Home » Interview Lieneke Le Roux
5204_lienekelerouxcclaudiakamergorodski.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LIENEKE LE ROUX

 

De op 31 Maart 1955 in Groningen te Groningen geboren Lieneke Le Roux debuteerde in 1982 met een rol in het toneelstuk Het monster van liefde. In 1983 studeerde ze af aan de Toneelschool in Amsterdam, waarna ze dat jaar rollen had in de theaterproducties Malte, Richard III en Oroonoko. Lieneke maakte in dat jaar ook haar filmdebuut met een rol in ‘De mannetjesmaker’. Tussen 1984 en 1986 was ze te zien met rollen in de toneelstukken De geboorte van de dichter, Hartstichting, Romeo en Jeanette, Wie doet Somberman, Verre vrienden en Tussen regel en uitvoering. In 1987 was Lieneke te bewonderen in de films ‘De orionnevel’ en ‘Havinck’ en de theaterproducties Altijd wat en Een stuk van twee dagen. Ze had in 1988 rollen in de films ‘Dorst’ en ‘Honneponnetje’ en het toneelstuk Ondine. In 1989 speelde Lieneke in de films ‘Jan Rap en z’n maat’ en ‘Kunst en Vliegwerk’ en de theaterproductie Zomergasten.

 

Ze was in 1990 te zien als Oekje in de film ‘De gulle minnaar’ en had verder rollen in de film ‘Krokodillen in Amsterdam’ en het toneelstuk De bittere tranen van Petra von Kant. Tussen 1991 en 1993 was Lieneke te bewonderen in de theaterproducties Grote drama’s, De Vortex, Roberto Zucco, Boven het dal en De groene vogel. Ze had in 1994 rollen in de film ‘Oude tongen’ en de toneelstukken Bijtende honden, De duif en Weiger nooit een dans. In 1995 en 1996 was Lieneke te zien in de theaterproducties Broos, Heksen, Vrijdag en Judaspenningen. Ze was in 1997 te zien als Lian in de film ‘Broos’. Samen met de andere actrices uit deze film (Marnie Blok, Maartje Nevejan, Leonoor Pauw en Adelheid Roosen, red.) won ze tijdens het Nedrlands Film Festival een Gouden Kalf in de categorie Beste Actrice. In datzelfde jaar had Lieneke ook een rol in het toneelstuk Kaspar. Ze was in 1998 te bewonderen in de theaterproductie Kniel met je goeie been. In 1999 had Lieneke rollen in de tv-film ‘Retour Den Haag’ en het toneelstuk Tintelfris.

 

Ze was in 2000 te zien in de film ‘De zwarte meteoor’ en de theaterproducties Ivanov en 5000 Vingers. In 2001 was Lieneke te zien in het toneelstuk Huis & tuin en sinds dat jaar geeft ze les aan de Frank Sanders Academie. Tussen 2002 en 2003 was ze te bewonderen in de theaterproducties Vallende sterren, Requiem voor een zwaargewicht en Cyrano de Bergerac. In 2004 speelde ze de rol van de moeder van Tommy en Annika in de musical Pippi Langkous waarvoor ze de John Kraaijkamp Musical Award voor won in de categorie Beste Vrouwelijke Bijrol in een Kleine Musical. Lieneke was in 2005 te zien in de theaterproductie Moordspel. Vanaf 2006 speelde ze vier seizoenen lang de rol van José Pronk in de tv-serie “Lotte”. Ook had Lieneke een rol in de film ‘Sportman van de Eeuw’. In 2009 was ze te zien in het toneelstuk Oog om oog, terwijl ze ook de rol van Heleen Bestevaer vertolkte in de tv-serie “De hoofdprijs”. Lieneke had in 2010 rollen in de theaterproductie Zadelpijn en ander damesleed en de miniserie ‘Annie MG’. In 2011 was ze te zien in het toneelstuk Einde oefening. Lieneke had in 2012 rollen in de film ‘Rauw’ en de theaterproducties Calender Girls en Zadelpijn 2: Het verwende nest. In 2013 was ze te zien als Ria de Jong in de tv-serie “Ik ook van jou”, terwijl ze in het theater in de revuevoorstelling Powervrouwen – een revue van nu te zien was. Lieneke had in 2014 rollen in de toneelstukken Hebriana en De ontdekking van de hemel. In 2015 was ze te zien in de revuevoorstelling Powervrouwen – een revue van nu 2. Lieneke vertolkte in 2016 de rol van Alexandra Markies in de film ‘MeesterSpion’, terwijl ze ook een rol had in de tv-film ‘Hope’. In 2017 speelde Lieneke in de revuevoorstelling Powervrouwen 3.

 

Ze was te zien in de korte films ‘Het seizoen’, ‘Vrijdag de 14e: Perspectiefcorrectie’, ‘Alleen Hier’, ‘Dag’ en ‘Fantastisch’, terwijl Lieneke ook rollen had in de korte tv-films ‘De bruine jurk’ en ‘Mijn zoon is Jihadist’. Gastrollen had ze in tv-series als “Plafond over de vloer”, “Beppie”, “In de Vlaamsche pot”, “Suite 215”, “Recht voor z’n Raab”, “Bureau Kruislaan”, “De weg naar school”, “Niemand de deur uit”, “Flodder – de serie”, “Eindeloos leven”, “Linda, Linda”, “Fort Alpha”, “12 steden, 13 ongelukken”, “Baantjer”, “Zebra”, “All stars: De serie”, “Gemeentebelangen”, “Bitches”, “Lieve lust”, “Intensive Care”, “Flikken Maastricht”, “Bellicher: De macht van meneer Miller”, “Verborgen gebreken”, “Moordvrouw”, “Dokter Deen”, “Dokter Tinus”, “Zwarte Tulp”, “Flikken Rotterdam” en “B.A.B.S.”.

 

Maar ook was Lieneke in buitenlandse projecten te zien. Zo was ze in 1987 te zien in de Belgische theaterproducties Een stuk van twee dagen en Nachtwake. In 1993 had Lieneke een rol in het Belgische toneelstuk Mirandolina/De herbergierster. Ze was in 1996 te bewonderen in de Portugese film ‘Mortinho por Chegar a Casa’ en had in 1996 een gastrol in de Franse tv-serie “L’histoire du samedi”. Perry van Moov.nl ging in gesprek met de vriendelijke Lieneke le Roux vanwege een interview voor de internetsite.

 

001.Je acteert in tv-serie (“Lotte” uit 2006), films (‘MeesterSpion’ uit 2016), doet toneel (Het monster van liefde uit 1982), doet stemmenwerk,

       regisseert (Broadway Babies 3 uit 2003), schrijft en verzorgt dramaturgie (Einde oefening uit 2011). Als je uit al je werkzaamheden een

       keuze moet maken die je het allerliefst doet. Wat zou dit dan worden?

       In dat geval ga ik voor toneel. Van huis uit ben ik namelijk theateractrice. Het contact wat je met het publiek hebt vind ik erg prettig. Steeds een stuk

       van zo’n twee uur spelen vind ik prettig. Iets kleins doen qua voorstelling lijkt me wel wat. Om eens geregisseerd te door mijn man Mike (Ho Sam

       Sooi, red.) man zou ik niet willen. Film is meer geïsoleerd werken dan theater.

002.Je hoort wel eens dat ieder personage dat een acteur of actrice speel iets van zichzelf bevat. Kan je zowel een overeenkomst als groot

       verschil noemen qua karaktereigenschap tussen je zelf en Heleen Bestevaer uit “De hoofdprijs” van 2009?

       Ja, daar ben ik het wel mee eens. Je gebruikt altijd dingen van jezelf. Het grote verschil is dat zij veel geld heeft en ik niet, haha. Heleen komt uit een

       heel ander milieu en ze is een afstandelijk iemand. Een overeenkomst met haar weet ik eigenlijk niet zo vlug te noemen. Het is al zo lang geleden dat

       ik haar gespeeld heb en daarbij staat ze ook zo ver van me af. Heleen zou wel een vriendin van me kunnen zijn als ik haar zo nu en dan eens een

       flinke schop zou mogen verkopen, haha.

003.Op welk moment uit je carrière ben je tot nu toe het meest trots en/of bewaar je de beste herinneringen?

       Dat zijn twee heel verschillende dingen. Zo is dat in de eerste plaats de theaterproductie Vrijdag uit 1996 van Hugo Claus. Die productie was met drie

       Vlamingen en zelf speelde ik met een Vlaams accent. De andere voorstelling waar ik erg trots op ben is het toneelstuk Zadelpijn en ander damesleed

       uit 2010.

004.Wat betekenen het Gouden Kalf en de John Kraaijkamp Musical Award voor je?

       Dat vond ik heel fijn. Ik was daar heel blij mee. Het Gouden Kalf was een prijs die ik moest delen met Marnie Blok, Maartje Nevejan, Leonoor Pauw

       en Adelheid Roosen voor onze rollen in de film ‘Broos’ uit 1997. Terwijl de John Kraaijkamp Musical Award die won ik voor mijn rol in de musical Pippi

       Langkous uit 2005 echt helemaal voor mezelf was. Met name de John Kraaijkamp Musical Award was toch wel belangrijk voor me. Zelf heb ik niet

       veel in musicals gespeeld, maar sinds 2001 geef ik daar les in aan de Frank Sanders Academie.

005.Tussen 2013 en 2017 was je al in drie revuevoorstellingen van Powervrouwen te zien. Als je het woord ‘powervrouwen’ hoort denk je dat dit

       betekent ‘sterke vrouw’. In hoeverre zie je zichzelf als een sterke vrouw?

       Ik denk wel dat ik een sterke vrouw ben. Je moet jezelf kwetsbaar op durven stellen. Dat kan ik wel. Ook kan ik best wel veel aan. De voorstellingen

       van Powervrouwen waren heel erg veel verbindend met het publiek. Wel vind ik het jammer dat er best wel weinig mannen naar de voorstellingen zijn

       komen kijken. Ik weet zeker dat die het ook geweldig hadden gevonden.

006.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van je verwachten?

       Van Donderdag 8 Maart tot en met Zaterdag 9 Juni 2018 ben ik samen met Mylène d’Anjou te zien in de theatervoorstelling Echte Liefde die op

       Dinsdag 27 Maart 2018 in première gaat.

 

Kijk voor meer informatie over de voorstelling Echte Liefde op www.bostheaterproducties.nl.

 

Interview: Perry Krootjes