JORG DE VOS

 

De op 13 Maart 1976 in Alkmaar te Noord-Holland geboren Jorg de Vos studeerde in 1997 af aan het Grafisch Lyceum in Amsterdam. Hij begon in 2000 als ontwerper en schilder met het maken van Trompe-l'oeil muurschilderingen en andere wanddecoraties. Daarnaast leverde Jorg bijdragen aan Hallmark Producties. Hij schilderde tussen 2007 en 2010 drie albums van de stripreeks ‘Storm’, getekend door Romano Molenaar en geschreven door Martin Lodewijk. In 2011 schilderde en schreef Jorg één album van de stripreeks ‘Storm’, getekend door Romano Molenaar. Hij schilderde datzelfde jaar opnieuw één album van de stripreeks ‘Storm’, getekend door Romano Molenaar en geschreven door Rob van Bavel. Een verzameling van zijn beeldende kunst en ontwerpen voor toekomstige stripprojecten genaamd 'Schaduwwerk' werd in 2012 en 2015 in twee delen gepubliceerd. Hij schilderde in 2013 één album van de stripreeks ‘Storm’, getekend door Romano Molenaar en geschreven door Dick Matena. In 2020 leverde Jorg samen met 75 Nederlandse en Vlaamse striptekenaars een grafische bijdrage aan het gratis collectieve stripboek 'Striphelden versus Corona'. Hij tekende en schilderde in 2022 het korte afgeronde verhaal ‘Exolove’ voor het Franse stripblad Metal Hurlant. Perry reisde af naar Hoorn waar hij de zeer vriendelijke Jorg de Vos in zijn atelier sprak vanwege een interview voor de internetsite.

 

001.Als je uit al je werkzaamheden een keuze moet maken die je het allerliefste doet, wat zou dit dan worden?

       In het verleden ben ik schilder van grote wanddecoratiewerken geweest en leverde ik een bijdragen aan een kalender van Hallmark Producties. Maar

       ik voel mezelf in de eerste plaats stripmaker. En daar ga ik dan toch voor mijn eigen werk. Dus het werk waar ik momenteel voor het Franse stripblad

       Metal Hurlant mee bezig ben. Sinds 2022 teken en schilder ik hiervoor korte afgeronde verhalen. Dit neemt echter niet weg dat ik met heel veel

       plezier heb gewerkt aan mijn ‘Storm’ – periode. In 2006 begon ik mee te werken aan de reeks waarvan het ons eerste stipalbum in 2007 verscheen.

       Uiteindelijk bleef ik werkzaam bij ‘Storm’ tot 2016. Bij de stripreeks ‘Storm’ hebben Romano Molenaar en ik toch het werk van Don Lawrence over

       moeten nemen, waardoor het nooit echt mijn eigen werk geworden is. Dit heb ik bij Metal Hurlant wel.

002.Op welk moment uit je carrière ben je tot nu toe het meest trots en/of bewaar je de beste herinneringen?

       Dat zijn eigenlijk twee dingen. Ten eerste is dat de lancering in 2006 waarin Martin Lodewijk, Romano Molenaar en ik zelf als het nieuwe team dat

       zou gaan werken aan de stripreeks ‘Storm’ gepresenteerd werd. Tijdens de lancering signeerde wij drie ons eerste ‘Storm’ – album, De Navel van de

       Dubbele God. Storm was de eerste professionele strip waar ik aan werkte en er waren natuurlijk ook bepaalde verwachtingen. Toen we die lancering

       deden was ik dan ook heel erg nerveus. Aansluitend was er ook nog een tour gepland waar wij het ‘Storm’ – album De Navel van de Dubbele God

       zouden signeren. Het andere moment waar ik erg trots op ben is toch weer wat ik momenteel doe, korte afgeronde verhalen maken voor het Franse

       stripblad Metal Hurlant.

003.Wat had je vroeger zelf met de stripreeks van Storm?

       Ik heb vroeger alle stripalbums van ‘Storm’ gelezen. Geweldig vond ik het. Don Lawrence heb ik zelf één keer kort 10 minuutjes gesproken. Dit was

       in Oktober 2003 in het Archeon in Alphen aan den Rijn. Mijn vriendin Stephanie en ik zaten ergens wat te drinken, toen ineens Don Lawrence samen

       met Martin Lodewijk achter ons kwam zitten. Ik zei tegen Stephanie dat ik Don graag zou willen spreken, maar dat ik niet op hem af durfde te

       stappen. Iemand van de organisatie zat achter ons en hoorde dat. Die liep op Don af en zei dat ik hem graag wilde spreken. Dit vond hij geen

       probleem en hij vroeg mij aan te schuiven bij hem aan zijn tafel. Terwijl mijn vriendin en Martin ieder een kijkje gingen nemen over de stripbeurs, zat

       ik met Don aan tafel en liet hem mijn meegebrachte tekeningen zien. Hij was onder de indruk en zei dat ik maar contact met hem op moest nemen na

       de stripbeurs. Het is er helaas nooit van gekomen want twee maanden later overleed Don. Toen mij verteld werd dat ik tot het nieuwe ‘Storm’ – team

       behoorde was ik natuurlijk heel erg blij. Stephanie was het die mij attendeerde op een advertentie in het Eppo – stripblad waarin nieuwe stripmakers

       werden gezocht voor de ‘Storm’ – reeks.

004.Volg je de Storm – reeks vandaag de dag nog altijd?

       De ‘Storm’ – reeks volg ik inderdaad nog altijd. Zo ben ik lid van het Eppo – stripblad waar onder meer deze strip in staat. Martin Lodewijk die samen

       met Don Lawrence verantwoordelijk is voor de stripreeks ‘Storm’ zie ik ook als één van mijn helden. Toch was het niet zo dat Martin een leermeester

       of mentor voor mij was toen ik samen met Romano Molenaar aan de slag ging voor de ‘Storm’ – reeks. Dit kwam ook omdat wij alle drie onze eigen

       werkplekken hadden. Zo werkte Martin vanuit Rotterdam, Romano vanuit Pijnacker en ik zelf vanuit Hoorn. Vaak waren de stripbeurzen de

       momenten dat we met zijn drieën samen waren.

005.Hoe kan het publiek bij interesse je schilderijen kopen?

       De schilderijen die ik maak zijn vrij duister. Om heel eerlijk te zijn heb ik in Nederland nog niet iemand kunnen vinden die zo’n schilderij in zijn huis wil

       hebben hangen. Ik maak mijn schilderijen vaak in opdracht voor bepaalde opdrachtgevers. Sommige particulieren die weten mij wel te vinden. Ook

       exposeer ik mijn werk zo nu en dan, waar het publiek mijn werk kan zien en eventueel kan kopen. Verder kan er natuurlijk bij interesse in mijn

       schilderijen ook contact met mij opgenomen worden via mijn website (zie onderstaande link).

006.Wat kan je vertellen over je werk voor het Franse stripblad Metal Hurlant?

       Het stripblad kon ik al voordat ik erg met mijn strip in kwam te staan. Zelf heb ik sowieso meer met de Franse, dan met de Amerikaanse strip. En dan

       met name was de strip ‘Blueberry’ van striptekenaar Jean Giraud mijn favoriet. Jean Giraud is ook heel erg belangrijk geweest in mijn carrière om

       stripmaker te maken. Nu wil het dat Jean Giraud samen met Jean-Pierre Dionnet, Phillippe Drullet en Bernard Farkas in 1975 de uitgeverij Les

       Humanoïdes Associés hebben opgericht waar vanaf datzelfde jaar het stripblad Metal Hurlant bij verscheen. Doordat het stripblad is opgericht door

       één van de idolen en waar ik nu aan werk, zie ik toch als de cirkel die rond is. Voor het korte afgeronde verhaal ‘Exolove’ tekende en schilderde ik het

       verhaal. Ik kreeg de vrije hand bij het maken. De tekst was in handen van de Franse schrijver en filmmaker Marc Caro. We hebben elkaar helaas nog

       nooit ontmoet. De correspondentie verliep enkel via de mail.

007.Wat kunnen we in de toekomst nog meer van je verwachten?

       Het korte afgeronde verhaal ‘Exolove’ dat ik dit jaar voor het Franse stripblad Metal Hurlant heb gemaakt zal volgend jaar in de Amerikaanse editie

       verschijnen. Verder is het de bedoeling dat ik meerdere korte afgeronde verhalen zal maken voor het Franse stripblad Metal Hurlant. Ook zijn er ver

       gaande plannen voor een lang verhaal al.

 

Kijk voor meer informatie over Jorg de Vos op https://www.jorgdevos.com/.

 

Interview: Perry Krootjes