ERIC HEUVEL

 

De op 25 Mei 1960 in Amsterdam te Noord-Holland geboren Eric Heuvel debuteerde in 1987 als professioneel tekenaar. Hij maakte, samen met Martin Lodewijk die verantwoordelijk was voor de tekst, tot en met 1995 vier albums van de strip January Jones. Tussen 2002 en 2012 verschenen negen albums van de strip Bud Broadway die Eric zowel schreef als tekende. Hij maakte tussen 2004 en 2007 vier albums van de strip Geheim van de tijd. Deze maakte hij samen met Frits Jonker die de reeks schreef. Eric bracht tussen 2005 en 2007 een trilogie uit die hij in de juiste volgorde zette, met de titels De ontdekking, De zoektocht en De terugkeer. Het album De terugkeer werd geschreven samen met Ruud van der Rol. In 2005 kwam Eric met de strip De schuilhoek en in 2006 met de strip Frontstad Rotterdam. Na een afwezigheid van 17 jaar, besloten Martin Lodewijk en Eric de strip January Jones weer op te pakken. Samen met Frank Jonker verscheen in 2009 de strip Het van Walraven Testament over de geschiedenis van het AWVN. In 2012 en 2013 verschenen de delen vijf en zes uit de January Jones - reeks. Tussen 2013 en 2019 maakte Eric samen met Noël Ummels drie delen van de strip Carbeau: barones en bolides. Ook samen met schrijver Frank Jonker maakte Eric in 2014 de strip Nieuwe Vrienden en maakte hij zelf ook de strip Op missie. Van January Jones werd het korte verhaal van 10 pagina’s met de titel ‘Het halve werk’ bij het zevende deel gedaan en werd nog door Martin geschreven. Voor de rest van het zevende deel met de titel ‘Het lijk van Lenin’ uit 2015 was Eric helemaal alleen verantwoordelijk. Sinds het achtste deel uit 2016 van de January Jones – reeks is Eric verantwoordelijk voor de tekeningen als de tekst. Hij werkte in 2019 samen met schrijver Jacques Post aan de strip De Meimoorden en met schrijfster Ineke Mok aan de strip Quaco – Leven in slavernij. In 2020 bracht Eric, samen met schrijver Jos van Waterschoot, de Graphic novel Multatuli’s Max Havelaar uit. Eric won in zijn carrière diverse prijzen. Zo won hij de Peter-de-Smet publieksprijs van het Stripschap (de enige keer dat die prijs werd uitgereikt), vier keer Stripschap penningen, kreeg de Stripschapsprijs 2012 en ontving op 26 April 2018 de onderscheiding Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Perry ging in gesprek met de zeer vriendelijke Eric Heuvel vanwege een interview voor de internetsite.

 

001.Aan je eerste strip January Jones begon je met Martin Lodewijk. Hoe is jullie samenwerking ontstaan?

       Voordat ik professioneel stripmaker werd, werkte ik bij de douane. Maar wilde altijd al graag iets met het maken van strips. Tot die tijd had ik enkel als

       amateur ervaring met strips. Toen heb ik wat stripmakers aangeschreven, waaronder Martin Lodewijk. Hij nodigde mij uit voor een gesprek. De klik

       was er en we besloten samen te gaan werken. Eigenlijk zou ik Martin zijn assistent worden, maar dat kwam niet goed uit de verf. Ik moest mijn werk

       bij de douane stoppen, dus er moest wel een salaris binnen komen om een gezin te kunnen onderhouden. Het assistentschap van Martin kon daar

       niet in voorzien. Toen zei Martin dat we daarom gewoon volwaardige partners zouden worden. Martin schreef de strip January Jones en ik tekende

       het. Dus toen Martin stopte met de strip, veranderde er op het oog voor de lezer niet veel. Voor mijzelf was ik wel mijn klankbord kwijt. Ik zie Martin

       toch wel als mijn mentor.

002.Op welke strip uit je carrière en welke prijs en/of onderscheiding ben je tot nu toe het meest trots en/of bewaar je de beste herinneringen?

       Bij de strips ga ik voor January Jones, waarvan sinds 1987 al elf albums verschenen zijn en Bud Broadway, waar van 2002 tot en met 2012 negen

       albums van uitgekomen zijn. Ook kijk ik met groot genoegen terug op mijn educatieve trilogie-strip die ik tussen 2005 en 2007 maakte in

       samenwerking met Ruud van der Rol, gedeeltelijk in samenwerking met de Anne Frank Stichting. Dit waren dus de albums De ontdekking, De

       zoektocht en De terugkeer. Wat de prijzen betreft ga ik voor de Peter-de-Smet publieksprijs, die ik in 2014 won voor het album Nieuwe Vrienden.

       Verder is het moment dat ik op 26 April 2018 de onderscheiding Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw ontving een belangrijk moment in mijn

       carrière geweest. Een prijs winnen of een onderscheiding mogen ontvangen zie ik toch wel als een vorm van erkenning van mijn werkzaamheden.

       Heel belangrijk vind ik ook dat ik, met January Jones nu al twee keer als hoogste eindigde in een populariteitspoll van het stripblad EPPO.

003.Kan je zowel een overeenkomst als groot verschil noemen qua karaktereigenschap tussen je zelf en January Jones, maar ook tussen je

       zelf en Rik?

       Met January deel ik de liefde voor vliegtuigen, terwijl het verschil tussen ons is dat zij veel avontuurlijker ingesteld is dan ik. Net als Rik val ook ik op

       blonde vrouwen. Maar in tegenstelling tot mij, is Rik zijn technische kant beter ontwikkeld.

004.Je volgde een opleiding tot Docent geschiedenis. Qua strips heb je albums gemaakt over historische figuren als Max Havelaar. Is dit puur

       toeval of trekt het geschiedenis je over het algemeen erg aan?

       Geschiedenis trekt mij zeker heel erg aan. De Graphic novel Multatuli’s Max Havelaar was geheel een initiatief van Jos van Waterschoot en mij

       waarbij ik wil opmerken dat de onvolprezen Patty Klein er in het begin ook bij betrokken was. Na lang leuren wilde op Uitgeverij L op het laatste

       moment de productie financieel steunen waarop zij ook de financiering regelden. Terwijl  ik zorgde voor de tekeningen van het Max Havelaar –

       album, schreef Jos het scenario. Hij is oud conservator van het Multatuli huis.

005.Max Havelaar is natuurlijk een bekend geschiedenis persoon. Maar met een opleiding tot Docent geschiedenis ken je vast meer historische

       personen die bij veel mensen niet zo gauw een belletje doen rinkelen. Wie van zo’n historisch persoon zou je wel interessant vinden om

       aan een strip te wijden?

       In dat geval had ik graag voor Michiel de Ruyter willen gaan. Maar in 2007 kwam het Vlaamse duo Marc Verhaegen en Jan Kragt al met het

       stripalbum Het Geheim van Michiel de Ruyter. En om dan een eigen versie te gaan maken zie ik niet zitten. Tijd is kostbaar en dat spendeer ik dan

       liever aan iets anders. De ene keer wil ik mijn lezers bij een strip even weg halen uit de realiteit zonder dat ze ergens aan hoeven denken tijdens

       het lezen. Een andere maal wil ik mijn lezers op een leuke manier iets leren. Soms kan dat ook beiden zijn. Dat is puur afhankelijk van de strip. Zelf

       lees ik eigenlijk enkel en alleen geschiedenis of wat daarmee te maken heeft. Alle aspecten van geschiedenis spreken mij aan. De fascinatie hiervan

       heb ik van mijn ouders.

006.Wat kunnen we op strippublicaties in de toekomst nog van je verwachten?

       Samen met Willem Ritsier werk ik aan een strip die gaat heten Jeff Rylander. Dit is voor het nieuwe Belgische stripmaandblad MaXiX. Het eerste   

       deel heeft de titel Hondenleven gekregen en staat vanaf September 2021 gedurende vier maanden in het blad. Wanneer de strip in het blad heeft

       gestaan, verschijnt deze eveneens als stripalbum in Nederland. Ook zijn er al plannen voor een deel 12 en 13 van de stripreeks January Jones.

 

Kijk voor meer informatie over Eric Heuvel op http://www.eric-heuvel.nl/cms/.

Kijk voor meer informatie over het nieuwe Belgische stripmaandblad MaXiX op https://maxix-strip.com/?fbclid=IwAR1up6elTECyS_AErLh4cRBQJsbkVkz0tlK5XGF7MQxukWrR6cKotEDB4Ys.

 

Fotograaf: Robin Schouten

Interview: Perry Krootjes