Home » Interview Willeke van Ammelrooy
willeke-van-ammelrooy-had-te-veel-tijd-nodig-carriere.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


WILLEKE VAN AMMELROOY

De op 5 April 1944 in Amsterdam geboren Willy Geertje van Ammelrooij is beter bekend als Willeke van Ammelrooy en speelde in talloze toneelstukken. Een paar hiervan zijn De knecht van twee meesters, Voorlopig vonnis, Mara, Fem, Has en Pink, Twee handen op een buik en als meest recente Toen ’t Licht Verdween uit 2006. In 1966 maakte Willeke van Ammelrooy haar debuut in de korte documentaire ‘Rotterdam-Europoort’. Als Lena was ze in 1969 te zien in de tv-serie “’t Schaep Met De 5 Pooten”, terwijl ze als Mira te bewonderen was in haar eerste avondvullend film ‘Mira’ uit 1971. In 1972 was Willeke van Ammelrooy naast Hollywoodster Telly Savalas (“Kojak”) te zien in de Engelse film ‘Scenes from a Murder’.Verder had ze dat jaar ook een rol in de Nederlandse films ‘Louisa, een woord van liefde’ en ‘De inbreker’ en nam de single “Da Da Da I Love You” op. De jaren hierna was ze te bewonderen in films als ‘Frank en Eva’, ‘The Family’, ‘Help, de dokter verzuipt!’, ‘Dakota’, ‘Alicia’, ‘Mijn Nachten met Susan, Olga, Albert, Julie, Piet & Sandra’, ‘Mens erger je niet’, ‘Het jaar van de kreeft’, ‘Wan Pipel’, ‘De komst van Joachim Stiller’, ‘De mantel der Liefde’, ‘Het verloren paradijs’, ‘Doodzonde’, ‘Grijpstra & De Gier’, ‘Een vlucht regenwulpen’ en ‘Het dak van de Walvis’. In 1978 verleende Willeke van Ammelrooy haar stem aan Jana in de animatieserie “Jana of the Jungle”. Als Mieke de Beer was ze in 1983 te zien in de film ‘De lift’, terwijl ze datzelfde jaar ook de rol speelde van Leonie in de tv-serie “Herenstraat 10”. Als Moeder Marie maakte Willeke van Ammelrooy zich nog meer onsterfelijk in de film ‘Ciske de Rat’ uit 1984. In 1985 had ze een rol in de Duitse film ‘Andre schafft sie alle’. Daarnaast nam Willeke van Ammelrooy in 1986 de rol van Mathilde Bos op zich in ‘Op hoop van zegen’, was in 1990 te zien als Judith Bouwhuis in de tv-serie “Mag het iets meer zijn?” en vertolkte eveneens in 1990 de rol van Madame Germaine in de film ‘Koko Flanel’. In 1992 had ze een rol in de film ‘A Lonely Race’. Willeke van Ammelrooy maakte in 1994 met de film ‘De vlinder tilt de kat op’ haar debuut als zowel schrijfster en regisseuse. Ze was in 1995 als Antonia te bewonderen in de film ‘Antonia’. Deze film won op het Nederlands Film Festival het Gouden Kalf en werd genomineerd voor de Oscar voor Beste Buitenlandse film. Hierna had Willeke van Ammelrooy een rol in de film ‘Mijn franse tante Gazeuse’ uit 1996. In 2000 was ze als Madam Lauwereyssen te bewonderen in de film ‘Lijmen/Het Been’. Een rol die haar op het Nederlands Film Festival haar tweede Gouden Kalf opleverde. Dit jaar regisseerde Willeke van Ammelrooy ook twee afleveringen van de tv-serie “Westenwind” en was als Griet te zien in de film ‘Mariken’. Een film die ze mede schreef. Verder had ze dat jaar een rol in de film ‘De omweg’. In 2001 won Willeke van Ammelrooy op het Nederlands Film Festival de Grolsch Film Boulevard en was te bewonderen in de film ‘De verlossing’. Ze vertolkte in 2003 de rol van Margreet Bleeker in ‘De schippers van de Kameleon’, was in 2004 als Clara te zien in ‘Suske en Wiske: De duistere diamant’ en speelde ook in 2004 de rol van Patricia Westhof in de tv-serie “Het glazen huis”. In 2005 had Willeke van Ammelrooy een rol in de film ‘Lulu’. Ze was als de moeder van Kate te zien in de Hollywoodfilm ‘The Lake House’ uit 2006 naast Sandra Bullock (‘Speed’). Terug in Nederland vertolkte Willeke van Ammelrooy in 2007 de moeder van Dennis in de film ‘Dennis P.’ en was ze de oude Esther in ‘Bride Flight’ uit 2008. In 2009 ontving ze op het Nederlands Film Festival de Rembrandt Award voor haar gehele oeuvre, verscheen haar biografie Acte de presence (dat zowel over haar leven als werk gaat) en had een rol in de film ‘De hel van ‘63’. Willeke van Ammelrooy was in 2011 te zien als Aurora in de film ‘Mijn vader is een detective 2: De wet van 3’. In 2012 speelde ze de rol van Beatrix in de miniserie ‘Beatrix, Oranje onder vuur’. Willeke van Ammelrooy was in 2013 te bewonderen als Omi Karla in zowel de film als tv-serie van ‘Verliefd op Ibiza’. In 2014 is ze te zien in de musical Agnes van God. Gastrollen had Willeke van Ammelrooy in tv-series als “De Fred Hache Show”, “Waaldrecht”, “Goed volk”, “Mensen zoals jij en ik”, “Zoals u wenst, mevrouw”, “Moordspel”, “In de vlaamsche pot”, “Eine kleine Nachtmerrie”, “Flikken”, “In de praktijk” en “GTST”. Al decennia lang geldt ze als een van de belangrijkste filmsterren van Nederland. Perry van Moov.nl werd in de gelegenheid gesteld om de zeer vriendelijke Willeke van Ammelrooy in een restaurant in Breukelen te interviewen over haar zeer omvangrijke carrière.

001.Wat is uw favoriete CD?
       Voor mij is dat de CD ‘Deja Vu’ van de band Crosby, Stills & Nash (and Young). En dan met name het nummer “Our House” van die CD. Toen ik

       mijn eerste huis gekocht had zong ik dit nummer namelijk samen met mijn zusje Nienke. We stonden 's nachts in de straat van het huis met de

       sleutel in al mijn hand.
002.Wat is uw favoriete nummer?
       Omdat het nummer “Here Is Your Paradise” van Chris de Burgh mijn gevoel weergeeft na mijn ziek zijn, is deze mijn favoriet (in 2008 werk er

       eierstokkanker geconstateerd bij Willeke van Ammelrooy, red.).
003.Draait u wel eens muziek vlak voor de opnames?
       Tijdens mijn werk doe ik dat niet, want dan ben ik geconcentreerd met wat ik aan het doen ben. Emotie haal ik namelijk uit mezelf, niet uit muziek.

       Wanneer ik klaar ben met filmen, dan vind ik het wel fijn om muziek te luisteren.
004.Hoe belangrijk is muziek in uw leven?
       Toch wel belangrijk. Een vakantie lang zonder muziek zou ik niet kunnen, denk ik. Maar behalve muziek hou ik ook veel van sport en films kijken.

       Dus vervelen doe ik me niet zo gauw.
005.Wie is uw favoriete zanger/zangeres/groep?
       Op de eerste plaats is dat natuurlijk mijn ‘eigen’ Marco (Bakker, Nederlandse operazanger en man van Willeke van Ammelrooy, red.). Daarnaast

       vind ik ook de Engelse popzanger Elton John, de Britse zanger Sting en de Ierse zanger Chris de Burgh erg goed. En eigenlijk nog wel meer.
006.Met wie zou u wel eens een duet willen zingen?
       Met helemaal niemand, want ik kan niet echt zingen hoor. In 1972 heb ik wel eens een single opgenomen met de twee nummers “Da, Da, I Love

       You” en “Lover lion”. Maar dit was echt voor de lol en ik kon er gelijk wat mee verdienen. Ik zou het echter niemand aan durven doen om met mij

       een duet te zingen.
007.Wat is uw favoriete sport? En beoefent u zelf ook een sport?
       Tennis is mijn favoriete sport. Zelf doe ik er aan, maar ik kijk er ook naar. Alle grote toernooien zit ik voor de tv. Als het nodig is kom ik er zelfs mijn

       bed voor uit om midden in de nacht te kijken.
008.Heeft u in 2007 Ciske de Rat – de musical gezien?
       Die heb ik inderdaad gezien, ja. Ik had toen drie vuilnismannen bij me die ik wat van cultuur moest leren. Eerst heb ik ze naar een tentoonstelling

       meegenomen en als tweede naar een museum. Maar dat vonden ze alledrie dus helemaal niets. Toen heb ik ze meegenomen naar Ciske de Rat –

       de musical en dat vonden ze toch wel een leuke avond.
009.Hoe vond u Marjolein Touw in haar rol in Ciske de Rat – de musical?
       Marjolein Touw speelde moeder Vrijmoeth uitstekend. Ze leek heel erg op mijn rol, alleen was haar rol eenzijdiger. Ze speelde alleen maar een nare

       vrouw en ik heb geprobeerd om ook een andere kant van ‘mijn’ moeder Vrijmoeth te laten zien. Het waarom ze zo naar was. Maar dat kon toen ook,

       want er was meer tijd voor. Toen ik Ciske de Rat – de musical zag dacht ik ondertussen nooit aan de filmversie uit 1982 met de gedachte “zo

       speelde ik het”. Dat is iets dat ik heel goed kan scheiden van elkaar.
010.Kunt u uitleggen hoe u uw rollen uitzoekt?
       Zelf zoek ik de films niet uit. Ze worden me aangeboden en dan zeg ik “ja” of “nee”. Van een film probeer ik altijd het totale beeld te overzien. Is het

       een goed verhaal, kan ik er iets mee, vind ik de regisseur interessant, kan ik met hem of haar communiceren. Daarna ga ik mijn eigen rol uitpluizen.

       Begrijp ik het script of waarom begrijp ik het juist niet. Vervolgens ga ik over de rol filosoferen. Waarom doet ze zo, waarom is ze zo vreselijk,

       waarom is ze zo angstig, waarom is ze verliefd, waarom gaat ze met hem naar bed? Ik zet mijn personage in elkaar en zoek bij mezelf alle kleine

       stukjes tot het een geheel is. Daarna zet ik mezelf in de rol. Wat is mijn plek in de film, wat is mijn functie in het verhaal, wat wil de schrijver met

       mijn rol zeggen. Dat is allemaal voorwerk en naar mijn mening het allerbelangrijkste.
011.Hoe vond u het om in 2011 de rol van Aurora te spelen in ‘Mijn vader is een detective 2: De wet van 3’?
       De film ‘Mijn vader is een detective 2: De wet van 3’ vond ik erg leuk. Daar ben ik speciaal voor van vakantie voor terug gekomen om hem te

       draaien. Het eerste deel heb ik ook gezien. Vooral om te kijken wat voor mensen het zijn die aan die film mee werken. Zoals bijvoorbeeld regisseur

       Will Wissink. Ondanks dat ze niet veel geld hadden om de film te maken, vond ik wel dat ze het heel professioneel hebben gedaan. De film heeft

       zelfs de Movie Squad Junior Award gewonnen op het Nederlands Film Festival in 2009. Als je met kinderen werkt hoeft je ze ook niet anders te

       benaderen als volwassen acteurs. Wel natuurlijk als ze een jaar of vijf of zes zijn. Volgens mij kan ik kinderen best wel veel leren. Wat ik van hun

       nog kan leren is de onbevangenheid waarmee ze spelen.
012.Je hoort wel eens van acteurs en actrices dat ze vinden dat ieder personage dat ze spelen iets van zichzelf bevat. Kunt u zowel een

      overeenkomst als groot verschil noemen qua karaktereigenschap tussen u zelf en de oudere Esther in ‘Bride Flight’ uit 2008?
      Volgens mij wel, ja. Ik denk dat alle vrouwen die ik gespeeld heb ook wel in me zitten. Als Esther speelde ik in 'Bride Flight' een Joodse vrouw, ik

      ben het niet zelf. Ze vind dat er maar zo weinig mogelijk Joodse kinderen op de wereld gezet moeten worden. Dat komt door wat er met haar familie

      gebeurd is. Vandaar dat ze haar kind weg geeft. Willeke (of ze nu Joods is of niet) zou nooit haar kind weg geven. Dat is het grote verschil. Hoe ze

      uiteindelijk aan het einde het probleem op lost met haar zoon zie ik wel als een overeenkomst met mezelf. Esther is ook iemand die zeker tot mijn

      eigen vriendenkring zou kunnen behoren.
013.In 1994 regisseerde u de film ‘De vlinder tilt de kat op’. Is dit wat u nog eens zou willen doen?
      Dat denk ik wel, ja. Er ligt een script wat ik nog moet lezen. Maar wanneer je een film regisseert, dan ben je best wel lang met dat project bezig. In

      1988 ben ik met ‘De vlinder tilt de kat op’ begonnen. En zes jaar bezig zijn aan een film is natuurlijk best wel veel. Jaren geleden was er ook een

      script geschreven voor Renee Soutendijk, Monique van de Ven en mij zelf als de drie bruiden van Anton Heijboer. Jammer genoeg is dit toen niet

      doorgegaan. Maar om een film te regisseren over de drie bruiden van Anton Heijboer is heel zwaar. Het is regisseren of acteren, maar niet allebei.

      Als er daar toch nog een film van zou komen en ik moet dan kiezen tussen het regisseren of acteren, dan wordt het acteren.
014.Twee maal een Gouden Kalf, een Grolsch Film Award en een Rembrandt Film Award. Wat betekenen deze prijzen voor u?
      Het is leuk als mensen je werk waarderen. Maar films maak je toch voor een groot publiek. Wat dat betreft is het publiek toch het allerbelangrijkst.

      Je moet gewoon blij zijn dat er verschillende prijzen gegeven worden. Ook ben ik blij dat een vakjury mij een Gouden Kalf heeft toegekend voor mijn

      werk.
015.In 2006 was u als de moeder van Kate te zien in de Internationale film ‘The Lake House’. Hoe was het om met een ster als Sandra Bullock

      samen te werken?
      Tijdens het werken met elkaar was het prima. Maar als we klaar waren dan ging ze naar haar trailer. Die was geblindeerd en daar stonden van die

      bodyguards voor de deur. Dan kwam je niet meer bij haar. Maar in de pauzes onder het werk heb ik hele fijne gesprekken met haar gehad. En zo’n

      rol in een echte Hollywoodfilm was toch wel heel erg leuk om te doen. Zoiets maak je toch niet meer zo gauw mee. Als ik opnieuw benadert zou

      worden voor een rol in een Internationale film zou ik dat wel erg leuk vinden.
016.Na ‘De schippers van de Kameleon’ uit 2003 was ‘De hel van ‘63’ uit 2009 uw tweede samenwerking met regisseur Steven de Jong. Is het

      prettiger en/of makkelijker om met een regisseur te werken die u van een vorige productie al kent?
      Zelfs van voor ‘De schippers van de Kameleon’ ken ik Steven nog. Zo was hij producent en regisseur van de tv-serie “Westenwind” waarvan ik zelf

      in 2000 twee afleveringen heb geregisseerd. Voor mij is het belangrijk dat ik de rol zo goed doe dat ik zelf tevreden ben. Dat de regisseur of

      regisseuse tevreden is, is ook wel belangrijk. Maar ik moet voor mezelf weten dat ik het zo goed mogelijk gedaan heb.
017.In de film ‘De hel van ‘63’ draaide het om de sport schaatsen en dan met name de elfstedentocht. Wat heeft u hier zelf mee?
      Ondanks dat ik geen Friezin ben, kan ik wel schaatsen. Dit deed ik vroeger met mijn vader. De elfstedentocht heb ik wel op tv gezien.
018.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van u verwachten?
      Momenteel sta er geen dingen in de planning. Maar wie weet wat de toekomst nog brengt.


Kijk voor meer informatie over Willeke van Ammelrooy op haar eigen site www.willekevanammelrooy.nl.

Interview: Perry Krootjes