Home » Interview Hubert Fermin
hubertfermin.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HUBERT FERMIN

 

De op 16 April 1948 in Amsterdam te Noord-Holland geboren Hubert Fermin volgde van 1968 tot 1969 een acteursopleiding aan De Amsterdamse Toneelschool. In 1975 maakte hij zijn toneeldebuut met de voorstelling Gijsbrecht van Aemstel. Tussen 1976 en 1981 speelde Hubert rollen in de toneelstukken De storm, Oresteia, Abstruus, Egypte (2000 v. C. – 2000 n. C.), Net vlies, Op de bodem, De zeven vette dagen, Nocturne, Mahagonny, Candide - of het optimisme en Burgerbruiloft. Bij laatst genoemde productie was hij samen met Jan van Dijk en Rein Edzard ook verantwoordelijk voor de uitvoering van de muziek. In 1982 schreef en speelde Hubert het toneelstuk Orgon en maakte zijn filmdebuut met ‘Menuet’. Van 1983 tot en met 2009 had hij rollen in de voorstellingen Olga en de anderen, Ballingen, Het jaagt in de Dagmarkt, God, De vorst of Eros in het depot, Merlijn of ’t barre land, Ketterverbranding, De knie, Landschap of liefde in de keuken, Pravda, Tommie Station, De oorlog, Vuur in de sneeuw, Een zaak van de familie, Op hoop van zegen uit 1989, Macbeth uit 1989, Zomergasten, De kersentuin uit 1990, Parsifal, The Family dl. 3 – 4, Straat, Spinoza, Depons/Der Fall, Groot en klein, Trilogie van het zomerverblijf, Zoals het u lijkt, De eenzame weg, True West (Stadscoyotes), Het weerzien - een trilogie, Koude wateren, Dantons dood, Het chemische huwelijk, De toneelmaker, Oidipous I – 2, Driestuiversopera uit 1997, De mensenhater, Ritter – Dene – Voss, Toen gij naakt en bloot waart, Macbeth uit 1999, Old Times, De herinnering, Minetti, De onverstandigen sterven uit, Driekoningenavond uit 2001, Dovemansoren, Peer Gynt, Tantalus, Dans, Moeder, Het bezoek, De storm, Dantons dood, Maria Stuart uit 2006, 5.51u, Odysseus uit 2007, Louterbloemen en De kersentuin uit 2009. Hubert regisseerde de toneelstukken Achter op schema, Ithaka, Antigone uit 1989, Oud en nieuw en De dood van de koning. Voor de voorstelling Vrouwen voor rivierlandschap verzorgde hij de vertaling en regie. Deze werd uiteindelijk genomineerd voor de Prosceniumprijs. Hubert speelde en regisseerde het toneelstuk De file en schreef de voorstelling De botten van Bach. Samen met Geert de Jong en Hugo Maerten vertaalde, regisseerde en speelde hij het toneelstuk Bedrog. Hubert schreef en speelde in de toneelproductie Een dag aan de Golf. Hij vertaalde en bewerkte zijn eigen solovoorstelling Lear. In 2010 had Hubert een rol in het toneelstuk Koolhaas en was hij te zien als Prins Bernhard van Lippe-Bietserfeld in de tv-serie “Den Uyl en de affaire Lockheed”. Hubert had in 2012 een aandeel in de film ‘Silent City’, terwijl hij in 2013 rollen had in de miniserie ‘Freddy, leven in de brouwerij’, de tv-film ‘Exit’ en als Jan Kalff te zien was in de miniserie ‘De Prooi’. In 2014 vertolkte hij de rol van Concierge Leo Coops in de tv-serie “Heer & Meester” en had dat jaar verder rollen in de films ‘De onderkoning: strijd om de grondwet’ en ‘Lucia de B.’. Na vier jaar afwezigheid keerde Hubert met de voorstelling As You Like It terug in het theater. Voor zijn rol werd hij genomineerd voor de Arlecchino 2015. Hubert had een rol in de tv-film ‘Undercover’. Hij was te zien in de korte films ‘Het wonder van Rotterdam’ en ‘De Sleutelbewaarder’ en had gastrollen in de tv-series “Medisch Centrum West”, “GTST”, “Ha die Pa!”, “Spijkerhoek”, “Raveleijn”, “Van God Los”, “Seinpost Den Haag”, “Overspel”, “Eileen”, “Moordvrouw”, “Flikken Maastricht”, “Van Gogh; een huis voor Vincent”, “Levenslied”, “De Man Met De Hamer”, “Penoza”, “Nieuwe Buren” en “Noord/Zuid”. Perry van Moov.nl interviewde de zeer vriendelijke Hubert Fermin voor de internetsite.

 

001.Wat is uw favoriete CD en waarom?

       Mijn favoriete CD is ‘Blonde on Blonde’ van Bob Dylan. Dat is gewoon top van de surrealistische, poëtische Bob Dylan.

002.Wat is uw favoriete nummer en wanneer zet u deze graag op?

       Het nummer “Visions of Johanna” van Bob Dylan luister ik graag ’s nachts.

003.Draait u wel eens muziek vlak voor de opnames en/of optredens?

       Bij theater doe ik dat wel. Dan luister ik muziek via mijn koptelefoon om in een bepaalde concentratie te komen. Bij tv

       of film doe ik dat op de set niet. Dan lees ik liever. Niet het script, maar de krant. Want als je op de set bent, vind ik dat

       je de tekst moet weten.

004.Hoe belangrijk is muziek in uw leven?

       Muziek vind ik erg prettig. Een vakantie zou ik zeker niet zonder kunnen. Vroeger heb ik zelf gitaar gespeelt. Er zijn ook

       theatervoorstellingen geweest waarin ik gitaar speelde. Maar dat is alweer zo lang geleden, dat ik het nu niet meer zou

       kunnen.

005.Wie is uw favoriete zanger/zangeres en/of groep?

       Dan ga ik voor de groep The Beatles.

006.Met wie zou u wel eens een duet willen zingen?

       In dat geval zou ik voor de zanger Sting gaan.

007.Wat is uw favoriete sport? En beoefent u zelf ook een sport?

       Vroeger heb ik zelf aan tennis gedaan. Nu kijk ik er graag naar. Ik ben wel eens naar Ahoy geweest voor het tennis. Het

       is een wens van mij om eens minimaal de halve finale qua tennis op Wimbledon te zien, maar dat zal waarschijnlijk niet

       lukken. De kosten van een kaartje daarvoor zijn zo enorm hoog, dat is voor mij niet weggelegd. Daarnaast kijk ik graag

       naar voetbal. Mijn club is Sparta. Schaatsen en skiën kijk ik bij de Olympische Spelen wel, maar niet intensief.

008.U acteert in tv-series (“Den Uyl en de affaire Lockheed”), films (‘Menuet’) doet theater (Gijsbrecht van Aemstel

       uit 1975), bent toneelregisseur (Vrouwen voor rivierlandschap uit 1990) en bent toneelbewerker en

       toneelschrijver (voor onder meer Toneelgroep De Appel). Als u uit al uw werkzaamheden een keuze moest maken

       die u het allerliefst doet, wat zou dit dan worden?

       Dan kies ik voor acteren in tv-series en films. Met name in films spelen was (tot en met 2010) voor mij niet echt ruimte

       vanwege mijn theaterwerk. Ik kon het ook niet combineren door het een in de middag en het ander in de avond, want

       vaak moesten we in de middag ook nog repeteren voor het toneel. Je was dan blij als je eens een moment vrij was. Als er

       een tweede seizoen van de tv-serie “Heer & Meester” zou komen, dan zou ik best wel een aflevering willen schrijven.

       Een aflevering regisseren kan ik niet omdat ik niet over die kennis beschik die daar allemaal bij komt kijken.

009.Je hoort wel eens dat ieder personage dat een acteur of actrice speelt iets van zichzelf bevat. Kunt u zowel een

       overeenkomst als groot verschil noemen qua karaktereigenschap tussen u zelf en Leo Coops uit “Heer &

       Meester”?

       Leo en ik hebben allebei dat precieze in ons werk. Een verschil is dat ik geen crimineel verleden heb, haha. Toch zou

       Leo wel tot mijn eigen vriendenkring kunnen behoren, helemaal vanwege zijn humor. Toen ik te horen kreeg dat ik de

       rol had, ging ik meer letten op beroepen als obers, conciërges en portiers. Kijken hoe hun de handelingen verrichten en

       hoe hun houding is. Research op een rol doe ik altijd.

010.Op welk moment uit uw carrière bent u tot nu toe het meest trots en/of bewaart u de beste herinneringen?

       Dan ga ik voor mijn solovoorstelling Lear die ik in November en December 2008 gespeelt heb bij Toneelgroep De

       Appel. Dat het een solovoorstelling was is ook belangrijk geweest dat ik er zulke goede herinneringen aan bewaar. Het

       was gebaseerd op het stuk King Lear en behalve dat ik er in speelde, was ik ook verantwoordelijk voor de vertaling en

       bewerking. De teksten van William Shakespeare zijn zo mooi. Voor een acteur is dat geweldig om te spelen. In de

       voorstelling ging het over een oude koning die zijn greep verliest op de macht en het leven. Hij probeert dwars tegen alle

       tegenslagen in zo vrolijk als een nar te blijven.

011.Van 1975 tot en met 2009 was u werkzaam als acteur Toneelgroep De Appel. Ook heeft u diverse voorstellingen

       voor dit gezelschap geschreven en geregisseerd. Bent u vandaag de dag nog steeds actief bij Toneelgroep De

       Appel achter de schermen?

       Nee, inmiddels ben ik ook achter de schermen niet meer betrokken bij Toneelgroep De Appel. Wanneer ze me zouden

       vragen om een voorstelling voor ze te schrijven zou ik dat best willen. Een productie regisseren zie ik echter niet meer

       zitten. Vandaag de dag schrijf en speel ik wel huiskamer toneelstukken. Ik ga dan altijd eerst met mijn medespelers een

       kijkje nemen, aangezien we dan weten wat ons spelbereik is.

012.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van u verwachten?

       Vanaf Donderdag 28 Mei 2015 ben ik te zien als De Wijs in de film ‘De Suprise’. In Juli 2015 starten de opnames van

       het tweede seizoen van de tv-serie “Heer & Meester” waarin ik weer conciërge Leo Coops speel. Het is echter nog niet

       bekend wanneer de reeks op tv komt. Als Burgemeester van Hoogeveen ben ik vanaf Donderdag 24 September 2015 te

       zien in de nieuwe film ‘Publieke Werken’. Ik keer vanaf Vrijdag 25 September 2015 terug als advocaat van de

       Mexicaanse drugsmaffia in het vierde seizoen van de tv-serie “Penoza”. En daarnaast ga ik in 2015 ook de rol spelen van

       Felix in de Engelstalige film ‘The Paradise Suite’.