AD VISSER

 

De op 28 April 1947 in Amsterdam te Noord-Holland geboren Ad Visser trad in 1965 als zanger op met zijn avant-garde poptrio Blurp. Hij werkte van 1968 tot 1972 bij grammofoonplatenmaatschappij Polygram. Tussen 1968 en 1980 presenteerde Ad Visser de radiopogramma’s Superclean Dreammachine, Droomgeheimen, Kritiek op Kritiek, Toppop-Disco, De HitVisser, Vraag het Visser en De LP-top 50.

 

Hij presenteerde van 1971 tot en met 1985 gedurende 15 seizoenen het tv-programma “Toppop”. In 1974 bedacht en produceerde Ad Visser het album ‘Zing Je Moerstaal’.

 

Hij realiseert in 1982 zijn eerste multimediaproject Sobriëtas, dat bestaat uit een door hem geschreven roman en gelijknamig album met synthesizermuziek. Datzelfde jaar schreef, produceerde en sprak Ad Visser alle stemmen in voor de poppenseries “Guus & Truus” en “Briljantinoos”. Hij creëert van 1982 tot en met 2000 “The Big Art Performances”. Tussen 1982 en 2022 verschenen er ruim 16 CD’s van zijn hand. Ad Visser kwam in 1987 met zijn solo theatervoorstelling Hi-Tec Heroes.

 

In 1992 bedacht en produceerde hij de cd album en TV-project ‘Natuurlijk Nederlands’. Ad Visser ontwikkelt in 1993 de eerste van een serie Brainsessions performances en cd’s. In 1994 bedacht, produceerde en presenteerde hij het tv-programma “De Wereld Volgens.....”. De cd ‘The Kamasutra Experience’ volgde in 1999.

 

Ad Visser lanceerde in 2001 een serie sensitieve auto's ‘The Car Philharmonic Orchestra’. In 2003 verscheen zijn CD album ‘Heftige Verhalen Uit Een Overspannen Samenleving’. Ad Visser bracht in 2005 het boek De parade van de hemelse tragedie. De langste song ter wereld uit. Hij verzorgde in 2006 de stem aan het personage Filmore voor de animatiefilm ‘Cars’. In 2007 presenteerde Ad Visser het tv-programma “Toppop The Golden Years”. Hij speelde van 2007 tot en met 2010 zijn solo theatervoorstelling Fuck the Seventies!. In 2011 speelt Ad Visser de solo theatervoorstelling Nieuwe Feelgood Version en verzorgt opnieuw de stem van Filmore in de animatiefilm ‘Cars 2’. Hij presenteerde in 2012 het tweede seizoen van het tv-programma “Echte meisjes in de jungle”, genaamd “Echte meisjes op zoek naar zichzelf”. In datzelfde jaar verleent Ad Visser zijn stem aan de personages Mr. Litwak en Root Beer Tapper voor de animatiefilm ‘Wreck-It Ralph’. Hij was tussen 2012 en 2016 op de Parade te zien met de theatershow De Tirade Van De Dolle Hond. Tussen 2013 en 2015 stond Ad Visser ook in de theaters met de shows Lulverhalen en Songhunters. Hij bracht in 2015 het boek Strange days. Muzikale avonturen in de 60’s en 70’s uit. In 2016 schreef Ad Visser het lied “De Parade Van De Hemelse Tragedie” en trad op tijdens Toppers in Concert 2016. Hij was van 2016 tot en met 2019 te zien met de theatershow Ad Visser & Rousseau. In 2017 en 2018 sprak Ad Visser de stem in van het personage Fimore in de animatiefilm ‘Cars 3’ en het personage Mr. Litwak in de animatiefilm ‘Ralph Breaks the Internet’. Hij speelde in 2019 de solo theatervoorstelling The Bowie-Talks. In 2022 verscheen de documentaire 'Being Ad Visser'. In 2023 deed Ad Visser mee aan het derde seizoen van het tv-programma “Beter laat dan nooit”. Hij schrijft al ruim 20 jaar columns in week- en dagbladen, magazines en specials Verder presenteerde Ad Visser zijn art-acts in diverse museums. Hij heeft in zijn carrière prijzen gewonnen als de Buma Zilveren Harp, Het Zilveren Oog, De Gouden COQ d’Honneur en ontving ook nog diverse Gouden Platen. Perry reisde af naar Laren te Noord-Holland waar hij in gesprek ging met de zeer vriendelijke Ad Visser vanwege een interview voor de internetsite.

 

001.Hoe is de liefde voor muziek bij u ontstaan?

       Dat is er eigenlijk altijd al geweest. Mijn ouders waren ook muzikaal ingesteld. Terwijl mijn grootouders allebei bij de opera zaten waar ze elkaar

       leerde kennen. Ik luister eigenlijk naar alle soorten muziek. Je hebt ook maar twee soorten, goede en slechte muziek. En zelf hou ik erg van goede

       muziek. Er zijn veel muzikanten waar ik graag naar luister. Bob Dylan is een briljante songwriter. Zelf speel ik ook graag elektrisch gitaar en als ik die

       als uitgangspunt neem, dan vind ik Jimi Hendrix geweldig.

002.Hoe kijkt u terug op uw tijd bij het tv-programma “Toppop”?

       Dat was een prima tijd. Ik heb me er erg vermaakt. Ik dacht in 1971 toen ik met het programma begon, dan het maar een jaar zou lopen. Toen ik in

       1985 na vijftien jaar stopte, deed ik het dus langer dan ik ingeschat had. Na mijn vertrek bij het programma heb ik soms ook wel eens naar mijn

       opvolgers Kas van Iersel, Léonie Sazias en Bas Westerweel gekeken. Nooit had ik toen last van heimwee. Voor mij was het inmiddels een afgerond

       hoofdstuk. Met Penney de Jager, de danseres in het programma toen ik het deed, heb ik nog altijd contact. Eén keer per jaar gaan we samen een

       hapje eten en praten we gezellig bij.

003.In de vijftien jaar “Toppop” heeft u veel Internationale sterren ontmoet. Wie heeft echter de meeste indruk op u gemaakt?

       We hebben zoveel wereldsterren in het programma gehad, dat dit erg lastig is om te beantwoorden. Maar toen de band de Bee Gees in 1971 tijdens

       het tweede seizoen naar Nederland kwam voor het programma “Toppop” zaten wij als crew juist in de lunch, die toen nog twee uur duurde. Een duur

       dat de omroep voorschreef. De band bestond toen uit vier personen. Behalve Barry, Robin en Maurice Gibb, namelijk ook uit drummer Geoff

       Bridgford. Tijdens de lunch vroeg ik de mannen of ze zin hadden om met mij een beetje te jammen (dit is een min of meer spontane, onvoorbereide

       vorm van muzikaal samenspel, red.). Dit vonden ze een leuk idee en toen heb ik samen met ze lekker relaxt wat nummers samen gespeeld.

       Uiteindelijk heb ik nog een gitaar van ze gehad die ze signeerde. Er is mij nooit een artiest tegen gevallen. Soms was er wel eens iemand die wat

       moe was, vanwege de jetlag bijvoorbeeld. Die laat je dan wat meer met rust. Maar in principe was iedereen wel aardig. Ondanks dat we veel sterren

       in het programma hebben gehad, is de band The Rolling Stones nooit geweest. Die waren al sinds 1962 bezig en razend populair toen wij met ons

       programma begonnen. Bij ieder nummer dat er gemaakt werd, moest er direct een videoclip gemaakt worden die ze vervolgens aan de hele wereld

       konden laten zien.

004.Op welk moment uit uw carrière bent u tot nu toe het meest trots en/of bewaart u de beste herinneringen?

       In dat geval ga ik voor mijn meest recente CD ‘Meedogenloos’ uit 2022. Daar kwam alles bij elkaar, alles viel op zijn plek. Op de CD staan drie

       nummers (“Casanova”,“Gainsbourg” en “Dali”) die elk afzonderlijk het verhaal van iemands leven vertellen. Het schrijven van de tekst en het

       componeren van de muziek moeten perfect matchen. Dat was bij dit werk spontaan en naadloos het geval. Vooraf wist ik niet precies hoe het zou

       worden, dat weet ik nooit. Daarom is intuïtief werken ook zo belangrijk.

005.Welke prijs of onderscheiding die u in uw carrière ontving is het meest belangrijk voor u?

       In 2022 verscheen de documentaire ‘Being Ad Visser’, die gemaakt is door Laurien Hugas en Peer Wijlaars. Het is een goed gemaakte documentaire

       geworden, waar ik erg tevreden mee ben. Ik ben daar trotser op dan de prijzen die ik in mijn carrière ontving. Voor mij is het publiek belangrijker dan

       een prijs winnen of de mening van de pers.

006.Hoe kijkt u terug op uw deelname aan het tv-programma “Beter laat dan nooit”?

       Ik vond het een heel leuk idee en had de eerste twee seizoenen ook gezien. Maar dan heb je het zelf niet meegemaakt. Enthousiast was ik dan ook

       niet direct. Ik heb Gerard Cox gebeld die zelf mee deed aan de eerste twee seizoenen en vrij kritisch is en naar zijn mening gevraagd. Hij liet weten

       dat het geweldig was en dat ik het echt moest doen. Vooraf kende ik Estavana Polman nog niet persoonlijk. Maar dat is een heel leuk, spontaan

       persoon. Als we als groep voor een nieuw seizoen gevraagd zouden worden, zou ik hier zeker voor openstaan. Maar dan moeten we niet naar de

       Noordpool gaan. Zelf zou ik het reisschema zo inplannen, dat we het wat rustiger aan kunnen doen.

007.Wat kunnen we in de toekomst nog van u verwachten?

       Met het maken van art-acts in diverse museums en het maken van muziek blijf ik voorlopig nog wel bezig.

 

Kijk voor meer informatie over Ad Visser op https://www.advisser.nl/.

Kijk voor de documentaire ‘Being Ad Visser’ op  https://www.youtube.com/watch?v=Zs-uKpvpCOs&t=404s.

 

Interview: Perry Krootjes

Maak jouw eigen website met JouwWeb