GEHEEL EXCLUSIEF!!!!

 

BLUE MAN GROUP 

 

Pete Simpson, Mark Frankel en Josh Elrod. Drie namen van jonge Amerikaanse mannen die bij niemand in Nederland een belletje zullen doen rinkelen. Noem hun alter-ego’s echter en het is duidelijk. Vanaf December 2006 stonden ze acht maanden met hun show in Theater Fabriek te Amsterdam en in November 2008 gaven ze twee optredens in de Heineken Music Hall te Amsterdam, de Blue Man Group. Nu keren ze in September 2019 terug voor een aantal optredens in het AFAS Live te Amsterdam. De drie ‘kinderlijk’ kijkende blauwe mannen die met hun zelf gemaakte muziekinstrumenten een weergaloze show brengen. Valt er ook iets over de heren zelf te vertellen? Jazeker, zo had Pete gastrollen in de tv-series “Law & Order” en “Gotham”. Als Blue Man trad hij in 2003 op in de shows “The Late Late Show with Craig Kilborn” en “The Tonight Show with Jay Leno”. In de aflevering van de laatstgenoemde show waren eveneens Bill Paxton en Tara Reid te gast. Blue Man Group verzorgde ook het geluid van de film ‘Robots’. Pete zat hiervan in het orkest en bespeelde het slagwerk. Josh Elrod was in 1997 als productie assistent werkzaam bij de film ‘Gummo’. Vervolgens speelde hij kleine rolletjes in films als ‘Nobody Needs to Know’, ‘The Manchurian Candidate’, ‘Rachel Getting Married’ en ‘Ricki and the Flash’. Een gastrol verzorgde hij in de komische serie “Chapelle’s Show”. Perry van Moov.nl werd in de gelegenheid gesteld om deze drie vriendelijke mannen voor de internetsite te interviewen.

 

001.Toen jullie in 2006 gedurende acht maanden jullie show in Amsterdam gaven, hebben jullie ook opgetreden met DJ Tiësto, gaven een

       optreden voor de zanger Marco Borsato ter gelegenheid van zijn verjaardag, kregen een unieke hoeketalage in de Bijenkorf in Amsterdam

       en jullie kregen ook je eigen plekje in de Nederlandse Madame Tussauds. Maar wat vond je hiervan zelf het leukst? Jullie zijn bekend over

       de hele wereld vanwege Blue Man Group. Maken dit soort dingen dan nog wel indruk op jullie?

       PETE SIMPSON: Die erkenning maakt nog steeds indruk en dat zal altijd zo blijven. Het is fijn om voor je werk beloont te worden. Je weet dan dat je

       goed bezig bent. In totaal waren we in 2006 met vijf blauwe mannen in Nederland die elkaar bij de shows in het land afwisselde. Zo heb ik

       bijvoorbeeld niet opgetreden met DJ Tiësto in 2006. Wel was ik bij de onthulling van onze beelden in Madame Tussauds en dat was ook erg leuk.

       Blue Man heeft in Augustus 2002 trouwens voor de eerste keer samen gewerkt met DJ Tiësto toen we beiden deel uit maakte van de Area 2-tour van

       de Amerikaanse popster Moby. Toen heb ik wel met DJ Tiësto gewerkt en dat was echt waanzinnig leuk.

       MARK FRANKEL: Dit blijft altijd indruk maken, waar we ook komen. Of we nu in Amerika, Japan of Nederland zijn. Het is gewoon geweldig al die

       aandacht voor ons als Blue Man zijnde en ik denk dat ik er nooit aan zal wennen. Het optreden voor Marco Borsato heeft een flinke indruk op me

       gemaakt, geweldig vond ik het. Ook moet ik je zeggen dat ik hem heb horen zingen en ik vind dat hij een prachtige stem heeft.

       JOSH ELROD: Het optreden voor de zanger Marco Borstao was één van de leukste dingen die ik met Blue Man Group heb gedaan. Ik denk ook niet

       dat niemand wist dat we er zouden zijn, want we waren ook niet aangekondigd. We waren er gewoon ineens en speelde ons nummer “Drumbone”.

       Ook lieten we papier wimpels neer op het publiek. Het was een sensationele show en ik denk dat we goed ontvangen waren toen. Ik genoot er in

       ieder geval van. Ook voelde het erg speciaal, want de oude kerk (waar het optreden plaats vond) was geweldig.

002.Een show lijkt me voor de artiesten van Blue Man Group vrij intensief. Soms zelfs twee shows per dag. Hebben jullie dan meer energie als

       jullie de eerste show doen?

       PETE SIMPSON: Soms zit er tussen de eerste en de tweede show maar één uur. Dat is inderdaad wat te weinig om weer helemaal op adem te

       komen. Een kwartier voor aanvang van de tweede voorstelling kan ik nog doodop zijn. Maar als we dan weer op het podium staan en het publiek

       gaat uit zijn dak, dat geeft me zo’n flinke adrenaline stoot. Het zorgt er onmiddellijk voor dat ik al die energie weer terug krijg. Het publiek is zowel

       voor de show als voor mij héél belangrijk.

       MARK FRANKEL: Persoonlijk kan ik mezelf meer geven tijdens de tweede show dan bij de eerste. Dit omdat ik dan al helemaal ingespeeld ben en

       mijn spieren soepel zijn wat erg belangrijk is voor een voorstelling als deze. Ik heb dus absoluut geen probleem met de tweede voorstelling. Wel moet

       ik je bekennen dat als de tweede show ten einde is, ik enorm moe ben.

       JOSH ELROD: Soms denk ik inderdaad dat ik meer energie tijdens de eerste show heb, ja. Maar ik probeer al mijn energie goed over beide shows te

       verdelen omdat ik weet dat het belangrijk is voor het publiek een zo goed mogelijke show te zien. De tweede voorstelling kan soms wel meer

       intensief zijn. We zijn dan al helemaal goed opgewarmd en dragen de ervaringen van de eerste show nog bij ons. Verder probeer ik gezond te eten

       en daarnaast zorg ik dat ik genoeg lichaamsbeweging en slaap krijg.

003.Kan één van jullie uitleggen waarom jullie Blue Man Group heten en niet Blue People Group? Is wat jullie doen onmogelijk voor vrouwen

       soms?

       PETE SIMSPON: De drie oprichters van Blue Man Group (Chris Wink, Phil Stanton en Matt Goldman, red.) waren alledrie mannen. Vandaar dat er in

       de naam de naam Man zit. Dit betekent echter niet dat het iets is wat vrouwen niet kunnen hoor, integendeel. Er zijn ook vrouwen in het gezelschap.

       De groep van Blue Man Group wordt nog steeds uitgebreid en we willen dan ook dolgraag zowel mannen als vrouwen in de groep.

004.Hoe zijn jullie bij de Blue Man Group terecht gekomen?

       MARK FRANKEL: Ik heb auditie gedaan en deze was erg pittig. Het drummen vond ik niet moeilijk. Maar het acteren wel. Normaal gesproken spreek

       je bij het acteren namelijk, maar dit mogen wij als blauwe mannen dus niet doen. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik soms best wel eens geneigd ben

       om te praten tijdens de show hoor. Maar dan besef ik dat dat niet mag. Dat vond ik dus ook zo enorm moeilijk bij de auditie.

       JOSH ELROD: Ik ben door mijn agent naar een open auditie in New York gestuurd. Daar keken ze hoe goed ik kon drummen. Vervolgens werd ik

       terug gebeld voor een langere auditie waar meer acteren in zat. Ik denk dat ik zo’n drie a vier audities heb moeten afleggen voordat ik deel ging

       nemen aan de training om uiteindelijk een Blue Man te worden. Als ik er zo aan terug denk is het echt ongelooflijk. Ik had namelijk helemaal geen

       plannen om dit te gaan doen, ik ben er zomaar bijgekomen.

005.Pete, kan jij als captain uitleggen hoe je een goede kans maakt om een Blue Man te worden?

       PETE SIMPSON: Oh ja natuurlijk. Omdat je als blauwe man zoveel mogelijk op elkaar moet lijken qua lengte, is het belangrijk dat iedere Blue Man

       ongeveer twee meter lang is. Daarbij moet je goed kunnen drummen, makkelijk kunnen acteren en een goede show neer kunnen zetten.

006.In het Frans betekend Blue verlegen. Hoe zit dit met de artiesten van de Blue Man Group? Het publiek krijgt namelijk enkel jullie gezicht

       met blauwe verf erop te zien. Niemand weet hoe jullie er in het dagelijks leven uit zien dus. Durf je dan meer?

       PETE SIMPSON: Soms staat het karakter van de Blue Man meer toe dan hoe wij zelf zijn in het dagelijks leven zijn. Je durft dan veel meer voor het

       publiek.

       MARK FRANKEL: De anonimiteit is inderdaad erg fijn. Het masker zorgt er als het ware voor dat er iets uit het personage komt wat je als Blue Man

       speelt. Voor het acteren is het absoluut een stuk makkelijker om je zo in te leven.

       JOSH ELROD: Ik denk en hoop dat op het moment dat ik mijn make-up opzet, mezelf in het karakter verplaatst en op ga treden, ik mezelf meer

       beschikbaar maak voor het publiek. Het publiek zal naar de voorstelling komen om iets dieper over ons als persoon te weten, maar boven al over

       onze eigen persoonlijking van het karakter dat we spelen ook al is dat niet verbonden op welke manier dan ook aan het persoonlijke leven van ons

       zelf. Zelf hou ik erg van dit soort wisselende energie tussen mensen en ik voel dat dit één van de meest krachtigste delen van de show is. Dus

       misschien weten mensen nu toch iets meer over me, ook al zouden ze me niet herkennen als we elkaar op straat passeren. Het is moeilijk om zo’n

       vraag als deze goed uit te leggen, maar ik hoop tenminste dat het een beetje duidelijk is nu.

007.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst van de Blue Man Group verwachten?

       PETE SIMPSON: Van Dinsdag 3 tot en met Zondag 8 September 2019 staan we in het AFAS Live te Amsterdam. Iedereen moet echt komen kijken.

       Het beloofd weer onvergetelijk te worden.

 

Voor meer informatie over Blue Man Group kijk op hun eigen site https://www.blueman.com/.

Kijk voor meer informatie over de voorstelling Blue Man Group in het AFAS Live te Amsterdam op https://www.afaslive.nl/agenda.

Kijk voor het nummer “Drumbone” op https://www.youtube.com/watch?v=ltAk4ToydBg.

 

Fotograaf: Jemal Countess/Getty Images

 

Interview: Perry Krootjes