IN GESPREK MET...GER APELDOORN

 

Samen met tekenaar Anco Dijkman werkte schrijver Ger Apeldoorn aan de nieuwe strip Dutch. Perry ging in gesprek met Ger Apeldoorn voor een interview over deze strip waar we nog veel van zullen gaan zien.

 

001.Hoe is het idee van de strip Dutch ontstaan?

       Dutch is ontstaan uit mijn fascinatie met de term Het Wilde Westen. Het bestaan van die naam voor het Amerika van de negentiende eeuw betekent

       dat er ook zoiets zou moeten bestaan als een Beschaafd Europa. En wij weten tegenwoordig allemaal dat dat niet het geval is. Van daaruit kwam ik

       op het idee om een verhaal te maken over een cowboy die teruggaat naar het land van zijn voorouders. En die voorouders waren natuurlijk

       Nederlands, vandaar de naar Dutch. Ik had er ook meteen een beeld uit. Een cowboy, die in de haven van Antwerpen (ze voeren toen vooral op

       Antwerpen, red.) op zijn paard van een groot schip afkomt. In eerste instantie dacht ik dat het een film zou kunnen zijn. Maar het verhaal dat

       langzaam in mijn hoofd ontstond, zou veel te duur zijn om te verfilmen. Dus zette ik het om in een pitch voor een avonturenstrip in Eppo. Dat was

       bijna vijftien jaar geleden. Hoofdredacteur en uitgever Rob van Bavel zag het meteen zitten en nodigde me uit voor een gesprek. Dat gesprek liep uit

       op een veel meer omvattende samenwerking. Dutch werd nooit gemaakt, omdat we geen tekenaar konden vinden die zo’n omvangrijke klus aan zou

       kunnen. En als die er al was, dan had die vaak al een andere strip in Eppo.

002.Kan je uitleggen hoe de samenwerking met tekenaar Anco Dijkman verliep voor de strip Dutch?

       Van het begin af aan hebben we ons voorgenomen om intensief samen te werken. Ik stuur Anco een aantal pagina’s per keer, hij leest ze door en we

       hebben het erover. Soms komen daar nieuwe ideeën uit, die ik dan verwerk. Soms moeten een aantal dingen duidelijker of korter. Ik maak een

       nieuwe versie, waar hij dan mee aan de slag gaat. Ik schrijf ‘full script’ zoals de Amerikanen zeggen. Maar de tekenaar heeft de vrijheid om de

       indeling van de pagina naar zijn eigen inzicht te doen. Daar bleek al snel ook de kracht van Anco te liggen, want hij weet van iedere pagina een

       juweeltje te maken, waarin de handeling, de sfeer en de flow iedere keer weer anders is. Die pagina gaat dan weer naar mij, zodat ik de laatste

       aanpassingen aan de dialoog kan doen. Die dialoog wordt op de redactie geletterd. Anco tekent alles op laagjes, waardoor zelfs op dat moment nog

       mogelijk is om met dingen te schuiven.

003.Wat voor iemand is Dutch?
       Hij is natuurlijk stoer, een goeie vechter en een jonge soldaat in het Zuidelijke leger. Of liever, dat was hij. Want als het verhaal begint is de

       Burgeroorlog alweer vier jaar voorbij en Dutch is lid van een bende onder leiding van de gevreesde kolonel Slaughter. Ze jagen op gevluchte ex-

       slaven (de term die men toen gebruikte, hoewel we tegenwoordig ‘tot slaaf gemaakte’ zeggen, red.) en brengen die terug naar hun voormalige

       eigenaars. Ze zijn tegenwoordig vrij, maar dat wil niet zeggen dat iedereen zich daar iets van aantrekt. Dutch zijn karakter is nog in wording. In feite is

       Dutch het verhaal van een volwassenwording. Hij is ook op zoek naar wat het is om ‘beschaafd’ te zijn en zal nog een hoop meten leren voor hij daar

       is.

004.Wat kunnen we van het verhaal ‘Een cowboy in de peel’ verwachten?

       Dutch heeft genoeg van al het plunderen en moorden en besluit om terug te gaan naar het land van zijn voorouders. Hij gooit zijn pistool weg en gaat

       met zijn paard Lucy aan boord van een schip naar het beschaafde Europa. Maar helaas, als hij daar is zal hij ontdekken dat het Europa van 1870 niet

       zo beschaafd is als hij had gedacht. Hij raakt betrokken in een vreselijk gevecht in zijn grootvaders geboorteplaats Leopoldveen en wordt opnieuw

       een outlaw. Ondertussen leert hij allerlei mensen kennen, zoals de ex-slaaf Jim, de schooljuffrouw Lies en zijn achterneef Driek, die anarchistische

       sympathieën heeft. Lies is iemand die meer in haar mars blijkt te hebben, dan iedereen verwacht. Het is een spannend verhaal geworden, met veel

       actie, unieke karakters, scherpe dialogen en een kijk op het verleden die je aan het denken zal zetten. Als je dacht dat je alles wist over de tweede

       helft van de negentiende eeuw, zal je nog opkijken. Een boeiende periode, die meer gemeen heeft met onze wereld dan je zou denken.

005.Zijn er al ideeën en plannen voor een volgend deel van de strip Dutch?

       Uitgeverij L heeft met Anco en mij afgesproken dat we in iedere geval drie delen gaan maken, zodat zij ook een betere kans hebben om het aan het

       buitenland te verkopen. Ik weet al waar het verhaal naartoe gaat, maar dat houden we voorlopig nog even geheim. Laat ik zeggen dat wij er als

       Europeanen niet al te best van af zullen komen.

 

De strip Dutch staat vanaf Donderdag 26 Mei 2022 is stripblad Eppo en verschijnt daarna als album in de boekhandel.

 

Journalist: Perry Krootjes