HERBERT FLACK

 

De op 9 Juni 1949 in Reet (een dorp in de provincie Antwerpen) te België geboren Herbert Flack bracht zijn jeugd door in Boom en ging in 1968 studeren aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium Antwerpen, afdeling toneel. Hij was van 1968 tot en met 1971 te zien in de toneelstukken De Lusitanische Bullebak, Waarom slaap je, liefje?, Adam in Ballingschap, Midzomernachtsdroom, De Kneep en Don Juan.

 

In 1971 studeerde Herbert Flack af aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium Antwerpen met grote onderscheiding. Hij was van 1971 tot 2000 leraar toneel aan de Stedelijke Academie voor Muziek en Woordkunst te Hoboken. Tussen 1973 en 1978 was Herbert Flack te zien in de theaterproducties Minna von Barnhelm, Juno en de Pauw, Daags na de Kermis, Elk wat wils, Trijntje van Saardam, Maat voor Maat, Dreyfus, Glazen Speelgoed, De zachte valstrik, Fientje Beulemans, Richard III, Uilenspiegel, de Geus, Parochie van Miserie, Het geld ligt op de bank, De koopman van Venetië, Kattekop, Kleine man, wat nu?, Het eiland, Othello, Dantons Dood, Bloedbruiloft en De droom van zotte Rik. Hij was in 1978 te horen in het hoorspel Terrarium. In 1979 had Herbert Flack rollen in de toneelstukken Graaf Dracula, Cause Celebre, Colas Breugnon en Het testament van Lenin. Verder had hij in de jaren 70 rollen in de tv-series “De vorstinnen van Brugge” en “Dirk van Haveskerke” en de films ‘Pallieter’ en ‘Rubens, schilder en diplomaat’. Ook had Herbert Flack in die tijd rollen in de tv-films ‘Dansen op kristal’, ‘De gierigaard’, ‘Weet u waar de Rozenlaan ligt?’, ‘Siska Van Roosenmaal’, ‘Laat alle hoop varen’, ‘Gered’, ‘Agamemnoon’, ‘Nachtroute Brussel – Luxemburg’, ‘De man van 59’, ‘Wandelen op water’, ‘Drie dozijn rode rozen’, ‘Meisjes lopen school’, ‘Everard’t Serclaes’ en ‘Brussel, een vreemde stad’.

 

Hij speelde in 1980 de rol van Erik in de film ‘Vrijdag’ en was te zien in de theaterproducties Kinderen van de zon, De olifantman, Alle gekheid op een stokje en Tijl. In 1981 was Herbert Flack te bewonderen als Biechtvader in de film ‘Brugge, die stille’ en was in het theater te zien in de toneelstukken De wijze kater, Zoek de sleutel en Een winters verhaal. Hij had in 1982 rollen in de theaterproducties De storm, Mirandolina, Arm Vlaanderen en Filumena. In 1983 vertolkte Herbert Flack de rol van Frank in de film ‘Zaman’ en was te zien in de toneelstukken Molière, De navel, Op Marode en De Divan. Hij was in 1984 te bewonderen in de theaterproducties Romantische komedie en Thomas More, een man voor alle getijden. In 1985 speelde Herbert Flack de rol van Willem Van Gullik in de film ‘De leeuw van Vlaanderen’, had rollen in de toneelstukken Revu 85, 1585 en Wilde Honing en was producent en regisseur van HOBO SPELEN’85. Dit was in opdracht van de stad Antwerpen ter viering van het 850-jarige bestaan van het district Hoboken. Het ging hier om een bus- en wandelvoorstelling, visueel totaalspektakel met muziek, video, opera, impro, dans en theater, gerealiseerd door meer dan 300 uitvoerders. Hij was in 1986 te zien als Axel Woestewey in de film ‘Springen’ en had rollen in de theaterproducties In liefdesnaam, De feeks wordt getemd, Ghetto en De schuldvraag. In 1987 speelde Herbert Flack de rollen van David Hyde in de film ‘Masacra’ en Gregoire Ghijssels in de film ‘Hector’ en was te bewonderen in de toneelstukken Trijntje Cornelis en Scapin. Hij had in 1988 en 1989 rollen in de theaterproducties Don Quichot, Een woelige overtocht, Het woud, Woyzeck, Open en Bloot, Laat maar gaan! en Midzomernachtsdroom. Ook had hij in de jaren 80 rollen in de tv-films ‘Een spoor van Carla’, ‘De man die niet van gedichten hield’, ‘De koffer van Pamela’, ‘Geschiedenis mijner jeugd’, ‘Het leven van een bries’ en ‘Tantes’. In 1990 was Herbert Flack te zien als Arlondo in de film ‘Koko Flanel’ en had rollen in de toneelstukken Tartuffe, Het haar van de hond en Rode neuzen. Hij was van 1991 tot en met 1995 te bewonderen in de theaterproducties De misantroop, De minderproductieven, Het bezoek van de oude dame, Falerin, De revisor, Koning Lear, De drie zusters, Driekoningenavond, Blindeman, De ratten, De kersentuin, Geleerde vrouwen en In liefdesnaam. Vanaf 1996 speelde Herbert Flack zeven seizoenen lang de rol van Jean-Pierre De Ruyter in de tv-serie “Thuis”, terwijl hij in het theater rollen had in de toneelstukken De meid en het lief, Lanzarote Los Molinos en Nathan de Wijze. Herbert Flack vertolkte in 1997 de rol van Parain in de miniserie ‘Diamant’ en was te zien in de theaterproducties Dom Juan, Arlecchino en De Meeuw. In 1998 had hij een rol in het toneelstuk Kerstbestand. Herbert Flack was in 1999 te zien als Johannes Van Buren in de film ‘Film 1’. Verder had hij in de jaren 90 ook nog rollen in de films ‘Boys’, ‘Daens’, ‘Ad Fundum’, ‘She Good Fighter’ en ‘Elixir d’Anvers’.

 

In 2000 had hij rollen in de theaterproducties VROUWEN!! De reis van een verleider en De spotlijster en de keizer. Herbert Flack was in 2001 te zien als Dokter De Vlaminck in de film ‘Olivetti 82’. In 2002 en 2003 was hij te bewonderen in de theaterproducties Literaire zomer- en wintervertellingen, Met Flack bij Permeke op stap en 2e editie van de literaire zomervertellingen. Herbert Flack was vanaf 2004 tien seizoenen lang te zien als Pieter Van In in de tv-serie “Aspe” en had een rol in het toneelstuk Wat van de nacht wordt verwacht. Tussen 2006 en 2015 had hij rollen in de theaterproducties Amadeus, Het huis van de liefde, Cyrano de Bergerac, Dada in de nationale bank, 150 jaar MAX HAVELAAR, Vertellingen@thezoo, Antwerpse Vertellingen, Geleerde Vrouwen, De dame met het hondje, Antwerpse Vertellingen: Intra Muros, Antwerpse Vertellingen voor ATV, Antwerpse Vertellingen: Reisverhalen, Smullen met snullen en Aspe – Moord in het theater.

 

Herbert Flack had rollen in de korte films ‘Geld’, ‘Bultaco 125 cc’, ‘Rinocéros et la gitane’, ‘Flamenco in mineur’, ‘Eenzaam zonder jou’ en ‘Mister Nice Guy’. Gastrollen had hij in tv-series als “Bel de 500”, “Commissaris Roos”, “Ramona”, “Gaston Berghmans Show”, “Wittekerke”, “Heterdaad”, “Deman”, “2 straten verder”, “Sedes & Belli”, “Het geslacht De Pauw”, “Lili & Marleen”, “A tort ou à raison”, “Clan”, “Lang Leve”, “De Komedie Compagnie”, “Auwch_” en “Salamander”. In Juni 2016 werd Herbert Flack in de plaats Boom geëerd als ereburger.

 

Ook in Frankrijk en Duitsland speelde hij rollen. Zo was Herbert Flack in 1998 te zien als Jefke in de Franse film ‘Pièces d’identités’. Verder had hij rollen in de Franse film ‘L’oeuvre au noir’, de Franse miniserie ‘Les Steenfort, maitres de l’orge’ en de Franse tv-film ‘Les enfants du jour’ en had hij een gastrol in de Duitse tv-serie “Schwarz Rot Gold”.

 

Ook in Nederland heeft Herbert Flack een indrukwekkende carrière opgebouwd. Zo had hij in de jaren 70 rollen in de tv-film ‘De receptie’ en de film ‘Mijn vriend’. In 1986 was Herbert Flack te zien als Nils Wijn in de film ‘Als in een roes…’ en als Wim Kruisman in de film ‘Flodder’. Hij vertolkte in 1987 de rollen van de ambassadeur in de film ‘Blonde Dolly’ en die van Paul Henkes in de film ‘Odyssée d’amour’. In 1988 was Herbert Flack te zien al Apollo Romansky in de film ‘Honneponnetje’. Hij vertolkte in 1989 de rol van Martin in de film ‘Wilde harten’. In 1998 was Herbert Flack te zien als vader in de film ‘Blazen tot honderd’. Verder had hij rollen in de jaren 90 in de films ‘De gulle minnaar’ en ‘Rosa Rosa’. Herbert Flack verleende ook zijn stem ter nasynchronisatie voor de animatieserie “Simsala Grimm – Die Märchen der Brüder Grimm” en de animatiefilm ‘Shark Bait’. Gastrollen had hij in tv-series als “Centraal station”, “GTST”, “Medisch Centrum West”, “Vreemde praktijken”, “Plantage allee”, “Coverstory”, “Wilhelmina” en “Brussel”. Perry van Moov.nl reisde af naar Gent te België waar hij in de gelegenheid gesteld werd om de zeer vriendelijke Herbert Flack vanwege de internetsite te interviewen.


001.Wat is uw favoriete CD?

       Een favoriete CD heb ik eigenlijk niet.
002.Wat is uw favoriete nummer?

       Ook een favoriet nummer heb ik niet, ik vind er meerdere goed.
003.Draait u wel eens muziek vlak voor de opnames en/of optredens?
       Nee, dat doe ik nooit. Ik bereid me dan altijd nog wat voor liever.
004.Hoe belangrijk is muziek in uw leven?
       Ik hou van wel muziek maar ben er niet echt mee bezig. Geregeld luister ik naar de radio. Toch kan ik ook best zonder muziek als dat nodig mocht

       zijn.
005.Wie is uw favoriete zanger/zangeres/groep?
       Bij mij is dat niemand in het bijzonder.
006.Met wie zou u wel eens een duet willen zingen?
       Eigenlijk dans ik liever dan dat ik zing.
007.Wat is uw favoriete sport? En beoefenend u zelf ook een sport?
       Naar de wielersport kijk ik graag, terwijl ik zelf aan stijldansen doe.
008.U acteert in tv-series (“Aspe”), Nationale films (‘Honneponnetje’), Internationale films (‘Mascara’), theater (Aspe 2: Het Dodelijk Jubileum),

       nasynchronisatiewerk (‘Shark Bait’) en commercial. Als u uit al uw werkzaamheden een keuze zou moeten maken, die u het liefst doet. Wat

       zou dit dan worden?

       Dat vind ik erg lastig. Alles vind ik leuk om te doen en dan met name acteren. Of dit nu in een tv-serie, film of in het theater is, dat maakt me niks uit.

       Ik hou gewoon ontzettend veel van spelen. Wanneer ik dan toch een keuze moet maken ga ik voor het theater. Dit is toch wel het mooiste wat er is.

       Ook is het belangrijk voor me dat het live is, er zit publiek in de zaal. Toch miste ik het publiek bij de tv-serie “Aspe” niet echt. Dit kwam omdat ik de

       crew van “Aspe” dan als mijn publiek beschouwde.
009.Als u met iemand aan een productie gaat werken die u al van een vorig project kon, trekt u dan meer naar diegene toe?
       Met iemand als de inmiddels overleden actrice An Petersen (overleden in 2003, red.) heb ik inderdaad vaak aan producties gewerkt. Wat erg leuk is,

       is dat je elkaar dan goed leert kennen. Toch ga ik bij een nieuwe productie meteen met iedereen om.

010.In hoeverre verschilde de tv-serie “Aspe” uit 2004 met andere politieseries, zoals “Flikken” en “Witse”? Wat maakte “Aspe” zo uniek?
       Wat de serie erg onderscheidde was de locatie, Brugge. De serie leende zich bij uitstek voor een serie als “Aspe”. Daarbij was de plaats ook heel erg

       toeristisch. Ook was de onderlinge band van Pieter, Hannelore en Guido die getoond werd belangrijk voor de serie. Zelf zag ik series als “Flikken” en

       “Witse” totaal niet als een concurrent van ons. Wat mij betreft was er ruimte zat voor alle drie de series.
011.Voordat u uw rol in de tv-serie van “Aspe” aan nam in 2004, was u toen al bekend met de boeken van Pieter Aspe?

       Ik was zeker wel bekend met de boeken voordat ik de rol ging spelen in de serie. De boeken lees je met een bepaalde spanning van ‘wie-heeft-het-

       gedaan’, hopelijk net zoals de kijkers dat nu bij de serie hebben. En ik moet je eerlijk zeggen dat toen ik de boeken voor het eerst las, ik totaal niet

       dacht dat ik de rol van Van In ooit zou gaan spelen. Ook was ik al bekend met een politieserie omdat ik 21 jaar geleden (1997, red.) al eens in zo’n

       serie speelde, namelijk de miniserie ‘Diamant’.

012.Kunt u een karaktereigenschap noemen die overeenkomt bij u als persoon en het personage Pieter Van In uit de tv-serie “Aspe”? Aan

       welke karaktereigenschap van Pieter ergert u zich eigenlijk mateloos? En wat vind u juist wel een goede eigenschap van uw rol?
       Zowel Pieter als ik zelf waren beiden echte levensgenieters. Waar ik me bij hem wel soms aan kon ergeren was zijn humeur. Maar wat ik

       daarentegen erg bewonderde aan Pieter was dat hij veel sympathie voor mensen kon opbrengen. Dit kon zelfs soms zijn voor iemand die een

       misdaad gepleegd had.
013.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van jullie verwachten?
       Van Zaterdag 3 Maart tot en met 2 Juni 2018 ben ik in België als Pieter Van In te zien in het toneelstuk Aspe 2: Het Dodelijk Jubileum.


Kijk voor meer informatie over Herbert Flack op zijn eigen site www.herbertflack.com.


Fotograaf: Dieter Bacquaert

 

Interview: Perry Krootjes