PETER VAN GUCHT & LUC MORJAEU

 

EXCLUSIEF!!!!

SUSKE & WISKE

De op 11 Januari 1960 in Niel (een gemeente in de provincie Antwerpen) te België geboren Luc Morjaeu studeerde Vrije Grafiek aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten en het Nationaal Hoger Instituut te Antwerpen. In de jaren ’80 was hij één van de oprichters van stripstudio Mormic. Luc werkte mee aan de reeks Jacobus en Corneel en maakte een stripversie van Erik of het klein insectenboek. In 1997 stopte hij met werken voor Mormic en begon aan een stripreeks over de twee heksen Biep en Zwiep. Hierna maakte Luc een reeks albums rond de M-Kids. Met Luk Wyns maakte hij de absurdistische strip De familie Backeljau. Ook werkte Luc voor Studio 100. Hij begeleidde hierbij de tekenstudio en bouwde deze verder uit. Vanaf 2000 werd Luc één van de drie vaste medewerkers voor de strip Jommeke. Samen met Peter van Gucht maakte hij de gagstrip Rafke de Raaf. Buiten het tekenen van strips is Luc ook actief als illustrator.

De op 19 Juni 1963 in Ekeren (in de provincie Antwerpen) te Belgie geboren Peter van Gucht volgde de opleiding Animatiefilm in het HRITCS te Brussel. Als acteur speelt hij sinds 2005 de rol van Ronny in de Belgische tv-serie “16+”. Gastrollen had Peter in “Flikken”, “Spoed” en “Hallo België. Hij heeft veel reclamespots ingesproken en is stemacteur in voor tekenfilms zoals ‘Dinosaur’, ‘Atlantis: The Lost Empire’, ‘Ice Age’, ‘Finding Nemo’ en ‘Brother Bear’. Sinds begin 2003 werkt Peter bij Studio Vandersteen. Hij bedacht en schreef hij de strips Rakfe de Raaf en Zwik & Zwak. Tevens bedacht Peter grappen voor het stripalbum Biebel.

Op 25 Februari 2005 werd via een persbericht duidelijk dat Marc Verhaegen niet langer de tekenaar van Suske en Wiske was en dat de strip in handen kwam van een tekenteam en een scenarioteam. Het tekenteam kwam onder leiding van Luc Morjaeu en het scenarioteam onder leiding van Peter van Gucht.

Op 30 Maart 1945 verscheen de eerste aflevering van De Avonturen van Rikki en Wiske in De Nieuwe Standaard. In het verhaal treden tante Sidonia, Wiske en haar broer Rikki op. Op 19 December 1945 kwam het eerste verhaal van Suske en Wiske, Op het eiland Amoras. In dit album leren we Suske en Professor Barabas kennen. Rikki verdwijnt spoorloos nadat we in de aankondiging van het verhaal zien dat hij met een schoenenbon op pad wordt gestuurd. Hij keert nog wel kort terug in De gevangene van Prisonov. Lambik deed zijn intrede in het derde verhaal, De sprietatoom uit 1946 en Jerom kwam er nog later bij in De dolle musketiers uit 1952. Suske en Wiske is de naam van een serie stripverhalen die bedacht is door Willy Vandersteen (verantwoordelijk voor de strip van 1959 tot en met 1974 en uiteindelijk overleden op 28 Augustus 1990) en die na diens dood tot op heden is voortgezet door achtereenvolgens Paul Geerts (van 1974 tot en met 2002 verantwoordelijk), Marc Verhaegen
(verantwoordelijk van 2002 tot en met 2005) en sinds 2005 het duo Luc Morjau en Peter van Gucht van Studio Vandersteen. Perry van Moov.nl schoof aan bij Peter van Gucht en Luc Morjaeu en had zodoende een interview met de huidige makers van de succesvolle stripreeks Suske en Wiske.

 

001.Wat is jullie favoriete CD en waarom?
       PETER VAN GUCHT: Om eerlijk te zijn heb ik niet een bepaalde favoriet hierin. Wel komen ‘The Joshua Tree’ van U2, ‘Out of the Blue’ van ELO

       (Electrix Light Orchestra) en ‘Secrets of the Beehive’ van David Sylvian hier dicht bij in de buurt.
       LUC MORJAEU: Ik moet je zeggen dat ik eigenlijk twee favoriete CD’s heb, namelijk ‘Abbey Road’ van The Beatles en ‘Master Of Reality’ van

       Black Sabbath.
002.Wat zijn jullie favoriete nummer en wanneer zet jullie deze meestal op?
       PETER VAN GUCHT: Dat vind ik ook erg moeilijk. Het heeft namelijk erg te maken met de stemming waar ik op dat moment in zit. Soms wil ik wat

       ruige muziek op, dan weer wat rustigere. Maar “Mr. Blue sky” van ELO is toch wel een van mijn

       lievelingsnummers.
       LUC MORJAEU: Echt een favoriet nummer heb ik niet, want wat ik goed vind hangt erg van het moment af. Maar de laatste tijd zijn dat bijvoorbeeld

       “Mykonos” van Fleet Foxes en “I Cut Like A Buffalo” en “Hang You from the Heavens” van The Dead Weather.
003.Draaien jullie wel eens muziek tijdens het maken van de strips?
       PETER VAN GUCHT: Nee, tijdens mijn werk wil ik absoluut stilte. Ik word er namelijk te snel door afgeleid.
       LUC MORJAEU: Bij mij juist wel. Er staat meestal wel muziek op tijdens het tekenen. Dat maakt het werken zelf wat leuker.
004.Hoe belangrijk is muziek in jullie leven?
       PETER VAN GUCHT: Muziek wil ik iedere dag in elk geval wel eventjes op hebben staan. Met name in de auto dan.
       LUC MORJAEU: Voor mij is muziek is heel belangrijk. Nog geen dag zou ik zonder muziek kunnen of willen.
005.Wie zijn jullie favoriete zanger/zangeres/groep?
       PETER VAN GUCHT: Voor mij is dat de groep U2. Als sinds mijn jeugd volg ik ze en nog steeds vind ik ze enorm goed. Onlangs ben ik nog naar

       hun concert in de Amsterdamse Arena geweest.
       LUC MORJAEU: Ik heb heel veel favoriete groepen waardoor het dus moeilijk is om een keuze te maken. Mijn muzieksmaak is heel erg breed. Het

       gaat van de band The Beatles tot Down en van de componist Bach tot Frank Zappa.
006.Wat zijn jullie favoriete sporten? En beoefenen jullie zelf ook een sport?
       PETER VAN GUCHT: Zelf ben ik nooit erg sportief geweest, maar ik onlangs toch begonnen met joggen en dat bevalt me zeer. Daarnaast fiets ik

       ook graag.
       LUC MORJAEU: Een echte favoriete sport heb ik niet. Soms kijk ik wel naar sport, maar dan enkel als het er nog eerlijk aan toe gaat. Aangezien dit

       de laatste tijd steeds minder gebeurt, interesseert sport me ook minder.

007.Wat hadden jullie vroeger zelf met Suske & Wiske?
       PETER VAN GUCHT: Als kind heb ik ze vaak gelezen. Volgens mij was ik een jaar of acht of zelfs jonger. Ze lagen bijna door heel het huis. Ik was

       er meteen gek op. Vooral de humor vond ik fijn. Willy Vandersteen kon zijn figuren heel goed laten ‘acteren’. De expressie van gelaat en lichaam

       was werkelijk fantastisch. Die albums kon ik echt vele malen lezen.
       LUC MORJAEU: Suske en Wiske was mijn jeugd zou je kunnen zeggen, ik ben er mee opgegroeid. Al vroeg was ik er mee bezig en heb de eerste

       albums tientallen keren gelezen of gewoon naar de prentjes gekeken. Het eerste boek dat ik me kan herinneren is album 46 De Kaartendans, dat

       was ongelooflijk. Toen ik een jaar of zeven was en net kon schrijven, schreef ik soms de tekstballonnetjes na uit de stripboeken.
008.Met ‘Suske & Wiske: De Texas Rakkers’ in 2009 was er de eerste avondvullende animatiefilm. Hoe vinden jullie dit?
       PETER VAN GUCHT: Ik vind het een goeie zaak om de stripreeks naar de bioscoop te brengen. In deze tijden is de audiovisuele media het

       belangrijkste instrument om het publiek te bereiken. De reeks verdient het ook. Zelf vond ik het een leuke film. Mijn bijdrage aan de film was niet

       groot. Ik heb het scenario eens gelezen en wat becommentarieerd maar daar bleef het dan ook bij.
       LUC MORJAEU: De animatiefilm vind ik heel goed geworden en ik hoop dat het de eerste is uit een hele reeks. Er is natuurlijk contact geweest

       tussen Studio Vandersteen en het team van animatoren, maar niet heel intens. De mensen die de film maakten wisten heel goed waar ze mee

       bezig waren, ondanks dat het voor het eerst was dat ze zo'n groot project deden. Ze moesten ook heel veel (technische) problemen oplossen en

       daarom hebben we ons wat op de achtergrond gehouden. Dat zal bij een tweede film anders zijn, als die er zal komen.
009.Wie van de hoofdpersonen is jullie favoriet?
       PETER VAN GUCHT: Jerom vind ik geweldig. En dan vooral de oude Jerom (uit het album 18 in België/9 in Nederland De Dolle Musketiers, red.).

       Hij heeft een erg droog soort humor. ‘Kom alleman doodslaan’ zegt hij bijvoorbeeld zonder een spier te verrekken. Toen ik klein was, wilde ik ook

       altijd Jerom zijn.
       LUC MORJAEU: Het is geen hoofdpersonage. Als ik mijn favoriete figuur moet kiezen dan is het Van Zwollem, de man met het speelgoedcomplex.

       Hij is namelijk zo'n maf figuur, typisch Vandersteen. Wanneer ik iemand van de hoofdpersonen moet kiezen wordt het Lambik. Van Zwollem is als

       het ware een Lambik in het kwadraat. Maar eigenlijk teken ik ze allemaal even graag.
010.Ligt het in jullie bedoeling om in de albums dingen te verwerken waarvan de lezers iets kunnen leren?
       PETER VAN GUCHT: Dat klopt inderdaad. Zo proberen we om bij geschiedkundige albums het verleden zou nauwkeurig mogelijk te reconstrueren.

       Kleding, het decor, de gebruiken uit die tijd en meer van dat soort dingen worden zo precies mogelijk weergegeven. Natuurlijk vermengen we de

       realiteit met fictie, maar het is zeker niet allemaal flauwekul. Daarnaast worden bepaalde begrippen verklaart en vermelden wel interessante

       wetenswaardigheden. Ook de moraal wordt niet geschuwd , maar dan zonder deze breed uit te smeren. Onze ‘boodschap’ zit meer verweven in het

       verhaal.
       LUC MORJAEU: We willen iets meegeven, maar zonder belerend te zijn. Willy Vandersteen deed dat ook. Het is dus traditie. De thema's van de

       albums zijn meestal zodanig gekozen dat ze geworteld zijn in een bestaand verhaal of in de geschiedenis.
011.Kunnen jullie zo uitgebreid mogelijk beschrijven hoe een Suske & Wiske-album tot stand komt?
       PETER VAN GUCHT: Eerst leg ik ‘mijn’ team een aantal scenario-ideetjes voor. Hieruit ontstaat dan een kort uitgeschreven verhaallijn. Daarna werk

       ik een lange versie uit die het verhaal in detail behandeld. Tenslotte wordt de dialoog uitgeschreven en de precieze actie omschreven. Daar stopt

       mijn werk als scenarist en gaat de tekenploeg van Luc aan het werk.
       LUC MORJAEU: Daarna teken ik heel het scenario op klein formaat. Zo weet ik of alles werkt en 'past' en het dient als "draaiboek" voor alle

       medewerkers. Als dit klaar is, begin ik 'voor echt' en werk ik met blauw potlood de figuren uit op groot formaat. Dit gaat dan naar de decortekenaar

       die de stroken voorziet van een decor.
       PETER VAN GUCHT: Wanneer de decortekenaar klaar is, gaan de tekeningen naar de inkter. Dat gebeurt allemaal bij de verschillende medewerkers

       thuis. Ook wordt er nog een 'taalwissel' gemaakt, voor de Franse uitgave. Dan wordt de pagina gescand en worden de tekstballonnetjes in de studio

       toegevoegd. Vanaf dat moment gebeurt alles met de computer. Daarna gaan de platen naar de inkleurster.
       LUC MORJAEU: Het album is dan klaar en kan naar de uitgever. Hij bezorgt het boek aan de drukker en als het gedrukt is, kan het album verdeeld

       worden over de winkels. In totaal duurt dit proces ongeveer zes tot negen maanden. Per jaar verschijnen er vier albums. Dit betekent dat we dus

       telkens zo’n twee tot drie maanden per album de tijd hebben.
012.Kunnen jullie uitleggen hoe jullie precies terecht gekomen zijn bij Studio Vandersteen?
       PETER VAN GUCHT: Toen ik als scenarist bij Studio 100 werkte, was Bruno De Roover daar mijn collega. Hij werkte toen als freelancer bij Studio

       Vandersteen. Toen men daar op zoek was naar een extra scenarist heeft Bruno mij aangebracht.
       LUC MORJAEU: In principe heb ik altijd al strips getekend. Zo heb ik meegewerkt aan de strip Jommeke en heb ik enige tijd het tekenteam geleid

       van Studio 100 (onder meer van Samson en Gert, K3, Kabouter Plop enz.). Op een bepaald moment hadden ze bij Studio Vandersteen iemand

       nodig en toen hebben ze mij gevraagd.
013.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van jullie verwachten?
       LUC MORJAEU: Natuurlijk verschijnen er elk jaar vier albums van Suske en Wiske.


Kijk voor meer informatie over Suske en Wiske op www.suskeenwiske.be.
Kijk voor meer informatie over Peter Van Gucht op zijn eigen site www.pug.be.
Kijk voor meer informatie over Luc Morjaeu op zijn eigen site www.lucmorjaeu.com.

Foto: Luc Morjeau (links) & Peter Van Gucht (rechts).

Interview: Perry Krootjes