Home » Interview Jette van der Meij
13934913_1153043481428990_3473517620914741482_n.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JETTE VAN DER MEIJ

 

De op 24 September 1954 in Oosterbeek te Gelderland geboren Jette van der Meij studeerde van 1979 tot en met 1981 aan de afdeling ‘improviserend musicus’ van het Conservatorium te Amsterdam. Ze studeerde vervolgens van 1981 tot en met 1985 aan de Academie voor Kleinkunst in Amsterdam. Op de academie ontmoette Jette van der Meij de schrijver/regisseur Ad de Bont, die haar hielp met het zoeken naar een eigen theatervorm. Dit resulteerde in 1985 in de muziektheaterproductie Het Ritueel waarvoor ze de creativiteitsprijs kreeg. In 1986 was Jette van der Meij zangeres bij de groep Several Singers en Het Paradise Re-gaines Orchestra. Ook maakte ze deel uit van The Rockets en de close-harmonie-groep De Melodoewaps. Met haar eigen solomuziektheaterproductie Kripuur won Jette van der Meij de Top Naeff-prijs voor het meest veelbelovende afstudeerproject in 1987. In 1988 won ze met deze productie een gedeelde tweede prijs op het festival Le Grand Prix du Theatre. Ook had Jette van der Meij in dat jaar rollen in de film ‘Honneponnetje’. In 1989 danste ze in de opera De Materie. Jette van der Meij werd in 1990 gecast voor de rol van Laura Alberts-Selmhorst in de soap “GTST” die in Oktober 1990 van start ging. Ook zong ze met de groep Tamam mee in een concertprogramma en verleende ze haar medewerking aan de productie Architectionaal. In 1991 had Jette van der Meij een rol in de musical Heijermans. Voor de jeugdtheatergroep Wederzijds maakte Jette van der Meij het muziektheaterstuk De Jongeling, een a-capella zangstuk. In het voorjaar van 1996 heeft ze samen met Martin van Dijk opgetreden in een eigen muziektheaterprogramma. Jette van der Meij had in 1998 een rol in de musical Larry. In 2005 speelde ze de rol van Grobbema in de musical TiTa Tovenaar. Jette van der Meij was in 2008 te zien in de theatervoorstelling Het cadeau voor Sinterklaas. In 2009 nam ze deel aan he zevende seizoen van het programma “Ranking the Stars”. Jette van der Meij was in 2010 een van de deelneemsters aan het tweede seizoen van het programma “De Mattheus Masterclass”. In 2013 was ze soliste in de theatervoorstelling Purper Ladies. Gastrollen had Jette van der Meij in tv-series als “Gemene Verhalen”, “In voor- en tegenspoed” en “Kees & Co.”. Ze heeft drie jaar cursussen zanginterpretatie/presentatie gegeven in Theater de Kikker in Utrecht en cursussen cabaret maken en masterclass Kleinkunst op de Theaterschool te Nijmegen. Daarnaast gaf Jette van der Meij workshops aan managers (stem en ademhaling). Ze gaf les in Acteren voor de Camera bij Stichting de Trap in Amsterdam. Perry van Moov.nl ging in een restaurant in Amsterdam in gesprek met Jette van der Meij vanwege een interview voor de internetsite.

 

001.U acteert in tv-series (“GTST”), films (‘Honneponnetje’), theater (de muziektheaterproductie Het Ritueel), solovoorstelling (Kripuur) musical

       (TiTa Tovenaar uit 2005) en bent zangeres (Several Singers). Als u uit al uw werkzaamheden een keuze moet maken die u het allerliefst

       doet, wat zou dit dan worden? En als uw goede vriend modeontwerper Addy van den Krommenacker u zou vragen om eens mee te lopen

       in een van zijn modeshows, wat zou u daar dan op zeggen?

       Als Addy mij zou benaderen om eenmalig voor een goed doel mee te lopen tijdens een van zijn modeshows, dan zou ik dat serieus overwegen. Ik

       zeg in ieder geval niet gelijk nee. De combinatie van mij werkzaamheden vind ik het leukst om te doen. Ik doe “GTST” alweer 27 jaar en dat

       is heerlijk. Maar het is helemaal geweldig om dit te combineren met bijvoorbeeld een mooie theaterrol. Jammer, dat mensen vaak niet weten

       hoeveel wij er naast doen in het theater.

002.Je hoort wel eens dat ieder personage dat een acteur of actrice speel iets van zichzelf bevat. Kunt u zowel een overeenkomst als groot

       verschil noemen qua karaktereigenschap tussen u zelf en Laura uit “GTST”?

       Daar ben ik het zeker wel mee eens. Ik acteer de rol met mezelf. Het komt uit mij. De overeenkomst is dat we allebei heel ruimdenkend zijn. Maar

       de verschillen zijn dat ik zelf veel spontaner ben als Laura. Ook is zij gereserveerder en soms heel grillig. Laura is natuurlijk na al die jaren een

       personage dat ik door en door ken. Of zij tot mijn eigen vriendinnenkring zou kunnen behoren vind ik moeilijk om te zeggen. Het zou wel kunnen,

       maar Laura springt nooit uit de band. Een keer danste Laura lekker gek in een hotelkamer van Hotel de Rozenboom. Veel kijkers lieten weten dat

       ze dat totaal niet bij haar vonden passen. Dat vond ik zelf wel jammer, want ik vond het juist erg leuk. De enige keren dat Laura uit de band springt,

       is als ze heel emotioneel is. Zo ging ze destijds Linda Dekker (gespeeld door Babette van Veen, red.) te lijf met een mes of duwde haar man

       Robert (gespeeld door Wilbert Gieske, red.) door een spiegel waardoor hij in een rolstoel belandde.

003.Op welk moment uit uw carrière bent u tot nu toe het meest trots en/of bewaart u de beste herinneringen?

       Dat zijn er meerdere. Zo ben ik trots op mijn eigen theatervoorstellingen. Maar ook op de close-harmonie-groep De Melodoewaps die ik samen met

       Peggy Larson en Astrid Seriese oprichtte. Aan Astrid heb ik veel te danken gehad, via haar kwam ik in contact met de Akademie voor Kleinkunst.

       Natuurlijk ben ik ook trots op mijn rol in “GTST”. Dat al vanaf het begin een hele leuke tijd is. Maar ik voel me ook echt vervuld met de huidige

       voorstelling Gare de Lyon. Eigenlijk vond ik alle dingen, die ik gedaan heb in mijn carrière heel erg fijn om te doen.

004.In 2010 deed u mee aan het tweede seizoen van het programma “De Mattheus Masterclass”. Hoe is dit zo gekomen?

       Zelf had ik al het eerste seizoen gezien en toen leek het mij al geweldig om ook aan het programma mee te doen. Vervolgens vroeg Sigrid van der

       Linden mij er voor. Zij kent mij van vroeger en weet dus dat ik zowel actrice als zangeres ben. Sigrid zei dat niet veel mensen weten dat ik ook zing

       en dat ze het leuk zou vinden als ik mee zou doen. Doordat ik het eerste seizoen gezien had was ik direct enthousiast en had geen bedenktijd

       nodig. Het was wel een voordeel dat ik zelf zangeres ben. Maar klassieke stukken heb ik enkel vroeger op zangles gezongen. Nooit voor publiek.

       In het seizoen deden verder Thomas Berge, Ellen ten Damme, Antonie Kamerling, Nathalie Makoma en Henk Westbroek mee. We moesten het in

       een keer opnemen. Dus er was wel een bepaalde vorm van nervositeit. Maar, gelukkig verliep alles prima.

005.In 2017 gaat u met Bartho Braat in de theatervoorstelling Gare de Lyon spelen. Waar gaat deze over?

       Het verhaal speelt zich af in 1942 in Parijs te Frankrijk. Bartho en ik spelen twee jonge geliefde die op het Gare de Lyon afscheid van elkaar. Gare

       de Lyon is een station in Parijs. Zij is Joods en stapt op de trein naar Marseille om van daaruit per boot te proberen Marokko te bereiken. Hij speelt

       een belangrijke rol in het verzet en voelt zich verplicht in Parijs te blijven. Na de oorlog besluiten ze lange tijd iedere eerste dinsdag van het nieuwe

       kwartaal om 12.00 uur terug te gaan naar hetzelfde Gare de Lyon in de hoop elkaar daar weer te treffen. Maar het leven loopt anders. Pas

       dertig jaar later zien zij elkaar als getrouwde mensen terug. Het weerzien is emotioneel en eindelijk wordt duidelijk waarom ze zo lang van elkaar

       gescheiden zijn gebleven. Hun hereniging krijgt een dramatische wending als ze samen een onvoorstelbare ontdekking doen.

006.Hoe is het idee van de voorstelling Gare de Lyon ontstaan?

       Het is een nieuw Nederlands stuk dat geschreven is door Wies Venmans. Marianne van Wijnkoop is de productionele begeleidster van de

       voorstelling. Wies en Marianne zijn uiteindelijk gaan kijken wie de twee rollen zouden kunnen gaan spelen. Toen kwamen ze bij Bartho en mij uit.

       Zelf droeg ik de naam van regisseur Ad de Bont voor. Met hem heb ik in 1985 samen gewerkt aan de muziektheaterproductie Het Ritueel. De

       voorstelling hebben we eerst elf keer in April en Mei 2016 gespeelt in het ApolloFirst Theater. Het stuk heeft ook nog eens een zeer mooi

       onderwerp. Zo moet zij in het verhaal vluchten. Dus het onderwerp vluchtelingen staat zeer dichtbij. Mensen die van elkaar gescheiden worden.

       Daarbij is er een persoonlijk verhaal over een grote liefde. In de voorstelling gaat het om gemiste kansen in de liefde. Zelf ben ik alweer geruime tijd

       vrijgezel. Toch zie ik nu zelf niet zo dat ik gemiste kansen in de liefde heb gehad. Het stuk heeft daarnaast een prachtig decor en een mooi

       videoscherm is er ook. Ik denk zelf dat het een voorstelling word die heel mooi en interessant word om te zien. Voor jong en oud.

007.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van u verwachten?

       Sinds Maandag 5 September 2016 ben ik voor alweer het zevenentwintigste seizoen te zien als Laura Selmhorst in “GTST”. Van Vrijdag 3 Maart tot

       en met Donderdag 18 Mei 2017 ben ik te zien in de voorstelling Gare de Lyon die op Zaterdag 18 Maart 2017 in première gaat in het DeLaMar

       Theater in Amsterdam.

 

Kijk voor meer informatie over de voorstelling Gare de Lyon op http://www.garedelyon.nl/.

Kijk voor de aflevering “De Mattheus Masterclass” met Jette van der Meij op http://www.npo.nl/mattheus-masterclass/20-03-2010/EO_101156994.

 

Fotograaf: Remko de Waal

 

Interview: Perry Krootjes