DICK HEINS

 

De op 29 September 1959 in Den Haag te Zuid-Holland geboren Dick Heins groeide op in Wassenaar te Zuid-Holland. Hij was tussen 1978 en 2000 werkzaam bij Sdu – Staatsdrukkerij en Uitgeverij bedrijf. Dick maakte in 1991 zijn eerste stripalbum, Napoleon en de Waterlolita’s. In 1996 maakte hij samen met schrijver Rob van Bavel twee delen van de strip Babeteam. Dick had tussen 2000 en 2005 samen met Rob van Bavel een reclamebureau. Sinds 2005 is Dick zelfstandig gaan werken als stripmaker. Hij maakte tussen 2005 en 2008 samen met Rob van Bavel de strip De avonturen van Mooie Keetje. Van 2006 tot en met 2010 was Dick de assistent van de Belgische tekenaar Jeff Broeckx voor de Belgische stripreeks Klein Suske en Wiske. Het was de bedoeling dat hij Jeff’s opvolger zou worden alleen besliste het lot anders. Dick bracht in 2006 samen met schrijfster Rikky Schrever ook de strip Baldo: De drie beren gaan kamperen uit. Tussen 2009 en 2013 deed Dick het inkten en inkleuren van de strip Eppo van tekenaar Uco Egmond. Vele andere inkleuringen voor strips volgden waaronder De Partners, January Jones, Flippie Flink en Liberty Meadows. Dick maakte in 2009 samen met schrijver Frank Jonker de strip Klein Napoleon: Schatgraven. Tussen 2010 en 2019 maakte Dick samen met schrijver Eric Hercules vier albums van de strip 40 Hours. Dick is vanaf Mei 2013 verbonden aan Studio Jan van Haasteren die legpuzzels maakt voor Jumbo. Tussen 2013 en 2018 ging hij het inkleuren van de strip Eppo doen van tekenaar René Uilenbroek. Dick maakte in 2018 samen met de Belgische schrijver en tekenaar Bruno de Roover de strip Mann van de Wereld. Tussen 2021 en 2023 maakte Dick samen met Eric Hercules aan de strip 24 Hours. Dick werkte in 2020 mee aan het stripboek Striphelden versus Corona. In 2021 won hij samen met Rob Derks en Jan van Haasteren, als onderdeel van Studio Jan van Haasteren, de P. Hans Frankfurtherprijs. Perry ging in gesprek met de vriendelijke Dick Heins vanwege een interview voor de internetsite.

 

001.Hoe is de liefde voor strips bij je ontstaan?

       Ik ben enig kind en wanneer mijn ouders en ik op vakantie gingen vroeger toen ik nog klein was, dan deden we dit per auto. Omdat de lange

       autoritten voor een klein kind niet het leukste zijn, kocht mijn moeder stripalbums die ik tijdens de autorit kon lezen. Zo hadden we ook een

       abonnement genomen op het stripblad Donald Duck waarvan mijn vader de strip van Willie Wortel helemaal geweldig vond. Zelf beschouw ik de

       strip Calvin and Hobbes van de Amerikaan Bill Waterson die tussen 1985 en 1995 liep en de strip Soda van de Belgische Bruno Gazotti, die tussen

       1986 en 2015 liep als mijn favoriet.

002.Op welk moment uit je carrière ben je tot nu toe het meest trots en/of bewaar je de beste herinneringen?

       Voor mij zijn dat eigenlijk meerdere momenten. Zo is dat de eerste advertentie tekening voor een krant in 1980 die ik heb gemaakt, maar ook de

       periode dat ik samen met Rob van Bavel een reclamebureau had. Ook mijn eerste publicatie in de Eppo van 2009 mag ik niet onvermeld laten. Dit

       was met de strip Klein Napoleon. En natuurlijk het moment dat Jan van Haasteren mij in 2013 zelf belde om mij te vragen aan te sluiten bij Studio

       Jan van Haasteren voor het maken van de Jumbo – puzzels.

003.Kan je een overeenkomst als groot verschil noemen tussen je zelf en Bert uit de strip 24 Hours?

       Bert lijkt eigenlijk helemaal niet op mij. Zo is het verschil dat ik nooit met tegenzin aan het werk ga. Verder heb ik wel discipline en werklust en Bert

       niet. In tegenstelling tot Bert drink ik zelf geen alcohol. De enige overeenkomst is misschien dat we er allebei van houden om naar mooie vrouwen te

       kijken en allebei kaal zijn, haha.

004.Tussen 2012 en 2022 werkte je samen met schrijver Eric Hercules aan de strip 24 Hours. Wat heb je zelf met het kantoorleven?

       Tussen 1978 en 1990 was ik als ambtenaar werkzaam bij Sdu – Staatsdrukkerij en Uitgeverij bedrijf. Daarna werd ik daar werkzaam in een andere

       functie. Een meer 9 tot 5 – baan en ook iets totaal anders dan tekenaar zijn, waar je eigen baas bent en je eigen werktijden bepaald. Toch was het

       geen kantoorwerk zoals in 24 Hours. Ik had meer met het drukwerk te maken. Een kantoorbaan zou mij zelf helemaal niets lijken. Zelf woon ik in

       Oosterhout, terwijl Eric op Texel woont. De samenwerking verliep dan ook via de mail, soms belde we elkaar. Ik kreeg steeds tekst voor één pagina,

       waar ik weer de tekeningen voor maakte. Tussen 2010 en 2019 heette de strip 40 Hours, maar doordat Bert in 24 Hours op een andere afdeling ging

       werken kreeg de strip een andere titel.

005.Sinds 2013 ben je werkzaam bij Studio Jan van Haasteren. Maar wat had je zelf met puzzels?

       Zelf had en heb nog steeds helemaal niets met puzzels. Ik vind het leuk om ze te als tekenaar te maken, maar het geduld om ze vervolgens in elkaar

       te zetten heb ik niet. Mijn vrouw daarentegen wel. Zij is een echte puzzelfanaat. Gemiddeld doe ik 2 ½ a 3 maanden over het maken van een puzzel

       en maak ik drie puzzels per jaar. Bepaalde figuren moeten altijd in iedere puzzel terugkomen. Zoals de Jan van Haasteren – familie, Sinterklaas de

       belastingcontroleur en nog een paar anderen. Vier keer per jaar houden we een Studio meeting. We beoordelen elkaars werk dan en brainstormen

       over nieuwe ideeën. Die lijst met ideeën gaat naar de marketing afdeling van de Jumbo die er naar kijken en vervolgens een lijst terug sturen met de

       ideeën waar hun enthousiast over zijn. Dan kunnen wij aan de slag met het maken van nieuwe puzzels.

006.Wat kunnen we in de toekomst nog van je verwachten?

       Voorlopig blijf ik in ieder geval nog gewoon doorgaan met de Jan van Haasteren – puzzels en wie weet gaat het stripvirus toch nog een keertje

       kriebelen.

 

Kijk voor meer informatie over Dick Heins op https://www.dickheins.nl/.

 

Interview: Perry Krootjes

Maak jouw eigen website met JouwWeb