Home » Interview Haye van der Heyden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HAYE VAN DER HEYDEN

 

De op 20 Februari 1957 in Bilthoven te Utrecht geboren Haye van der Heyden begon zijn theatercarrière bij De Film van Ome Willem als clown en basgitarist. In 1980 schreef hij het toneelstuk Drie jongens, drie jongens waarvoor hij de Visser-Neerlandiaprijs won. Daarna richtte Haye samen met Erik Brey het cabaretgezelschap Purper op, waar hij van 1982 tot en met 1985 in de cabaretvoorstellingen Comedy & Close Harmony, Purper 2, Purper 3 en Purper vierkant speelde. In 1982 regisseerde Haye de voorstelling Adele’s Keus. Hij deed vervolgens aan allerlei vormen van cabaret en speelde in het satirische programma “Binnenlandse zaken”. In 1984 schreef Haye twee seizoenen lang de tv-serie “Het andere net” en regisseerde deze samen met Hank Onrust. Hij speelde van 1988 tot en met 1990 twee seizoenen lang de rol van Wiebe Rosenboom in de Vara-comedy “Laat maar Zitten”. In 1989 schreef Haye samen met Flip van Duijn en Annie M.G. Schmidt de tv-serie “Beppie”. Hij stond van 1983 tot en met 1987 in de theaters met  het toneelstuk Stilte toneel… , de muziektheatervoorstelling Plechtige requiem mis, de voorstelling The Dutch Black and White Minstrel Show (die hij eveneens regisseerde), de cabaretvoorstelling Bang voor zwart (die hij eveneens schreef) en de solocabaretvoorstelling Haye’s Solo (die hij eveneens schreef en produceerde). Verder was Haye in de periode van 1983 tot en met 1989 bij nog meer producties achter de schermen betrokken. Zo schreef hij de toneelstukken Voor vorstin en vaderland, Wilt u es boven komen – mevrouw, Intimi en Jaloezieën. Haye won voor laatst genoemde wederom de Visser-Neerlandiaprijs. Hij regisseerde de voorstelling Ome Willem vangt boeven en samen met Ursul de Geer en Adelheid Roosen regisseerde hij de voorstelling Anton Huyg komt nooit meer thuis. Voor het toneelstuk Kussen was Haye verantwoordelijk voor het decorontwerp, de regie en schreef hij deze voorstelling samen met Jan Simon-Minkema en Ramses Shaffy. Haye schreef en regisseerde de musical De babysitrevue. Voor de voorstelling Ome Willem heeft een hond verzorgde hij het lichtontwerp en de regie.

 

Haye bedacht samen met Flip van Duin de comedyserie “In de Vlaamsche pot” die hij van 1990 tot en met 1994 samen met Ger Apeldoorn, Harm Edens en Robert Albertdingk Thijm gedurende vier seizoenen schreef. Ook schrijft Haye romans en kinderboeken. Zo zijn er inmiddels twintig kinderboeken, vier romans en een boek over schrijven van hem verschenen. Romans als Jij bent steeds een ander en Het oor van Van Gogh en de kinderboeken Kusjes, Zoenen, Strelen, Vrijen, Liefde en Tranen in Bad zijn van zijn hand. Prijzen die Haye voor zijn kinderboeken won zijn de Tip van de Nederlandse Kinderjury voor Zoenen in 1996, de Tip van de Nederlandse Kinderjury voor Strelen in 1997 en de Jonge Jury voor Vrijen in 1999. Hij schreef vanaf 1993 samen met Peter Römer en Edwin de Vries twee seizoenen lang de tv-serie “Diamant”. Vanaf 1996 schreef Haye diverse afleveringen van de eerste vier seizoenen van de tv-serie “Baantjer”. Ook heeft hij in 1997 zijn eigen komediegezelschap opgericht, met de naam Mussen & Zwanen. Haye schreef de voorstellingen Mussen en zwanen (eveneens regie) en Mussen en zwanen 2. In 1998 schreef hij samen met Jan Harm Dekker de tv-serie “Combat”. Gedurende enige jaren is Haye hoofd Research and Development geweest bij John de Mol Producties en was in die hoedanigheid de bedenker van de naam van de televisie hit “Big Brother” uit 1999. Hij was in de periode van 1990 tot en met 1999 achter de schermen betrokken bij de musical Roze Krokodillen en de toneelstukken Playmates, Goed/Fout, Het linnen dient keurig gevouwen, De woonboot, Loslopende vrouwen en Jaloezieën. Voor laatst genoemde ontving Haye de Johan Kaartprijs. Hij schreef en regisseerde de voorstelling Het hart van Herman, terwijl hij samen met Rick Atwell ook de productie Madley Amsterdam schreef en deze zelf eveneens regisseerde. Samen met Theo Kling verzorgde hij de regie van het toneelstuk In de hemel mag alles.

 

Haye leidde in 2000 als quizmaster de interactieve quiz “Webstrijd”. In de periode van 2000 tot en met 2010 werkte hij aan de Mussen & Zwanen – producties. Haye schreef de voorstellingen Eten & dansen en Midzomerstrandkomedie, regisseerde het toneelstuk De flat van Jet en schreef en regisseerde de voorstellingen Bedgeheimen (hij verzorgde hier ook de dramaturgie voor) en Lichtjes in je ogen (hij was hier eveneens de bewerker van). Haye schreef de kinderboeken Proost – lover!, Op de vlucht, De verboden vriend, Het Geheim van de Maffiamoeder, Gered en Het Geheim van de Ontvoering, de romans Ooo wat is het fijn om getrouwd te zijn en Verwarring en de overige boeken Zoenen Enzo, Max, Toverogen, Wie Schrijft Die Blijft en Het Geheim van de Muziek. Laatst genoemde schreef hij samen met Hans Kuyper en Anna Woltz. In 2000 won Haye voor zijn kinderboek Vrijen de Tip van de Jonge Jury. Hij schreef vanaf 2004 het zevende en achtste seizoen van de comedyserie “Kees & Co.”. In datzelfde jaar bedacht Haye de tv-serie “Kinderen geen bezwaar” die hij gedurende negen seizoenen schreef en produceerde. Afwisselend met Betty Goes, Hans de Korte, Zdeněk Kraus, Bruun Kuijt, Wil van der Meer, Celine Purcell en Anne-Mieke Ruyten regisseerde hij ook wat afleveringen van deze serie. Haye regisseerde van 2005 tot en met 2007 de drie theatershows van Ivo Niehe genaamd, Ivo Niehe – De theatershow, De nieuwe theatershow en Ivo 3. In 2007 had hij een aandeel in de film ‘Dennis P.’. Haye bedacht en schreef in 2009 de tv-serie “Gebak van Krul” en schreef eveneens de serie “Suzanne en de mannen”. Vanaf 2010 schreef hij drie seizoenen lang de tv-serie “Bloedverwanten”. Haye schreef in 2011 samen met Henk Apotheker, Jan Harm Dekker, Simone Kome-van Breugel en Stan Lapinski de serie “Seinpost Den Haag”. Vanaf 2012 schreef hij samen met Jacqueline Epskamp vier seizoenen lang de tv-serie “Divorce”. Haye stond van 2013 tot en met 2015 samen met Erik Brey in de theaters met het toneelstuk Toen we jongens waren (samen met Erik Brey eveneens schrijver en producent) en de cabaretvoorstellingen Geen kunst! en Blunders (beiden producties schreef en produceerde hij eveneens met Erik Brey). Samen met Wim Bax schreef Haye in 2015 de tv-serie “Gouden Bergen”. Hij schreef datzelfde jaar samen met Jacqueline Epskamp, Claudia Kratochvil, Dag Neijzen en Lex Wertwijn de Duitse serie “Männer! Alles auf Anfang” (gebaseerd op de Nederlandse serie “Divorce”). Ook schreef Haye drie seizoenen lang de tv-serie “Familie Kruys”. In 2017 schreef hij samen met Halina Reijn de eerste vier afleveringen van de tv-serie “Meisje van Plezier”. Haye kwam in 2018 met zijn boek genaamd, Ik. Van 2000 tot en met 2015 schreef hij de toneelstukken Korstsluiting, Vogels, Hemelen, Leef-Tijd, Mussen en Zwanen, Vaders!, Lente, Bloedverwanten en Gouwe handjes. Haye won voor laatst genoemde productie de Visser-Neerlandiaprijs. Hij regisseerde in 2004 de Ome Willem jubileum theatertour, die hij samen met Edwin Rutten ook schreef. In 2011 en 2014 schreef en regisseerde Haye de toneelstukken De darmdialogen en Kinderen geen bezwaar. Hij schreef in 2011 samen met Marcel Klein Ovink en Thomas Terstal de voorstelling Leeftijd. In 2017 regisseerde Haye samen met Ellis Broeksteeg de muziektheatervoorstelling Drs. Down!. Als acteur had hij gastrollen in tv-series als “De lachende Scheerkwast”, “Gemene verhalen”, “De film van ome Willem”, “Beppie”, “Kinderen geen bezwaar”, “De co-assistent” en “Gooische Frieten”. Perry van Moov.nl ging in gesprek met Haye van der Heyden vanwege een interview voor de internetsite.


001.Wat is uw favoriete CD en waarom?
       Dat is de CD “Concert by the sea” van Erroll Garner omdat deze me nooit gaat vervelen.
002.Wat is uw favoriete nummer en wanneer zet u deze meestal op?
       Mijn favoriete nummers zijn “I Only Have Eyes for You” van Al Dubin en Harry Warren uit de film ‘Dames’ van 1934 en “Sophisticated Lady” van Duke

       Ellington en Irving Mills uit 1932. Ik zet ze echter nooit op, maar kom ze altijd weer tegen. Het zijn namelijk Amerikaanse classics en die bestaan in

       vele uitvoeringen.
003.Draait u wel eens muziek vlak voor opnames/optredens of tijdens het schrijven?
       Nee, ik gebruik nooit muziek als ik werk. Dit betekent nou ook weer niet dat het stil moet zijn, maar muziek heb ik dan niet op staan.
004.Hoe belangrijk is muziek in uw leven?
       Muziek is heel belangrijk voor me. Maar aan de andere kant zou ik ook makkelijk een periode zonder kunnen. Voor mij is autorijden muziek draaien.

       Wanneer ik rij, moet altijd een muziekje op hebben staan.
005.Hoe belangrijk is muziek voor u in uw producties?
       Eigenlijk wil ik er meer mee gaan doen. Film heeft qua muziek altijd een bepaalde ondertoon. Bij toneel is dit meestal niet het geval, terwijl dat toch

       heel goed kan werken.

006.Wie is uw favoriete zanger/zangeres/groep?
       Bij de heren is dat de jazzzanger Mel Tormé, bij de dames vind ik de jazzzangeres Carmen McRae erg goed en mijn lievelingsgroep is The Four

       Freshmen.
007.Met wie zou u wel eens een duet willen zingen?
       Het lijkt me geweldig om eens een duet met Madonna te mogen zingen.
008.Wat is uw favoriete sport? En beoefent u zelf ook een sport?
       Een favoriete sport om te kijken heb ik niet. Ook naar de belangrijke voetbalwedstrijden zoals het EK en het WK kijk ik niet. Of misschien een beetje,

       met anderen mee.

009.U acteert in tv-series (“Laat maar Zitten”), film (‘Dennis P.’), heb theater gedaan (met Purper), produceert, regisseert (“Kinderen geen

       bezwaar”), bent schrijver van tv-series (“In de vlaamsche pot”), toneelstukken, musicals en boeken. Maar als u een keuze moet maken wat

       u het allerliefst doet. Wat zou dit dan worden?
       In wezen ben ik schrijver. Maar als je me vraagt wat ik het liefst doe, dan is dat zingen. Dan echter wel in een groepje, want ik ben een matige

       zanger. Eigenlijk dus zoiets als ik destijds deed met Purper. Met Erik Brey en Jan Dagevos (beiden uit Purper 1) speel ik zo nu en dan nog steeds.

       Maar als Purper me zelf zou vragen als gastspeler tijdens een nieuwe theatertour zou ik dit niet doen. Ik wil namelijk helemaal niet meer ’s avonds

       werken.
010.Op welk project uit uw carrière bent u het meest trots en/of bewaart u de beste herinneringen?
       Dat zijn er eigenlijk een paar. Allereerst op het cabaretgezelschap Purper vanwege de durf die we hadden en de originaliteit, als tweede het

       komediegezelschap Mussen & Zwanen vanwege het unieke concept, als derde ga ik voor de productie Kortsluiting omdat dit mijn beste toneelstuk

       ooit is en tenslotte ga ik ook voor de tv-serie “Kinderen geen bezwaar” omdat we een hoog aantal afleveringen hiervan hebben mogen maken met

       een redelijk, constante kwaliteit.
011.De tv-serie “Kinderen geen bezwaar” uit 2004 die u schreef was van Nederlandse makelij en dus niet vertaalt. Zat er daarom in elk

       hoofdpersonage iets van u zelf qua karaktereigenschap?
       Inderdaad ja, dat klopt. Zo had ik het sukkelige van Gerard, het nuchtere van Maud, het naïeve van Daan, het arrogante van Julia en het filosofische

       van Inke.
012.Kunt u uitleggen hoe het proces er uit zag van het schrijven tot de uitzending van een aflevering van “Kinderen geen bezwaar”?
       Dat was een heel karwei. Allereerst bedacht ik het onderwerp en checkte deze daarna met de Vara. Dan ging ik een plot maken en checkte deze

       vervolgens weer met de Vara. Daarna herschreef ik deze een paar keer en checkte ze steeds met de Vara. Dan kon ik gaan beginnen met het

       schrijven van de aflevering om deze vervolgens wederom met de Vara te checken. Als het nodig was herschreef ik het eventueel. Vervolgens stuurde

       ik het naar iemand die er nog wat grappen aan toevoegde. Dan lazen we het script met de acteurs door. Daarna veranderde ik er nog het één en

       ander aan. In de week dat we gingen opnemen lazen we hem met de cast nog eens door. Er veranderde dan meestal nog wel wat, maar niet zo erg

       veel. Vaak ging er nog wat uit of zo. Het schrijfproces was dan klaar en dan namen we de bewuste aflevering op die ongeveer een half jaar later op tv

       kwam.
013.In hoeverre verschilt het schrijven van een klucht als De Flat van Jet uit 2008 met een serie als “Kinderen geen bezwaar”? En is

       makkelijker om voor Alfred van den Heuvel, Anne-Mieke Ruyten en Bobbie Koek hun rollen in de klucht te schrijven die u van de tv-serie al

       kon?
       Een klucht is langer en minder een format. Daarbij ben je ook nog vrijer dan met het schrijven van een tv-serie. En ja, het was prettig dat ik Alfred,

       Anne-Mieke en Bobbie al kon voordat ik ging schrijven. Dat heb ik bijna nooit, maar toen dus wel.
014.Bekend bent u als acteur ook van uw rol als Medegevangene in de tv-serie “Laat maar Zitten” uit 1988 naast o.a. John Kraaijkamp sr. Hoe

       bijzonder was de aflevering voor u zelf waar John Kraaijkamp sr. een gastrol in “Kinderen geen bezwaar” speelde in 2007?
       Regisseur John van de Rest kon ik toevallig, zodoende ben ik aan mijn rol in “Laat maar Zitten” gekomen. En het acteren vond ik toen heel eng. Ik

       was nog jong en keek enorm op tegen de oudere acteurs in de serie. Het was leuk om John Kraaijkamp sr. op de set van “Kinderen geen bezwaar” te

       hebben, maar eigenlijk meer voor Bobbie (Koek, die Inke speelde in de serie – red.) en Joey (van der Velden, die Daan van Doorn speelde in de

       serie – red.). De jonge acteurs die in die bewuste aflevering dus mee deden en op de valreep nog de mogelijkheid hadden om met hem te werken.

       Zelf kon ik hem natuurlijk al langer.
015.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst van u verwachten?
       Er staan wel wat dingen in de planning, maar hier mag ik helaas nog niets over vertellen.

 

Interview: Perry Krootjes