotografie

 

Interview: Perry Krootjes

Maak jouw eigen website met JouwWeb