BEN SOMBOGAART

De op 8 Augustus 1947 in Amsterdam te Noord-Holland geboren Ben Sombogaart was in 1975 geluid assistent bij de film ‘Dokter Pulder zaait papavers’. Na zijn opleiding aan de Filmacademie in Amsterdam begon hij met het regisseren. De film ‘Allemaal tuig!’ uit 1982 was behalve het regiedebuut ook het schrijversdebuut van Ben. Hij was in 1989 de co-schrijver en regisseur van de film ‘Mijn vader woont in Rio’ en regisseerde ook de tv-serie “Buurman Bolle”. In 1992 maakte Ben de film ‘Het zakmes’ en een jaar later de tv-serie “Mus”. Hij regisseerde in 1994 de tv-film ‘Dag Juf, tot Morgen’. Vervolgens regisseerde hij in 1996 de film ‘De jongen die niet meer praatte’ en (samen met Joram Lürsen) de film ‘Mijn franse tante Gazeuse’. In 1998 kwam van Ben’s hand de film ‘Abeltje’. Hij maakte in 2002 ‘De tweeling’, zijn eerste niet-jeugdbioscoopfilm. Tevens zorgde deze film ervoor dat Ben internationaal bekend werd. Hij regisseerde in 2004 (samen met Pieter van Rijn) de film ‘Pluk van de petteflet’ en (in zijn eentje) de tv-serie “Ibbeltje”. In 2006 waagde Ben de stap om een geheel Engelstalige film te maken. Dit werd ‘Crusade in Jeans’. Hij regisseerde in 2008 de groot opgezette film ‘Bride Flight’. In 2009 bracht Ben de film ‘De storm’ uit. Hij kwam in 2011 met de film ‘Isabelle’ en de tv-film ‘Zieleman’. In 2012 regisseerde Ben de film ‘Koning van Katoren’. Hij bracht in 2016 zijn film ‘Knielen op een bed violen’ uit. In 2018 regisseerde Ben de film ‘Rafaël’. Ook regisseerde hij de korte films ‘Gina’ en ‘Pepette’ en de korte tv-film ‘De pianiste’ en diverse afleveringen van de tv-series “Ko, de boswachtershow”, “Kinderen van Waterland”, “Op leven en dood”, “Kats & Co”, “In goede aarde”, “De keerzijde”, “De aanklacht”, “Wet & Waan”, “Moordvrouw”, “Zwarte Tulp” en “Keizersvrouwen”. Perry van Moov.nl reisde af naar Amsterdam waar hij de drukbezette, maar zeer vriendelijke Ben Sombogaart voor de internetsite interviewde.


001.Wat is je favoriete CD?
       Dat wisselt vaak per dag, per week en per jaar. Momenteel luister ik bijvoorbeeld veel naar muziek van Philip Glass. Maar ook naar de

       strijkkwartetten van Brahms en muziek van de Franse zanger Gerard Manset.
002.Wat is je favoriete nummer?
       Ook hierin heb ik niet echt een favoriet. Ik luister gewoon graag naar de nummers van Brahms, Philip Glass en Gerard Manset.
003.Draai je wel eens muziek vlak voor de opnames?
       Nee, op de set doe ik dat nooit. Van te voren hebben we gerepeteerd zodat iedereen bij de opnames weet wat die moet doen.
004.Hoe belangrijk is muziek in je privéleven?
       Van muziek hou ik wel, maar ik kan ook heel goed een vakantie zonder. Zelf bespeel ik geen muziekinstrument. Heel vroeger speelde ik gitaar, maar

       dat kan ik niet meer.
005.Hoe belangrijk is muziek in je films?
       Muziek kan veel toevoegen in de film. Het moet het verhaal nooit zelf vertellen, maar muziek tijdens het verhaal toevoegen kan wel. Dat is een

       kwestie van gevoel. Soms maakt het een film spannender. Muziek spreekt soms op de juiste momenten het gevoel van het publiek aan. Wanneer ik

       een film maak zoek ik muziek uit dat bij de film past. Bij de film ‘De storm’ uit 2009 bijvoorbeeld is de muziek speciaal geschreven. Dat doe ik wel

       vaker.
006.Wie is je favoriete zanger/zangeres/groep?
       Zoals je zult begrijpen zijn mijn favoriete zangers Philip Glass en Gerard Manset.
007.Met wie zou je wel eens een duet willen zingen?
       Haha, met helemaal niemand. Ik kan totaal niet zingen joh.
008.Wat is je favoriete sport? En beoefen je zelf ook een sport?
       Zelf doe ik niet aan voetbal, maar ik kijk er wel naar. En dan vooral naar de wedstrijden van Ajax. Ik doe graag aan tennis, terwijl ik het kijken ernaar

       wat minder vind. Verder vind ik het leuk om lange fietstochten te maken. Buiten Amsterdam, in Drenthe, maar ook in Frankrijk. Daarnaast vind ik het

       geweldig om kano te varen in Polen. Daar zijn namelijk hele mooie rivieren waar je kunt varen.
009.Wat vind je het leuks tijdens het maken van een nieuwe film?
       Het maken van een film is het leukste. Vanaf de voorbereiding tot dat de film klaar is. Het zoeken van acteurs, locaties, samenstellen van de crew,

       repeteren en hoe de film eruit gaat zien. Dat is allemaal heel erg leuk. Als de film eenmaal klaar is wil ik weer nieuwe dingen maken.
010.In hoeverre zie je overeenkomsten tussen je carrière en die van Paul Verhoeven?
       Allebei hebben we aan projecten voor de jeugd gewerkt. Paul met de tv-serie “Floris” uit 1969 en ik met de film ‘Het zakmes’ uit 1991. Paul heeft met

       Rutger Hauer en Monique van de Ven gewerkt in 1973 aan de film ‘Turks fruit’, terwijl ik met Rutger werkte 2008 voor de film ‘Bride Flight’ en met

       Monique in 2011 aan de film ‘Isabelle’. Zowel Paul als ik zelf werken aan grootschalige producties. Zo was Paul te zien met de film ‘Basic Instinct’ uit

       1992 en ik met de film ‘De storm’ uit 2009. Ook hebben we beiden een Engelstalige productie gemaakt. Paul heeft er natuurlijk velen op zijn naam

       staan. De film ‘RoboCop’ uit 1987 is een goed voorbeeld en bij mij zelf is dit de film ‘Crusade in Jeans’ uit 2006. Maar de ‘echte’ overeenkomst

       tussen ons is dat we films maken heel leuk vinden. Paul is naar Amerika gegaan en heeft daar grote films gemaakt en ik ben in Nederland gebleven.

       Ik ben heel blij met wat ik tot nog toe gemaakt heb. Als ik mooie scenario’s tegenkom vind ik het gewoon leuk om films te maken. Of dat nou in

       Nederland of Amerika is, dat maakt me niets uit.
011.Met Marieke van der Pol werkte je aan de films ‘De tweeling’ uit 2002, 'Bride Flight' uit 2008 en ‘Isabelle’ uit 2011. Is het prettig om met

       iemand samen te werken die je van een vorige productie al kent?
       Wanneer iets goed gaat, je een goede samenwerking hebt en het resultaat is goed dan is dat fijn. Marieke heeft zelf ook geacteerd (zo speelde zij 12

       seizoenen lang de rol van moeder Simone Bol-Buys in de tv-serie “Oppassen!!!” uit 1991, red.) en dan kan je jezelf als schrijver heel goed

       verplaatsen in de personages. Dus dat is heel fijn.
012.Heeft het verfilmen van boeken (zoals de films ‘Abeltje’ uit 1998 en ‘Crusade in Jeans’ uit 2006) je voorkeur?
       Zo werkt dat eigenlijk niet. Als een boek succesvol is, is het natuurlijk makkelijker om er een film van te maken. De titel is immers al bekend. Je weet

       dan dat de mensen het boek goed vinden. Het is altijd heel spannend om een boek te verfilmen, want je kan dan mensen teleurstellen. Maar het is

       ook enorm spannend om een film te maken zoals ‘Bride Flight’ uit 2008 en ‘De storm’ uit 2009, want daar was geen boek van. Qua genre is het

       ook leuk om steeds wat anders te doen. Die afwisseling is heel prettig.
013.Op welke film en prijs ben je het meest trots?
       Och, dat weet ik niet hoor. Iedere keer is het weer een avontuur. Als je aan een film werkt, is het op dat moment weer het leukste. De prijs die er het

       mooist uitziet is het Cinekid Film Award. Tenminste, dat vind ik. Maar iedere prijs is mooi, want dan weet je dat men je film mooi vinden. Wel vind ik

       de publieksprijs heel belangrijk.
014.Hoe was het om met Halina Reijn aan de film ‘Isabelle’ uit 2011 te werken?
       Halina is een heel goede actrice. Ze is nog beter dan ik dacht. Halina moest voor de rol best wel veel afvallen. Hiervoor kregen we vooraf veel

       negatieve reacties. Maar negatieve reacties is ook publiciteit. Later heb ik vernomen dat ze door haar nog lichtere gewicht voor de film last kreeg van

       wisselende stemmingen. Maar Halina kan zich goed concentreren en is heel professioneel, dus tijdens het filmen heb ik hier niets van gemerkt. Wel

       had ze honger en was ze moe, maar ik heb dat bij haar absoluut niet in negatief opzicht ondervonden.
015.Actrice Tineke Caels die Jeanne speelde in de film ‘Isabelle’ uit 2011 is in het dagelijkse leven geen lelijke vrouw, toch is ze dat wel in de

       film ‘Isabelle’. Hoe gaat dit in zijn werkt?
       Er zijn maskers voor om iemand lelijk te maken. Tineke zat dagelijks zo’n twee tot drie uur in de make-up. De film zelf gaat over vooroordelen.

       Sommige mensen vergeleken de film ‘Isabelle’ misschien met de Amerikaanse film ‘Misery’ uit 1990, maar eigenlijk zijn er niet zoveel

       overeenkomsten. Behalve dan het ontvoeren en de sfeer die beide films uitstralen. De vrouw die de schrijver in ‘Misery’ gevangen houdt is een

       gefrustreerde bewonderaarster. En de vrouw in ‘Isabelle’ is een gefrustreerde kunstenares die haar slachtoffer van begin af aan minacht.
016.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van je verwachten?
       Momenteel ben ik druk bezig met mijn nieuwe film ‘My Best Friend Anne Frank’. Wanneer deze precies uit moet komen is echter nog niet bekend.


Foto: Copyright Protected Image

 

Interview: Perry Krootjes