Home » Interview Dick Maas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DICK MAAS

 

De op 15 April 1951 in Heemstede te Noord-Holland geboren Dick Maas maakte tussen 1975 en 1981 diverse korte films. Hij monteerde, schreef en regisseerde bijvoorbeeld de korte tv-films ‘Onder de maat’, ‘Bonbon’, ‘Overval’ en ‘Idylle’. De korte film ‘Norma’ en de korte tv-film ‘Come-back’ schreef Dick. Hij schreef en regisseerde vervolgens de korte films ‘Historia morbi’, ‘Picknick’, ‘Adelbert’ en ‘Rigor mortis’. In 1977 studeerde Dick af aan de Nederlandse Filmacademie.

 

Hij maakte in 1983 zijn eerste avondvullende film, ‘De lift’. Deze film componeerde, schreef en regisseerde hij en voor deze film ontving hij gelijk zijn eerste Gouden Kalf. In 1984 startte hij samen met Lauren Geels het filmproductiebedrijf First Floor Features. Zelf produceerde en regisseerde Dick de concertregistratie van Golden Earing: Live from the Twilight Zone. In 1986 produceerde hij de film ‘Abel’. Samen met Laurens Geels won hij hiervoor een Gouden Kalf. Dick schreef, produceerde, componeerde en regisseerde datzelfde jaar de film ‘Flodder’ waarvoor hij zijn tweede ‘eigen’ Gouden Kalf won. Dick schreef, produceerde, componeerde en regisseerde in 1988 de film ‘Amsterdamned’. In 1990 produceerde en componeerde hij de film ‘My Blue Heaven’, terwijl hij in 1991 de film ‘Oh Boy!’ produceerde. Dick produceerde in 1992 de film ‘De noorderlingen’ en schreef, produceerde, componeerde en regisseerde de film ‘Flodder in Amerika!’. Deze laatst genoemde film won een Rembrandt Award, terwijl zowel ‘Flodder’ als ‘Flodder in Amerika!’ in de top 20 staan van de lijst van succesvolste Nederlandse films. Tussen 1993 en 1998 schreef en produceerde hij vijf seizoenen lang “Flodder – de serie” waarvan hij ook acht afleveringen regisseerde. Dick schreef, produceerde, componeerde en regisseerde in 1995 de film ‘Flodder 3’. Datzelfde jaar produceerde hij ook de film ‘Lang leve de koningin’. Samen met Laurens Geels ontving hij voor deze laatst genoemde film een Gouden Kalf. Vanaf 1996 produceerde Dick twee seizoenen lang de tv-serie “Westzijde Posse”. Hij was in 1997 mede producent van de film ‘Karakter’ waarvoor hij samen met Laurens Geels een Gouden Kalf won. In 1998 won deze film eveneens een Academy Award voor Beste Niet-Engelstalige film. Dick schreef datzelfde jaar zijn boek, Salvo – een huiveringwekkende thriller. In 1999 produceerde hij de film ‘De rode zwaan’. Dick verliet in 2001 de organisatie First Floor Features. In 2003 schreef, produceerde, componeerde en regisseerde hij de korte film ‘Long Distance’. Dick regisseerde in 2004 de videoclip “Zien” van Marco Borsato en hij was de tweede regisseur van de film ‘Amazones’ die hij ook componeerde. In 2007 schreef, produceerde, componeerde en regisseerde Dick de film ‘Moordwijven’ die zowel een Gouden als een Platina Film ontving. Datzelfde jaar werd de eerste ‘Flodder’ – film toegevoegd aan de Canon van de Nederlandse film. Hij schreef, produceerde, componeerde en regisseerde in 2010 de film ‘Sint’ die een Gouden Film ontving voor meer dan 100.000 bezoekers. Ook ontving Dick in dat jaar een Career Achievement Award tijdens het Imagine Filmfestival. Hij schreef, produceerde, componeerde en regisseerde in 2012 de film ‘Quiz’. Ook ontving Dick tijdens het SCENECS International Debut Film Festival de The Dutch Golden Stone Award, een Levenslange Prestatie Prijs. In 2015 verscheen het eerste Flodder – stripalbum, Het mysterie van de dode blondjes. Hij schreef, produceerde, componeerde en regisseerde in 2016 de film ‘Prooi’. In 2017 was Dick als zichzelf te zien in de film ‘Ron Goossens, Low Budget Stuntman’, kwam zijn boek Buurman, wat doet u nu? – films maken in Nederland uit en verscheen het tweede Flodder – stripalbum, Dochter Kees en de opgewonden standjes.

 

Maar ook het buitenland is geen onbekend terrein voor Dick. Zo produceerde hij 1990 de Internationale films ‘Wings of Fame’ en ‘The Last Island’. Dick regisseerde in 1993 samen met Carl Schultz een aflevering van het tweede seizoen van de tv-serie “The Young Indiana Jones Chronicles”. In 1999 schreef, produceerde, componeerde en regisseerde hij de film ‘Do Not Disturb’, terwijl Dick in dat jaar ook samen met Mike Newell de film ‘The Adventures of Young Indiana Jones: Masks of Evil’ regisseerde. Dick schreef, produceerde en regisseerde in 2001 de film ‘Down’. Ook was hij de tweede regisseur van de film ‘Tom & Thomas’ die hij eveneens produceerde. In 2002 was Dick mede producent van de film ‘Claim’ die hij samen met Gerard Soeteman schreef. Hij was in 2003 mede producent van de film ‘Resistance’. In 2002 was Dick ook nog mede producent van de Spaanse film ‘Valentín’. Hij heeft samen gewerkt met Hollywoodsterren als. Michael Chiklis, William Hurt, Michael Ironside, Denis Leary, James Marhall, Ron Perlman, Jennifer Tilly en Naomi Watts. Perry van Moov.nl werd in de gelegenheid om Dick Maas te interviewen voor de internetsite.

 

001.Wat is uw favoriete CD?
        Een echte favoriete CD heb ik niet. Ik houd van veel verschillende soorten muziek. Van Aerosmith tot Enya en van The Beatles tot Daft Punk. De

        laatste jaren luister ik veel naar de muziek van Coldplay.

002.Wat is uw favoriete nummer?
        Het nummer "Forever Young" van Alphaville vind ik een van de mooiste nummers ooit gemaakt.

003.Draait u wel eens muziek vlak voor de opnames?
       In de auto zet ik graag The Beatles of Rammstein op. Die laatste vooral lekker hard. Muziek van Rammstein is ideaal om in de stemming te komen

       vlak voor filmopnamen. Het is namelijk een beetje dictatoriale muziek.

004.Hoe belangrijk is muziek in uw leven?
       Heel belangrijk. Ik maak ook zelf muziek. Bijna alle muziek voor mijn eigen films heb ik gemaakt (Dick componeerde muziek voor zijn eigen films 'De

       Lift', 'Flodder 1 - 3', 'Amsterdamned', 'Do Not Disturb', ‘Moordwijven’, ‘Sint’, ‘Quiz’ en ‘Prooi’ en ook voor de films ‘My Blye Heaven’en ‘Amazones’,

       red.).

005.Wie is uw favoriete zanger/zangeres/groep?
       Dan ga ik bij de groepen toch weer voor The Beatles en Rammstein en verder Aerosmith, Daft Punk, Coldplay en Alphaville. En bij de zangeressen

       voor Enya.

006.Hoe belangrijk is muziek voor u in uw films?
       Muziek is een groot wezenlijk onderdeel van mijn films. Wie kan nou niet het Flodder melodietje fluiten?

007.Wat is uw favoriete sport? En beoefent u zelf ook een sport?
       Ik heb geen favoriete sport. Vroeger heb ik nog wel aan judo, tennis en zwemmen gedaan. Tegenwoordig kom ik daar niet meer aan toe.

008.U heeft voor uw films ‘Do Not Disturb’ en ‘Down’ al met héél wat bekende Hollywoodsterren samengewerkt. Kunt u hier iets meer over

       vertellen?
       Acteurs zijn net mensen, haha. Met de ene klikt het wel, met de andere niet. In een film moet je ook vaak een professionele houding behouden tot je

       acteurs. Zeker de Amerikaanse acteurs en actrices. Die komen vaak naar de set om gewoon hun werk goed te doen. De behoefte aan een meer

       persoonlijk contact hebben ze vaak niet eens. Sean Patrick Flanery was tijdens de opnamen van 'The Adventures of Young Indiana Jones: Masks of

       Evil' op een hoogtepunt van zijn roem. Ik kon prima met hem overweg. Hij wist natuurlijk zelf het beste hoe hij zijn personage moest invullen (hij had

       er inmiddels al twaalf tv-films en een tv-serie van 'The Adventures of Young Indiana Jones' opzitten). Met William Hurt, Denis Leary, Jennifer Tilly en

       Michael Chiklis heb ik gewerkt aan de film 'Do Not Disturb'. Het was een eer om met William Hurt (Oscarwinaar voor zijn rol in de film 'Kiss of the

       Spider Woman', red.) te werken. Hij was af en toe wat lastig, maar ik zou graag nog eens een keer met hem willen werken. Ook kon hij af en toe

       vervelend uit de hoek komen. Bij zijn eerste ontmoeting met Denis (Leary, red.) zei hij bijvoorbeeld tegen hem "Wie ben jij, wat is jouw naam?". Denis

       (uit de tv-serie "Rescue Me", red.) bleek op zijn beurt een onverwachte piekeraar te zijn. Met Jennifer Tilly (uit 'Child's Play 4 - 7', red.) kan je heel erg

       lachen. Michael Chiklis (uit de tv-serie "The Shield", red.) is reuze aardig en een goed acteur. Dit geldt ook voor Michael Ironside (uit Total Recall',

       red.) en Ron Perlman (uit “Sons of Anarchy”, red.) met wie ik aan 'Down' werkte. Verder heb ik voor 'Down' ook nog gewerkt met James Marshall en

       Naomi Watts. Met James Marshall (uit de tv-serie "Twin Peaks", red.) kon ik het een stuk minder goed vinden. Die deed op een gegeven moment zijn

       eigen ding en liet zich maar moeizaam regisseren. Dat was te zien in het uiteindelijke resultaat, hij speelt veel te serieus. Naomi Watts (uit Peter

       Jackson 's 'King Kong', red.) speelde een van haar eerste grote rollen in 'Down'. Ze was erg leuk om mee te werken. En een heel goede actrice. Dat

       is ook wel gebleken, want inmiddels staat ze aan de top.

009.Dick Maas. Veel mensen zullen bij het horen van die naam automatisch denken aan de regisseur en bedenker van de familie Flodder. In

       hoeverre stoort u dit?
       Ik stoor me er helemaal niet aan. Aan die familie heb ik toch veel te danken. Ik kijk dan ook met veel plezier terug op de tijd dat we de films en de tv-

       serie maakte.

010.Eén film heeft u twee keer gemaakt. De Nederlandse versie 'De Lift' uit 1983 en de Amerikaanse versie 'Down' uit 2001. Maar over welke van

       deze twee bent u zelf het meest tevreden?
       Voor mij zijn 'De Lift' en 'Down' twee totaal verschillende films. Zo vind ik 'Down' een stuk volwassener. 'De Lift' heeft nog de charme van een eerste

       film ('De Lift' was Dicks eerste avondvullende film, red.).

011.U bent getrouwd met regisseuse Esmé Lammers (regisseuse van de films 'Lang leve de koningin', 'Tom & Thomas', 'Amazones' en ‘Soof

       2’). Kunnen jullie dan nog wel ontspannen naar elkaars werk kijken of is dit toch steeds beroepsmatig?

       Esmé en ik kijken inderdaad soms met een beroepsblik naar films. Maar dat zijn dat meestal slechte films.

012.Af en toe is er een film die door twee mensen geregisseerd wordt. Een goed voorbeeld hiervan is 'De Schippers van de Kameleon',

       geregisseerd door Steven de Jong en Marc Willard. Lijkt het u niks om ook eens met uw vrouw Esmé een film samen te regisseren?
       In het verleden hebben Esmé al drie keer samen gewerkt. Zo was zij in 1999 mij regie assistent van mijn Internationale film ‘Do Not Disturb’.

       Daarnaast was ik zelf de tweede regisseur van de Internationale film ‘Tom & Thomas’ uit 2002 en de Nationale film ‘Amazones’ uit 2004 van Esmé.

       Bij laatst genoemde film was ik eveneens de componist. Maar om een film echt samen met Esmé te regisseren ligt niet zo snel voor de hand, omdat

       we allebei andere soorten films maken. Ik sluit echter niets uit.

013.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van u verwachten?
       Er staan wel wat dingen in de planning, maar hier mag ik verder helaas nog niets over vertellen.

 

Kijk voor meer informatie over Dick Maas op http://www.dickmaas.com/.

 

Foto: ANP

 

Interview: Perry Krootjes