MANOUSHKA ZEEGELAAR BREEVELD

 

De op 6 Januari 1970 in Rotterdam te Zuid-Holland geboren Manoushka Zeegelaar Breeveld verhuisde in 1973 naar Paramaribo te Suriname. Van 1981 tot en met 1984 presenteerde ze daar het kinderprogramma “Kiek”. Manoushka keerde in 1990 terug naar Nederland om te studeren. Tijdens haar studie Culturele maatschappelijke vorming zong ze in verschillende popgroepen. Manoushka maakte haar tv-debuut in 1994 met een gastrol in de tv-serie “Pleidooi”. In 1995 maakte ze haar theaterdebuut met de cabaretvoorstelling Dogla - waarheen? Manoushka speelde in 1997 en 1998 rollen in de toneelstukken De Familie Samuels, Witte de Witlaan 25, Follow The Leader? en De familie Samuels. Vanaf 1999 was ze twee seizoenen lang te zien in de rol van Astrid in de tv-serie “Blauw blauw”, terwijl ze in dat jaar ook rollen had in de toneelstukken Moi boi en Frank en Rona, A Joy Forever. Manoushka was in 2000 te zien de muziektheatervoorstelling Romeo ’n Juliette – A Young Caribbean Xperienz. In 2001 had ze rollen in de muziektheatervoorstelling De koningin van Paramaribo en de toneelstukken Portretten en Kut! De show op De Parade. Manoushka heeft de laatst genoemde productie geschreven en samen met Wilma Ligthart en Paulette Smit heeft ze hem bewerkt. Manoushka was in 2002 te zien in het toneelstuk Snorder! Hollandse Nieuwe 6 Soap. In 2003 presenteerde ze het Suriname Journaal, als onderdeel van het nachtprogramma op Veronica. Manoushka was in datzelfde jaar te bewonderen in de muziektheatervoorstelling Romeo ’n Juliette, A Caribbean Xperienz. Ook had ze rollen in de toneelstukken Koude stemming en Snorder! Op De Parade. Laatst genoemde productie heeft ze samen met Guus Pengel en Paulette Smit geschreven. Manoushka was in 2004 te zien als Joy in de tv-film ‘Madame Jeanette’. In het theater was ze te bewonderen in het toneelstuk Mama! een komedie over het moederschap, de monoloog Hirsi en haar eerste solovoorstelling, Vrij. De muziektheatervoorstelling heeft ze geschreven samen met Thomas Verbogt. In 2005 had Manoushka rollen in de toneelstukken Catwalk, De tranen van Den Uyl en Snorder King - Hollandse Nieuwe Soap The Story Continues… Laatst genoemde productie schreef ze samen met Guus Pengel en Paulette Smit. Manoushka was in 2006 te zien als Juliana ‘Jazz’ Wilson in het vierde seizoen van de tv-serie “Grijpstra & de Gier”. In 2007 was ze in het theater bewonderen in de muziektheatervoorstelling Het verschil en haar tweede solovoorstelling No spang (maak je niet druk) over liefde geven. Haar solovoorstelling die eveneens een muziekvoorstelling was, schreef en regisseerde Manoushka ook. Ze presenteerde in 2008 samen met Diewertje Blok en Hakim Traïda de talkshow, Op de Bazaar, die handelde over het reilen en zeilen op de Beverwijkse Bazaar. In het theater was Manoushka te zien in de muziektheatervoorstelling Bingo! en de toneelstukken Twee vrouwen en Amandla! Fragmenten van strijd. Het toneelstuk Twee vrouwen schreef Manoushka samen met Paulette Smit en Amandla! Fragmenten van strijd schreef ze samen met Guus Pengel en Paulette Smit. In 2009 had ze rollen in de muziektheatervoorstelling De terugkeer van Olbyses en de toneelstukken Vrouwvolk en Claus!. Laatst genoemde schreef ze samen met Yoeri Albrecht, Pieter Hilhorst, John Leerdam, Guus Pengel en Paulette Smit. Manoushka was in 2010 te bewonderen in het toneelstuk Eleni en Roos. In 2011 was ze te zien als oma in de film ‘Mijn Opa de Bankrover’, had een rol in de film ‘Sonny Boy’, het toneelstuk Terugkeren en de muziektheatervoorstelling Hoe duur was de suiker?. Laatst genoemde schreef ze samen met Pieter Hilhorst, Cynthia McLeod en Paulette Smit. Manoushka vertolkte in 2012 de rol van Karin in de tv-film ‘Cops vs. Killer’, had een rol in de film ‘Bellicher: Cel’, de muziektheatervoorstelling Koninginnenacht en de toneelstukken Barry & Mike en De verboden wetenschapsmonologen. Laatst genoemde schreef ze samen met Pieter Hilhorst, Sacha Hilhorst, Guus Pengel en Paulette Smit. In 2013 had ze rollen in de film ‘Valentino’, de tv-film ‘Lieve Céline’ en het toneelstuk Kid Dynamite. Manoushka was in 2014 te zien in de film ‘Wiplala’ en de toneelstukken Gejaagd door de wind en Snorder. Laatst genoemde schreef ze samen met John Leerdam, Jenny Mijnhijmer, Paulette Smit en Robert Vuijsje. In 2015 was ze in het theater te zien met haar derde solovoorstelling De eenzame, de muziektheatervoorstelling Three sisters in concert en de toneelstukken Sophie & Nola en Tikkop. Laatst genoemde schreef ze samen met Alex Klusman en Paulette Smit. Manoushka is sinds 2016 te zien als Chris Barends in de tv-serie “Centraal Medisch Centrum”, terwijl ze in datzelfde jaar met de muziektheatervoorstelling Kerst in Paramaribo in de theaters stond. Deze theaterproductie heeft ze samen met Jef Hofmeister en Kees Scholten geschreven. In 2017 vertolkte ze de rol van Alisha in de film ‘Kleine IJstijd’ en was in de theaters te zien met de muziektheatervoorstelling We hadden liefde - we hadden wapens. Manoushka speelde in 2018 in de film ‘Het Hart van Hadidah Tromp’ en de muziektheatervoorstelling Woiski vs. Woiski. Ze was te zien in de korte films ‘Ebony’ en ‘Johnny Bingo’ en de korte tv-film ‘Waar is Shirley?’. Gastrollen had Manoushka in tv-series als “Verborgen gebreken”, “Mixed Up”, “Dokter Deen”, “Van God los”, “Noord Zuid”, “Moordvrouw”, “De Fractie” en “Vechtershart”. Naast zingen en acteren schrijft ze zelf ook scripts voor films, toneelstukken en muzikale voorstellingen. Perry van Moov.nl ging in gesprek met de zee vriendelijke en goedlachse Manoushka Zeegelaar-Breeveld vanwege een interview voor de internetsite.

 

001.Wat is je favoriete CD en waarom?       

       Mijn favoriete CD is ‘Take Me tot he Alley’ van Gregory Porter. Hij maakt hele mooie liedjes en heeft zo’n heerlijke stem.

002.Wat is je favoriete nummer en wanneer zet je deze het liefst op?

       Het nummer “Be good” van Gregory Porter draai ik vaak in de auto.

003.Draai je wel eens muziek vlak voor de opnames en/of optredens?

       Dat verschilt heel erg. Ik draai niet voor iedere productie muziek. Bij sommige producties hebben we een soundcheck vooraf. In dat geval zijn we dan

       dus al automatisch met muziek bezig. Maar bij opnames voor tv en film draai ik geen muziek. Dan lees ik een beetje de krant ofzo, neem mijn tekst

       nog even door of praat wat met collega’s.

004.Hoe belangrijk is muziek in je privéleven?

       Muziek is toch wel belangrijk in mijn leven. Een vakantie lang zonder zou ik zeker niet kunnen. Ik heb altijd wel muziek bij me.

005.Wie is je favoriete zanger/zangeres en/of groep?       

       Bij de zangers zijn dat José James en Gregory Porter en mijn lievelings groep is U2.

006.Met wie zou je wel eens een duet willen zingen?       

       In dat geval ga ik voor Bono (de zanger van de groep U2, red.).

007.Wat is je favoriete sport? En beoefen je zelf ook een sport?

       Zelf doe ik aan fietsen vanwege mijn conditie. Daarnaast doe ik ook nog aan kickboksen. Naar voetbal voor mannen kijk ik graag. Verder vind ik alle

       vormen van schaatsen tijdens de Olympische spelen heel mooi om te zien.

008.Je acteert in tv-series (“Grijpstra & de Gier” uit 2006), film (‘Het Hart van Hadiah Tromp’ uit 2018) doet cabaret (Dogla, waarheen? uit 1995),

       muziektheater (Romeo ’n Juliette, A Caribbean XperienZ uit 2003), toneel (Portretten uit 2001), schrijft scripts (voor films, toneelstukken en

       muzikale voorstellingen), presenteert (het Surinaamse Journaal uit 2003) en zingt (in verschillende popgroepen). Maar als je uit al je

       werkzaamheden een keuze moet maken die je het allerliefst doet, wat zou dit dan worden?

       Van huis uit ben ik zangeres. Ik zing namelijk al van kinds af aan. Maar als beroep heb ik acteren. Mijn liefde hierin is het vertellen van verhalen.

       Toneel is de meest intense vorm om dit te doen. Ik ben me altijd heel bewust van het publiek. Theater is een wisselwerking tussen het publiek in de

       zaal en de spelers op het toneel.

009.Je hoort wel eens dat ieder personage dat een acteur of actrice speel iets van zichzelf bevat. Kan je zowel een overeenkomst als groot

       verschil noemen qua karaktereigenschap tussen je zelf en Chris Barends uit “Centraal Medisch Centrum”?

       Tot op zekere hoogte neem je altijd wel iets van jezelf mee in het personage dat je speelt. Chris is heel serieus. Dat ben ik zelf niet zo. Daarbij is ze

       onhandig in haar manier om dingen te zeggen. Die twee dingen zijn toch wel de verschillen tussen ons. Ondanks dat Chris serieus is, houd ze wel

       van gezelligheid en lachen. Dat herken ik wel bij mezelf. Net als de gedrevenheid die ze heeft voor haar vak. Chris zou best tot mijn eigen

       vriendinnenkring kunnen behoren.

010.Als je geen actrice en zangeres was geworden, welk beroep had je dan wel wat geleken: politieagente (“Blauw Blauw”), baliemedewerkster

       (“Grijpstra & de Gier”), politicus (“Bellicher: Cel”) of kindergeneeskunde (“Centraal Medisch Centrum”)?

       Dan had een beroep als politicus mij misschien wel wat geleken. Wat ik dus ook in de tv-serie “Bellicher: Cel” speelde. Ik zou dan toch willen

       proberen om dingen te veranderen. Eigenlijk net zoals Sylvana Simons nu doet. Al zou ik zelf geen eigen partij hoeven te hebben.

011.Van 1981 tot en met 1984 presenteerde je in Surinaamse het kinderprogramma “Kiek” onder regie van je vader, Borger Breeveld. Zelf heb je

       twee kinderen. Kunnen we in de toekomst misschien eens een project tussen jullie vier verwachten?

       Ik denk van niet. Mijn dochter Zera is inmiddels 22 jaar en mijn zoon Milan is alweer 19 jaar. Beiden hadden wel een rol in de tv-film ‘Madame

       Jeanette’ uit 2004. Zera speelde daarin de rol van Clarissa en Milan was te zien als Rocky. Maar dat was eenmalig en ze zijn beiden een andere weg

       ingeslagen. Zo doet Zera nu International business management, terwijl Milan in de zorg werkt. Mijn vader woont in Suriname, maar brengt zo nu en

       dan een bezoek aan Nederland. Ook spreekt hij de Nederlandse taal. Behalve aan het kinderprogramma “Kiek” heb ik onder meer ook samen

       gewerkt met mijn vader aan de film ‘Mijn Opa de Bankrover’ uit 2011 en de muziektheatervoorstelling Kerst in Paramaribo uit 2016. Dus een

       hernieuwde samenwerking met mijn vader sluit ik zeker niet uit.

012.In 2018 was je te zien als Alma Braaf in de muziektheatervoorstelling Woiski vs. Woiski? Wat sprak je zo aan in deze productie?

       Het is een heel mooi verhaal waarin eigenlijk twee dingen vertelt werken. Namelijk de gezamenlijke geschiedenis van Suriname en Nederland, maar

       ook over een vader en zoon die voor het eerst vanuit Suriname naar Nederland komen. Zodra Woiski sr. (gespeeld door Mike Libanon, red.) het in

       Nederland gemaakt heeft, zijn nachtclub La Cubana goed loopt en hij een gitarist nodig heeft voor zijn nieuwe band, laat hij ook zijn zoon Max

       (gespeeld door Michiel Blankwaardt, red.) naar Nederland overkomen. Die leert zijn vader kennen als een entertainer die er geen moeite mee heeft

       dat de witte Nederlander vooral naar zijn club komt vanwege de hoge attractiewaarde van zijn donkere huiskleur. Max hekelt de vermomde human-

       zoo van zijn vader, waar hij direct na zijn aankomst in Nederland deel van uitmaakt. Hij wil niet de zoveelste zwarte man zijn die het trucje doet

       waarvoor zwarte mensen graag worden ingezet. Max is naar Nederland gekomen om vliegtuigbouwkunde te studeren. Vader en zoon hadden een

       erg ingewikkelde relatie. In onze voorstelling lieten wij zien dat het mooie leven van Woiski zich enkel buiten zijn eigen huis plaats vond. Op het

       podium speelde vader en zoon mooi weer, terwijl ze achter de schermen altijd rustige hadden. Dit bleef zo, tot aan de dood van Max sr. in 1981. Max

       was allerminst een makkelijke man. Hij dronk, gaf zijn geld als water uit en ging heel veel vreemd. In de voorstelling speelde ik Alma Braaf, de vrouw

       van Max sr. Ondanks alle problemen met Max sr., bleef zijn vrouw toch bij hem. Zij was heel lief en trouw. Max sr. en zijn vrouw hadden samen één

       kind, Ronny Woiski. In Februari 2015 heeft hij uiteindelijk een boek geschreven, waar onze voorstelling op gebaseerd was. Ook heeft hij de

       voorstelling gezien. Toen hij het zag zei hij dat hij het geweldig vond en dat zijn moeder met deze voorstelling als het ware in ere hersteld was. Dat

       was natuurlijk heel erg fijn om te horen.

013.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van je verwachten?

       In 2019 ga ik samen met Susan Visser op tournee met de muziekvoorstelling Celia, over de zangeres Celia Cruz en revolutionair Celia Sanchez.

 

Kijk voor meer informatie over Manoushka Zeegelaar Breeveld op http://manoushka.nl/.

 

Interview: Perry Krootjes

Maak jouw eigen website met JouwWeb