ALOYS OOSTERWIJK
De op 25 Juni 1956 in Schalkhaar te Overijssel geboren Aloys Oosterwijk debuteerde in 1978 met het stripalbum Een Keurig Wit Pakje Met Geen Vlekje Besmeurd. In 1979 studeerde hij af aan de Akademie voor Beeldende Kunsten te Arnhem. Aloys publiceerde voor striptijdschriften als Tante Leny presenteert!, De Vrije Balloen, Talent en De Omelet.
Van 1980 tot en met 1987 was hij verbonden aan Studio Arnhem. Aloys produceerde in die periode onder meer de strip Otto Raaf. In 1981 bracht hij het Franse album Un impeccable ensemble blanc immaculé uit. Aloys is sinds 1987 bezig met de strip Cor Morelli waarvan inmiddels tien stripalbums zijn verschenen. Van 1989 tot en met 2007 was hij verbonden aan Studio de Wittenkade.
Aloys maakte begin jaren 90 de erotische strips Visitatie, De Ene Keer en El Peso de la Ley voor de Spaanse magazines El Vibora, Kiss – magazine en in Nederland in het magazine van de Playhouse. In 1991 maakte hij voor De Telegraaf de educatieve strip Golfen met Gary Wiren. Aloys maakte in 1993 de strip Mirte voor het meidenblad Tina. In 1996 had hij zijn eerste zaak als rechtbanktekenaar voor tijdschrift Panorama met de zaak, De ‘sloerie van Slierecht’. Aloys maakte van 1997 tot en met 2018 de strip Willems Wereld, waarvan negentien albums verschenen. Samen met Patty Klein maakte hij in 1997 voor het meidenblad Tina de strip Blanche & Gijske.
Aloys was van 2000 tot 2007 werkzaam als rechtbanktekenaar voor Panorama. In 2000 verscheen ook zijn album Te klein om gelukkig te zijn. In September 2001 was er een expositie van zijn werk, getiteld ‘Sexueel Correct’. Aloys was van 2007 tot 2009 werkzaam als rechtsbanktekenaar voor de Haagse Courant. In 2007 verscheen eveneens zijn boek met de titel Vrouwen. Hij bracht in 2008 de boeken Op de huid en Bekentenissen uit de bunker uit, waarvan hij met Peter Elberse aan de laatste werkte. Sinds 2009 is Aloys de vaste rechtbanktekenaar voor het ANP. Hij bracht in 2011 het boek Op de huid 2 uit. In 2013 maakte Aloys samen met Jochem Davidse het boek De politierechter en in datzelfde jaar verscheen de Blanche & Gijske – bundeling Nieuwe vriendinnen, die hij samen met Patty Klein maakte. Aloys bracht in 2019 het beeldverslagboek Bij de Neus uit. In 2007 ontving hij de Stripschapprijs voor zijn gehele oeuvre. Perry ging in gesprek met de vriendelijke Aloys Oosterwijk vanwege een interview voor de internetsite.
001.Kan je zowel een overeenkomst als groot verschil qua karaktereigenschap noemen tussen jezelf en de stripfiguur Cor Morelli?
Net als Cor kan ik zelf ook kort door de bocht zijn. En het sentimentele van hem herken ik eveneens bij mij wel. Eigenlijk weet ik geen verschil te
bedenken tussen Cor en mij. Hij staat best wel dichtbij mij zelf namelijk. In de echte mensenwereld zou Cor best tot mijn eigen vriendenkring kunnen
behoren.
002.Qua uiterlijk lijken de hoofdpersoon van de strips Cor Morelli en Willems wereld veel op elkaar. Maar in welk opzicht verschillen ze juist
van elkaar?
Willem is net iets meer karikaturaal, hij is wat meer overdreven.
003.Maak je nog op dezelfde manier rechtbanktekeningen als toen je begon?
Mijn werkwijze is anders dan vroeger. Zo schetste ik vroeger met potlood in de rechtszaal en werkte de schetsen met sepia, pen en penseel later uit.
Tegenwoordig werk ik op een iPad. Dit gaat veel sneller. Hier ben ik twee jaar geleden aan begonnen. Ik heb er drie maanden over gedaan om het te
leren.
004.Op welk moment uit je carrière ben je tot nu toe het meest trots en/of bewaar je de beste herinneringen?
Ik ben erg trots op het maken van een beeldverslag zoals Bij de Neus. Daar heb ik twee jaar aan gewerkt. Rien Poortvliet (die in September 1995 op
63 jarige leeftijd overleed, red. ) was van 1955 tot en met 1992 actief als onder meer tekenaar en kunstschilder. Hij maakte
ook misdaadverhalen. Hoe hij dat vertelde, dat was voor mij wel een duidelijk inzicht hoe het moest.
005.Je bent één van de medeoprichters van zowel Studio Arnhem, Studio de Wittenkade en Studio K28 Amsterdam. Wat houden die Studio’s
in?
Dat moet je niet te groot zien. Dat waren een paar zelfstandige tekenaars die bij elkaar in een groep aan hun eigen strips werkte. Om elkaar scherp
te houden, maar ook om elkaar feedback te geven. Inmiddels bestaan die Studio’s niet meer. Wel deel ik vandaag de dag een atelier met
striptekenaar Ben Westervoorde (van onder meer De Muziekbuurters, red.). Gewoon voor hetzelfde, elkaar scherp houden en feedback geven.
006.Hoe is het zo gekomen om rechtbanktekenaar te worden?
Op feesten en partijen heb ik vroeger bewegende mensen getekend. Dat is heel lastig. In de rechtszaal zitten de mensen ook niet stil. Mijn eerste
zaak was ‘de sloerie van Sliedrecht’, die ik in 1996 voor het blad Panorama maakte. Vrienden van de verdachte maakten mij het tekenen nogal lastig
in de rechtbank. Ik merkte toen dat ik daar tegen kon. Sinds 2009 werk ik voor het ANP (het Algemeen Nederlands Persbureau, red.). Zij leveren mijn
tekeningen weer aan alle media. Er zijn niet heel veel rechtbanktekenaars in Nederland. Een andere bekende is Petra Urban. Vaak zit ik als
rechtbanktekenaar schuin achter de mensen die verhoord worden. Dit zijn bij grote regelmaat zware criminelen. In de rechtbank zelf ben ik niet bang
dat er iets kan gebeuren. Maar wanneer ik de rechtszaal verlaat, ben ik net zo bang als ieder ander. Het liefst teken ik in de rechtszaal een klassieke
boef.
007.Wat kunnen we in de toekomst nog van je verwachten?
Momenteel ben ik bezig met het elfde deel van de stripreeks Cor Morelli. Als alles goed gaat moet in 2023 een boek uitkomen over het Marengo –
proces, waar ik samen met ANP – journalist Marieke de Witte aan werk. Tussendoor werk ik ook nog aan een nieuwe strip met de titel Bastaard
1890. Wanneer deze uit moet komen is echter nog niet bekend. Verder blijf ik mijn werk als rechtbanktekenaar doen.
Kijk voor meer informatie over Aloys Oosterwijk op https://aloysoosterwijk.nl/.
Fotograaf: Robin Schouten
Interview: Perry Krootjes
Maak jouw eigen website met JouwWeb