Home » Interview Loeki Knol

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LOEKI KNOL

 

De op 8 Maart 1948 in Uithuizermeeden te Groningen geboren Loeki Knol won in 1971 AVRO's televisietalentenjacht "Nieuwe Oogst". Ze ontving in datzelfde jaar de Zilveren Harp. Van 1972 tot en met 1976 was Loeki Knol van seizoen 2 tot en met 5 te zien als Lidwientje Walg in de tv-serie “Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer?”. Loeki Knol speelde in 1976 de rol van Loesje in de musical Gypsy. Van 1979 tot en met 1980 heeft ze meegedaan als zangeres in het programma "Kwistig met muziek" van Eddy Becker.

 

Loeki Knol had rollen in de toneelstukken Ronde Ka uit 1980 en Oh…Waterlooplein uit 1981, was een lid van het ensemble in de musical Fien uit 1982 en was te bewonderen in het blijspel Huwelijk in de steigers uit 1986. Ze heeft een paar elpees gemaakt waar de hit "Algebra" uit voortkwam. In 1988 verscheen de CD, genaamd ‘Loeki Knol’.

 

Ze speelde in 1991 een hoofdrol in de tv-kinderserie "Warreltaal". In 1997 was Loeki Knol te zien in de klucht Wat te doen met 2 miljoen?.

 

Ze vertolkte in 2000 de rol van Sally Durand in de musical Follies. In 2003 speelde Loeki Knol de rollen van Lidwina Walg en de Koningin in de musical Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?. Ze werd voor de laatst genoemde rol genomineerd voor een John Kraaijkamp Musical Award. In 2005 vertolkte Loeki Knol de rol van Miss Hannigan in de musical Annie. Ze was in 2007 te zien als Goede Fee in de musical Assepoester. Hiervoor won Loeki Knol de Vlaamse Musicalprijs. Datzelfde jaar sprak ze de stem in van het personage Dorothea in de film ‘Harry Potter and the Order of the Phoenix’. Loeki Knol bracht in 2011 in eigen beheer een CD uit met Argentijnse muziek met de titel ‘Tango Tango’. In 2015 was ze te zien als Mevrouw Pot in de musical Beauty and the Beast. Loeki Knol treed sinds jaar en dag op in het land met haar vaste arrangeur en begeleider Henny Langeveld, waarbij ze de zang en presentatie op zich neemt. Met het Café Chantant brengen ze een veldboeket uit de schatkamer van vervlogen jaren. Perry van Moov.nl reisde af naar Naarden in Noord-Holland waar hij de zeer vriendelijke Loeki Knol sprak vanwege een interview voor de internetsite.

 

001.U acteerde in tv-series (“Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer?” uit 1972), deed musicals (Gypsy uit 1976 & Beauty and the

       Beast uit 2015), toneel (Ronde Ka uit 1980 & Wat te doen met 2 miljoen? uit 1997), was zangeres (in de tv-serie “Kwistig met muziek”) en

       deed stemmenwerk (Dorothea in ‘Harry Potter and the Order of the Phoenix’ uit 2007). Als u uit al uw werkzaamheden een keuze moest

       maken die u het allerliefst deed, wat zou dit dan worden?

       Een keuze wil ik hier in niet maken. Het was allemaal heel erg leuk om te doen. In de eerste plaats ben ik zangeres. Via de tv-serie “Kunt u mij de

       weg naar Hamelen vertellen, mijnheer?” uit 1972 is het acteren er bij gekomen. Wel was het zo dat ik ten tijden van de serie “Kunt u mij de weg naar

       Hamelen vertellen, mijnheer” in de jaren 70 overdag opnames in de studio had, dan ik geen zin om ’s avonds in het land op te treden in een

       voorstelling.

002.Je hoort wel eens dat ieder personage dat een acteur of actrice iets van zichzelf bevat. Kunt u zowel een overeenkomst als groot verschil

       noemen qua karaktereigenschap tussen u zelf en Lidwientje Walg uit de tv-serie “Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer?”

       van 1976?

       Naarmate je ouder word herken je altijd wel iets van jezelf in het personage dat je speelde. Lidwientje match wel met mij zelf. Je ontwikkelt een rol.

       Ze reageerde hoe ik ook zou reageren op situaties. Lidwientje zou wel een vriendin van mij kunnen zijn. Ik was helemaal vrij om de rol mij eigen te

       maken. Van de makers van de tv-serie hoefde ik niet iets van mijn voorgangster Ida Bons over te nemen. Ida speelde de rol van Lidwientje Walg in

       het eerste seizoen. De Lidwientje van Ida was ook een wat katterigere versie.

003.Op welk moment uit uw carrière bent u tot nu toe het meest trots en/of bewaart u de beste herinneringen?

       Dan voor de musical Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer? uit 2003. Hierin speelde ik de rollen van Lidwina Walg en de Koningin.

       Behalve dat ik voor de genoemde rol genomineerd werd voor een John Kraaijkamp Musical Award, kreeg ik hier ook prachtige recensies voor. Dat dit

       voor de ‘nieuwe’ rol van Koningin was vond ik extra leuk. Een prijs winnen voor iets wat je doet is fijn. Het heeft wel een voordeel. Misschien klinkt het

       wat gek, maar na het winnen van de prijs stijg je toch een beetje in marktwaarde om nieuwe rollen te krijgen. Toch vind ik de mening van het publiek

       het belangrijkst. Daar doe je het per slot van rekening allemaal voor.

004.In 1971 won u het programma “Nieuwe Oogst”. Hoe kijkt u hier op terug?

       Ontzettend leuk om te doen vond ik dat. Later begreep ik dat Ramses Shaffy en Paul van Vliet hebben gezegd dat ze me mooi vonden zingen. Dat

       zijn toch niet de minste. Door “Nieuwe Oogst” kreeg ik reacties vanuit het hele land binnen. Het was het begin van mijn carrière. Vandaar de dag

       word ik echter toch nog aangesproken op de tv-serie ”Kunt u mij de weg naar Hamelen” vertellen, mijnheer?, niet op mijn aandeel in het programma

       “Nieuwe Oogst”. Dat was meer een aanloop naar mijn carrière toe.

005.Uw bekendste werkzaamheden zijn gericht op een jong publiek. Is dit een bewuste keuze of puur toeval?

       Dat is toevallig zo gelopen. Helaas word ik niet voor klassieke stukken zoals Gijsbrecht van Aemstel, King Lear of Macbeath gevraagd. Ik zou het

       echter wel heel graag willen. Wanneer ik voor kinderen speel benader ik ze nooit anders. Wel kan het zijn dat je sommige dingen wat beter uit moet

       leggen voor ze.

006.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van u verwachten?

       Optreden met mijn vaste arrangeur en begeleider Henny Langeveld doe ik nog altijd.

 

Interview: Perry Krootjes