Home » Interview Mike Reus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MIKE REUS

 

De op 5 Februari 1971 in Berkhout te Noord-Holland geboren Mike Reus maakte in 1991 zijn debuut met een gastrol in de tv-serie “12 steden, 13 ongelukken”. Van 1994 tot en met 1997 was hij te zien in de toneelstukken Alle vogels vliegen, Amadeus, Pieta Mozart!, De nacht - de moeder van de dag en Hamlet. In 1998 studeerde Mike af aan de Toneelacademie in Maastricht. Dat jaar speelde hij de rol van Henk in de tv-serie “Het souterrain” en kreeg een vaste aanstelling bij Toneelgroep De Trust. In het theater was Mike dit jaar te zien in de voorstellingen Decadence, Lucifer en De kersentuin. Hij had in 1999 rollen in de producties Brak en De laatsten. In 2000 speelde Mike in de film ‘De zwarte meteoor’ en het toneelstuk Jeff Koons. Hij had in 2001 een rol in de film ‘Zus & zo’. Dat jaar ging Toneelgroep De Trust op in De Theatercompagnie. Sindsdien werkt Mike hierbij. In 2001 was hij te zien in de voorstellingen Lulu en Maria Stuart. Mike had in 2002 en 2003 rollen in de producties Come Back, Hooguit 17 - een gardenparty, Requiem voor een zwaargewicht, Hedda Gabler, Een meeuw en Een samenzwering van idioten. In 2004 was hij te zien als Pim in de film ‘De dominee’, had verder rollen in de tv-films ‘Zinloos’ en ‘Madame Jeanette’ en de film ‘06/05’ en was te bewonderen in het toneelstuk Lysistrata. Mike had in 2005 rollen in de miniserie ‘Medea’ en de voorstellingen The Pillowman en Don Carlos. In 2006 was hij te zien in de films ‘Bolletjes blues!’ en ‘Zwartboek’ en de productie Driekoningenavond. Mike speelde in 2007 in de films ‘Timboektoe’ en ‘Kapitein Rob en het Geheim van Professor Lupardi’ en de toneelstukken Het wijde land en Ajax- Ik ben de goden niets meer schuldig. In 2008 had hij rollen in de voorstellingen De wilde eend, De eenzame weg – Een stuk over de nadagen van de babyboomgeneratie en De koopman van Venetië. Mike was in 2009 te zien in de tv-film ‘Taartman’, de film ‘Het leven uit een dag’ en de productie 2012. In 2010 speelde hij rollen in de miniserie ‘De Troon’, de tv-film ‘De laatste reis van meneer van Leeuwen’, de tv-serie “Den Uyl en de affaire Lockheed” en het toneelstuk De boot en het meisje. Mike was in 2011 te bewonderen in de tv-film ‘Blijf!’, de films ‘Sonny Boy’ en ‘De Heineken ontvoering’ en de Belgische film ‘Rundskop’. In 2012 had hij een aandeel in de film ‘Quiz’. Mike speelde in 2013 in de productie Hard Candy (winnaar van de Zilveren Krekel 2013). In 2014 was hij als Forester te zien in de tv-serie “Jesses wereld” en had een rol in de tv-film ‘2/11 Het spel van de wolf’. Mike had in 2015 rollen in de voorstelling Boy 7 – Live on Stage! en de film ‘Schneider vs. Bax’. Hij was te zien in de korte tv-films ‘De vogelaar’ en ‘De hoer en het meisje’ en de korte films ‘Het boekje van Ellen’, ‘Wolken #2’, ‘Het opmerkelijke leven van Hans Boorman’, ‘Arts’, ‘Schuld’, ‘Wolvenpad’ en ‘Over lijden’. In 2014 had Mike een gastrol in de Duitse tv-serie “Helen Dorn”. Verder had hij gastrollen in de tv-series “Zeg ‘ns Aaa” uit 1981, “Unit 13”, “Baantjer”, “In goede aarde”, “Russen”, “Luifel & Luifel”, “Wilhelmina”, “Ernstige delicten”, “Meiden van de Wit”, “Wet & Waan”, “Spangen”, “ONM”, “Rozengeur & Wodka Lime”, “Parels & zwijnen”, ”Boks”, “Intensive Care”, “Vuurzee”, “Klein Holland”, “Keyzer & de Boer advocaten”, “Flikken Maastricht”, “De co-assistent”, “13 in de oorlog”, “Rembrandt en ik”, “Raveleijn”, “Verborgen gebreken”, “Hart tegen Hard”, “Moordvrouw”, “Van God Los – de serie”, ”GTST”, “Danni Lowinski”, “Overspel”, “Hollands Hoop”, “Nieuwe Buren”, “Noord Zuid” en “De Fractie”. Na afloop van een voorstelling ging Perry van Moov.nl in gesprek met de zeer vriendelijke Mike Reus voor een interview voor de internetsite.

 

001.Wat is je favoriete CD?

       Voor mij is dat de CD ‘Riot on an empty street’ van het Indie folk-pop duo Kings of Convenience.

002.Wat is je favoriete nummer en wanneer zet je deze meestal op?

       Het nummer “Know How” van Kings of Convenience zet ik graag op als ik lekker wil ontspannen.

003.Draai je wel eens muziek vlak voor de opnames en/of optredens?

       Ik herinner mij dat ik voor de voorstelling De koopman van Venetië uit 2008 altijd naar het nummer “Sexy Back” van

       Justin Timberlake luisterde vlak voordat ik opging. Om de losheid en impulsiviteit van het personage te pakken. Maar

       dat was volgens mij de enige keer. Verder bereid ik mij bij een musical voor door een beetje spraak- en stemoefeningen

       te doen. Bij toneel doe ik dat echter nauwelijks. Wel kunnen er opeens tijdens een try-out periode rituelen ontstaan. Als

       ik er bij try-outs bijvoorbeeld een gewoonte van heb gemaakt om voor de voorstelling te douchen, dan moet ik dat

       blijven doen gedurende de hele speelperiode. Anders denk ik dat het mis gaat.

004.Hoe belangrijk is muziek in je privé-leven?

       Voor mij is muziek redelijk belangrijk. Ik hou ook van dansen. Maar een vakantie lang zonder muziek zou ik best

       kunnen.

005.Wie is je favoriete zanger/zangeres en/of groep?

       Mijn favoriete groep is Kings of Convenience. Maar daarnaast nog veel meer. Zo was vroeger Michael Jackson mijn

       idool. Nog steeds vind ik zijn muziek trouwens te gek. Ook naar de muziek van Bob Marley luister ik graag. En naar

       klassieke muziek van bijvoorbeeld Johann Sebastian Bach en Georg Friedrich Handel.

006.Met wie zou je wel eens een duet willen zingen?

       Eerlijk gezegd heb ik daar geen duidelijke wens in.

007.Wat is je favoriete sport? En beoefen je zelf ook een sport?

       In sport kijken ben ik niet geïnteresseerd. Zelf loop ik hard en ga naar de sportschool voor body-shape en pilates en

       yoga-les.

008.Je acteert in tv-series (“ONM”), films (‘De dominee’), theater (De koopman van Venetië) en musical (Kiss

       of the Spider Woman). Als je uit al je werkzaamheden een keuze moet maken die je het allerliefst doet, wat zou

       dit dan worden?

       Dat vind ik een hele moeilijke vraag. De combinatie van dit alles vind ik namelijk het leukst. Maar als ik toch echt een

       keuze zou moeten maken, dan denk ik dat mijn voorkeur naar het theater gaat.

009.Je hoort wel eens dat ieder personage dat een acteur of actrice speelt iets van zichzelf bevat. Kan je zowel een

       overeenkomst als groot verschil noemen qua karaktereigenschap tussen je zelf en Jim uit “Overspel”?

       Daar ben ik het wel mee eens. Zo herken ik in Jim de discipline die hij heeft en zijn strengheid. Dat heb ik zelf ook wel.      

       Toch ben ik wat losser dan hij. Jim is iemand die zeker tot mijn eigen vriendkring zou kunnen behoren.

010.Dit jaar speelde je in de tv-serie “De Fractie”. Wat heb je zelf met de politiek?

       Om heel eerlijk te zijn ben ik het met heel veel dingen niet eens. Zo heeft de crisis Nederland meer rechts gemaakt. Ze

       bezuinigen op de gekste dingen, waaronder kunst. Onder kunst moet je ook theater rekenen. Theater is toch een stukje

       cultuur, dus het is zonde dat daar op bezuinigd wordt.

011.In “De Fractie” werden belangrijke actualiteit gebeurtenissen in de week zelf in de aflevering gebruikt. Kan je

       uitleggen hoe dit gebeurde?

       Ruim twee maanden voor de uitzending is aflevering al voor zo’n 80% opgenomen. Dan stond er verder in het script op

       bepaalde plaatsen waar ruimte was voor actualiteit. Vervolgens werd ruim een week voor de uitzending dat stukje met

       actualiteit nog opgenomen. Uiteraard moest ook gelet worden op de continuïteit dan. Dus, niet dat een acteur of actrice in

       de ene scène kort haar had en in de scène erna lang haar.

012.Voordat je in de musical Kiss of the Spider Woman ging spelen, was je toen zelf al bekend met het boek uit 1976

       en de film uit 1985?

       Jaren geleden heb ik de film eens gezien en ook ooit het toneelstuk. Door de film was ik erg gegrepen en door de

       voorstelling een stuk minder. Wel heb ik heel lang met het idee in mijn achterhoofd gelopen om ooit het toneelstuk te

       gaan doen. Dit is er nooit van gekomen. Maar nu doe ik dan dus toch de musical. Zelf ben ik iemand die liever een film

       kijkt dan dat ik lees. Ik heb vaak niet de rust om te lezen. Eigenlijk lees ik op vakantie het meest.

013.Zit er volgens jou in het verhaal van Kiss of the Spider Woman een boodschap?

       Voor mij is Kiss of the Spider Woman een ode aan de fantasie. Met fantasie breek je uit de hel, zoals in het verhaal

       wordt gezegd. Dit is daardoor indirect ook een pleidooi voor film en theater en de kunst in het algemeen. Fantasie en

       kunstvormen kunnen je leven aangenamer maken en je kan zelfs van de werkelijkheid wegvluchten. Dat toont maar weer

       eens aan hoe belangrijk kunst is.

014.In het verhaal gaat het ook over verraad. De vraag is of Molina Valentin zal verraden. Als je dit zelf ooit zou

       overkomen, wat zou je dan doen?

       Het gaat inderdaad over verraad, maar uiteindelijk doet Molina dit niet. Toch gebeurt er iets waar Molina niet op

       gerekend had. Maar Molina blijft Valentin dus trouw en dat vind ik erg mooi. Voor zo’n dilemma wil je zelf nooit komen

       te staan natuurlijk. Mocht dit onverhoopt toch gebeuren, dan kies ik misschien voor de vriendschap. Of toch voor mijn

       familie. Ik kan daar niet echt antwoord op geven. Het is zo’n gewetensvraag die je pas op het moment zelf kan beslissen.

       En ook dan zit je nog in tweestrijd.

015.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van je verwachten?

       Van Donderdag 27 Oktober tot en met Maandag 7 November 2016 ben ik weer als de Gevangenisdirecteur te zien in de

       musical Kiss of the Spider Woman die exclusief in Theater Het Zonnehuis te Amsterdam speelt.

 

Kijk voor meer informatie over de musical Kiss of the Spider Woman op http://kissofthespiderwoman.nl/.

 

Fotograaf: Jerome de Lint

 

Interview: Perry Krootjes