Home » Interview Renee Fokker
reneefokker-1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RENEE FOKKER

 

De op 29 Juni 1961 in Nijmegen te Gelderland geboren Renee Fokker debuteerde in 1985 in het theater met de voorstelling Alleen Romeo en Julia. Hetzelfde jaar speelde ze in het toneelstuk Medea en het jaar daarop in de voorstelling Die Fremdenfuhrerin. In 1987 studeerde Renee af aan de Toneelschool in Amsterdam, vertolkte rollen in de voorstellingen Romeo/Julia en De rondleidster en maakte haar filmdebuut als Serpentina in de film ‘Terug naar Oegstgeest’. Ze had in 1988 rollen in de toneelstukken Maagd en moordenaar, Edmond en Een zaak van de familie. In 1989 was Renee te bewonderen in de films ‘Quatre mains’, ‘Laura Ley’ en ‘Loos’ en de voorstellingen Ithaka, Op hoop van zegen, Macbeth en Het ratteplan. Ze had in 1990 rollen in de film ‘Dilemma’ en het toneelstuk Kat op een heet zinken dak. In 1991 was Renee te zien als Maria Bloemink in de miniserie ‘De zomer van ‘45’ en had rollen in de voorstellingen Het monster van liefde en Straat. Ze had in 1992 rollen in de film ‘Boven de bergen’ en de toneelstukken Gouda’s glorie I – III. In 1994 was Renee te zien als Jose Donkers in het tweede en derde seizoen van de tv-serie “Vrouwenvleugel” en had een rol in de voorstelling De wassalon. Ze had in 1995 rollen in de film ‘De tasjesdief’ en de toneelstukken De gidsen en Het souper. In 1996 vertolkte Renee de rol van Katja in de film ‘Blind Date’. Tussen 1997 en 2000 speelde ze rollen in de voorstellingen Brommen, Gek van vrouwen, Lens en Kleine Eyolf of De menselijke verantwoordelijkheid. Behalve dat Renee in het toneelstuk Brommen speelde, schreef ze deze ook samen met Floor Huygen en Wilfrid Snellens. In 2001 speelde ze de rol van Pauline Jansen in de film ‘Baby Blue’, had rollen in de tv-films ‘Saint Amour’ en ‘Het paradijs’ en was te zien in de voorstelling Overliefde. Van 2002 tot en met 2004 had Renee rollen in de toneelstukken Dreen, De nacht van de bonobo’s, Teorema, Met grote blijdschap en Keetje van Heilbron. Ze had in 2005 rollen in de films ‘Een gelukkige hand’ en ‘Het mysterie van de sardine’ en de voorstellingen Scènes uit een huwelijk en A Perfect Wedding. In 2006 speelde Renee een rol in het toneelstuk Hedda Gabler. Ze was in 2007 te bewonderen als Sonia in de tv-film ‘Zadelpijn’ en had rollen in de voorstellingen Tragedie en Julius Caesar. In 2008 had Renee een rol in het toneelstuk Naar Damascus. Ze was in 2009 te zien als moeder in de tv-film ‘Gewoon Hans’, had een rol in de film ‘Amsterdam’ en speelde rollen in de voorstellingen Kreten en gefluister en Antonioni Project. In 2010 had Renee rollen in de tv-film ‘LelleBelle’, de film ‘Loft’ en het toneelstuk Zomertrilogie. Ze was in 2011 te zien als Trudy van Veen in de tv-serie “Hart tegen Hard” en had rollen in de films ‘Code Blue’ en ‘Making Of’. In 2012 speelde Renee rollen in de voorstellingen Het diner en Kapsalon, had een rol in de film ‘Guilty Movie’ en vertolkte de rol van Coca Inez in de film ‘Black Out’. Ze vertolkte in 2013 rollen in de toneelstukken Liefde Levenslang en The Green Play. In 2014 had Renee rollen in de film ‘Helium’ en de voorstellingen Afterparty en Fishermans Woman. Ze speelde in 2015 een rol in de tv-film ‘Dames 4’. In 1996 won Renee een Gouden Kalf als Beste Actrice voor haar rol in de film ‘Blind Date’. Voor haar rol in de tv-film ‘Het paradijs’ won ze in 2001 de Gouden FIPA en het Certificaat voor Uitmuntheid als Beste Actrice. Renee speelde mee in de korte films ‘Out of Bounds’, ‘Zout’, ‘Sahara’, ‘Na U’ en ‘Het Offer’. Gastrollen had ze in tv-series als “Pleidooi”, “Coverstory”, “’t Zonnetje in huis”, “Een galerij”, “Baantjer”, “De eenzame oorlog van Koos Tak”, “Zwarte sneeuw”, “Consult”, “Schoon goed”, “Intensive Care”, “Spangen”, “Grijpstra & de Gier” uit 2004, “Flikken Maastricht”, “Sien van Sellingen”, “Overspel” en “Moordvrouw”. Perry van Moov.nl ging in gesprek met de zeer vriendelijke Renee Fokker voor een interview voor de internetsite.

 

001.Je acteert in tv-series (“Vrouwenvleugel”), films (‘Black Out’), doet theater (Geluk), bent schrijfster voor film

       (‘Blind Date’) en schrijfster voor theater (Brommen). Als je uit al je werkzaamheden een keuze moet maken die je

       het allerliefst doet, wat zou dit dan worden?

       Dat vind ik heel moeilijk, want ik vind het allemaal zo leuk. Het liefst combineer ik het met elkaar. Maar het is wel eens

      voorgekomen dat twee projecten elkaar overlapte en ik een keuze moest maken. Ik koos toen voor acteren in een film.

       Als ik dus toch een keuze moet maken, dan ga ik daarvoor. In financieel opzicht is een hoofdrol in een grote film ook

       interessanter dan een rol in een toneelstuk.

002.Je hoort wel eens dat ieder personage dat een acteur of actrice speelt iets van zichzelf bevat. Kan je zowel een

       overeenkomst als groot verschil noemen qua karaktereigenschap tussen je zelf en Trudy van Veen uit “Hart tegen

       Hard”?

       Ja, daar ben ik het wel mee eens. Het verschil is dat Trudy wat meer geordend is. Zelf ben ik wat meer een sloddervos.

       Een overeenkomst vind ik best lastig om zo vlug te noemen. Trudy is ook zeker iemand die tot mijn eigen

       vriendinnenkring zou kunnen behoren.

003.Op welk moment uit uw carrière bent u tot nu toe het meest en/of bewaart u de beste herinneringen?

       Eigenlijk ben ik het meest trots op het feit dat ik dit werk al zo lang mag doen. Een prijs winnen is natuurlijk erg leuk en

       ik voel me er ook vereerd door. Maar om nu te zeggen dat ze belangrijk voor me zijn, dat is niet zo. Collega’s kijken met

       een kritisch oog naar je spel. Dat is ook wel goed, maar die kijken dus heel anders naar je werk dan het publiek.    

       Uiteindelijk is het publiek ook de groep waar je voor speelt.

004.Tussen 1987 en 2001 heb je aan diverse projecten gewerkt met regisseur Theo van Gogh. Hoe kijk je hierop

       terug?

       Het was een leuke tijd met Theo. Met de mensen met wij hij een klik had werkte hij vaak samen. Dat is maar goed ook,

       want als je met Theo werkte dan waren er andere mensen qua regisseurs en producenten die niet met je wilde werken.

       Theo maakte vrij makkelijk ruzie namelijk. Dus het was of Team Theo of het andere team. Ik heb echter geen moment

       spijt van mijn samenwerking met hem gehad. We hebben samen aan zeven projecten gewerkt in totaal (de film ‘Terug

       naar Oegstgeest’, ’Loos’, ‘Blind Date’ en ’Baby Blue’, het toneelstuk Maagd en moordenaar en in gastrollen in zijn tv-

       series ”Een galerij” en ”De eenzame oorlog van Koos Tak”, red.). Ik denk dat je wel kan zeggen dat ik destijds zijn muze

       was. Een keuze maken uit al die projecten vind ik erg lastig, maar als ik toch voor iets moet gaan dan wordt het de film

       ‘Loos’. Dat was zo’n leuke tijd, met geweldige mensen. Zowel voor als achter de schermen.

005.In 2016 ben je als Beate Schneider te zien in de Belgische tv-serie “Beau Sejour”. Kan je hier al iets meer over

       vertellen?

       Beau Sejour is een echt bestaand hotel. Sterker nog, de opnames vonden plaats in Hôtel Beau Séjour in de Historische

       Scheepvaartsite Tivoli in Lanklaar. Het wordt een tiendelige serie en het misdaadverhaal heeft een bovennatuurlijk tintje.

       In de serie moet Kato Hoeven (gespeelt door Lynn Van Royen, red.) namelijk haar eigen moordzaak oplossen. Haar

       grootste hindernis is echter dat ze dood is. Niemand hoort of ziet haar. Gaandeweg ontdekt Kato echter dat er vijf mensen

       zijn die haar wél nog zien en horen. Sommigen van hen kent ze, anderen niet. De vraag is natuurlijk wat er met haar

       gebeurd is op de avond van haar dood en waarom zijn er vijf zieners, precies die vijf. Een van die vijf zieners is Marion

       Schneider (gespeelt door Katrin Lohmann, red.). Marion’s moeder is Beate, die door mij gespeelt wordt.

006.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van je verwachten?

        Sinds Maandag 30 Maart 2015 ben ik te zien als Lilian Kester in de tv-serie “Zwarte Tulp”, beschikbaar via Videoland. Het is

        voor het eerst in Nederland dat een dramaserie exclusief voor on demand gemaakt is. In 2016 ben ik te zien als Beate Schneider

        in de Belgische tv-serie “Beau Sejour”.

 

Kijk voor meer informatie over de tv-serie “Zwarte Tulp” op http://zwartetulp.videoland.com/?gclid=Cj0KEQjw0fOoBRDn88Pol8bqhN0BEiQARGVJKs3G027Ltg7nb2FeG_vaSd4awgspBeXfQ3j9wLa4ygAaAnVw8P8HAQ.

 

Interview: Perry Krootjes