MARTIN KOOLHOVEN

 

De op 25 April 1969 in Den Haag te Zuid-Holland geboren Martin Koolhoven schreef en regisseerde in 1993 de korte film ‘Chess’. Hij schreef en regisseerde in 1995 de korte film ‘KOEKOEK!’. Ook was hij in datzelfde jaar assistent van de regisseur bij de korte films ‘Poppycock’ en ‘Pisvingers!’. Hij was bij eerst genoemde eveneens vertaler. In 1996 schreef en regisseerde Martin de korte film ‘De Orde Der Dingen’. Hij was in dat jaar ook de assistent van de regisseur bij de korte films ‘Nachttrein’ en ‘Buenos Aires, Here We Come’. Bij de eerste korte film was Martin ook nog de medeschrijver van de dialogen en bij de tweede korte film de script adviseur. Hij studeerde in dat jaar af aan de Filmacademie in Amsterdam in de richting Regie/Scenario Fictie. In 1997 schreef en regisseerde Martin de korte films ‘Vet Heftig – de video’ en ‘Duister licht’. Hij schreef en regisseerde in 1999 zijn eerste lange film, de tv-film ‘Suzy Q’. Met deze tv-film won hij de Prijs van de stad Utrecht  (het grootste jonge filmtalent van dat jaar) en zowel de Zilveren als Gouden FIPA. In 2001 schreef en regisseerde Martin de film ‘AmnesiA’. Dit werd zijn eerste bioscoopfilm. Hij regisseerde in datzelfde jaar nog de film ‘De grot’. Voor deze film won Martin een Gouden Kalf. Hij regisseerde in 2004 de film ‘Het zuiden’. Hier won hij een Platina Publiek Prijs mee. In 2005 regisseerde Martin de film ‘Het schnitzelparadijs’, wat hem een Gouden Film opleverde. Hij regisseerde in datzelfde jaar ook de film ‘Knetter’. Met deze film won Martin tal van prijzen, zoals Gouden Slipper, Prijs van de Oecumenische Jury – Speciaal Vermeld, Beste Film, Guri Grand Prijs, Zilveren Cairo en drie keer Publiek Prijs. Hij regisseerde in 2006 de film ‘’n Beetje Verliefd’, dat hem opnieuw een Gouden Film opleverde. In 2007 regisseerde Martin een aflevering van het televisieprogramma “Koefnoen”. Hij schreef en regisseerde in 2008 de film ‘Oorlogswinter’. Deze film won verschillende prijzen, zoals Alice in de Stad Prijs, Rembrandt Award, Publiek Prijs, Gouden Film en Platina Film. De film werd ook internationaal goed verkocht en verscheen in onder meer de Verenigde Staten, China, Australië, Frankrijk, Ierland, Nieuw-Zeeland, Duitsland en de Scandinavische landen. In 2009 begon Martin als 'tafelheer' in het VARA-programma “De Wereld Draait Door”. Later kreeg hij bij het VARA-programma “Pauw en Witteman” het item ‘Martin at the Movies’. Hij besprak hier verschillende films met iets uit de actualiteit als aanleiding. Ook begon Martin een filmclub. Deze avonden heetten De Keuze van Koolhoven en Martin vertoonde daar twee cultfilms (meestal genrefilms) op het grote doek, die hij zelf inleidde. Martin start in 2010 samen met producent Els Vandevorst het productiebedrijf N279 Entertainment dat films ontwikkelt en produceert. Ook coproduceert het een aantal buitenlandse films. In 2016 schreef en regisseerde Martin de Internationale film ‘Brimstone’. Ook met deze film won hij tal van prijzen, zoals een Gouden Film, een Ensor, de Gouden Pen, de Grand Jury Award en zes Gouden Kalveren. Martin presenteerde in 2018 voor de VPRO het zesdelige televisieserie “De kijk van Koolhoven”. In 2019 ging hij de theaters langs met zijn theatercollege Klassiekers met Koolhoven. Perry van Moov.nl werd in de gelegenheid gesteld om Martin Koolhoven te interviewen voor de internetsite.

 

001.Met je vrouw Tallulah heb je in 1995 en 1996 samen gewerkt aan de korte films ‘Poppycock’ en ‘Nachttrein’. Hoe was het om met je vrouw

       aan deze twee projecten samen te werken?

       Tallulah en ik hebben aan die twee korte films gewerkt toen we allebei op de Filmacademie in Amsterdam zaten. Inmiddels schrijven en regisseren

       we onze eigen films, dus een nieuwe samenwerking zie ik niet gauw gebeuren. Wel laat ik mijn vrouw altijd het script van mijn films lezen. Sterker

       nog, ze is altijd de eerste die ze leest. Dan mag ze altijd kritiek of verbeterpunten aangeven, als dat nodig mocht zijn. Als ik vind dat ze gelijk heeft,

       wil ik best overwegen die veranderingen doorvoeren.

002.Op welke film van je en op welke gewonnen prijs ben je tot nu toe het meest trots en/of bewaar je de beste herinneringen?

       Qua film is dat dan toch ‘Brimstone’ uit 2016. En wat de prijzen betreft wil ik liever voor twee momenten gaan. Ten eerste is de nominatie van de

       Gouden Leeuw in 2016 op het Film Festival in Venetië te Italië voor de film ‘Brimstone’ in de categorie Beste Film. Het is het op één na belangrijkste

       filmfestival ter wereld. Cannes is net iets belangrijker, al zijn er mensen die zeggen dat het Venetië is. Ten tweede ga ik voor de Grand Jury Award

       die ik won in 2016 tijdens het Western Film Festival in Almeria te Spanje voor de film ‘Brimstone’ in de categorie Beste Film.

003.Je hebt samen gewerkt met Hollywood sterren als Jamie Campbell Bower voor de film ‘Oorlogswinter’ uit 2008 en Dakota Fanning, Kit

       Harrington en Guy Pearce voor de film ‘Brimstone’ uit 2016. Met wie hiervan beviel de samenwerking je het beste?

       Met allen hiervan zou ik graag nog eens willen werken. De samenwerking beviel dus prima. Niemand was vervelend om mee te werken of viel mij

       tegen. Maar als je vraagt voor wie ik speciaal een rol eens zou willen schrijven, dan is dat Paul Anderson die in de film ‘Brimstone’ de rol van Frank

       speelde. Paul speelt ook één van de hoofdrollen in de tv-serie “Peaky Blinders”. Met hem zou ik wel vaker willen werken. Voor als ik weer een

       Engelstalige film ga maken heb ik nog zat Hollywood-sterren op mijn verlanglijstje staan. Maar op de eerste plaats is dat toch wel Tom Hardy (Bane

       in ‘The Dark Knight Rises’ en Mad Max in ‘Mad Max: Fury Road’ uit 2015, red.).

004.Je hebt zo’n acht jaar aan de film ‘Brimstone’ gewerkt. Wat was met name de reden dat het zo lang duurde?

       Aan het scenario van de film heb ik alleen al 3 ½  jaar gewerkt voordat die klaar was. Er was een lange voorbereiding nodig. Maar ook een lange

       opnameperiode. De film duurt daarbij lang qua speeltijd. Alles aan ‘Brimstone’ duurt lang. Ik heb heel vaak gedacht dat de film er niet zou komen,

       maar toch ging ik door. Op dat moment had ik geen andere projecten waar ik me anders op kon richten. Dat acteurs als Kit Harrington (Samuel in de

       film, red.) en Guy Pearce (de Dominee in de film, red.) aan de film mee deden zorgde wel voor publiciteit. Het enige nadeel was dat toen de film

       eenmaal uit was hun geen promotie konden doen voor ‘Brimstone’ omdat ze al weer bezig waren met opnames voor nieuwe projecten van hun zelf.

       Daarbij was Carice van Houten (Anna in de film, red.) net bevallen van haar zoontje. Dus ook zij kon niet teveel doen.

005.Je bent eigenlijk regisseur, dus hoe ben je op het tv-programma “De Kijk van Koolhoven” en het theatercollege Klassiekers met Koolhoven

       gekomen?

       De VPRO heeft mij benadert voor het tv-programma “De Kijk van Koolhoven”. Ik ben een filmfan die graag over films praat en dat wisten ze. Wel

       wilde ik dat het programma over genrefilms ging. Uiteindelijk waren de onderwerpen van het programma 'Spaghetti Western', 'Water', 'Eurohorror',

       'Postapocalyps', 'Film Noir' en 'Erotica'. Voor het programma “De Kijk van Koolhoven” op televisie kwam heb ik een live optreden gedaan tijdens het

       Nederlands Filmfestival in Utrecht. Dat had ik toen speciaal geschreven voor die avond en was een beetje een voorloper van wat ik later in het

       theater ging doen. Dan word je wel meteen in het diepe gegooid. Er was toen een kennis die mij voorstelde dat ik dit ook in het theater zou moeten

       doen. Film en theater is een totaal ander medium. Dat is niet met elkaar te vergelijken. Of er in mijn eigen films klassieke scenes zitten is voor de

       regisseur zelf altijd moeilijk te zeggen. Dat moet de tijd leren. Daarbij kan een ander iemand dat beter zeggen.

006.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van je verwachten?

       Vanaf Vrijdag 21 Februari 2020 ben ik te zien met een tweede seizoen van het tv-programma “De Kijk van Koolhoven”. Volgend theaterseizoen kom

       ik terug in de theaters met het theatercollege Klassiekers met Koolhoven. Ook ben ik weer begonnen met een nieuwe film. Maar dit zit nog in een

       vroeg proces, dus het duurt nog wel even voordat die klaar is.

 

Kijk voor meer informatie over Martin Koolhoven op https://www.martinkoolhoven.nl/.

 

Fotograaf: Joshua Rood

Interview: Perry Krootjes