JEROEN SPITZENBERGER

 

De op 20 Januari 1976 in Rotterdam geboren Jeroen Spitzenberger debuteerde in 1992 met een gastrol in de tv-serie “Niemand de deur uit”. Van 1995 tot en met 1997 was hij te zien in de toneelstukken Wanted, Molloy – geboorte werd hem zijn dood, De ijsman kome en Dora Kremer. In 1998 studeerde Jeroen af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. Dat jaar speelde hij ook in de voorstelling Penthesilea. Jeroen had in 1999 rollen in de tv-film ‘Dat is nooit mijn naam geweest’ en de theaterproducties De woudduivel, Heart of Congo, Serendipity 3 en Serendipity 4 – De avond van het paard. Van 2000 tot en met 2001 had hij rollen in de toneelstukken De zelfmoord van de meisjes, Diskoobigge, Willem Mengelberg - tussen licht en donker en Espr;t en de muziektheatervoorstelling Coma. In 2002 was Jeroen te bewonderen in de film ‘De tweeling’, het toneelstuk Ivanov en de solovoorstelling Dominiek. Hij had in 2003 rollen in de tv-film ‘Cloaca’ en de theaterproducties Elektra en De ballade van de ontkiemende liefde. In 2004 speelde Jeroen de rol van Jonathan in de film ‘Stille Nacht’, had een rol in de film ‘De dominee’ en was verder te zien in de toneelstukken Ludmilla en Mightysociety1. Hij was in 2005 te zien als Wouter in de tv-serie “Lieve lust” en had rollen in de voorstellingen De methode Ribadier, Het temmen van de feeks en De zelfmoord van de meisjes. In 2006 had Jeroen rollen in de film ‘Don’ en de theaterproductie Het belang van Ernst. Hij speelde in 2007 de rol van Prins Valentijn in de film ‘Alles is liefde’. Voor deze rol werd Jeroen genomineerd voor een Rembrandt Award als Beste Acteur. Datzelfde jaar had hij ook rollen in de toneelstukken Monty Python’s Flying Circus, Levende doden en Eline Vere. In 2008 had Jeroen een aandeel in de miniserie ‘Koning van de Maas’ en was hij te zien in de voorstellingen Dagelijks brood, Pleinvrees en Carmen. Jeroen speelde in 2009 de rol van Minister Karel Bijl in de tv-serie “Sorry Minister” en was te zien in de theaterproductie Romeo en Julia. In 2010 was hij als Thomas Zwager te zien in het eerste seizoen van de tv-serie “Bloedverwanten”, had rollen in de miniserie ‘Annie MG’ en de film ‘Tirza’ en verleende zijn stem aan het personage Metro Man in de animatiefilm ‘Megamind’. Datzelfde jaar speelde Jeroen in het theater in de toneelstukken Verre vrienden en Pier Paolo Pasolini. Voor zijn hoofdrol in laatst genoemde ontving hij de Guido de Moorprijs. Verder was Jeroen drie seizoenen te zien in het improvisatieprogramma “De vloer op”. Hij had in 2011 een rol in de voorstelling Midzomernachtdroom. In 2012 was Jeroen te zien als Walter Suskind in de film ‘Suskind’. Voor deze rol werd hij genomineerd voor een Gouden Kalf als Beste Acteur. Jeroen speelde de rol van Peer Walraven in de tv-film ‘Flikken Maastricht: De overloper’ en Gilles in de film ‘Tony 10’. Sinds 2012 speelt hij de rol van Boudewijn Schaeffer in de tv-serie “Divorce”. Verder had Jeroen een rol in de film ‘Jackie’ en de theaterproductie De prooi. In 2013 vertolkte hij de rol van Wouter in de film ‘Mannenharten’. Voor deze rol werd Jeroen voor de tweede keer genomineerd voor een Rembrandt Award als Beste Acteur. Hij speelde Jerry in de film ‘App’. Jeroen was ook te zien in het theater in de toneelstukken De Wannseeconferentie en Het stenen bruidsbed. In 2014 verleende hij zijn stem aan het personage Meneer Peabody voor de animatiefilm ‘Mr. Peabody & Sherman’ en voor Cad Spinner voor de animatiefilm ‘Planes: Fire & Rescue’. Ook had Jeroen rollen in de voorstellingen Blauwdruk voor een nog beter leven en Design for Living. Hij speelde in 2015 de rollen van Sven in de film ‘The Paradise Suite’, Pieter in ‘Ja, ik wil!’ en keerde terug als Wouter in ‘Mannenharten 2’. In 2016 was Jeroen te zien als Alexander Wissing in de tv-film ‘Bouquetreeks De Film: Trots & Verlangen’. Hij had een rol in de korte tv-film ‘Twee dromen’, terwijl Jeroen ook te zien was in de korte films ‘The Tech Files’, ‘Talmen’, ‘Le ciambelle’, ‘Milan en de zielen’, ‘Farewell’, ‘Heen en weerdag’ en ‘Retour’. Gastrollen had hij in tv-series als “Baantjer”, “Russen”, “Goede daden bij daglicht”, “Meiden van de Wit”, “Spoorloos verdwenen”,“Keyzer & de Boer advocaten”, “Gooische vrouwen”, “’t Spaanse schaep”, “Rembrandt en ik”, “Lijn 32” en “Vrolijke Kerst”. Perry van Moov.nl sprak de zeer vriendelijke Jeroen Spitzenberger vanwege een interview voor de internetsite.

 

001.Wat is je favoriete CD en waarom?
      
Voor mij is dat de CD ‘Glenn Gould Edition – Bach: Goldberg Variations, Johann Sebastian Bach’ van Glenn Gould. Dit

       omdat het waanzinnig mooi is. Heerlijk rustige en inspirerende muziek.
002.Wat is je favoriete nummer en wanneer zet je deze meestal op?
      
In dat geval zou ik kiezen voor het nummer “Breathe” van de Ierse rockband U2. Deze luister ik soms wel vijf keer per

       dag op mijn iPod.
003.Draai je wel eens muziek vlak voor de opnames en/of optredens ?
      
Dat doe ik inderdaad soms. Zo had ik toen ik in December 2008 in de opera Carmen speelde bij het Nationale Toneel

       overdag gitaarmuziek opstaan. Gewoon om even wat anders te horen dan de muziek die we in de voorstelling gebruikte.
004.Hoe belangrijk is muziek in je leven?
      
In mijn leven is muziek een van de belangrijkste dingen. Toch heb ik wel eens twee weken zonder doorgebracht en dat

       ging eigenlijk best goed. Maar op een gegeven moment ga je dan toch zelf lopen zingen.
005.Wie is je favoriete zanger/zangeres/groep?
      
Bij de heren is Prince mijn favoriete zanger. De inmiddels overleden Nina Simone zie ik als mijn favoriete zangeres.

       Terwijl U2, Sly & the Family Stone en R.E.M. mijn favoriete groepen zijn.
006.Wat is je favoriete sport? En beoefen je zelf ook een sport?
       
Op het moment doe ik niet aan sport, maar ik heb heel lang geschermd en daar genoot ik echt van. Wel zou ik het weer

        willen oppakken, maar vanwege tijdgebrek zit dit er helaas niet in. Verder ben ik niet zo iemand die naar sport kijkt.
007.Je acteert in tv-series (“Divorce”), films (‘Mannenharten’), doet toneel (Blauwdruk voor een nog beter leven) en

       doet improvisatie (“De vloer op”). Als je uit al je werkzaamheden een keuze moet maken, wat je het allerliefst

       doet, wat zou dit dan zijn?
      
Dan ga ik voor toneel. Dit omdat daar de meest spannende rollen zijn en jezelf kan ontwikkelen als acteur. Soms komen

       er mooie rollen langs voor de tv, maar persoonlijk vind ik dat de moeilijkheidsgraad hoger ligt bij het toneel. Iedere

       avond moet je jezelf aan andere omstandigheden en een ander publiek aanpassen. Dat vind ik altijd heel spannend. Of ik

       iets nu twintig of honderd keer speel, het blijft spannend. Het publiek kan goed helpen om sfeer te maken, bijvoorbeeld

       wanneer je ze hoort binnenkomen. Dan krijg je adrenaline en ga je automatisch presteren.
008.In Romeo en Julia staat het onderwerp liefde centraal, net als bij de film ‘Alles is liefde’. Wat betekent ‘liefde’

       voor Jeroen Spitzenberg zelf?
      
Liefde betekent alles voor me. Zonder liefde gebeurd er niets. Als ik geen liefde heb om de dag te beginnen, dan sta ik

       niet op. Wanneer ik geen liefde heb om een interview te doen zou ik, en jij ook niet, hier zitten. In alles wat je doet zit

       liefde.
009.In ‘Alles is liefde’ vermomde Prins Valentijn zich om in de buurt te kunnen komen van zijn gelieve Kiki. Zelf ben

       je in 2007 getrouwd. Wat had je zelf gedaan om in de buurt te komen van je vrouw als ze voor jou moeilijk te

       benaderen was?
      
Mijn vrouw Olinda komt uit Mexico, dus in die zin heb ik wel veel moeite gedaan. Ik snap wel wat Prins Valentijn deed,

       maar ik zou het anders hebben gedaan. Wat hij deed vond ik erg omslachtig.
010.Sommige acteurs en actrices zeggen dat in ieder personage dat ze spelen wel iets van hun zelf zit. Kan je zowel een

       overeenkomst als groot verschil qua karaktereigenschap noemen tussen Prins Valentijn uit ‘Alles is liefde’ en je

       zelf, maar ook tussen Jonathan uit ‘Stille Nacht’?
      
Allereerst wil ik even zeggen dat ik het met die stelling eens ben. Dat kan ook niet anders, je moet er steeds wel iets van

       jezelf in doen. Ook moet je wel kunnen begrijpen waarom jouw personage iets doet. Uiteraard betekent dit niet dat je het

       hier zelf mee eens bent. Prins Valentijn is onhandig en dat ben ik zelf ook wel een beetje. Het verschil is dat hij erg

       verwend is, dat ben ik gelukkig niet. Met Jonathan heb ik de minste overeenkomsten. Wel is hij op bepaalde tijden erg

       gefocust, dat ben ik soms ook. Verder zijn wij erg verschillend. Zo zit hij vaak in de bibliotheek, dat zou ik niet kunnen.
011.Bij het Nationale Toneel speelde je in 2009 in het toneelstuk Romeo en Julia. Een stuk dat vaak in verschillende

       vormen is uitgebracht. Ben je zelf meer iemand om in een moderne productie over de liefde te spelen als ‘Alles is

       liefde’ of in de klassieker Romeo en Julia?
      
Daar zou ik niet tussen kunnen kiezen. De liefde op zich is zoals het is. De ene keer is het anders dan de andere keer.

       Soms kan liefde leuk zijn, maar soms kan het ook pijn doen. Ik ben twee keer gevraagd om in een film te spelen wat over

       de liefde gaat. Er zijn een paar thema’s die ons bezig houdt en daarvan is liefde er een van. Het stelt de vragen die je

       jezelf ook stelt. Ik denk ook dat die vragen een weg banen in het leven. Ook kan men als publiek zich afvragen hoe

       andere mensen het doen in de liefde. Hoe gaan ze met het leven om, wat voor keuzes maken ze in het leven enz. Het is

       dus niet gek dat het vaak als thema wordt gebruikt. Ook is het daarom volgens mij voor het publiek wel interessant om

       naar de verschillende liefdesonderwerpen te kijken.
012.Van 2010 tot en met 2013 was je te zien in het improvisatieprogramma “De vloer op”. Hoe vond je dit?
      
Het improviseren was meer een uitdaging tot nu toe. Ik was er best wel heel zenuwachtig over, maar het ging uiteindelijk

       heel leuk en goed. Improviseren vind ik wel enger dan werken met een script. Je weet namelijk niet wat voor opdracht je

       krijgt, maar ondertussen geeft dat je juist wel een kik. Je wordt als het ware voor de leeuwen geworpen.
013.Je hebt wel eens verteld in een interview dat je blij bent niet zo bekend te zijn. Dit was voor een interview ter

       promotie van ‘Alles is liefde’. Een commerciële film met een belangrijke rol voor jou. Heb je het idee dat sinds

       die film uit is, er meer mensen speciaal voor jou naar het theater komen?
      
Of mensen speciaal vanwege mij naar het theater komen weet ik niet, maar mijn bekendheid is wel toegenomen. Dat

       merk ik bijvoorbeeld wel buiten of in de tram. De consequenties van mijn werk vind ik niet erg. Zo vragen sommige

       mensen of ik met ze op de foto wil of ze vragen mijn handtekening. Dat soort dingen vind ik niet erg en doe ik graag.

       Maar wat ik bedoelde is dat het me niet leuk lijkt om zo bekend als bijvoorbeeld Katja Schuurman te zijn. Die wordt

       door iedereen aangekeken, ook als ze boodschappen gaat halen en alles wat ze doet wordt breed uit in de bladen gezet.

       Verschrikkelijk lijkt me dat.
014.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van je verwachten?
      
Tot en met Zondag 20 Maart 2016 ben ik nog te zien als Boudewijn Schaeffer in het vierde seizoen van de tv-serie

       “Divorce”. Daarna stoppen we er mee. Vanaf Donderdag 28 Juli 2016 neem ik de rol van Meester Frans op me in de

       nieuwe Nederlandse film ‘Meester Kikker’.

 

Kijk voor meer informatie over Jeroen Spitzenberger op www.jeroenspitzenberger.nl.

 

 

Interview: Perry Krootjes

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb