CARLY WIJS
De op 1 Juli 1966 in Amsterdam te Noord-Holland geboren Carly Wijs is van Nederlands/Schotse komaf. In 1989 debuteerde ze met een rol in het toneelstuk Hess is dood. Carly studeerde in 1990 af aan de Toneelacademie in Maastricht en speelde in dat jaar in de theaterproductie The Family. Tussen 1991 en 1997 had ze rollen in toneelstukken als De seance, Celluloid, Les enfants terribles, Geworpenen of pratend zwijgen - de weemoed van ooit een personage, De laatste tropische reis van Alexandrine Tinne, Snakesong, Angels in America, Het wijde land, De Amerikaanse droom, Flirt en Antonius en Cleopatra. Carly was in 1992 te zien in de muziektheatervoorstelling Vluchtige beren. In 1993 maakte ze haar tv-debuut met een gastrol in de serie “Pleidooi” en in 1999 speelde ze mee in de theaterproductie Maannacht. Behalve dat Carly in die voorstelling speelde, heeft ze de productie mede bewerkt en was mede verantwoordelijk als kostuum- en decorontwerpster. In 2001 maakte Carly haar filmdebuut in ‘AmnesiA’. Van 2002 tot en met 2008 was ze te zien in het improvisatieprogramma “De vloer op”. Carly had in 2002 eveneens rollen in de tv-film ‘De enclave’ en de toneelstukken SS en In een roes op de Nijl. Van 2004 tot en met 2005 was ze te bewonderen in de films ‘Ellis in Glamourland’, ‘Off Screen’ en ‘Flirt’. Carly had in 2006 een rol in de theaterproductie Het alphanaar en in 2007 in de films ‘Alles is liefde’ en ‘Moordwijven’. In 2008 is ze verhuisd naar Molenbeek (dit is een plaats en gemeente in het westen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) te België en speelde dat jaar in het toneelstuk O-Rex. Carly was in 2009 te zien als Frieda Nachtegaal in de tv-serie “2012, het jaar nul” en had rollen in de theaterproducties Eux en TTTTG. In 2010 speelde ze de rol van Lea in de film ‘De Nobelprijswinnaar’ en had een rol in het toneelstuk De Slag bij Dodor. Carly was in 2011 te zien in de theaterproductie Alles voor de Führer. Sinds 2012 was ze 4 seizoenen lang te zien als Tamar Mendelbaum in de tv-serie “Divorce”. Ook had Carly rollen in de film ‘Quiz’ en de tv-film ‘Cops vs. Killer’. Verder regisseerde ze het toneelstuk De papa, de mama en de nazi. Carly speelde in 2013 rollen in de theaterproducties Wat is denken en Ja. In 2014 deed ze mee aan het televisieprogramma “De Slimste Mens” en kwam tot de halve finale. Ze was te zien als Tanja in de film ‘De overgave’. Carly schreef en regisseerde de BRONKS-productie Wij/Zij. Deze scoorde op The Edinburgh Festival Fringe (het grootste theaterfestival ter wereld), kreeg een vijfsterrenrecensie in het Britse dagblad The Guardian en toert de wereld rond in het Engels als Us/Them en in het Frans als Nous/Eux. Hierna schreef en regisseerde Carly eveneens de BRONKS-productie Show. Ze debuteerde in 2016 met de roman Het twijfelexperiment. Deze werd genomineerd voor De Bronzen Uil. Carly was als Alexandra te zien in de film ‘Rokjesdag’ en had een rol in de miniserie ‘De Maatschap’. In 2017 vertolkte ze de rol van Susan Vlaanderen in de Videoland-serie “Suspects”. Datzelfde jaar speelde Carly de rollen van Renate in de film ‘Weg van Jou’, Nathalie in de film ‘Oude Liefde’ en Valerie in de film ‘Gek van Geluk’. Ze geeft les aan de theaterschool RITCS en de dansschool P.A.R.T.S. In de korte film ‘The Tech Files’ had Carly een rol, net als de korte tv-film ‘Zoenzucht’. Gastrollen had ze in tv-series als “Een galerij”, “Baantjer”, “Zwarte sneeuw”, “Oud geld”, “Schoon goed”, “Verkeerd verbonden”, “Blauw blauw”, “Goede daden bij daglicht”, “Wet & Waan”, “Missie Warmoesstraat”, “De afdeling”, “Keyzer & de Boer advocaten”, “Gooische vrouwen”, “Man en paard”, “Evelien”, “Spoorloos verdwenen”, “Flikken Maastricht”, “Verborgen gebreken”, “Lijn 32”, “The Spiral”, “Verliefd op Ibiza – de serie” en “De TV Kantine”.
Ook in België werkt Carly al jaren aan haar carrière. Zo was ze tussen 1993 en 2007 te zien in de toneelstukken Het liegen in ontbinding, Baf! Don Quichotte komt af!, Marius, Kathalzen: Noot meer zo mooi als vroeger, űBUNG, Professor Bernhardi, Joe’s Ark en Ruhe. Carly was in 2008 te bewonderen met haar solovoorstelling Niemand kan het, terwijl ze ook een rol had in de theaterproductie Le dindon. In 1998 speelde Carly in het toneelstuk Het dikke schrift. Ze was hier ook mede verantwoordelijk voor de bewerking, vertaling, dramaturgie en regie. In 2000 Carly mede verantwoordelijk als bewerkster en voor de muziek van de theaterproductie Het bewijs. Behalve dat ze in 2003 in het toneelstuk Ca va! Speelde, was ze ook mede verantwoordelijk als bewerkster, vertaalster en schrijfster. Carly speelde in 2004 in de theaterproductie Wat is denken?. Daarnaast was ze eveneens verantwoordelijk als bewerkster, dramaturgie, schrijfster, kostuum- en decorontwerpster en regisseuse. In 2011 was Carly te zien in de film ‘Monkey Sandwich’ en de dansvoorstelling Oedipus/Bêt noir. Ze speelde in 2012 mee in het toneelstuk F=ma. Ook was Carly mede verantwoordelijk als bewerkster en schrijfster. Ze had een rol in de korte film ‘Abused’.
Verder heeft Carly ook nog in een aantal Hollywoodfilms gespeeld. Zo speelde ze in 1990 in de film ‘Vincent & Theo’ en in 2001 in ‘Down’, in 1998 had ze een rol in de tv-film ‘Rescuers: Stories of Courage: Two Couples’ en in 2003 in ‘Brush with Fate’, terwijl ze in 2001 een aandeel had in de miniserie ‘Anne Frank: The Whole Story’. In die tijd heeft Carly samen gewerkt met Hollywoodsterren als regisseur Robert Altman (‘The Gingerbread Man’), actrice Dana Delany (de tv-serie “Body of Proof”) en de acteurs Edward Hermann (de tv-serie “Gilmore Girls”), Ben Kingsley (‘Schindler’s List’) en Tim Roth (‘Pulp Fiction’). Perry van Moov.nl ging in gesprek met de zeer vriendelijke Carly Wijs vanwege een interview voor de internetsite.
001.Wat is je favoriete CD en waarom?
Voor mij is dat de CD ’16 Biggest Hits’ van de zanger Johnny Cash. Mijn eerste LP kreeg ik van mijn broer en dat was er één van Johnny Cash.
002.Wat is je favoriete nummer?
In dat geval ga ik voor het nummer “A Boy Named Sue” van Johnny Cash. Dat is zo’n mooi verhaal. Johnny Cash schrijft teksten die een kleine
roman lijken.
003.Draai je wel eens muziek vlak voor de opnames en/of optredens?
Dat doe ik wel. Het soort muziek dat ik op zet verschilt heel erg per voorstelling. Soms is het klassiek, soms is het hardrock/metal.
004.Hoe belangrijk is muziek in je privéleven?
Muziek is niet zo belangrijk. Zelf bespeel ik geen instrument en zet thuis ook nooit muziek op. Ik luister naar podcasts (dit is een audiouitzending
waarbij het geluidsbestand op aanvraag wordt aangeboden door middel van webfeeds, red.). In de auto heb ik altijd de radio op staan en dat is dan
vaak het nieuws.
005.Wie is je favoriete zanger/zangeres en/of groep?
Dat vind ik moeilijk. Er is er niet één die er boven uit steekt.
006.Met wie zou je wel eens een duet willen zingen?
Met Nick & Simon zou ik graag een duet zingen. Hun hebben de titelsong van de film ‘Gek van Geluk’ ingezongen, waar ik één van de hoofdrollen in
speel.
007.Wat is je favoriete sport? En beoefen je zelf ook een sport?
Mijn favoriete sport om naar te kijken is voetbal. Dat staat echt op één. Zelf doe ik aan yoga en wandelen.
008.Je acteert in tv-series (“Suspects” uit 2017), films (‘Rokjesdag’ uit 2016), doet theater (Maannacht uit 1999), doet improvisatie (“De vloer
op” uit 2002), schrijft (de roman Het twijfelexperiment uit 2016), geeft les (aan de theaterschool RITCS en de dansschool P.A.R.T.S.), acteert
in Internationale film (de tv-film ‘Rescuers: Stories of Courage: Two Couples’ uit 1998), doet solovoorstelling (Niemand kan het uit 2008),
dansvoorstelling (Oedipus/Bêt noir uit 2011), bent voor theater schrijfster en regisseuse (Wij/Zij), bewerkster (F=ma uit 2013), maakt
muziek (Het bewijs uit 2000), vertaalster (Het dikke schrift uit 1998) en verzorgt dramaturgie en bent kostuumontwerpster en
decorontwerpster (Wat is denken? uit 2004). Als je uit al je werkzaamheden een keuze moet maken die je het allerliefst doet, wat zou dit
dan worden?
Een keuze heb ik gelukkig nog nooit hoeven te maken. Mocht dit toch ooi nodig zijn, dat kies ik denk ik voor het schrijven. En dan bedoel ik schrijven
in het algemeen. Het schrijfproces kan je namelijk nooit afgenomen worden. Als ik zelf in een tv-serie speel, dan wil ik hem ook niet nog eens
schrijven. Maar een tv-serie eens schrijven waar ik zelf niet in mee doe, dat lijkt me wel eens leuk om te doen.
009.Je hoort wel eens dat ieder personage dat een acteur of actrice speel iets van zichzelf bevat. Kan je zowel een overeenkomst als groot
verschil noemen qua karaktereigenschap tussen je zelf en Tamar Mendelbaum uit “Divorce” van 2016?
Daar ben ik het helemaal mee eens. Al is het alleen maar je stemgeluid dat overeenkomt. Net als Tamar ben ook ik zelf wel galant. En haar felheid
herken ik ook in mezelf. Het verschil tussen ons is dat Tamar haar onzeker probeert te camoufleren met geld. Ze is iemand die ver van mij af staat.
Ondanks dat zou ze wel tot mijn eigen vriendinkring kunnen behoren. Sterker nog, ik heb zo’n iemand in mijn groep zitten. Wie dat is ga ik
natuurlijk niet zeggen, haha.
010.Op welk moment uit je carrière ben je tot nu toe het meest trots en/of bewaar je de beste herinneringen?
Ik ben op veel dingen uit mijn carrière trots. Maar als ik iets zou moeten noemen ga ik voor het toneelstuk Het liegen in ontbinding dat ik in 1993 in
België speelde met de Belgische acteur Dirk Roofthooft als mijn tegenspeler. Dat vond ik het soort theater dat ik wilde gaan maken. Genomineerd te
worden voor De Bronzen ui in 2016 voor mijn debuutroman, Het twijfelexperiment, vond ik leuk. Maar sindsdien word er steeds gevraagd wanneer
mijn tweede boek verwacht kan worden. Dan moet ik mensen teleurstellen, want ik werk op mijn gemak en een tweede boek zal er pas over een paar
jaar komen. Een druk om mijn debuutroman te ‘moeten’ evenaren voel ik dan ook absoluut niet.
011.Sinds 2017 ben je als Susan Vlaanderen te zien in de Videoland-serie “Suspects”. Kan je iets meer over deze serie vertellen?
Susan vormt samen met Daan de Ridder (gespeeld door Jeroen Spitzenberger, red) en Liv Schouten (gespeeld door Britte Lagcher, red.) een
belangrijk deel van een politieteam. De spelers werken met een scenario zonder script met uitgeschreven dialogen. Het verloop van een aflevering
word uitgeschreven door de schrijvers. Vervolgens word de dialoog in de scene die je ziet tussen de acteurs en actrices geïmproviseerd. Maar het
plot moet natuurlijk wel hetzelfde blijven. Als acteur en actrice moet je met improvisatie veel alerter zijn. Bij toneelacteurs en actrices gaat
improvisatie beter. Iedere acteur en actrice die de toneelschool heeft gedaan kan namelijk wel improviseren.
012.Wat sprak je zo aan in de film ‘Gek van Geluk’ dat je er in mee wilde spelen?
Regisseur Johan Nijenhuis heb ik als persoon hoog zitten. Ik vond het leuk om met hem en Plien van Bennekom te werken. Daarbij vond ik het ook
erg leuk om in de film te zingen. Zo zing ik de nummers “Wie ben je”, “Suprise” en “Meisje van me” en samen met Plien zing ik het nummer “Bekende
onbekende”. Het is weer een commerciële, romantische komedie film van Johan geworden. Eigenlijk zou ik best wel benieuwd zijn naar hoe een
drama film qua genre van Johan er uit zou zien. Zelf speel ik Valerie in de film en Plien speelt de rol van Lena. Maar zelf lijk ik in het dagelijks leven
meer op Lena. Ook zou ik net zo kwaad als Lena in de film zijn als ze reageert op wat haar aangedaan word. De film zelf is een mooi verhaal
geworden over romantiek en vriendschap.
013.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van je verwachten?
Vanaf Donderdag 5 April 2018 word het tweede seizoen van de tv-serie “Suspects” uitgezonden op Videoland waarin ik opnieuw de rol van Susan
Vlaanderen zal spelen. Op Vrijdag 13 April 2018 sta ik in het Concertgebouw te Amsterdam als vertelster bij de productie Gatti meets Kavakos. Ook
geef ik nog altijd les aan de theaterschool RITCS en de dansschool P.A.R.T.S.
Kijk voor meer informatie over de voorstelling Gatti meets Kavakos op https://www.concertgebouw.nl/concerten/concertgebouworkest-gatti-meets-kavakos/13-04-2018/van=2018-04-13.
Interview: Perry Krootjes
Maak jouw eigen website met JouwWeb