Home » Interview Olga Zuiderhoek
olga.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OLGA ZUIDERHOEK

 

De op 16 September 1946 in Assen te Drenthe geboren Olga Zuiderhoek studeerde in 1970 af aan de Toneelschool in Amsterdam. In 1971 maakte ze haar theaterdebuut met de voorstelling Naar Archangel. Tussen 1973 en 1980 had Olga rollen in de films ‘Turks fruit’, ‘Naakt over de schutting’, ‘Alicia’, ‘Mens erger je niet’, ‘Toestanden’, ‘Camping’ en ‘Opname’ en was ze te zien in de toneelstukken Het is geen hond, Thyestes, Joko viert zijn verjaardag, Het verhaal van Nico, Alex, Het kabinet van dr. Menotti, Aladdin, Hallo medemens, Als de dood, Etiketten plakken en De toekomst gaat het helemaal maken. In 1981 speelde Olga de rol van Sjaan Vreugdehil in de film ‘Hoge hakken, echte liefde’ en was te zien in de voorstellingen Niettegenstaande en Improvisaties. Ze vertolkte in 1982 Mw. Wiegman in de film ‘Een zwoele zomeravond’, de vrouw van Hes in ‘De smaak van water’, had verder rollen in de films “Er waren twee koningskinderen” en ‘Ademloos’ en de toneelstukken De fotograaf en De Wolkbreuk. In de periode van 1983 tot en met 1985 speelde Olga rollen in de tv-serie “Pim”, de film ‘An Bloem’ en de tv-film ‘Gat in de grens’ en was te bewonderen in de voorstellingen De meeuw, Neon Woman, Repelsteel, En / of en Een maand later. Ze vertolkte in 1986 de rol van Duif in de film ‘Abel’, had een rol in de tv-film ‘Misdaad op wielen’ en speelde mee in de toneelstukken Danny en Roberta en Rolverdeling. In 1987 speelde Olga de rol van Barbara in de film ‘Van geluk gesproken’ en was dat jaar ook te zien in de voorstellingen Het hemelbed en Parking. Laatst genoemde heeft ze samen met Loes Luca, Jaap van Maanen, Kees Prins, Jurrien Rood en Maarten Treurniet ook geschreven. Ze had in 1988 een rol in het toneelstuk Over de grens. Vanaf 1989 speelde Olga vijf seizoenen lang de rol van Wanda Waanders-Vaasbek in de tv-serie “We zijn weer thuis”. Verder had ze in dat jaar rollen in de tv-serie “De wandelaar”, de films ‘Ongedaan gedaan’ en ‘Theo en Thea en de ontmaskering van het tenenkaasimperium’ en de voorstellingen Een uur in de wind en Tropenjaren. Olga speelde in 1990 mee in de tv-serie ‘Passagiers’ en ‘Krokodillen in Amsterdam’ en de toneelstukken Pitten, Een nacht ijs, Een vreemde liefde en Verf. Vanaf 1991 speelde ze vier seizoenen de rol van Thea de Geest in de tv-serie “In voor- en tegenspoed”, terwijl Olga in de theaters te zien was met de voorstelling Een goed hoofd. In 1992 speelde ze Angela in de film ‘De Johnsons’, een van de buurvrouwen in de film ‘De noorderlingen’ en had een rol in de toneelstuk De thuiskomst. Olga was in 1993 te bewonderen in de miniserie ‘Hoeksteen & Groenstrook’ en de voorstellingen Kaatje is verdronken, Monte Santa Maria en Cocktail. In 1994 speelde ze de rol van Fiona in de tv-serie “Seth & Fiona” en was tot en met 1998 met Han Oldigs te zien in tv-commercials voor de Belastingdienst. Olga nam in 1995 de rol van Carmen op zich in de film ‘Filmpje!’ en was verder te zien in de toneelstukken Relapsus en De miraculeuze come-back van Mea L. Loman. In 1996 speelde ze Marie in de film ‘De jurk’, Tine Tak in de tv-serie “De eenzame oorlog van Koos Tak” en was in het theater te zien in de voorstelling Aan het eind van de aspergetijd. Olga speelde in 1997 een rol in het toneelstuk Chesterfield. In 1998 nam ze de rol van Tante Lena op zich in de tv-serie “Otje” en was verder te zien in de voorstellingen Ontkoppelde hitte en Moedersnacht. Olga regisseerde in 1999 het toneelstuk Onbewaakte overgang en speelde in 2000 in de voorstellingen Bocht & bumpers en Never Land. In 2001 was ze te zien als Mevrouw van Dam in de film ‘Minoes’, had een rol in de film ‘Ochtendzwemmers’ en was te bewonderen in de toneelstukken De vagina monologen en De meid. De laatst genoemde heeft ze samen met Ria Eimers bewerkt. Van 2002 tot en met 2004 had Olga rollen in de films ‘Ja zuster, nee zuster’ uit 2004, ‘Vision of Europe’ en ‘Allerzielen’ en de voorstellingen Wina zingt, Kwelling, Pygmalion - platvoers en wederopgebouwd en de solovoorstelling De Caracal in 2003. Vanaf 2005 vertolkte ze drie seizoenen lang de rol van Rechter Orbons in de tv-serie “Keyzer & de Boer advocaten”. Verder had Olga dat jaar rollen in de film ‘Allerzielen’ en het toneelstuk Brak. In 2006 speelde ze de rol van Agnes in de tv-serie “Evelien” en had verder rollen in de film ‘Olivier etc.’ en de voorstelling Uit liefde. Tussen 2007 en 2009 had Olga rollen in de film ‘Tiramisu’, de tv-film ‘HannaHannaH’ en de toneelstukken Wie is er bang voor Virginia Woolf?, Wuivend graan, Dinner for One 2008 en Vrede op aard. Sinds 2010 neemt ze de rol van Fiep Homoet voor haar rekening in de tv-serie “Penoza”, speelde dat jaar ook in de film ‘Sterke verhalen’ en keerde met haar solovoorstelling De Caracal terug in de theaters. Olga had in 2011 een rol in de film ‘Razend’, was het jaar daarop te zien in de film ‘Suskind’, terwijl ze in 2013 Greetje van Baaren speelde in de tv-serie “De Man Met De Hamer”. In 2014 schreef ze het kookboek Ongezouten Zuiderhoek, speelde in de voorstelling Motregenvariaties, de film ‘After the Tone’ en debuteerde als Koningin Wilhelmina in Soldaat van Oranje – de musical. Olga had rollen in de korte tv-films ‘Overval’, ‘Avondrood’, ‘De Malle Tennispet’ en ‘Zoenzucht’ en de korte films ‘Rigor mortis’, ‘De wil voor de werkelijkheid’ en ‘Het jongetje dat niemand verstond’. In 1986 won ze 'Het Gouden Hart van Rotterdam' toneelprijs voor haar rol in het toneelstuk Danny en Roberta en werd ze genomineerd een Gouden Kalf voor haar rol in de film ‘Abel’. Het toneelstuk Wie is er bang voor Virginia Woolf? won in 2007 de NRC Publieksprijs. Olga won in 2012 een Gouden Kalf voor haar rol in de film ‘Suskind’ en in 2014 bij De TV-Beelden voor haar rol in “Penoza – seizoen 3”. Gastrollen had ze in tv-series als “Dubbelleven”, “Ons goed recht”, “Mensen zoals jij en ik”, “In de vlaamsche pot”, “Jiskefet”, “Pleidooi”, “De plantage”, “Toscane”, “Loenatik”, “De Daltons”, “Wildschut & De Vries”, “De aanklacht”, “Baantjer”, “Meiden van de Wit”, “Levenslied” en “Heer & Meester”. Perry van Moov.nl ging in gesprek met de drukbezette Olga Zuiderhoek voor een interview voor de internetsite.

 

001.Wat is uw favoriete CD en nummer?

       Een favoriet in beiden heb ik niet echt. Wel heb ik een lievelingsmanier om iets te luisteren. Ik zit het liefst in een

       concertzaal om muziek live te horen. Geregeld bezoek ik concerten in Amsterdam. Zoals het Koninklijk

       Concertgebouw, het Muziekgebouw aan ’t IJ, de Stopera of Paradiso.

002.Draait u wel eens muziek vlak voor de opnames en/of optredens?

       Nee, dat doe ik nooit. Ik bereid me juist liever in mijn eentje in stilte voor. Muziek luisteren om goed te kunnen spelen is

       voor mij niet de juiste manier.

003.Hoe belangrijk is muziek in uw privé-leven?

       Een leven zonder muziek lijkt me niks. Ik hou erg van klassieke muziek en avant garde (dit is alle muziek die breekt met

       de klassiek/romantische traditie, red.) van componisten van deze tijd. Ik hou ook van popmuziek, maar zeker niet van

       alles.

004.Wie is uw favoriete zanger/zangeres en/of groep en met wie zou u wel eens een duet willen zingen?

       Ik zing niet goed genoeg om een duet te willen zingen. Daarbij heb ik niet een bepaalde favoriete artiest, maar meerdere.

005.Wat is uw favoriete sport? En beoefent u zelf ook een sport?

       Zelf doe ik niet aan sport. Ik weet er ook niet veel van af, maar een spannende tenniswedstrijd is wel aan me besteed.

006.U acteert in tv-series (“Penoza”), films (‘Filmpje!’), doet toneel (The Sunshine Boys uit 2015), musical (Soldaat

       van Oranje), bent toneelschrijfster (samen met Loes Luca, Kees Prins en Jurrien Rood voor Parking uit 1987),

       doet toneelregie (Onbewaakte overgang uit 1999), doet toneelbewerking (samen met Ria Eimers voor De meid uit

       2004), bent schrijfster van het boek Ongezouten Zuiderhoek uit 2014 en deed tussen 1994 en 1998 samen met Han

       Oldigs spotjes voor Postbus 51 voor de Belastingdienst. Als u uit al uw werkzaamheden een keuze moet maken die

       u het allerliefst doet, wat zou dit dan worden?

       Toch wel toneel maken en het uitvoeren. Televisie en film vind ik fijn om af en toe erbij te doen. Zelf kan niet goed

       zingen en een musicalliefhebster kan ik me niet noemen. Toch speel ik af en toe een paar maanden in

       Soldaat van Oranje - de musical als Koningin Wilhelmina. Daar zing ik wel in, maar ik zing sprekend of spreek zingend.

       Het is maar hoe je het noemen wilt. Maar het toneelspel van Koningin Wilhelmina is het belangrijkst en niet het zingen,

       zoals in een andere musical.

007.Zou Greetje van Baaren uit “De Man Met De Hamer” tot uw eigen vriendinnenkring kunnen behoren?

       Nee, absoluut niet. Ik zou het leuk vinden om haar te zien bij een kopje koffie in haar koffiehuis. Maar ik hoef Greetje

       niet als vriendin. Zij en haar man Tonnie (gespeeld door Michiel Nooter, red.) zijn mensen met wie ik niets delen kan.

008.Op welk moment uit uw carrière bent u het meest en/of bewaart u de beste herinneringen?

       Er is niet een bepaalde productie waar ik de beste herinneringen aan bewaar. Dit zijn er meerderen. Zo zijn dit onder

       meer de toneelproducties Niettegenstaande, Improvisaties en De meeuw die ik in 1981 en 1983 bij Het Werkteater

       speelde. Maar ook de film ‘Abel’ van Alex van Warmerdam uit 1986. Ook aan het toneelstuk Kaatje is verdronken uit

       1993 heb ik heel goede herinneringen en de film ‘Ja zuster, nee zuster’ uit 2002. Het toneelstuk Wie is er bang voor

       Virginia Woolf? uit 2007 mag niet ontbreken, net als de tv-serie “Penoza” die alweer sinds 2010 loopt. Op de

       voorstelling Parking uit 1987 met Loes Luca word ik nog steeds aangesproken. Loes en zijn nu bezig weer samen iets te

       maken.

009.Welk van de prijzen uit uw carrière is het meest belangrijks voor u?

       Ik acteer niet om prijzen te winnen. Het is leuk als je een prijs krijgt, maar ik word er niet trots van. Ik moet zelf zowel

       de productie waarin ik sta als de rol die ik speel de moeite waard vinden. Als ik het niet goed genoeg vind zullen

       anderen dat ook niet vinden, denk ik.

010.In 2014 verscheen uw kookboek Ongezouten Zuiderhoek. Kunt u uitleggen hoe dit zo gekomen?

       Dat boek heb ik geschreven voor mensen die door de dokter op een zoutloos dieet zijn gezet omdat ze zo min mogelijk

       natrium (dit is een chemisch element, red.) meer binnen mogen krijgen. Ik heb natriumarm gekookt voor mijn vriend

       Willem (jazzmusicus Willem Breuker overleed in 2010, red.) waardoor ik er toen veel van af wist. Als je aan dat dieet

       begint omdat het moet is het best leuk, zo’n verandering in denken over koken. Vooral omdat het bekend is dat in alle

       voeding (brood en kaas enz.) te veel natrium zit waar onder andere onze nieren slecht van worden.

011.Van The Sunshine Boys was in 1975 een filmversie met Walter Matthau, een tv-film in 1996 met Woody Allen en

       in 1993 en 2007 was de productie al eerder als toneelstuk te zien in Nederland. In hoeverre verschilt jullie versie?

       Elke regie met andere acteurs levert iets unieks op, omdat iedere speler zijn of haar rol anders speelt. De versie met

       Karel de Rooij en Peter de Jong uit 2007 heb ik niet gezien, maar deze zal ongetwijfeld totaal anders zijn geweest in

       spel, ritme en opvatting dan de voorstelling met John Kraaijkamp Sr. uit 1993.

012.Denkt u dat het publiek bij ‘jullie’ voorstelling van The Sunshine Boys het meest voor Andre van Duin zal      

       komen?

       Dat vermoed ik wel. Andre heeft meer fans dan welke toneelspeler ook en die zullen hem graag aan het werk willen zien.

       Zelf heb ik een kleine rol, ik speel een verpleegkundige van de thuiszorg die Andre zijn personage thuis verzorgt en die

       zijn brutale praatjes de baas kan.

013.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van u verwachten?

       Van Donderdag 2 April tot en met Zondag 17 Mei 2015 speel ik in het toneelstuk The Sunshine Boys in het DeLaMar

       Theater in Amsterdam die op Zondag 12 April 2015 in première gaat. Op Dinsdag 9 en Woensdag 10 Juni 2015 speel ik

       met onder meer Pierre Bokma en Beppe Costa de opera Koeien tijdens het Holland Festival in Amsterdam. Rond Juli

       2015 ben ik als oma te zien in de tv-serie “Trollie”, een Belgisch-Nederlandse coproductie. Van half September tot half

       November 2015 keer ik terug als Koningin Wilhelmina in Soldaat van Oranje – de musical. Vanaf Vrijdag 25

       September 2015 ben ik weer te zien als Fiep Homoet in het vierde seizoen van de tv-serie “Penoza”. Ook speel ik van

       November 2015 tot en met Mei 2016 de moeder van Adriaan van Dis in het toneelstuk Ik kom terug. Behalve dat

       Adriaan zelf mee speelt, heeft hij de voorstelling ook geschreven die weer gebaseerd is op zijn boek.

 

Kijk voor meer informatie over het toneelstuk The Sunshine Boys op www.delamar.nl.

Kijk voor meer informatie over de opera Koeien op http://www.hollandfestival.nl/nl/programma/2015/koeien/.

Kijk voor meer informatie over Soldaat van Oranje – de musical op http://www.soldaatvanoranje.nl/ of www.seetickets.nl.

 

Fotograaf: Ivo van der Bent


Interview: Perry Krootjes