GOVERT DE ROOS

 

De op 11 Juli 1953 in Amsterdam te Noord-Holland geboren Govert de Roos maakte in 1969 zijn eerste fotoreportage, van John Lennon & Yoko Ono. Hij maakte hierna Playboy – reportages van dames als Manouk van der Meulen, Sylvia Millecam en Annemarie Postma. Concert foto’s maakte hij onder meer van Prince, David Bowie, Bob Marley en Paul McCartney. Terwijl hij portretfoto’s maakte van Internationale sterren als Abba, The Jackson 5, Grace Jones en Arnold Schwarzenegger en Nationale sterren als Thom Hoffman, Derek de Lint, Patricia Paay en Monique van de Ven. In 2000 kwam Govert met het boek Govert de Roos – Playboy Fotografie, in 2005 met het boek Schreeuwen, in 2009 met het boek 40 Years People Photographer en in 2011 met het boek André Rieu – De mens achter het fenomeen. Hij exposeert met grote regelmaat zijn werk. Perry reisde af naar Restaurant Dauphine in Amsterdam waar hij de zeer vriendelijke Govert de Roos sprak vanwege een interview voor de internetsite.

 

001.Je maakt reportages voor Playboy, concerten en portetten. Maar wat fotografeer je zelf het liefst?

       Ik ben echt een mensen – fotograaf en fotografeer dan ook graag mensen. En dan met name wat betreft portretten. Ieder mens draagt als het ware

       een masker. Mijn bedoeling als fotograaf om het masker van diegene af te krijgen en de persoon zo ‘rauw’ mogelijk te fotograferen. Zo heb ik

       bijvoorbeeld drie foto’s gemaakt van zanger Maarten van Roozendaal die in 2013 overleden is. Allemaal zwart/wit foto’s, maar twee waren close up

       foto’s en eentje was Maarten achter een kapotte piano omgeven door tal van andere kapotte piano’s in de ruimte. Daar zit natuurlijk een verhaal

       achter. In dit geval was het dat Maarten, net als de piano’s, een gebroken man was. Je hoopt dat de kijkers na gaan denken over je foto’s waar je een

       verhaal in vertelt en je hoopt dat ze die link kunnen liggen. Een foto die een verhaal vertelt vind ik zelf eigenlijk interessanter om te zien dan gewoon

       een close-up foto van iemand. Het is natuurlijk wat de klant wil. Maar als je mij zou vragen waar mijn voorkeur naar uit gaat, een kleuren of een

       zwart/wit foto, dan ga ik voor zwart/wit.

002.Hoe belangrijk is fotograaf Nico van der Stam voor jou en je carrière geweest?

       Hij was mijn springplank. Ook als Nico niet mijn pad was gekruist zou ik doorgegaan zijn als fotograaf. Hij heeft het proces tot fotograaf zeker

       versneld. Nico heeft mij de omgang met klanten geleerd. Als fotograaf moet je ook interesse hebben in mensen. Zo heb ik een jaar psychologie

       gestuurd. Nico benadrukte mij de grote W bij het maken van een foto: wie, wat, waar, waarom en wanneer. Als fotograaf moet je jezelf dat allemaal

       afvragen wanneer je een foto maakt.

003.Door de jaren heen heb je tal van Internationale sterren gefotografeerd. Wie heeft echter de meeste indruk op je gemaakt?

       In 1985 kwam Arnold Schwarzenegger naar Nederland voor de promotie van de film ‘The Terminator’. Ik kon hem juist van de film ‘Conan the

       Barbarian’ uit 1982. We hebben geruime tijd met elkaar gesproken. Hij is iemand die van veel dingen het nodige af weet. Bovenal was hij zeer

       vriendelijk. Sindsdien ben ik een bewonderaar van zijn werk. In 2011 kwam acteur Anthony Hopkins (van onder meer de film ‘The Silence of

       the Lambs’ uit 1991, red.) naar Nederland. Hij had het muziekstuk And the Waltz Goes On in 1964 geschreven die André Rieu op de vraag van

       Anthony Hopkins uitbracht. Voor de uitvoering van die wals kwam Anthony Hopkins toen naar ons land. Eigenlijk is nooit iemand mij tegengevallen

       om mee te werken. Tuurlijk is er wel eens iemand een beetje stug. Zoals bijvoorbeeld rock- en punkzanger Iggy Pop. Maar dan zit je in de pauze

       even met elkaar te praten en merk je dat diegene toch heel erg mee valt. Dan heeft diegene even zijn of haar dag niet zo. Dat kan natuurlijk ook

       altijd. Een lijst met namen van mensen met wie ik nog zou willen werken heb ik niet. Dat had ik vroeger ook al niet. Ik ben al heel blij met de mensen

       die ik al allemaal voor mijn camera heb gehad.

004.Op welk moment uit je carrière ben je tot nu toe het meest trots en/of bewaar je de beste herinneringen?

       Op 4 November 1984 heb ik in Detroit te Amerika het openingsconcert gefotografeerd van de Purple Rain – tour van Prince. Bij zijn concert mocht ik

       de hele avond foto’s maken pal voor het podium. Dat word besloten door de artiest. Vandaag de dag is zoiets vrij uitzonderlijk. In deze tijd moet de

       fotograaf na het derde nummer bij een concert vaak weg. Voor het boek André Rieu – De mens achter het fenomeen uit 2011 heb ik André Rieu een

       jaar lang mogen volgen. De hele wereld heb ik met hem over gereisd met hem over. Ik kreeg zelfs toestemming van hem om foto’s vanaf het podium

       van hem te maken. Dus ik zat in smoking tussen de orkestleden op het podium foto’s te maken.

005.In hoeverre zie je fotograaf William Rutten als een concurrent van je?

       William is 53 jaar, terwijl ik zelf 70 jaar ben. Hij behoort tot de generatie na mij. Ik fotograafeer ook niet meer zoveel. Wat William nu mee maakt, heb

       ik bijvoorbeeld in de jaren 80 en 90 mee gemaakt. Ik zie hem eerder als een hele fijne collega. Nog nooit heb ik mezelf bezig gehouden met

       concurrentie. Er is plaats genoeg voor iedereen. Om net als William jurylid te zijn bij een tv-programma zoals “Het Perfecte Plaatje” zie ik niet zitten.

       Dan moet je mensen in groepsverband, bijna klassikaal uitleggen hoe iets moet. Wat ik wel zo nu en dan doe is mensen coachen. Het verschil is dat

       je dan 1-op-1 iemand advies geeft. Dat vind ik zelf veel prettiger.

006.Hoe kijk je terug op de exposite in het Double Tree by Hilton in Sittard?

       Dat was geweldig. De mensen van het Double Tree by Hilton hebben mij benaderd aangezien ze erg geïnteresseerd waren om een expositie van mij

       daar op te zetten. Ik heb de expositie zelf ingericht en al mijn werken die daar te zien waren zelf. Dus ik was heel erg betrokken bij de expositie.

007.Vandaag de dag worden veel al foto’s met mobiel gemaakt, vind je dit niet zonde?

       Nee, zeker niet. Het legt niet aan de camera waar je een goede of minder goede foto mee maakt. Dat heeft allemaal te maken met de visie van de

       fotograaf. Wel kan het als je foto’s met je mobiel maakt technisch minder zijn dan wanneer je een foto met een professioneel fototoestel maakt.

008.Wat kunnen we in de toekomst nog van je verwachten?

       Eind 2024 moet er een oeuvre fotoboek met daarbij een biografie van mij uit komen.

 

Kijk voor meer informatie over Govert de Roos op https://www.govertderoos.com/.

 

Kijk voor meer informatie over Restaurant Dauphine op https://caferestaurantdauphine.nl/.

 

Interview: Perry Krootjes

Maak jouw eigen website met JouwWeb