Home » Interview Ellen Pieters

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ELLEN PIETERS

 

De op 29 Februari 1964 in Purmerend te Noord-Holland geboren Ellen Pieters studeerde in 1991 af aan de Kleinkunstacademie te Amsterdam. Ze maakte in dat jaar haar theaterdebuut met de cabaretvoorstelling Scenes uit een huwelijk (seks en geweld) die ze samen met Niek Barendsen tijdens het Cabaretfestival Cameretten speelde. Samen met Niek schreef ze eveneens de voorstelling en waren ze verantwoordelijk voor de muziek. Haar tv-debuut maakte Ellen met een gastrol in de tv-serie “12 steden, 13 ongelukken”. Vanaf 1992 tot 2000 was ze te beluisteren als vaste cabaretière en zangeres in het radioprogramma Spijkers met Koppen en verleende ze haar medewerking aan het tv-programma “Het Klokhuis”. Ellen had tussen 1995 en 1998 rollen in de theatervoorstellingen Herr Kästner, wo bleibt das Positive? en De Diana’s. Laatst genoemde schreef ze eveneens samen met István Hitzelberger en Marc-Marie Huijbregts. Ook was Ellen te zien op de Parade in de voorstellingen Love Boat (eveneens geschreven met István Hitzelberger) en Helga & Helmut. Van 1999 tot en met 2002 was ze te zien in het programma “Kopspijkers” (eveneens als schrijfster). In het theater speelde Ellen samen met István Hitzelberger de cabaretvoorstelling Primeur (samen schreven ze eveneens de voorstelling). Ze sprak in 2000 de stem in van het personage Mrs. Tweedy voor de animatiefilm ‘Chicken Run’ en had rollen in het toneelstuk Omhoog die stok en de musical Het mysterie van Charles Dickens. In 2001 was Ellen in de theaters te zien met het toneelstuk De vagina monologen en de cabaretvoorstelling Klotewijven, die ze samen met Lucretia van der Vloot speelde en produceerde. Samen met Peter Heerschop, Frank Houtappels, Jeroen Kramer, Jeroen van Merwijk en Viggo Wijs schreef ze de voorstelling. Ellen was vanaf 2002 gedurende twee seizoenen te bewonderen in het tv-programma “Fit”, terwijl ze in de theaters stond met de musical ’t Schaep met de 5 Pooten. Tussen 2004 en 2007 stond ze in de theaters met de toneelstukken De gelukkige mandarijn en De andere sexe, de musicals Merrily We Roll along, Wat zien ik? en Ganesha, een perfecte God en de muziektheatervoorstelling Zwanenzang. Laatst genoemde schreef ze eveneens samen met Marjan Luif en Lidwien Roothaan. Ellen was in 2008 te zien in de film ‘Aibi’ en in de musicals Verplichte figuren en Op hoop van zegen – de musical. In 2009 vertolkte ze de rol van Priscilla Kalkman in de tv-serie “Zeg ‘ns Aaa” en had een rol in de tv-film ‘Van Zon op Zaterdag’. Ellen was in 2010 en 2011 te zien in de musicals Lichtjes in je ogen en De Zangeres Zonder Naam, het toneelstuk De darmdialogen en de muziektheatervoorstelling Onder moeders vleugels. In 2012 speelde ze mee in de miniserie ‘Welkom in de Gouden Eeuw’, terwijl ze in de theaters stond met haar solovoorstelling Shirley Valentine. De productie vertaalde ze samen met Bruun Kuijt en Ger Thijs. Ellen was in 2013 te zien als Pamela in de tv-film ‘Lieve Céline’, als Marja Brinkman in de tv-serie “Ik ook van jou” en ze had een rol in de theaterproductie Fanny & Marius. In 2014 vertolkte ze de rol van Ria van Spall in de tv-serie “Rechercheur Ria”, speelde mee in de miniserie ‘Welkom bij de Romeinen’ en had rollen in de musical Little Voice en het toneelstuk Volledig verknipt. Ellen had in 2015 een aandeel in de film ‘De Boskampi’s’. In 2016 was ze te zien als Geertje in de tv-film ‘Op de Dijk’ en had verder rollen in de tv-serie “Welkom in de jaren 60” en de musical In de ban van Broadway. Ellen had in 2017 een rol in de musical Adèle, Conny, Jasperina – de grote drie en in 2018 in de tv-serie “Welkom in de 80-jarige Oorlog”. Gastrollen had ze in tv-series als “Ook dat nog!”, “Koefnoen”, “Jiskefet”, “Duidelijke taal!”, “Baantjer”, “Danni Lowinski”, “’t Schaep Ahoy” en “Dokter Tinus”. Perry van Moov.nl ging in gesprek met de zeer vriendelijke en goedlachse Ellen Pieters vanwege een interview voor de internetsite.

 

001.Je acteert in tv-series (“Zeg ‘ns Aaa” uit 2009), films (‘De Boskampi’s’ uit 2015), doet toneel (De gelukkige mandarijn uit 2004), musical (In

       de ban van Broadway uit 2016), doet cabaret (Primeur uit 1999), bent schrijfster (“Kopspijkers” uit 2001), doet stemmenwerk (Mrs. Tweedy

       in ‘Chicken Run’ uit 2000) en bent zangeres. Als je uit al je werkzaamheden een keuze moet maken die je het allerliefst doet, wat zou dit

       dan worden?

       Het leukst om te doen vind ik tv-programma als “Het Klokhuis” en “Welkom in…”. Aan het programma “Het Klokhuis” verleende in van 1992 tot en

       met 2000 mijn medewerking. Van “Welkom in…” verscheen in 2012 de eerste, ‘Welkom in de Gouden Eeuw’. Gevolgd door ‘Welkom bij de

       Romeinen’ uit 2014. Vervolgens volgde in 2016 “Welkom in de jaren 60” en in 2018 “Welkom in de 80-jarige Oorlog”. Het leukst vind ik het om deze

       projecten te doen omdat je met een vaste groep mensen werkt. Daarbij heb je bij deze programma’s ook opnames buiten op locatie, wat ik erg leuk

       vind. Bij deze programma’s mis ik het publiek niet. Die zijn er dan juist bij de theatervoorstellingen waar in ik speel. Dat maakt het ook zo leuk, die

       afwisseling. Ik ben me wel bewust van het publiek. Je hoort en merkt het meteen of je spel aanslaat.

002.Je hoort wel eens dat ieder personage dat een acteur of actrice iets van zichzelf bevat. Kan je zowel een overeenkomst als groot verschil

       noemen qua karaktereigenschap tussen je zelf en Ria van Spall in “Rechercheur Ria” uit 2014?

       Ja, je speelt diegene natuurlijk zelf. Er moet dus altijd wel iets van jezelf in het personage zitten. Ria stond wel ver van mij zelf af. Het verschil tussen

       ons is bijvoorbeeld haar doortastendheid. De overeenkomst met Ria is dat we allebei nieuwsgierig zijn. Ze zou best tot mijn eigen vriendinnenkring

       kunnen behoren.

003.Op welk moment uit je carrière ben je tot nu toe het meest trots en/of bewaar je de beste herinneringen?

       Het meest trots ben ik op de musical Adèle, Conny, Jasperina – de grote drie uit 2017. Deze is erg goed gelukt qua show. Inmiddels ben ik al vier

       keer genomineerd geweest voor een John Kraaijkamp Musical Award. Dit was voor de musicals Merrily We Roll along, Wat zien ik? – de musical,

       Verplichte figuren en Adèle, Conny, Jasperina – de grote drie. Het genomineerd worden is al een hele eer. Al zou het ook wel eens leuk zijn om hem

       te verzilveren natuurlijk, haha. Een keuze maken wat ik belangrijker vind, een persprijs of een publieksprijs kan ik niet. Beiden zijn belangrijk en

       prettig om te winnen.

004.Hoe kijk je terug op je cabaretvoorstellingen Primeur uit 1999 en Klotewijven uit 2001?

       Dat was heel leuk om te doen. Veel solostukken heb ik niet gedaan. Eigenlijk enkel de theatervoorstelling Shirley Valentine uit 2012. Solo vind ik

       maar een eenzaam iets. Ik vind het veel gezelliger om met anderen te werken. Voor een derde cabaretvoorstelling heb ik geen plannen. Met mijn

       man Han Oldigs heb ik samen gewerkt aan de musicals Het mysterie van Charles Dickens, Lichtjes in je ogen en Little Voice en de toneelstukken

       De darmdialogen en Volledig verknipt. Ook speelde we samen in de tv-serie “Ik ook van jou” en hadden allebei een gastrol in de tv-serie “Dokter

       Tinus”. Het is gezellig om met Han te werken, maar het maakt de productie niet automatisch beter.

005.Wat heb je zelf met de versie van “’t Schaep met de 5 Pooten” uit 1969?

       Zelf was ik toen pas vijf jaar toen die serie uitgezonden werd. Maar ik ben later een groot fan van Adèle Bloemendaal geweest. Daarom vond ik het

       ook zo bijzonder om haar in 2017 te mogen spelen in de musical Adèle, Conny, Jasperina – de grote drie. Adèle zelf speelde in de originele versie

       van “’t Schaep met de 5 Pooten” uit 1969 de rol van Doortje Lefèvre. Daarbij heeft ’t Schaep met de 5 Pooten wel mijn humor. Die echte

       Amsterdamse humor. Verder is het maatschappelijk bewogen en zijn het thema’s die altijd kunnen. In 2002 speelde ik in een musicalversie bij het

       Amsterdams Kleinkunst Festival de rol van Lena Bloem en in 2019 speel ik de rol van Riek Balk. Vandaag de dag past de rol van Riek het best bij

       mezelf.

006.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van je verwachten?

       Van Woensdag 25 September tot en met 18 December 2019 ben ik te zien als Riek Balk in de musical ’t Schaep met de 5 Pooten. Deze rol deel ik

       met Annick Boer. Ik ben van Zaterdag 25 Januari tot en met Zondag 3 Mei 2020 te zien als de oude Marilyn Monroe in de musical Goodbye, Norma

       Jeane – De laatste nacht van Marilyn Monroe die op Maandag 10 Februari 2020 in première gaat. Ook doe ik zo nu en dan nog mee aan het tv-

       programma “Het Klokhuis”. Verder doe ik mee aan het tv-programma “Welkom in de…” dat vaak om het jaar verschijnt. Zo was de tv-serie “Welkom

       in de 80-jarige Oorlog” uit 2018 de meest recente.

 

Kijk voor meer informatie over de musical ’t Schaep met de 5 Pooten op https://www.tschaepdemusical.nl/.

Kijk voor meer informatie over de musical Goodbye, Norma Jeane – De laatste nacht van Marilyn Monroe op https://www.marilynmusical.nl/.

 

Interview: Perry Krootjes