JOHN BUJSMAN

 

In 2008 werd John Buijsman al eerder geïnterviewd. Sindsdien heeft hij allerminst stil gezeten. Zo was John tussen 2009 en 2015 te zien in de solo muziektheatervoorstellingen Buk (eveneens bewerker, kostuumontwerper en decorontwerper), Het alziend oor (eveneens decorontwerper), Het Uur van het Konijn en Hula Blues. Tussen 2014 en 2021 stond hij met de solovoorstellingen Honger naar jou, Het hart van Rotterdam en Wit konijn in de theaters. John was tussen 2010 en 2018 te bewonderen in de toneelstukken Stand Up, Vertellingen van 1001 nacht, Huisgoden, Schiettent Rosa (eveneens decorontwerper), Hamlet en De bizarre nacht van Arie Speksnijder. Tussen 2010 en 2020 speelde hij in de muziektheatervoorstellingen Hark en Sleg, Hartkuiltje en Slopera, de tragiek van een sloopstraat. John stond tussen 2011 en 2014 in de volgende theaterproducties van Stichting Nachtgasten, Het woord, Nachtgasten, The Original, Once Upon Two Times, Losers, Pulp Fiction – de musical en The Green Play. Tussen 2014 en 2019 had hij verder nog rollen in de musicals Het grote geluk, De marathon, Expeditie eiland en ’t Schaep met de 5 pooten. John was tussen 2011 en 2020 te zien als de vader van Antoin in de film ‘Webcam’, als Dr. Dolittle in de film ‘Loenatik, te gek!’, als Henk van Langeveld in de tv-serie “Bagels & Bubbels”, als Opa Darius in de tv-serie “Het Geheim van Eyck”, als vader Herman in de film ‘Familieweekend’ en als de vader van Bas in de film ‘Casanova’s’. Tussen 2012 en 2016 had hij rollen in de films ‘Swchwrm’, ‘De Marathon’, ‘Koning van Katoren’, ‘Toegetakeld door de liefde’, ‘Kidnep’ en ‘Kappen!’. John was in 2011 te bewonderen als Rob in de Deense film ‘ID: A’. In 2019 verleende hij zijn stem aan de film ‘De Tand des Tijds’. John verleende zijn medewerking aan de korte films ‘Dat wist ik niet’, ‘Sorry’, ‘Zelfportet’, ‘Parnassus’, ‘Pensionado’ en ‘We hadden toch een deal’ en de korte tv-film ‘Terug’. Gastrollen had hij in tv-series als “Golden Girls”, “Flikken Maastricht”, “Dokter Tinus”, “Aandacht Aub!”, “Moordvrouw”, “Ik Weet Wie Je Bent” en “Centraal”. Perry ging opnieuw in gesprek met de zeer vriendelijke John Buijsman vanwege een interview voor de internetsite.

 

001.Je acteert in tv-series (“Bagels & Bubbels” uit 2015) en films (‘Casanova’s uit 2020), bent schrijver (van de korte film ‘Afrekenen’ uit 2002),

       producent (‘Jimmy de Brabant’ uit 2000), acteert in toneelstukken (Hamlet uit 2016), doet solotheater (Het hart van Rotterdam uit 2016),

       musicals (’t Schaep met de 5 pooten uit 2019), bent regisseur (Het misverstandt uit 2008), schrijver (Dodo uit 1995), bewerker (Dinner for

       One uit 2005), verzorgt muziek (Jenever and banaan uit 1986), verantwoordelijk voor het decor (Schiettent Rosa uit 2013) en kostuums (Het

       eind is zoek uit 1991). Als je uit al je werkzaamheden een keuze moet maken die je het allerliefst doet, wat zou dit dan worden?

       In dat geval gaat mijn voorkeur uit naar het toneel. Inmiddels heb ik al achttien solovoorstellingen gedaan. Ik vind het leuk om alles zelf te verzinnen.

       Hoewel, ik heb ik heb zelf twee stukken geschreven. De solo muziektheatervoorstellingen Dodo uit 1995 en Het Uur van het Konijn uit 2011. Ik heb

       echter gemerkt dat andere beter schrijven. Dus ik geef een idee aan de schrijver door en die gaat er vervolgens mee aan de slag. In 2008 heb ik

       zowel het toneelstuk Het misverstandt geregisseerd als er één van de hoofdrollen in gespeelt. Regisseren is heel moeilijk, ook als je zelf geen rol in

       de productie speelt. Wel was ik tevreden over het eindresultaat. Toch zal je mij niet snel weer een theaterstuk zien schrijven of regisseren. Dat laat ik

       liever aan anderen over. Mensen denken dat er bij mij altijd veel te lachen valt, maar bij mijn eigen shows is dat allerminst het geval. Sterker nog,

       daar gaat het juist helemaal niet om de lach.

002.Je hoort wel eens dat ieder personage dat een acteur of actrice speelt, iets van zichzelf bevat. Kan je zowel een overeenkomst als groot

       verschil noemen qua karaktereigenschap tussen je zelf en Henk van Langeveld uit “Bagels & Bubbels” van 2015?

       Daar ben ik het wel mee eens. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel jammer vond dat de tv-serie “Bagels & Bubbels” maar één seizoen gelopen heeft.

       Om een verschil en overeenkomst qua karaktereigenschap met Henk te noemen vind ik nogal lastig. Hij lijkt namelijk wel heel erg op mij en staat

       heel dichtbij mij zelf. Henk zou dan ook makkelijk tot mijn eigen vriendenkring kunnen behoren.

003.Op welk moment uit je carrière ben je tot nu toe het meest trots en/of bewaar je de beste herinneringen?

       In dat geval ga ik voor twee werken, namelijk mijn solo muziektheatervoorstelling Het Uur van het Konijn uit 2011. En de ander is de musical De

       marathon uit 2017 waarin ik de rol van Gerard speelde. Met De marathon hebben we uiteindelijk 100.000 bezoekers behaald. Alle mensen uit het

       publiek huilde steeds aan het einde van de voorstelling.

004.Hoe kijk je terug op Loenatik?

       Loenatik was altijd heel leuk om te doen. Ik word daar nog altijd door herkend. Vaak zijn ze de mensen die mij daar van herkennen nu rond de 30

       jaar. Toen ik in 2014 voor de tweede film ‘Loenatik, te gek’ benaderd werd, was ik direct enthousiast. Het voelde allemaal direct heel vertrouwd.

       Allebei de films en de tv-serie van drie seizoenen vind ik goed gelukt, maar de eerste film misschien nog net iets meer. Daarmee waren we gelijk op

       het grote doek te zien.

005.Als je geen acteur was geworden, welk beroep had je dan wel wat geleken: bouwvakker (zoals in een gastrol in “In voor- en tegenspoed”

       uit 1993), kapper (zoals in “Ben zo terug” uit 1999), inspecteur (zoals in ‘Babs’ uit 2000 & ‘Swhwrm’ uit 2012), voetbalcoach (zoals in

       ‘Kruistocht in spijkerbroek’ uit 2006), vrachtwagenchauffeur (zoals in ‘Radeloos’ uit 2008 & ‘Kidnep’ uit 2015), loodgieter (zoals in een

       gastrol in “Golden Girls” uit 2012), stuurman (zoals in ‘Koning van Katoren’ uit 2012) of schoolhoofd (zoals in ‘Kappen!’ uit 2016).

       Dan had ik denk ik gekozen voor het beroep van stuurman. Los daarvan had ik anders wel in de verpleging gewild. De omgang met mensen bij dat

       beroep vind ik namelijk erg belangrijk.

006.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van je verwachten?

       Van Zaterdag 12 Maart tot en met Zondag 3 April 2022 ben ik exclusief in het Oude Luxor Theater in Rotterdam te zien als Cor Troost in het

       toneelstuk Fortuyn, dat op Zaterdag 19 Maart 2022 in première gaat.

 

Kijk voor meer informatie over John Buijsman op zijn site https://www.johnbuijsman.com/.

Kijk voor meer informatie over het toneelstuk Fortuyn op https://toneelgroepjanvos.nl/.

 

Foto: ANP

 

Interview: Perry Krootjes