Home » Interview Joop van den Ende
joop.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


EXCLUSIEF!!!!

JOOP VAN DEN ENDE

De op 23 Februari 1942 in Amsterdam geboren Joop van den Ende is wellicht het bekendst als tv- en theaterproducent. Uiteraard heeft hij veel meer gedaan dan dat. Zo richtte Joop van den Ende in 1964 zijn eigen theaterbureau Spotlight op. Joop van den Ende bracht in 1968 De Fabeltjeskrant met veel succes in de theaters en begon hetzelfde jaar de succesvolle Andre van Duin Revue’s. Toneelstukken die hij heeft geproduceerd zijn onder andere Slippers, One Flew Over The Cuckoo’s Nest, Aan het einde van de regenboog, Zes danslessen in zes weken, Moeder Courage en Boeing Boeing. Maar ook films is voor Joop van den Ende geen onbekend terrein. Zo produceerde hij ‘Pretfilm’, ‘Spetters’, ‘Ik ben Joep Meloen’, ‘De boezemvriend’ en de voor een Oscar genomineerde film ‘De Tweeling’. In 1978 produceerde Joop van den Ende een aantal tv-series van “Bassie en Adriaan” en besloot een jaar later het Circus Bassie & Adriaan met ze op te zetten. Ook produceerde hij in 1978 zijn eerste grote dramaserie “Dagboek van een Herdershond”. In 1983 kocht Joop van den Ende de voormalige bloemenveiling op en veranderde deze in zijn eigen tv studio, TV Studio Aalsmeer. Zijn eerste grote tv-productie was “de 1-2-3-Show” uit datzelfde jaar. Hierna volgde “Wedden dat…?”, “Supriseshow”, “De Andre van Duin show” en “Laat ze maar lachen”. Joop van den Ende kwam in 1990 met de eerste dagelijkse soapserie “GTST”. Verder produceerde hij tv-series als “Vrienden voor het Leven”, “’t Zonnetje in huis”, “ONM”, “Sam sam”, “Vrouwenvleugel”, “M’n Dochter en Ik”, “Kees & Co.” en “Westenwind”. In het Circustheater te Scheveningen produceerde hij in 1988 zijn eerste musical, Barnum. Verder is de naam van Joop van den Ende verbonden aan musicals als The Phantom of the Opera, Miss Saigon, Anatevka (dit werd in 1998 de eerste Nationale Tour-musical), Mamma Mia!, The Lion King, Beauty and the Beast, Tarzan, Evita uit 2007, Dirty Dancing, Les Miserables uit 2008, Sunset Boulevard, Josph and the Amazing Technicolour Dreamcoat, High School Musical, Mamma Mia! uit 2009, Disney Musical Sing-a-long, All Shook Up – Love Me Tender, Mary Poppins, Sondheim in Songs, We Will Rock You, Urinetown uit 2010, La Cage Aux Folles, Spring Awakening, Zorro, Miss Saigon uit 2011, Wicked, Next to Normal, Saturday Night Fever uit 2012, Grand Hotel, The Little Mermaid, Aspects of Love, Sister Act, Jersey Boys en Love Story. In 1992 creëerde Joop van den Ende met Cyrano – de musical zijn eerste oorspronkelijke Nederlandse musical. Dit zou gevolgd worden door de musicals Joe, Rex, 3 Musketiers, Ciske de Rat, Petticoat, Droomvlucht – de musical, Hij Gelooft in Mij, Ich war noch noch niemals in New York (met songs van Udo Jurgens), Ich will Spass!, Der Schuh des Manitu en Sister Act in Londen en Hamburg met Whoopi Goldberg als co-producer. Verder produceerde Joop van den Ende ook de nodige theatershows van Andre van Duin, Hans Klok, Danny de Munk, Tineke Schouten, Simone Kleinsma en Gerrie van der Klei, haalde de Blue Man Group en Arturo Brachetti naar Nederland en produceert sinds 2013 jaarlijks Holland Zingt Hazes. Joop van den Ende heeft elf keer de Gouden Televizierring gewonnen, kreeg in 1993 de Koninklijke onderscheiding van Ridder in de Orde van Oranje Nassau en werd in 1997 verkozen tot Omroepman van het Jaar. In 2000 werd hij geëerd met de tentoonstelling Koopman in Illusies in het Theater Instituteet in Amsterdam. Ook werd Joop van den Ende datzelfde jaar bevorderd tot Commandeur in de Orde van Oranje Nassau door Hare Majesteit de Koningin, kreeg de carrière award en ontving in September het Gouden beeld van de Stichting Academy Awards. Hij ontving in 2004 de IJ-Prijs voor zijn bijdrage aan de economische ontwikkeling en promotie van de stad Amsterdam, in 2005 de EFR Business Week Award (Erasmus Universiteit) en in 2007 het Erekruis in de Huisorde van Oranje. In december 2009 ontving hij de titel Hamburger van het jaar 2009 vanwege de bijdrage van zijn musicals aan de economie van Hamburg. Joop van den Ende is een enorm drukbezet man en daardoor moeilijk benaderbaar voor een interview. Toch lukte het Perry van Moov.nl om hem voor de internetsite te interviewen.

001.In 1975 produceerde u uw eerste televisie productie. TV of theater. Waar gaat uw liefde het meest naar uit?
      
Dat vind ik heel moeilijk. Ik kan en wil geen keuze maken om eerlijk te zijn. Het begon allemaal met een winkel in

       feestartikelen. Vervolgens ging ik optredens boeken voor een aantal artiesten. Daarnaast produceerde ik heel veel

       toneelstukken. In de begin jaren 90 kwamen de musicals erbij en ik heb natuurlijk ook ontzettend veel tv-programma’s

       geproduceerd. Eigenlijk ben ik dus al mijn hele leven bezig met wat me fascineert. Theater en televisie maken voor een

       groot publiek.
002.Rond 1990 begon u met het produceren van musicals. Hoe is uw liefde voor musicals ontstaan?
      
Als theaterbezoeker houd ik behalve van toneelstukken en musicals, ook van ballet en klassieke muziek. Maar als

       producent heb ik altijd een voorkeur voor grote shows gehad waarin alle kanten van het theater samenkomen. Grote

       decors, fraai lichtontwerp, live orkest, schitterende kostuums en een goed geluid. Musical is de vorm van theater waarin

       alle disciplines (acteren, zingen en dansen) samenkomen. Het is de meest veeleisende theatervorm. Waarschijnlijk houd

       ik er daarom zo veel van. Ik houd van de uitdagingen die musicals met zich meebrengen.
003.Aan welke musicalproductie die u heeft uitgebracht bewaard u de beste herinneringen en/of bent u het meest

       trots?
       Eerlijk gezegd kijk ik nooit terug op successen uit het verleden. Ik kijk altijd naar de toekomst en dat betekent dat je het

       meest trots bent op de productie waar je op dat moment met al je energie en overtuiging aan werkt. Want als je aan iets

       werkt geloof je daar voor 500% in. Voor mij is dat op dit moment Sister Act. De musical die wij samen met Whoopi

       Goldberg hebben geproduceerd en die sinds Dinsdag 2 Juni 2009 in het legendarische Palladium Theatre in Londen te

       Engeland speelt. Ook word ik enthousiast als ik terug denk aan de Nederlandse musical Petticoat. En ik ben enorm trots

       op het vrijwel volledig verbouwde De-La-Mar theater. Dat is het meest ambitieuze project van de VandenEnde

       Foundation.
004.In 2001 heeft u samen met uw vrouw Janine de VandenEnde Foundation opgericht. Kunt u uitleggen waarom

       deze Foundation is?
      
Op belangrijke momenten zijn er voor mij altijd mensen geweest die mij een kans gaven of advies wilden geven.

       Daardoor heb ik in mijn carrière in de televisie- en theaterwereld zo veel tot stand kunnen brengen. Mijn vrouw Janine en

       ik hebben toen de omstandigheden ons dat mogelijk maakten de VandenEnde Foundation opgericht om nu op onze beurt

       talentvolle jonge mensen een kans te geven. Daarmee willen wij deze mensen helpen hun talenten en unieke

       eigenschappen verder te ontplooien. Als kunstenaar of als cultureel ondernemer. Ook stimuleren wij de cultuureducatie

       om te bevorderen dat jonge mensen respect en belangstelling ontwikkelen voor de cultuur.
005.Wat betekent de VandenEnde Foundation precies voor u?
      
Zelf heb ik het talent meegekregen om iedere dag een of meer nieuwe plannen te bedenken en er als ondernemer voor te

       zorgen dat ze uitgevoerd worden. Dat geeft mij enorme voldoening. Maar het verraste mijn vrouw en mij ook hoeveel

       extra voldoening het geeft als je een ander talent kunt helpen in het realiseren van zijn of haar ambities. Beiden vinden

       we dat zeer stimulerend.
006.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van u verwachten?
      
De musicals die door het land touren zijn tot en met Zondag 10 Mei 2015 War Horse, tot en met Woensdag 13 Mei 2015

       The Sound of Music en tot en met Zaterdag 23 Mei 2015 Een Avond met Dorus. In het DeLaMar Theater in Amsterdam

       speelt tot en met Zondag 26 April 2015 Sonneveld in DeLaMar en van Vrijdag 1 Mei tot en met Zondag 28 Juni 2015

       Dreamgirls. De open einde musicals zijn Moeder - ik wil bij de Revue in het Beatrix Theater te Utrecht en Billy Elliot in

       het AFAS Circustheater te Den Haag. Sinds Zondag 1 Maart 2015 zijn Stage Entertainment en V&V Entertainment

       gefuseerd en is Albert Verlinde de directeur van het nieuwe theaterbedrijf. Van Maandag 18 Mei tot en met Woensdag 1

       Juli 2015 speelt Gerrie van der Klei haar solovoorstelling Spelen met Klei in het M-Lab in Amsterdam. Verder staan in

       de planning voor volgend theaterseizoen de musicals Beauty and the Beast, Grease en The Bodyguard en de

       solovoorstelling Simone! van Simone Kleinsma.


Kijk voor meer informatie over de producties van Joop van den Ende op www.musicals.nl, www.albertverlindeentertainment.nl of www.seetickets.nl of bel naar 0900-30050000 (45 cpm).

Interview: Perry Krootjes