FRANK GROOTHOF

De op 14 Februari 1947 in Amsterdam te Noord-Holland geboren Frank Groothof deed in 1972 mee aan de musical Godspell. Tussen 1973 en 1975 speelde hij in de toneelstukken Bende, Het verhaal van Nico, Goedemorgen meneer, Het kabinet van dr. Menotti en Aladdin. In 1976 had Frank Groothof rollen in de films ‘Toestanden’ en de theaterproducties Doodgewoon en Hallo medemens. Hij was in 1977 te zien in het toneelstuk Je moet er mee leven. In 1978 was Frank Groothof te bewonderen in de film ‘Camping’ en de theaterproducties Een zwoele zomeravond en Gabbers. Hij had in 1979 rollen in de film ‘Opname’ en het toneelstuk Oom Wanja.

 

In 1980 en 1981 speelde Frank Groothof mee in de theaterproducties Bosch en lucht, De huisbewaarder, Ad hoc programma en Ristorante Guatelli. Hij was in 1982 te zien als Edwin in de film ‘Een zwoele zomeravond’ en regisseerde het toneelstuk God stapt in bad en morst. In 1983 speelde Frank Groothof een rol in de film ‘Giovanni’, is sinds dat jaar te bewonderen in de kinderserie “Sesamstraat” en was te zien in de theaterproductie Gebroed en de muziektheatervoorstellingen Ballast en Gebroed. Samen met Rene Groothof schreef hij de Gebroed – voorstellingen. Frank Groothof had in 1984 rollen in de film ‘De witte waan’, de tv-film ‘Gat in de grens’ en de toneelstukken Adio en Broertjes. Samen met Joop Admiraal, Yolande Bertsch en Paul Prenen was hij bij de voorstelling Adio ook verantwoordelijk voor de productie en het decorontwerp. Met Rene Groothof schreef hij samen de voorstelling Broertjes. In 1985 speelde Frank Groothof rollen in de theaterproducties De kroning van Poppea en Het lelijke jonge eendje. In 1986 was hij te zien in de tv-film ‘Misdaad op wielen’, de miniserie ‘Adriaen Brouwer’ en het toneelstuk Epifanie. Frank Groothof verzorgde in 1987 de regie van de theaterproductie Goudlokje & de 2 beren en deed samen met Saskia Janse de bewerking hiervan. Ook was hij dat jaar te zien in de voorstelling Broertjes op stap. Hier was hij samen met Rene Groothof ook verantwoordelijk voor het verhaal, de regie, de dramaturgie, de kostuums, het decorontwerp en het lichtontwerp. Sinds 1988 is Frank Groothof verbonden aan het programma “Het Klokhuis”, speelde dat jaar in de tv-serie “Broertjes” en was te zien de toneelstukken Zomer en Zomerdag. Samen met Rene Groothof schreef hij de voorstelling Zomer. In 1989 had Frank Groothof rollen in de film ‘De papegaai’, de tv-film ‘Het verhaal van Kees’ en de theaterproductie Het kamerschut.

 

Hij vertolkte de rol van Freddy in de film ‘De gulle Minnaar’ uit 1990 en was te zien in de theaters in zijn solovoorstelling Frank Groothof zingt John Lennon, het toneelstuk Heb je dan tijgers in de Kongo? en de muziektheatervoorstelling Idomeneo. Laatst genoemde schreef en bewerkte Frank Groothof ook. In 1991 had hij een rol in de tv-film ‘Dierbaar’ en de muziektheatervoorstelling Fidelio. Van 1992 tot en met 1999 was Frank Groothof te zien in zijn solomuziektheatervoorstellingen De toverfluit (deze schreef hij eveneens met Harry Geelen), De thuiskomst van Odysseus, De tocht van Papageno (deze schreef hij eveneens), Don Giovanni (deze bewerkte hij eveneens), De wraak van Poseidon (deze schreef hij eveneens), Boris Godoenov, Koning Arthur (deze schreef hij eveneens samen met Imme Dros, Rene Groothof en Xandra Mize) en Carlos ende Uilenspiegel (deze schreef hij eveneens met Sjoerd Kuyper). In 1995 was Frank Groothof te bewonderen in zijn solovoorstelling Carmen. Hij bewerkte in 1997 de muziektheatervoorstelling Delen uit Peer Gynt.

 

In 2000 was Frank Groothof te bewonderen in zijn solomuziektheatervoorstellingen Eriks wonderbaarlijke reis (deze schreef hij eveneens), Notenkraker & muizenkoning (deze schreef hij eveneens met Twan van Buren) en Het verhaal van de soldaat (deze schreef hij eveneens met Ries Moonen). Datzelfde jaar won hij een Edison in de categorie Nederlandse uitvoerende kunstenaar. Van 2001 tot en met 2004 was Frank Groothof te zien in zijn solomuziektheatervoorstellingen Midzomernachtsdroom en Pinocchio (beiden schreef hij eveneens met Ries Moonen), Carmen - in de ogen van Frank Groothof, Gilgamesh (deze schreef hij eveneens en bewerkte dit Shireen Strooker), Vincent & Theo - broeders in de kunst (deze schreef hij eveneens), De tovenaarsleerling (deze schreef hij eveneens met Bridget Ashurn) en Het monster van het labyrint (deze schreef hij eveneens). In 2003 was Frank Groothof ook verantwoordelijk voor de bewerking en dramaturgie van de muziektheatervoorstelling, De broertjes en de strijd om de ring. Hij was in 2005 wederom te zien als Frank in de tv-film ‘Open huis in Sesamstraat’. Ook bracht Frank Groothof in dat jaar zijn solomuziektheatervoorstellingen De heksenjongen en Orpheus en de hellehond van de Hades (hier was hij eveneens verantwoordelijk voor het verhaal, de bewerking, de regie, de dramaturgie en de choreografie). Verder regisseerde Frank Groothof de muziektheatervoorstelling Donna Giovanna. In 2006 speelde hij zijn solomuziektheatervoorstellingen De heks en de hut op kippenpoten en Vincent van Gogh - een leven in schilderijen (deze schreef hij eveneens). Samen met Rene Groothof schreef hij in 2006 het toneelstuk Nest. Ook was Frank Groothof dat jaar te zien in de muziektheatervoorstelling Sheherazade en de vertellingen uit duizend-en-een-nacht (hier was hij eveneens verantwoordelijk voor het verhaal, de regie, de dramaturgie en de choreografie). In 2007 speelde Frank Groothof in de muziektheatervoorstelling Porgy & Bess (deze regisseerde hij eveneens en bewerkte het samen met Marjet Huiberts). Frank Groothof was in 2009 te zien in de muziektheatervoorstelling De jongen, het meisje en de heks van het woeste woud (hier was hij eveneens verantwoordelijk voor het verhaal, de kostuums, het decorontwerp en samen met Erna Sassen verzorgde hij de regie). In 2010 was Frank Groothof te zien in de muziektheatervoorstellingen Jazzbabar (deze schreef hij eveneens) en De soldaat en de keizer, op avontuur met Napoleon (hier was hij eveneens verantwoordelijk voor het verhaal en het decorontwerp). Frank Groothof was in 2011 te bewonderen in de muziektheatervoorstelling Kees de Jongen - de rockopera!. Hij had een rol in de korte film ‘De blauwe bus’ en gastrollen in tv-series als “De lemmings”, “Herenstraat 10” en “De film van ome Willem”. Perry van Moov.nl sprak voor een voorstelling met de zeer vriendelijke Frank Groothof.


001.Wat is uw favoriete CD en waarom?
       Voor mij is dat de CD ‘Glenn Gould Edition - Bach: Partitas, Preludes & Fugues’. Daar kom ik op terug bij mezelf.
002.Wat is uw favoriete nummer?
       Ik heb geen speciaal favoriet nummer. Dat is afhankelijk van mijn stemming.
003.Draait u wel eens muziek vlak voor de opnames en/of optredens?
       Nee, dat doe ik nooit. Wat ik altijd probeer is om van tevoren met het publiek een band op te bouwen. Voordat ik ga spelen ga ik de zaal al in en het

       toneel op. In de zaal begin ik dus altijd heel geleidelijk aan.
004.Hoe belangrijk is muziek in uw leven?
       Muziek is heel belangrijk in mijn leven, maar ik kan tijdens mijn vakantie wel zonder. Het is ook een soort kunst, een andere manier om bij jezelf te

       komen. Muziek brengt je in een bepaalde stemming. Maar stilte vind ik ook wel fijn.
005.Hoe belangrijk is muziek voor u in uw theatervoorstellingen?
       Bij mijn voorstellingen is muziek het uitgangspunt. Ik luister altijd eerst muziek en vervolgens schrijven we daar het stuk naar.
006.Met wie zou u wel eens een duet willen zingen?
       Dan zou ik zeggen met Trijntje Oosterhuis.
007.Wie is uw favoriete zanger/zangeres/groep?
       Voor mij is dat de groep De Kift.

008.Wat is uw favoriete sport? En beoefent u zelf ook een sport?
       Eigenlijk ben ik niet iemand die graag naar sport kijkt. Van voetbal hou ik bijvoorbeeld niet. Ja ok, ik vind het leuk om naar belangrijke wedstrijden

       zoals het EK en WK te kijken. Maar mij zal je geen vlaggetjes op zien hangen. Zelf doe ik aan wandelen, fietsen en zeilen.
009.U acteert in tv-series (“Sesamstraat”), films (‘De gulle Minnaar’), doet theater (De jongen, het meisje en de heks van het woeste woud),

       musical (Godspell), bent presentator (“Kinderen voor kinderen”) en bent bewerker (opera’s en andere klassieke meesterwerken voor

       kinderen). Als u uit al uw werkzaamheden een keuze moet maken wat u het liefst doet, wat zou dit dan worden?
       Dan kies ik toch voor theaterproducties maken en spelen voor kinderen vind ik dan nog steeds het leukste. De laatste tijd maak ik ook

       voorstellingen voor nog jongere kinderen. In het theater doe ik mijn eigen verhaal. Dat is meer mijn ‘eigen kindje’. Ik heb zelf kinderen en ik wilde bij

       hun kunnen zijn. Met mijn eigen kinderen wilde ik kunnen opstaan en niet ‘s nachts thuis te hoeven komen. Toen heb ik voor kindertheater gekozen.

       Dus het is wel een bewuste keus van mij geweest.
010.Tussen 1979 en 2006 heeft u geregeld met uw broer Rene samen gewerkt. In hoeverre is de kans aanwezig dat jullie weer samen gaan

       werken aan een nieuwe serie of nieuwe theatervoorstelling?

       Die kans is erg klein. Rene en ik doen erg verschillende dingen. Samenwerken met mijn broer is ook wel anders, aangezien we allebei nogal

       eigenwijs zijn. We hebben nu echt een regisseur nodig, anders krijgen we ruzie. Normaal doe ik altijd zelf de regie. Maar bij Rene werkt dat niet. Wel

       doe ik de voorbereiding. Om met Rene te werken zie ik als een hele leuke uitdaging. Op het toneel hebben we samen een goede chemie.
011.Op welk project uit uw carrière bent u het meest trots en/of bewaart u de beste herinneringen?
       Dat vind ik een erg lastige vraag. Eigenlijk zijn al mijn theatervoorstellingen me heel dierbaar. Prijzen betekenen erkenning en het is leuk als

       mensen je voorstelling ook heel goed vinden. Maar ik geniet het meeste als kinderen na de voorstelling naar me toekomen en zeggen dat ze

       genoten hebben. Daar toe ik het toch voor.
012.Al sinds 1983 speelt u de rol van Frank in “Sesamstraat”. Hoe zorgt u er voor dat  het na zo’n lange tijd niet gaat vervelen?
       In “Sesamstraat” ben ik als Frank gewoon mezelf. Bij het programma zijn we een grote familie. Dat is leuk, we zijn allemaal vrienden. Per jaar werk

       ik zes weken aan “Sesamstraat”, dus het is ideaal om te kunnen combineren met andere dingen. Wanneer er kinderen op de set komen voor de

       laatste scène van de aflevering (de voorleesscène), dan krijgen ze eerst een rondleiding. Daarna krijgen ze de poppen te zien en tenslotte komen

       ze bij mij.
013.In 2010 is uw vertelboek Vincent van Gogh – Een leven in schilderijen verschenen. Wat heeft Frank Groothof zelf met Vincent van Gogh?
       Vincent was een man die ontzettend in zichzelf geloofde, in zijn kunst. Niemand om hem heen vond hem goed. Hij kreeg nooit een schouderklopje.

       In een tijd waar alles draait om geld en tijd en nooit iemand in hem geloofde, vind ik het fantastisch dat hij in zichzelf bleef geloven. Het Van Gogh

       museum vroeg mij om een boek over hem te schrijven voor kinderen. De conservator (beheerder van de verzameling, red.) van het museum zei dat

       ik naar hem toe kon komen. Dat heb ik gedaan, waarna ik een privé rondleiding van hem kreeg. Na deze rondleiding was ik erg gemotiveerd

       geworden. Zeker nadat ik de brieven van Vincent van Gogh had gelezen. Uiteindelijk heb ik er een droevig verhaal van gemaakt. Mijn voorstelling

       was dan ook meer om te huilen dan om te lachen. Als het kan probeer ik kinderen iets te leren met humor. Maar deze voorstelling ging over de prijs

       die mensen moet betalen voor roem en macht. Ik maak voorstellingen omdat ik iets wil vertellen.
014.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van u verwachten?

       Voor wat ik in het theater doe kan het beste een kijkje genomen worden op mijn site. Daarnaast blijf ik voorlopig nog gewoon als Frank te zien in

       “Sesamstraat”.

Kijk voor meer informatie over Frank Groothof op www.frankgroothof.nl.

Kijk voor meer informatie over de tv-serie “Sesamstraat” op hun eigen site www.sesamstraat.nl.


Interview: Perry Krootjes