GERRIT DE JAGER

 

De op 2 September 1954 in Amsterdam te Noord-Holland geboren Gerrit de Jager maakte tussen 1975 en 1979 samen met Wim Stevenhagen korte animatiefilmpjes. In 1976 begonnen ze onder de gemeenschappelijke naam Prutswerk ook met het maken van strips. Gerrit studeerde in 1978 af aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Datzelfde jaar kwam Prutswerk met de strip Sulle Hooms. In 1979 verscheen de strip Han Gewetensvim, waarvan in dat jaar ook het verzamelalbum De ironische man uit komt.

 

Prutswerk bracht tussen 1980 en 1984 de strips De familie Doorzon (met het eerste album won Prutswerk direct de Stripschapspenning), Roel en zijn Beestenboel, Pruts Pruts Private Kreye en Bert J. Prulleman. In 1984 gaan Gerrit en Wim ieder hun eigen weg en houdt Prutswerk op te bestaan. Gerrit ging vanaf 1983 de strip De familie Doorzon alleen verder doen en sinds 1984 deed hij ook de strip Roel en zijn Beestenboel alleen verder. Tussen 1980 en 1983 werkte hij zelf ook nog aan de strips A t/m Z Gazet, Puck, Toon Ladder en Liefde en Geluk. Gerrit werkt in 1985 nogmaals samen met Wim Stevenhagen aan de strip Nieuwste Revu. Tussen 1985 en 1988 kwam Gerrit met de strips Oom Bokkie’s Kookstrook, Uit de verhalentrommel van oom Bokkie, Bob de beer en Sneek. Hij won in 1987 de Stripschapprijs.

 

In 1990 maakte Gerrit een uitstapje naar televisie als tekstschrijver en animator voor het tv-programma “Die 2”. Hij was in 1992 schrijver van de tv-serie “De Vereenigde Algemeene”. In 1993 verzorgde Gerrit het tekenwerk bij de introductie voor de komedieserie “Hoeksteen & Groenstrook”. Hij zorgde tussen 1994 en 1999 voor de strips Krijter, Bokkies voor Bokkies en Zusje. Tussen 1995 tot 2001 maakte Gerrit met de Fransman Philppe Bercovici de reeks Adam en Eva. In 1997 werkte Gerrit met Erik Varekamp aan een stripverhaal over de dood van prinses Diana.

 

Gerrit bracht tussen 2000 en 2021 de strips Mik, John, Broodje Beurs, zijn autobiografie in stripvorm Door Zonder Familie en de muzikale autobiografie Songlife. In 2006 werkte hij samen met Jean-Marc van Tol aan het collectieve project ‘Strips in Stereo’. Gerrit maakte sinds 2010 een aantal jaren tweemaal per werkdag een actuele cartoon voor de nieuwssite Nu.nl. Perry ging in gesprek met de vriendelijke Gerrit de Jager vanwege een interview voor de internetsite.

 

001.Hoe is de liefde voor strips bij je ontstaan?

       Thuis kregen we op een gegeven moment het stripblad PEP in de bus en toen was ik verkocht. Ik las onder meer strips zoals de Franse Kuifje en

       Asterix, de Belgische Buck Danny en de Nederlandse Sjors en Sjimmie. Maar het belangrijkst voor mij als stripmaker was de strip Peanuts uit 1950

       van de Amerikaan Charles M. Schulz. De grappen daarin vond ik heel erg goed. Vooral de tekeningen spraken me erg aan door hun eenvoud.

002.Op welk moment uit je carrière ben je tot nu toe het meest trots en/of bewaar je de beste herinneringen?

       De expositie van ‘40 Jaar Familie Doorzon’ die momenteel te zien is in het Allard Pierson Museum te Amsterdam vervult me met de meeste trots. In

       1987 won ik de Stripschapprijs. Op het moment zelf deed het mij eerlijk gezegd niet zoveel. Ik vond als ik heel eerlijk ben dat ik hem veel te vroeg

       kreeg en dat vond ik gênant tegenover oudere collega’s die de prijs in mijn ogen eerder verdienden. Nu ik hem eenmaal binnen heb, ben ik er

       natuurlijk toch blij mee. Toch vind ik prijzen uiteindelijk het minst belangrijk. De pers die lovend over me schrijft vind ik belangrijk, maar het meest

       hecht ik aan het publiek, als die mijn werk omarmt.

003.Kan je zowel een overeenkomst als groot verschil noemen qua karaktereigenschap tussen je zelf Pa Doorzon uit je strip ‘De familie

       Doorzon’ en hetzelfde tussen jou en Roel uit je strip ‘Roel en zijn beestenboel’?

       Pa Doorzon staat een stuk dichter bij mij dan Roel. Als ik een figuur uit de Roel en zijn beestenboel zou moeten halen die dichter bij mijn eigen

       karakter in de buurt komt, dan is het Bokkie. Ik denk dat mijn karakter een mix is van dat van Pa Doorzon en Bokkie, van chagrijnig tot

       overenthousiast.

004.In 1979 verscheen voor het eerst de strip ‘De familie Doorzon’ en in 1986 verscheen voor het eerst de film ‘Flodder’. Wat dacht je toen je de

       film zag?

       Krijg nou wat!, dacht ik. Later hoorde ik van mensen die op de set waren dat mijn albums daar ruim aanwezig waren. Tegelijkertijd leek de film

       ‘Flodder’ nog het meest op de Amerikaanse tv-serie “The Beverly Hillbillies” uit 1962. Daarin kwam ook een morsig gezin in een villawijk terecht.

005.Hoe is de strip Roel en zijn beestenboel in 1979 ontstaan?

       Dat was op verzoek van jeugdblad Jippo. Met Prutswerk maakte ik samen met Wim Stevenhagen de strip Prut Pruts Private Kreye waar ook dieren

       de hoofdrol hadden voor een volwassen publiek. Volgens mij wilde Jippo iets soortgelijks, maar dan voor de jeugd.

006.Wat heeft je voorkeur, alleen of met anderen werken aan een strip?

       In mijn carrière heb ik inderdaad strips samen met andere gemaakt en ook in mijn eentje. Mijn voorkeur gaat toch uit naar het alleen werken

       aangezien ik dan al de touwtjes in handen heb. Het bedenken van nieuw grappen kost me eigenlijk nooit moeite. De ene grap is beter dan de andere,

       maar er komt altijd wel iets. Een enkele keer krijg ik hulp bij een grap, al kan dit ook ongevraagd zijn. Maar in verreweg de meeste gevallen doe ik het

       alleen.

007.Wat kunnen we in de toekomst nog van je verwachten?

       Tot en met Zondag 12 Maart 2023 is mijn expositie ’40 Jaar Familie Doorzon’ nog te zien in het Allard Pierson Museum te Amsterdam. Verder maak ik

       sinds 2005 dagelijks de actuele cartoon John op pagina 2 van het AD.

 

Kijk voor meer informatie over Gerrit de Jager op https://gerritdejager.nl/.

Kijk voor meer informatie over de expositie 40 Jaar Familie Doorzon op https://allardpierson.nl/events/40-jaar-familie-doorzon/.

 

Interview: Perry Krootjes