EXCLUSIEF!!!!

 

CAREL STRUYCKEN

 

De op 30 Juli 1948 in Den Haag te Zuid-Holland geboren Carel Struycken verhuisde in 1952 naar Curaçao. In 1964 keerde hij terug naar Nederland en studeerde in 1973 af aan de Nederlandse Filmacademie in Amsterdam. Carel Struycken woont sinds 1975 in Californië te Amerika. In 1978 debuteerde hij met een rol in de film ‘Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band’. Carel Struycken had tussen 1980 en 1983 rollen in de films ‘Die Laughing’ en ‘The Prey’. In 1985 vertolkte hij de rol van Terak in de tv-film ‘Ewoks: The Battle for Endor’. Carel Struycken was in 1986 bewerker en een geassocieerd producent bij de film ‘Population: 1’. In 1987 was hij te bewonderen als Fidel in de film ‘The Witches of Eastwick’. Carel Struycken vertolkte tussen 1988 en 1990 rollen in de films ‘Night of the Kickfighters’ en ‘Framed’. In 1991 was hij te zien als Kyle Barlow in de film ‘Servants of Twilight’, als Lurch in de film ‘The Addams Family’ en deed mee in de videoclip “Hammer: Addams Groove” van M.C. Hammer. Carel Struycken speelde in 1993 de rollen va Dallas in de tv-film ‘Journey to the Center of the Earth’ en opnieuw Lurch in de film ‘Addams Family Values’. In 1994 was hij te zien als Gaunt in de film ‘Oblivion’. Carel Struycken had in 1995 rollen in de film ‘Under the Hula Moon’ en de tv-film ‘Out There’. In 1996 was hij wederom te zien als Gaunt in de film ‘Oblivion 2: Backlash’. Carel Struycken had in 1997 een rol in de film ‘Men in Black’. In 1998 was hij opnieuw als Lurch te zien in de film ‘Addams Family Reunion’ en had hij een rol in de film ‘I Woke Up Early the Day I Died’. Carel Struycken was in 1999 te bewonderen in de film ‘Enemy Action’. In 2002 was hij te zien als Mortician in de tv-film ‘Fatal Kiss’. Carel Struycken vertolkte in 2004 de rol van J.C./Cowboy in de film ‘Agavé. Sinds 2005 is hij actief als fotograaf en in dat jaar had hij ook een rol in de film ‘The Fallen Ones’. Carel Struycken was in 2007 te zien als Mr. Vincent in de film ‘Revamped’. In 2014 had hij een rol in de film ‘Trophy Heads’. Carel Struycken vertolkte in 2016 de rol van Roy in de film ‘Another Brick in the Wall’. In 2017 was hij te bewonderen als Raymond Andrew Joubert in de film ‘Gerald’s Game’. Carel Struycken speelde in 2018 de rol van Shire in de miniserie ‘Two Minutes to Midnight’. In 2019 had hij een rol in de film ‘Doctor Sleep’. Carel Struycken verleende zijn medewerking aan de korte films ‘Tarzana’ en ‘The Vampire Hunters Club’. Gastrollen had hij in tv-series als “Bigfoot and Wildboy”, “Hunter”, “Star Trek: The Next Generation”, “St. Elsewhere”, “Twin Peaks” uit 1990, “Babylon 5”, “Star Trek: Voyager”, “Charmed”, “My Name Is Earl”, “Cold Case”, “The Blacklist”, “Gotham” en “Twin Peaks” uit 2017. Carel Struycken heeft in zijn carrière met tal van Hollywoodsterren samen gewerkt.

 

In 1980 speelde hij een rol in de korte Duitstalige film ‘Go West, Young Man’, die hij samen met Urs Egger eveneens schreef.

 

Carel Struycken heeft ook in Nederland wat projecten gedaan. Zo had hij in 2002 een rol in de film ‘Science Fiction’. Carel Struycken speelde in 2008 de rol van Dr. Ferdinand in de film ‘Sinterklaas en het geheim van het grote boek’. Zijn medewerking verleende hij aan de korte film ‘Tinnef’ en hij had een gastrol in de tv-serie “De erfenis”. Perry van Moov.nl ging in gesprek met Carel Struycken vanwege een interview voor de internetsite.

 

U woont alweer vele jaren in Amerika. Zijn er dingen aan Nederland die u mist?

Ik heb nog veel vrienden en een aantal familieleden in Nederland die ik graag wat vaker zou willen zien. De laatste jaren ben ik namelijk niet zoveel meer in Nederland geweest. Met mijn lengte van 2m13 is een vlucht van 9 a 10 uur in economy class een verschikking. Ook heb ik heel goede herinneringen aan het aantal jaren dat ik in Amsterdam woonde. Maar het lijkt of er nu veel meer toeristen zijn en waarschijnlijk is het leven daar nu heel anders. Verder mis ik het gemak waarmee je in Europa in een trein kan stappen om een ander land te bezoeken. In Californië zijn nooit Nederlandse films te zien. Dus op de hoogte van de hedendaagse Nederlandse filmindustrie ben ik niet.

 

001.Je hoort wel eens dat ieder personage dat een acteur of actrice speelt iets van zichzelf bevat. Kunt u zowel een overeenkomst als groot

       verschil noemen qua karaktereigenschap tussen u zelf en Lurch uit ‘The Addams Family’ van 1991?

       Dat is wellicht afhankelijk van de stijl van acteren. Engelse acteurs zijn meer geneigd om een karakter op te bouwen en beschikken dankzij

       jarenlange serieuze training en theater ervaring over een vermogen om zich een grote verscheidenheid van personages aan te meten. In Amerika

       heb je veel acteurs die method acting zijn getraind. Dit betekent dat men zich emotioneel identificeert met de rol en daarbij gebruik maakt van

       soortgelijke emoties en ervaringen uit het eigen leven. In zo’n geval zit er automatisch iets van jezelf in het personage dat je speelt. Lurch heeft

       zelfbeheersing en een pokerface. Zelf heb ik geen van beiden. Wat we gemeen hebben is dat we beiden vaak ons hoofd stoten en dat de wereld

       over het algemeen niet voor onze maat gebouwd is.

002.In hoeverre was u zelf bekend met de tv-serie van “The Addams Family” uit 1964?

       De tv-serie van “The Addams Family” heb ik nooit gezien. Ted Cassidy die in de tv-serie de rol van Lurch speelde heb ik eenmaal ontmoet. Ik was

       toen op bezoek bij Tippi Hedren’s ranch waar een groot aantal leeuwen, tijgers en andere katten werden getraind voor de film ‘Roar’ uit 1981 (het

       was Jan de Bont’s eerste film in Amerika als cameraman, red.). Tippi speelde de rol van Madelaine in die film. Maar ik wist toen niet dat Ted de rol

       van Lurch in de tv-serie van “The Addams Family” had gespeeld. De Addams Family kende ik als cartoon in het tijdschrift The New Yorker. Bij de

       voorbereidingen voor de film ‘The Addams Family’ in 1991 werd ons verzocht om Charles Addams’ cartoons als referentie te gebruiken.

003.Op welk moment uit uw carrière bent u tot nu toe het meest trots en/of bewaart u de beste herinneringen?

       De productie van de film ‘Population: 1’ uit 1986 was een groot avontuur, dat ondanks de vele tegenslagen tot een goed eind werd gebracht door de

       enorme inzet van regisseur Rene Daalder. Om driemaal in Lurch’s schoenen te mogen staan voor de filmreeks van ‘The Addams Family’ was een

       grote eer, omdat Lurch zo een icoon is. In de jaren ’70 keek ik met veel interesse naar de herhaling van de tv-serie “Star Trek” uit 1966. Om vanaf

       1987 zo nu en dan mee te mogen doen aan de tv-serie “Star Trek: The Next Generation” in de rol van Mr. Homn was dan ook een prachtkans. Ik was

       namelijk al lang een fan van de serie Star Trek en van Gene Roddenberry (de schrijver en producent van Star Trek, red.). Hij was iemand die tijdens

       zijn loopbaan grensverleggend werk heeft verricht waarvoor hij tot aan zijn dood in 1991 gevechten moest aangaan met de studio’s om zijn ideeën

       niet te laten verwateren. Dan is er nog de tv-serie “Twin Peaks” waar ik een reus mocht spelen in de versie uit 1990 en een brandweerman in de

       versie uit 2017. Met David Lynch (bedenker en regisseur van de tv-serie “Twin Peaks”, red.) en zijn werk voel ik de meeste verwantschap.

004.Door de jaren heen heeft u al met de nodige Hollywood-sterren gewerkt. Wie heeft de meeste indruk op u gemaakt?

       Tijdens het filmen van de film ‘The Witches of Eastwick’ uit 1987 was een scene waarin Jack Nicholson (Daryl Van Horne in de film, red.) Cher

       (Alexandra Medford in de film, red.) moest verleiden. Vanwege technische moeilijkheden met de cameradolly (dit is een wagen met wielen of een

       vergelijkbaar apparaat dat wordt gebruikt bij het maken van films en televisie om soepele horizontale camerabewegingen te creëren, red.) moest het

       shot iets van 25 maal opnieuw gedaan worden. Jack gaf in iedere take een andere wending aan zij dialoog, maar op zo’n manier dat je alsnog delen

       van verschillende takes samen zou kunnen snijden. Eigenlijk is nog nooit iemand mee tegen gevallen om mee te werken. Dit komt omdat op een

       filmset men doordrongen is van het feit dat iedere minuut duizenden dollars kost. Iedereen is medeverantwoordelijk om alles tot een goed einde te

       brengen. Daarom doen acteurs en de filmcrew hun uiterste best om vriendelijk met elkaar om te gaan, ook als dat enige inspanning vereist. Het lijkt

       mij geweldig om ooit eens met regisseur Rob Reiner (als acteur bekend als Michael ‘Meathead’ Stivic van de tv-serie “All in the Family” uit 1971, red.)

       te werken. Ik had namelijk in het verleden eens de kans om aan een film van hem mee te doen. Maar ik voelde mij verplicht om me aan een eerder

       gemaakte toezegging te houden, ondanks dat er geen contracten waren getekend. Rob had het gevoel dat ik potentieel als comedy acteur had.

       Onder zijn leiding had ik dat graag geëxploreerd.

005.U heeft diverse bekende rollen op uw naam staan. Maar door welke rol uit uw carrière word uw door uw fans het meest aangesproken?

       Op straat word ik het meest herkend als Lurch, omdat hij zo’n icoon is die iedere generatie opnieuw aanspreekt. Vaak word ik daarbij verward met

       Ted Cassidy die Lurch in de tv-serie uit 1964 speelde. Vanwege mijn rol als Mr. Homn in de tv-serie “Star Trek: The Next Generation” heb ik ook met

       Star Trek liefhebbers te maken. Dat zijn de meest trouwe fans. Niet alleen van de karakters in de serie, maar vooral omdat voor hen Star Trek een

       beter sociaal wereldbeeld heeft geschapen dat potentieel uitvoerbaar is.

006.Zowel in 1990 als in 2017 was u te zien in de tv-serie “Twin Peaks”. Hoe was het om in 2017 na al die tijd weer op de “Twin Peaks” – set te

       staan?

       Het was zoiets als een geslaagde reünie om zoveel van de medespelers en regisseur David Lynch na al die tijd weer te zien. Bij “Twin Peaks” uit

       2017 kregen alleen de hoofdrolspelers een volledig script te lezen. De meesten, waaronder ook ik, kregen alleen een aantal pagina’s. Veel van mijn

       dialoog kreeg ik op een stukje papier aangereikt op de set. Dit was natuurlijk om de verhaallijn van de serie zo goed mogelijk geheim te houden.

       Technisch is er tussen de jaren ’90 en nu enorm veel veranderd bij het maken van een film en tv-serie. Bij “Twin Peaks” uit 1990 was ik meestal op

       de set met tientallen medespelers, ook als we niet in dezelfde scene zaten. Gedurende de opnames in 2017 maakte David Lynch veel gebruik van

       green screen en digitale effecten. Dit had tot gevolg dat ik vaak alleen of met hooguit één andere acteur fysiek aanwezig was op de set.

007.Sinds welk jaar bent u actief als fotograaf?

       Toen regisseur Rene Daalder in 1986 de film ‘Population: 1’ aan het filmen was, werkten we met een minuscuul budget en ik was voortdurend op

       zoek naar geld besparende oplossingen zoals een virtuele set. Bijna gelijk met toen ik in 2005 mijn eerste DSLR-camera kreeg, dompelde ik mezelf

       onder in de wereld van sferische panorama's. Eerst was mijn bedoeling om te onderzoeken of zulke panoramas als virtuele set voor video opnames

       te gebruiken waren. Maar ik raakte al snel enthousiast over de creatieve mogelijkheden van het formaat voor het vertonen van paroramas op het

       internet. Toen ik ermee begon moest je nog veel zelf maken aan apparatuur. Normaal beslist de fotograaf welk deel van een scène wordt bekeken.

       Dit standpunt vertegenwoordigt voor een groot deel de kunst en het ambacht van de fotograaf. Bij sferische panorama's is het aan de kijker om te

       beslissen waarop hij zich wil concentreren en wordt het de taak van de fotograaf om iets interessants aan te bieden, ongeacht waar de kijker besluit

       te kijken. Mijn broer Peter is beeldend kunstenaar en in 2006 heb ik voor hem panoramas gemaakt van zijn monumentaal werk voor een retrospectief

       tentoonstelling in het Groninger museum.

008.De film ‘Sinterklaas en het geheim van het grote boek’ uit 2008 is alweer mijn meest recente Nederlandse project. Wat heeft u zelf met het

       Sinterklaas – feest?
       Inmiddels zijn onze kinderen volwassen. Maar toen ze nog klein waren hebben we altijd een schoen met een wortel en een koekje voor de haard

       gezet. Maar mijn vrouw en kinderen zijn Amerikaans en hebben zelden Nederland bezocht. Hier in Amerika is alles zo gericht op Kerstmis, dat het

       moeilijk was om mijn vrouw en kinderen enthousiast te maken voor het Sinterklaas – feest.

009.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van u verwachten?

       Mijn fotografie werkzaamheden blijf ik vooralsnog gewoon doen. Verder staan er nog andere dingen in de planning, maar hier mag ik helaas nog

       niets over vertellen.

 

Kijk voor meer informatie op http://carelstruycken.com/ en http://www.sphericalpanoramas.com/.

Kijk voor de videoclip “Hammer: Addams Groove” van M.C. Hammer op https://www.youtube.com/watch?v=jqQwzgixHAM.

 

Foto: ANP

 

Interview: Perry Krootjes