MAIKE MEIJER & MARGÔT ROS
De op 29 April 1967 in Nijmegen te Gelderland geboren Maike Meijer speelde in de muziektheatervoorstelling Wonderkinderen. Ze schreef en speelde haar solovoorstelling Boldoot. Samen met Titus Tiel Groenestege en Han Römer schreef en speelde ze de toneelstukken Bermuda Driehoek en BRAAK. Maike schreef de theaterproductie 4 Mannen. Van 1986 tot en met 2007 was ze te zien in de toneelstukken Het vergeten, Vluchtelingen, Een collage naar aanleiding van Mijn dood, mijn leven - door Pier, Joshe Kalb, Yerma, Demonen, Faust, Liefde en lippendienst, Een maand op het land, De verzamelaar, Hooikoorts, Jean, Julie et Christine, Midsummernightsdream, De mensenhater, Spoken, Oresteia en Wankel evenwicht. Maike studeerde in 1992 af aan de Toneelacademie in Maastricht te Limburg en kreeg de Henriëtte Hustinxs Prijs voor meest veelbelovende studente. Samen met Jan Douwe Kroeske presenteerde ze in 1994 het avontuurlijke jongerenprogramma “Living Stone”. In 1998 verzorgde Maike een stem in de Nederlandse versie van de film ‘The Rugrats Movie’. Sinds 2013 is ze te zien als Lieke in de reclames van supermarktconcern Jumbo. Rollen had Maike in de films ‘Ivanhood’, ‘De jurk’, ‘Kleine Teun’, ‘Gooische vrouwen’, ‘Soof’ en ‘Jack bestelt een broertje’ en de miniserie ‘Fok jou!’. Ze was te zien in films als Sonja in ‘Richting Engeland’, als Jonkvrouw Hinde Baldon in ‘Nachtvlinder’ en als Birgit in ‘De gelukkige huisvrouw’, als Sandra in de tv-film ‘Blijf!’ en als Mariska Van Zuylen in het eerste seizoen van de tv-serie “Luifel & Luifel”. Verder was Maike te bewonderen in de korte tv-film ‘Gestolen uren’ en de korte films ‘Anna II’ en ‘Los’. Gastrollen had ze in tv-series als “Tijd van leven”, “Baantjer”, “Zeeuws meisje”, “Bergen Binnen”, “Lieve lust”, “Dokter Tinus” en “Dagboek van een callgirl”.
De op 14 Juli 1965 in Eindhoven te Noord-Brabant geboren Margôt Ros volgde de Akademie voor Kleinkunst in Amsterdam te Noord-Holland. Tussen 1997 en 2007 regisseerde ze de cabaretvoorstellingen Het wondermiddel, Het Tetrix-gevoel, Van Mars, Met haar, Obstinaat en Wortels. Margôt regisseerde in 2005 de muziektheatervoorstelling Luistervink en in 2006 de musical Oebele! Samen met Erik van Muiswinkel speelde ne schreef ze de cabaretvoorstelling De heldenlul. Margôt speelde, bewerkte en regisseerde samen met Geert Lageveen en Frank Lammers het toneelstuk Onder mannen. Daarvoor ontving ik de Colombia, een toneelprijs. Samen met Bodil de la Parra en Wimie Wilhelm speelde en schreef ze de theaterproducties Onder vrouwen I en Onder vrouwen II – And Life Goes on… Margôt regisseerde samen met Peer van den Berg, Titus Tiel Groenestege en Wimie Wilhelm de cabaretvoorstelling Tijd zat! Met Anke Boerstra regisseerde ze de cabaretvoorstelling Wildplassen. Margôt regisseerde samen met Wil van der Meer de cabaretvoorstellingen Puur natuur en Worst! Samen met Mylene d’Anjou, Paul Groot, Bruun Kuijt en Bodil de la Parra schreef ze de toneelstukken Powervrouwen – een revue van nu 1 t/m 2. Margôt was te zien in de cabaretvoorstelling In onze tijd en werkte mee aan de poppenvoorstelling De familiepolis. Ook was ze te bewonderen in de muziektheatervoorstellingen Nova Zembla en Ik - over geluk, egoïsme en domheid. Tussen 1990 en 2014 had Margôt rollen in de theaterproducties Bij de uitgang, Het achterlijke bos, De scheiding van Figaro, Wilt u zitten? Ik kan staan!, De feeks, De kersentuin, Lear, De Kaukasische krijtkring, Jozef Trilogie, Koppen dicht!, Om de liefde van Laurentia, De rode urn, De vliegende Hollander, Okke en Narre, Victor en ik, Assepoester, Mooi gif, De driestuiversopera, Temple, Taylor & Garland, Slangenvel, Het goede lichaam en meest recentelijk in Amsterdammers. In 2006 verleende ze haar stem aan het personage Selma Quickly voor de film ‘Nanny McPhee’. Margôt maakte in 1990 haar debuut met een rol in de Engelstalige film ‘Vincent et moi’. Verder was ze te zien in de tv-serie “leven en dood van Quidam Quidam” en de films ‘Kicks’ en ‘Het geheim’. Margôt was van seizoen 5 tot en met 13 verbonden aan het improvisatieprogramma “De Vloer Op”. Tot op heden speelde ze de rol van Lub in de film ‘Adios Amigos’ en was als verloskundige te zien in de film ‘Hartenstraat’. Samen met Betty Goes regisseerde Margôt een aflevering van de tv-serie “Kinderen geen bezwaar”. Ze was te zien in de korte films ‘Fraude’, ‘Frans en Duits’ en ‘Zand’ en had gastrollen in tv-series als “GTST”, “12 steden, 13 ongelukken”, “Madelief: Met de poppen gooien”, “Bureau Kruislaan”, “Goede daden bij daglicht”, “Nieuwe ouders”, “Van Speijk”, “Man en paard”, “Flikken Maastricht”, “De geheimen van Barslet”, “Dokter Tinus” en “Bluf”.
Sinds 2008 schrijven Maike en Margôt samen de tv-serie “Toren C” waar ze eveneens allebei diverse typetjes in spelen. Met de serie wonnen ze in 2009 de Lira Scenarioprijs en in 2010 de Seoul Drama Award voor beste actrice, maar ook de Beeld en Geluid Award 2010 voor het beste amusementsprogramma. Perry van Moov.nl sprak de zeer vriendelijke en goedlachse Maike Meijer en Margôt Ros in een restaurant in Amsterdam vanwege een interview voor de internetsite.
001.Wat is jullie favoriete CD en waarom?
MAIKE MEIJER: De CD ‘Crosby, Stills en Nash’ van de gelijknamige muziekgroep Crosby, Stills & Nash. Het doet mij denken aan mijn kindertijd.
Mijn ouders draaiden het veel. Het ontroert mij en ik kan lekker meezingen met alles.
MARGÔT ROS: Bij mij is het ‘…Nothing like the sun’ van Sting. Dat is al een tijdje mijn favoriete CD. Het blijft mooi. Al jaren! En zijn stem neemt
mij me mee. Ik luister er graag naar met mijn vriend.
002.Wat is jullie favoriete nummer en wanneer zetten jullie deze graag op?
MAIKE MEIJER: Dat is het nummer “You don’t have to cry” van Crosby, Stills & Nash. Maar ik moet vaak wel huilen als ik het op zet terwijl ik sta
te koken. Het is zo mooi melodisch.
MARGÔT ROS: Voor is dat het nummer “The Lazarus Heart” van Sting. Die zet ik het liefst in de ochtend op als ik ontbijt maak. Dan voel ik me
enorm goed. Alsof de dag veel in petto heeft.
003.Draaien jullie wel eens muziek vlak voor de opnames en/of optredens?
MAIKE MEIJER: Ik gebruik geen muziek om in de stemming te komen bij “Toren C”. Als we daar dan in de make-up zitten, dan hebben we
eigenlijk nog meer een overleg nog hoe de dag er uit gaat zien.
MARGÔT ROS: Na afloop van een opnamendag van “Toren C” vind ik het wel fijn om ter ontlading muziek op te zetten. Vooraf doe ik dat net als
Maike ook niet. Dan heb ik het liever allemaal wat rustiger. Dat geldt ook voor als ik in het theater sta. Ik doe dan stemoefeningen en sta dan liever
in contact met de mensen om me heen.
MAIKE MEIJER: Als ik in een voorstelling met muziek sta, dan moet ik me eerst inzingen. Verder draai ik dan geen muziek vooraf ter
voorbereiding. Soms neem ik mijn tekst nog een beetje door.
004.Hoe belangrijk is muziek in jullie privéleven?
MAIKE MEIJER: Muziek is wel belangrijk voor mij. Al zou ik een vakantie lang best wel zonder kunnen. Van mijn negende tot en met achttiende
heb ik les gehad in klassiek pianospel.
MARGÔT ROS: Ik bespeel zelf geen muziek instrument. Muziek heeft emotie. Het kan je bijvoorbeeld helpen rustig te worden. Maar ook ik zou
een vakantie zonder muziek wel kunnen.
005.Wie is jullie favoriete zanger/zangeres en/of groep?
MAIKE MEIJER: Wat mij betreft heeft zangeres Amy Winehouse de mooiste stem. Ook ben ik fan van de groep The Rolling Stones. Dat is weer
een link met vroeger.
MARGÔT ROS: Ik draai graag de groep Coldplay. Maar ook muziek van de zanger Frank Sinatra.
006.Met wie zouden jullie wel eens een duet willen zingen?
MAIKE MEIJER: Dan ga ik voor mijn “Toren C” – maatje Margôt Ros.
MARGÔT ROS: Ik had heel graag wel eens een duet willen zingen met de zanger James Brown en zijn band The J.B.’s. Dan hadden we uit ons
dak gegaan. Maar ja, dat gaat niet meer. James Brown is natuurlijk overleden.
007.Wat is jullie favoriete sport? En, beoefenen jullie zelf ook een sport?
MAIKE MEIJER: Naar de sportschool ga ik wel. In skiën ben ik heel erg slecht. Het dieptepunt daarvan was toen ik terwijl zo langzaam aan het
skiën was, dat ik eens ingehaald werd door een vrouw die met haar hond mij voorbij liep. Wel kijk ik naar het WK en EK voetbal. Net als de 100
meter rennen voor mannen.
MARGÔT ROS: Zelf hou ik er niet van om aan sport te doen. Wel kijk ik naar de voetbalwedstrijden van PSV tegen Ajax. Zelf ben ik voor PSV,
terwijl mijn vriend voor Ajax is. Dat zorgt dus voor de nodige onrust tijdens de wedstrijden, haha. Verder kijk ik graag naar de Olympische Spelen en
kunstschaatsen.
008.Als jullie uit al jullie werkzaamheden een keuze moet maken die jullie het allerliefst
doen, wat zou dit dan worden?
MAIKE MEIJER: Het werken aan de tv-serie “Toren C” vind ik simpelweg het allerleukst om te doen. Wel vind ik het lastiger om een keuze te
moeten maken tussen het schrijven van de serie of er in te spelen. Wanneer we bij de montage zijn en merken dat een scene niet lekker loopt, dan
halen we die er direct uit. Ook zou ik wel weer eens een toneelstuk willen schrijven. Maar doordat ik altijd teveel plannen heb, moet ik dus een
overzicht gaan maken. Ik zou het ontzettend leuk vinden om met Margôt Ros een toneelstuk te schrijven en daarin te acteren.
MARGÔT ROS: Ook ik ga voor de tv-serie “Toren C”. En ik kan wel zeggen dat ik aan het schrijven meer plezier beleef. Ondanks dat het om een
komedieserie gaat is opnemen toch een serieuze zaak. Je timing moet kloppen om de grap goed over te brengen. Maike en ik weten hoe we iets
willen hebben in de serie. Als andere mensen het zouden schrijven, dan word het gelijk een hele andere serie. Het is toch het kindje van Maike en
mij. Zo zien wij dat. Daarnaast is het laatste toneelstuk waar ik in gespeeld heb de voorstelling Amsterdammers uit 2014. Ik heb nog geen plannen
om op het podium te staan, maar dat ga ik zeker nog doen want het is enorm fijn.
009.Margôt, hoe hebben Maike en jij elkaar leren kennen?
MARGÔT ROS: Het acteerwereldje is een hele kleine wereld. Maike had mij op het toneel gezien en belde mij toen in 2004 op om mij te vragen
voor een tv-serie. Dat werd uiteindelijk dus “Toren C”. Zo is het contact ontstaan. Behalve aan “Toren C” hebben we verder niet samen gewerkt.
010.Maike, hoe staat je tegenover een filmversie of theaterversie van “Toren C”?
MAIKE MEIJER: Dan zou ik me een theaterversie eerder voor kunnen stellen. Wel zou het dan nog platter op tv moeten. Mensen komen namelijk
om te lachen. Dat je het dan platter maakt is een vereiste als je in het theater speelt. Margôt en ik hebben het er wel eens over gehad, maar
plannen zijn er vooralsnog niet voor.
011.Je hoort wel eens dat ieder personage dat een acteur of actrice speel iets van zichzelf bevat. Maike, zou je zowel een overeenkomst als
groot verschil kunnen noemen qua karaktereigenschap tussen je zelf en Mariska van Zuylen uit de tv-serie “Luifel & Luifel” van 2001 en
Margôt, jij tussen je zelf en Marloes uit de film ‘Weg van Jou’ van 2017?
MAIKE MEIJER: Oh, dat is wel heel lang geleden zeg. Al 16 jaar alweer, haha. Maar het klopt wel, ja. Al moet ik gelijk zeggen dat Mariska echt
helemaal niets van mij had. Die stond zo ver van mij af. Ze zou ook absoluut niet tot mijn eigen vriendinnenkring kunnen behoren. Daar vind ik haar
veel te saai voor.
MARGÔT ROS: In principe ben ik het daar wel mee eens. Je speelt het personage met je eigen talent. Marloes uit ‘Weg van Jou’ wil dat alles
goed komt. Dat heb ik zelf ook wel. Verder lijkt ze totaal niet op mij. Ze heeft een heel ander leven en is heel lelijk, haha. Ze is zo ver weg. Ik zie
haar ook niet als iemand die tot mijn eigen vriendinnenkring zou kunnen behoren.
012.Op welk moment uit jullie carrière zijn jullie tot nu toe het meest trots en/of bewaren jullie de beste herinneringen?
MAIKE MEIJER: Dan kom ik toch weer uit op “Toren C”. We vonden het zelf direct heel leuk. Het was ook echt een schot in de roos.
MARGÔT ROS: Ook ik ga voor “Toren C”. Dat is gewoon zo’n bijzondere serie om te maken. Het is ontroerd en we laten mensen lachen. We
maken het programma om anderen er een plezier mee te doen.
013.Margôt, voor “Toren C” wonnen jullie de Lira Scenarioprijs, de Seoul Drama Award voor beste actrice en Beeld en Geluid Award 2010 voor
het beste amusementsprogramma. Op welk hiervan ben je zelf het meest trots?
MARGÔT ROS: Dan zou ik zelf voor de Lira Scenarioprijs gaan. Zoals de naam al zegt is dit een schrijversprijs. Maike en ik hadden al de nodige
acteerervaring, maar het schrijven was een nieuw gebied voor ons. Als je dan zo’n prijs voor je werk mag ontvangen doe je kennelijk toch iets goed
is dat een stimulans om zo door te blijven gaan.
014.Maike, in 1992 (het jaar dat je afstudeerde aan de Toneelacademie in Maastricht) kreeg je de Henriëtte Hustinxs Prijs voor meest
veelbelovende studente. Wat betekent deze prijs voor je?
MAIKE MEIJER: Die prijs word eens in de twee jaar uitgereikt en ik vond het ontzettend leuk om hem te krijgen. Ik zag het echt als een
erkenning. Ondanks dat heb ik nooit een bepaalde druk gevoeld vanwege die prijs in de rest van mijn carrière. Ik was en ben nog steeds niet bezig
met de mening van anderen.
015.Maike, klopt het dat je een boek wil schrijven?
MAIKE MEIJER: Dat klopt inderdaad, ja. Maar ik heb zo’n drukke agenda. Wel ben ik er mee bezig. Met moet wel een verhaal met humor worden.
Zoals de mensen van mij gewent zijn.
016.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van jullie verwachten?
MARGÔT ROS: Vanaf Donderdag 28 September 2017 ben ik te zien als Marloes in de film ‘Weg van Jou’. In 2017 speel ik ook een rol in de film
‘Dorst’. Een hele bijzondere film met een mooie rol van Simone Kleinsma.
MAIKE MEIJER: Voorlopig blijf ik nog als Lieke te zien in de Jumbo – reclames. Er komt een zevende seizoen van het programma “Toren C”. Ook
ben ik bezig met een boek te schrijven. Er komt een komediefilm van Margôt en mij, maar geen ‘Toren C’ – film.
Interview: Perry Krootjes
Maak jouw eigen website met JouwWeb