Home » Interview Gonny Gaakeer
myfile.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GONNY GAAKEER

 

Gonny Gaakeer werd in Leeuwarden te Friesland geboren en studeerde in 1996 af aan de Toneelacademie Maastricht. Datzelfde jaar speelde ze in haar eindexamenvoorstelling Damesdubbel. Ook was Gonny te zien als Julie/Natasja in de film ‘De Zeemeerman’ en als Brigitte in de tv-serie “De Club”. In 1997 was ze te bewonderen in de toneelstukken Trilogie  van het weerzien en Het belang van Ernst, was te horen in de poppenserie “Bennie” en had een rol in de film ‘All Stars’. Gonny speelde in 1998 in de theatervoorstellingen Haardkoor!, Na achten geen oorlog en Een studio met als uitgangspunt Trojaanse Vrouwen en het docu-drama “Het land van voldongen feiten, De Greet Hoffman affaire en de Nederlandse pers”. In 1999 had ze rollen in de muziektheatervoorstellingen De Val van de Goden en Caulfield, het toneelstuk Cocktail, de film ‘Kruimeltje’ en de tv-serie “De Keerzijde”. Gonny was in 2000 te zien met haar solovoorstelling Herakles 2 of de Hydra en de tv-film ‘De bitterzoet’. Ook vertolkte ze de rol van Masha ten Hag in het eerste seizoen van de tv-serie “Russen”. In 2001 had Gonny rollen in de theatervoorstellingen De Trojaansen en Paradise Revisited, de tv-film ‘Saint Amour’ en de films ‘Storm in mijn hoofd’ en ‘Nynke’. In de periode van 2002 tot en met 2004 speelde ze rollen in de toneelstukken Bacchanten, Walther P5, Snorder!, Hollandse Nieuwe 6 Soap, Snorder! Op De Parade, Annie M.G., de dochter van de dominee en Werkstatt/Werkstatt III. In 2005 was Gonny te zien als Pien in de film ‘Flirt’, als Officier van Justitie Karin in de tv-serie ‘Dankert & Dankert’ en had rollen in de theatervoorstelling Elementaire deeltjes. Ze had in 2006 rollen in de film ‘Sportman van de Eeuw’, de toneelstukken Immens en Een Zeeuwse Meid, de muziektheatervoorstelling Baleinen Ballade en haar tweede solovoorstelling, Variaties op Jackie O. In 2007 was Gonny te bewonderen in de theatervoorstellingen Barbie Doesn’t Live Here Anymore, Trije Susters (de Friese versie van ‘Drie Zusters’ van Tsjechov) en Oh De Wereld. Ze had in 2008 rollen in ‘Snuf de hond en de jacht op de vliegende Volckert’ en de toneelstukken Dagelijks Brood, Zie hier – de mens!, Porcelein' voor de Tuin der Lusten met Das Letzte Kleinod, Dat Schiff war Kalt bij Das Letzte Kleinod en De 11 Stedentocht. In 2009 was Gonny te zien in de theatervoorstelling Ik ben Nietzsche en de muziektheatervoorstelling Zeeuwse Vrouwen. Laatst genoemde heeft ze eveneens bedacht en geïnitieerd. Gonny was in 2010 te bewonderen in de miniserie ‘De Troon’ en de toneelstukken Heet water voor allen, Ik hield van Hitler en Portrait Series Rotterdam. In 2011 was ze te zien als Lydia in de tv-film ‘De sterkste man van Nederland’ en had een rol in de Duitse theatervoorstelling Die Hundsprozesse. Gonny speelde in 2012 in de film ‘De Groeten van Mike!’ en de toneelstukken Trilogie van de Waan, Helden zur See en KING, Sweet KING. Voor laatst genoemde was ze samen met Julia van de Graaff verantwoordelijk voor het idee en concept. Ze speelde in 2014 in De Zone. In 2016 was Gonny te bewonderen in het toneelstuk Zeeuwse Vrouwen II. Ze was te zien in de korte eindexamenfilm ‘Steve, Pizza’s: Potten en Pistolen’, de korte tv-film ‘De jongen die dacht dat hij goed was zoals hij was’ en de korte films ‘Lovely Liza’, ‘Pong’, ‘Vrijdag de 14e: Hoogmoed’, ‘Rain’, ‘Sprakeloos’, ‘Terug’, ‘Homunculus’, ‘Speling van het Licht’, ‘Welkom Thuis’ en ‘Blauw’. Gastrollen had Gonny in tv-series als “Baantjer”, “12 steden, 13 ongelukken”, “De aanklacht”, “Sam sam”, “Schiet mij maar lek”, “Intensive Care”, “Echt waar”, “Spangen”, “Het glazen huis”, “13 in de oorlog”, “Verborgen verhalen”, “Flikken Maastricht”, “Moordvrouw”, “De val van Aantjes”, “Jeuk” en “Nieuwe tijden”.

 

Gonny was in België te zien in de toneelstukken Dantons dood en Bacchanten. In 2005 had ze in Italië een rol in de korte film ‘Lukas’. Gonny was in zowel Griekenland als Oostenrijk te zien in de theatervoorstelling Bacchanten. Met de muziektheatervoorstelling Der Fall der Goetter, met de Duitse versie van De Val van de Goden van Paul Koek en Johan Simons ging ze op tournee in theaters in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk.

 

In Duitsland speelde Gonny tussen 2002 en 2013 in de toneelstukken Bacchanten, Sorr, Dat Schiff war Kalt bij Das Letzte Kleinod, Die Hundsprozesse van SIGNA, Helden zur See, Club Inferno, Volksbuehne Berlin en SIGNA.dk en Grenzfaelle van Anna-Katharina Schroeder met voormalige vluchtelingen en acteurs. Ze had rollen in de film ‘Uber-Ich und Du’, de miniserie ‘Meuchelbeck’ en gastrollen in de tv-series “Mord mit Aussicht” en “Rentnercops: “Echte Freunde”. Perry van Moov.nl ging in gesprek vanwege een interview met de zeer vriendelijke en goedlachse Gonny Gaakeer voor de internetsite.

 

001.Wat is je favoriete CD?

       Een specifiek favoriete CD heb ik niet. Ik luister graag naar muziek van de zangers Prince, Al Green en Otis Redding, de zangeres Ella Fitzgerald

       en de componisten Franz Schubert en Dimitri Sjostakovitsj.

002.Wat is je favoriete nummer en wanneer zet je deze graag op?

       Mijn lievelingsnummer is “They can’t take that away from me” van Ella Fitzgerald en Louis Armstrong. Dit kan ik altijd opzetten!

003.Draai je wel eens muziek vlak voor de opnames en/of optredens?

       Muziek gebruik ik niet vaak ter voorbereiding. De Amerikaanse Ivana Chubbuck is een acteercoach en tevens de auteur van de besteller The Power

       of The Actor  waarin zij op een begrijpelijke manier haar effectieve acteertechniek uitlegt. De Chubbuck techniek is gebaseerd op Stanislavski’s

       methode en menselijke psychologie en gedragswetenschap. De techniek geeft je praktische handvatten om een waarachtig personage op te

       bouwen met behulp van je persoonlijke ervaringen, emoties en pijn. Ik heb eens een masterclass van haar gevolgd. Dit is met name geschikt voor

       werken aan een film. Om in je rol te komen schrijf je een dagboek of een soort brief, voordat een scene gedraaid wordt.  Zo zit je sneller in de sfeer

       die nodig is voor de rol.

004.Hoe belangrijk is muziek in je privéleven?

       Muziek is heel belangrijk voor mij. Een vakantie lang zonder zou ik me niet voor kunnen stellen. In mijn theatervoorstellingen zing ik veel. Dat vind

       ik heerlijk om te doen. Zelf heb ik nooit een muziekinstrument bespeeld. Ik zat namelijk van 1989 tot en met 1990 op de dansacademie in Arnhem

       waar ik de dansdocentenopleiding volgde. Vanaf mijn zevende jaar heb ik altijd gedanst; klassiek ballet, moderne dans, flamenco, jazzdans.

005.Wie is je favoriete zanger/zangeres en/of groep?

       Voor mij is dat de zangeres Ella Fitzgerald. Die kan zo mooi zingen!

006.Met wie zou je wel eens een duet willen zingen?

       Er is eigenlijk niemand die me te binnen schiet waar ik het mee aan durf om een duet te zingen.

007.Wat is je favoriete sport? En, beoefen je zelf ook een sport?

       Ik ben niet zo van het naar sport kijken. Als ik dat al doe, dan is dat samen met vrienden. Maar dat is dan meer voor de gezelligheid. Zelf doe ik

       aan yoga, fietsen, zwemmen het liefst in de zee en aan BodyShape doen in de sportschool.

008.Je acteert in Nationale tv-series (“Dankert & Dankert” uit 2005), Nationale films (‘De Zeemeerman’ uit 1996), doet theater (Damesdubbel uit

       1996), acteert in Duitse tv-series (een gastrol in “Mord mit Aussicht” uit 2014) en Duitse films (‘Uber-Ich und Du’ uit 2014). Als je uit al je

       werkzaamheden een keuze moet maken die je het allerliefst doet, wat zou dit dan worden?

       Een keuze wil ik niet maken. Ik vind het allemaal leuk om te doen. Het gaat mij om het spelen. Voor een rol doe ik graag research. De laatste jaren

       maak ik vaak in het theater documentair theater, naar aanleiding van waar gebeurde verhalen. We gebruiken de verbeelding en theatrale elementen,

       het blijft wel theater. In het theater is het publiek erg belangrijk voor me. Direct speel ik op ze in. Ik luister hoe er gereageerd wordt.

009.Je hoort wel eens dat ieder personage dat een acteur of actrice speel iets van zichzelf bevat. Kan je zowel een overeenkomst als groot

       verschil noemen qua karaktereigenschap tussen je zelf en Masha ten Hag uit “Russen” van 2000?

       Ja, daar ben ik het wel mee eens. Als Masha onzeker was, dan wuifde ze dat weg. Dat herken ik wel in mezelf. Verder verschilden we heel erg van

       elkaar. Toch zou Masha best wel een vriendin van mezelf kunnen zijn.

010.Als je niet de showbizz in was gegaan, had een beroep als agent je dan wat geleken?
       Ik denk dat ik een rechercheur had kunnen zijn, als ik geen actrice geworden was. Oorzaak, gevolg en de verhoudingen daarin kan ik makkelijk aan

       elkaar koppelen. Ter voorbereiding op mijn rol in de tv-serie “Russen” liepen ik en nog wat castleden mee met rechercheurs en kregen we schietles.

       Superleuk en heel interessant was dat.

011.Op welk moment uit je carrière ben je tot nu toe het meest trots en/of bewaar je de beste herinneringen?

       Dat is voor mij de theatervoorstelling ‘De Val van de Goden uit 1999 van Theatergroep Hollandia/ZTHollandia in regie van Johan Simons en Paul

       Koek. Deze voorstelling hebben we gespeeld tot en met 2005, zes jaar dus. Waaronder ook in Duitsland. Het was eveneens mijn opstap naar mijn

       carrière in Duitsland. Die voorstelling was een hele leuke tijd, met geweldige mensen.

012.Sinds 2000 heb je ook een carrière in Duitsland. Waarom koos je voor dit land?

       Als kind was ik anti-Duits en dacht veel over de oorlog na. Gek genoeg keek ik toen wel veel Duitse tv, haha. Ik keek als kind nogal veel tv

       namelijk. Maar in mijn tijd had je in Nederland enkel Nederland 1 en 2. In Duitsland was er veel meer. Dus eigenlijk uit verveling keek ik naar Duitse

       tv. Toen ik op de Toneelacademie zat ging dat anti-Duits zijn weg. Dat verdween helemaal in 2000 toen ik er ging werken en Berlijn ontdekte. Met

       het leren van de Duitse taal op het Goethe Institut te Berlijn ben ik van die taal gaan houden. Er zijn ook erg mooie Duitse toneelstukken en ik ben

       fan van Rainer Werner Fassbinder’s films en literatuur. In Duitsland wordt er meer geld aan cultuur gespendeerd en het belang voor kunst wordt

       groot geacht. Ook kan het publiek enthousiaster zijn in Duitsland. Dat is toch fijn. Want dat is een blijk van waardering op je werk.

013.Samen met Julia van de Graaff heb je in 2016 de voorstelling De Tweede Wereld bedacht en spelen jullie hier allebei in. Hoe is het idee

       van de voorstelling ontstaan?

       Toen ik in Berlijn was vond ik het boek Geschützte Quelle. De teksten van mijn personage Monika komen daar uit. Ik zag namelijk direct de

       mogelijkheid van een voorstelling in dat boek. Julia hield interviews met haar Pools Russische familie, waar de tekst van haar personage Anna tot

       stand kwam. Dit deden we afzonderlijk van elkaar. Maar het bleek dat deze twee verhaallijnen zich heel goed zouden lenen tot een voorstelling.

014.Waar gaat de voorstelling De Tweede Wereld over?

       Het is de eerste voorstelling van tg LYNX, die ik samen met Julia heb opgericht. Het verhaal van de voorstelling speelt zich af in Berlijn in de jaren

       tachtig van de vorige eeuw. Monika wordt informant van de Stasi. Ze infiltreert in de vredesbeweging de Vrouwen voor Vrede. Ze wil een menselijke

       ketting van dwars door de stad organiseren Van de Russische ambassade tot die van de VS ambassade. Met enthousiasme wordt ze de

       oppositiegroep binnengehaald. Dat alles echter in opdracht van de Stasi. De Tweede Wereld is een voorstelling over twee vrouwen. De een in

       naoorlogs Duitsland, de ander in Polen achter het IJzeren Gordijn. Beiden proberen ze op hun eigen manier proberen trouw aan zichzelf te zijn. Zelf

       speel ik Monika, een infiltrant van de Stasi, terwijl Julia van de Graaff de rol van Anna speelt. Een slachtoffer van het terreur van de Poolse

       inlichtingendienst. Het publiek kan bepalen in wie ze zich meer kunnen verplaatsen, Anna of Monika.

015.Ligt het in jullie bedoeling om met de voorstelling jullie publiek iets te leren?

       We willen niet iets leren met een wijzend vingertje. Het publiek willen we bewust maken dat mensen in de jaren 80 in Duitsland en Polen waar het

       verhaal zich afspeelt, elkaar niet konden vertrouwen. Dat is helaas nog steeds zo. Dat vertrouwen geldt overigens ook voor andere landen. We

       vinden het leuk als Duitsers en Polen naar de voorstelling komen kijken. Die vinden het een mooie voorstelling die belangrijk is om verteld te

       worden. We hopen met onze voorstelling een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Als het aan mij ligt, is iedereen tussen de 16 en 86 jaar welkom.

016.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van je verwachten?

       Tot en met Vrijdag 9 December 2016 ben ik nog te zien in de theatervoorstelling De Tweede Wereld. Op Donderdag 4 Mei 2017 is de voorstelling

       opgenomen in de programmering van het festival Theater na de Dam en drie keer op het theaterfestival Gorzkie Zale in Warschau te Polen. Ik heb

       een gastrol in de nieuwe dramaserie “De 12 van Oldenheim” die vanaf 2017 eerst ‘on demand’ via Videoland uit komt. De speelfilm ‘WIJ’ komt nog

       uit en de voorstelling Zeeuwse Vrouwen 2 komt in 2017 of 2018 in reprise.

 

Kijk voor meer informatie over de voorstelling De Tweede Wereld op http://www.tglynx.eu/.

Kijk voor meer informatie over Theater na de Dam op http://www.theaternadedam.nl/.

Kijk voor meer informatie over de voorstelling Zeeuwse Vrouwen 2 op https://www.theaterzeelandia.nl/.

Kijk voor de carrièrecompilatie 2000 – 2014 van Gonny op https://www.youtube.com/watch?v=0w9NB5A4Zkw.

 

Fotograaf: Katja Kuhl

Interview: Perry Krootjes