Home » Interview Bert Visscher

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


BERT VISSCHER

De op 26 Oktober 1960 in Groningen geboren Bert Visscher was ooit onderwijzer. Eén jaar bij een vrije school en daarna bij een gewone basisschool. Vervolgens werd hij freelance medewerker bij Radio Noord, wat hij uiteindelijk drie jaar vol hield.

Ten tijden van Bert’s eigen schooltijd richtte hij in 1977 samen met vier anderen in zijn laatste jaar van de havo de cabaretgroep Filter op. Met de voorstelling Vlucht voor het gerucht maakten ze hun debuut. In 1979 verscheen de tweede show Dit en ander speelgoed. Nadat de groep aanvankelijk vooral bekendheid oogst in het oosten van het land, breekt de groep (inmiddels niet meer in de originele bezetting) in 1981 door wanneer ze mee doen aan het Camerettenfestival in Delft met de voorstelling Van ons naar jou is het drie stappen. Ondanks dat ze niet doordringen tot de finale, ontvangt Bert Visscher de persoonlijkheidsprijs. In 1983 geeft Filter met de show Una Serra Bizarra hun laatste voorstelling.

Al in 1984 verschijnt Bert op de bühne met zijn eerste solovoorstelling, Desnoods geblinddoekt op één been. Zijn tweede voorstelling was Bij Parijs linksaf en verscheen in 1986. Tussen 1987 en 1992 speelde Bert bij Theater te Water in Groningen. Ook in die periode ging hij gewoon door met zijn soloprogramma’s. Zo was er in 1989 de voorstelling Tango aan de Dnjepr en Don Chaot en de foute architect verscheen in 1991. Dat jaar was hij ook te zien in een gastrol van de tv-serie “Suite 215”. Naast op het toneel staan, houdt Bert zich ook bezig met presenteren. Zo was hij van Januari 1991 tot en met Januari 1992 medepresentator van het KRO radioprogramma “Liefdeslijn”. Bert ontmoette tijdens een vakantie in Denemarken op een zeilklipper Pieter Kleinjan. Een tijd later vroeg Bert aan Pieter om mee te werken aan zijn nieuwe voorstelling Jammer in 1992. Sindsdien is Pieter de vaste aangever van Bert. Datzelfde jaar ontving Bert de "Nar", een onderscheiding van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD). In 1993 was hij te zien in de tv-serie “Voorheen Beukzicht”. Bert speelde de rol van koning in de tv-serie “Myxomatosis” uit 1994 en stond dat jaar ook in de theaters met zijn zesde soloprogramma Fijne Nuances. In 1995 kreeg hij landelijke bekendheid door zijn presentatie van het muziekprogramma "Poggibonsi". Dat jaar kwam ook Bert’s boek Laat mij maar even uit. De tweede reeks van het programma “Poggibonsi” verscheen in 1997, terwijl hij dat jaar ook met zijn zevende solovoorstelling Voor ons hoeft het niet kwam. In 1998 verschijnt van Bert de cd-rom Hoe verzin je het! en is hij nog te zien in een Tv-programma van cabaretier Arno van der Heijden. Hierin vertolkt Bert de rol van bordeelhouder Harrie Poeste uit het Oost-Groningse plaatsje Beerta. Als dit typetje scoort hij samen met Trio Put ook nog de regionale hit "Ain, Twai, Drai (Het gait om de neukerai)". Bert bracht in 1999 zijn achtste solovoorstelling Geluk zit in hele grote dingen in de theaters en had een rol in de Herman van Veen-film ‘Nachtvlinder’. Het boek Het dagboek van de reizende nar verscheen in 2000 in de winkels. In 2002 kwam Bert met zijn negende solovoorstelling Nee, dan Lourdes en het boek Visschmail. Zijn meest recente boek tot nu toe. Hij was van 2004 tot 2005 regelmatig te zien als medepresentator in het satirische tv-programma “Kopspijkers”. Als Haiko Huizinga was Bert in 2005 te zien in de Twentse soapserie “Van jonge leu en oale groond”. Hij verleende zijn stem aan de sterrenhapper in de musical ‘De Astronaute en de Ster’ in 2006 en stond toen ook in de theaters met zijn tiende solovoorstelling Stoffe Jongens. Op Vrijdag 27 April 2007 werd Bert benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau en was dat jaar als Hans Knus te zien in het “Sinterklaasjournaal”. In 2008 staat hij in de theaters met de reprise van zijn Stoffe Jongens. Met zijn elfde solovoorstelling Afijn stond Bert in 2011 in de theaters. Hij heeft sinds 2014 ook zijn eigen app, Angry Bert. In 2015 was hij met zijn twaalfde solovoorstelling Zelden zoiets gezien! in de theaters. Perry van Moov.nl had een gesprek voor de site met de zeer sympathieke Bert Visscher.

001.Wat is je favoriete CD?
        Een lievelingsnummer heb ik niet. Ik hou gewoon heel erg van het werk van Tom Waits.
002.Wat is je favoriete nummer?
        Ook hierin heb ik geen favoriet, maar de rustige nummers van Tom Waits vind ik prachtig om naar te luisteren.
003.Draai je wel eens muziek vlak voor de shows?
       Oh, zeker. Zo heb ik in de auto bijvoorbeeld klassieke muziek op staan als ik gestrest ben en Rock-’n-roll muziek wanneer ik echt een beetje moe

       word. Vlak voor de voorstelling heb ik het liefst rust, dan wil ik me echt even relaxen.
004.Hoe belangrijk is muziek in je leven?
       Overal en altijd heb ik muziek op staan. Behalve wanneer ik over straat loop, dan luister ik geen muziek. Maar in mijn auto heb ik altijd de cd speler

       aan staan. Wanneer ik in een hotel verblijf heb ik een I-Pod of cd speler bij me. Ik heb een huis in Italië waar ik wel vaak met gezin verblijf. Dan vind

       ik een rustig muziekje op de achtergrond wel fijn.
005.Hoe belangrijk is muziek voor je in je show?
       In mijn shows is muziek heel belangrijk, het bepaalt de sfeer. Wanneer ik een droevig verhaal vertel, dan is het bijvoorbeeld wel belangrijk als er een

       viool op de achtergrond speelt. In al mijn voorstellingen zit muziek, maar het moet er natuurlijk wel precies bij passen.
006.Wie is je favoriete zanger/zangeres/groep?
       Voor mij zijn dat de zangers Charles Aznavour en Tom Waits.
007.Met wie zou je wel eens een duet willen zingen ?
       In dat geval kies ik natuurlijk voor Tom Waits.
008.Wat is je favoriete sport? En beoefen je zelf ook een sport?
       Vroeger heb ik getennist, maar nu zeil ik. Daar ben ik echt verslaafd aan. Ik ga niet mee thuis naar voetbal kijken, op de EK en WK-wedstrijden na

       dan. Verder vind ik ook de Paralympische Spelen (de Olympische Spelen voor mensen met onder meer een lichamelijke handicap, visuele beperking

       en/of hersenverlamming, red.) te gek om te zien.
009.Je acteert in tv-series en films, bent presentator, schrijver, cabaretier in een groep en solocabaretier. Maar als je uit al je werkzaamheden

       een keuze moet maken die je het liefst doet, wat zou dit dan worden?
       Het allermooiste vind ik om als cabaretier op het podium te staan. Al het andere vind ik leuk om te doen, maar cabaret maken vind ik het

       allerallermooist. Daar ben ik het gelukkigst in. Ik kies voor dingen die ik het leukst vind om te doen. Wanneer ik dingen heb gedaan die ik achteraf niet

       leuk vond om te doen, dan doe ik ze niet meer. Ook al zeggen andere mensen dat het fantastisch ging.
010.Je staat bekend om je rode schoenen die je al sinds je voorstelling Fijne Nuances uit 1994 draagt. Zit hier een bepaald verhaal achter?
       Daar ben ik in 1990 mee begonnen omdat ik het vrolijk vond staan. Toen heb ik Toon Hermans ontmoet en die zei dat het geweldig stond, een beetje

       clownesk. Zelf voelde ik me ook vrolijk. Sindsdien heb ik dus rode schoenen aan. Het is een beetje een handelsmerk geworden, een soort

       herkenning.
011.Op Vrijdag 27 April 2007 werd je benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Hoe belangrijk was deze onderscheiding voor je? En

       wat is belangrijker voor je: deze onderscheiding, de reactie van de pers op je show of de reactie van het publiek op je show?
       Leuk vond ik het wel, maar belangrijk niet. Ik ben me er ook niet anders door gaan voelen of zo. Eigenlijk vind ik dat onderscheidingen moeten gaan

       naar mensen die andere mensen helpen. Voor die mensen vind ik het wel belangrijk. Voor mij is de reactie van het publiek het belangrijkst, want daar

       maak ik het voor. Als het publiek het geweldig vindt en iedere avond zegt dat het leuk was, dat vind ik het belangrijkst.
012.Hij wordt vanzelf moe! is alweer je dertiende solovoorstelling. Ben je nooit bang dat de inspiratie voor een nieuwe show verdwijnt of dat je

       tijdens een show op de ‘automatische piloot’ gaat spelen? En in hoeverre ziet het publiek tijdens je shows de ‘echte’ Bert Visscher?
       Ik ben wel bang dat ik tijdens het schrijven geen inspiratie meer heb. Gelukkig is dat nog nooit gebeurd, maar een nieuwe show schrijven is

       dramatisch. Ik verander wel kleine dingen als ik eenmaal met de voorstelling speel, maar nooit tijdens het optreden zelf. Soms pas ik een grap een

       beetje aan of verander iets, maar dat gebruik ik pas in het eerstvolgende optreden. Wanneer men nou de eerste voorstelling of de tiende ziet van

       mijn show, ze zijn absoluut niet hetzelfde. En wat je andere vraag betreft. Van nature ben ik wel een aardig veranderlijk kereltje en een beetje gek in

       mijn hoofd, maar op het toneel ziet het publiek niet de echte Bert Visscher. Op het podium ziet het publiek alles wel zo’n twintig keer uitvergroot. Dat

       mannetje op het podium lijkt wel op mij, maar ik acteer wel op het toneel. Wanneer ik iets meegemaakt heb, gebruik ik dat in mijn show en ga het

       zwaar overdrijven.
013.In het eerste jaar van je voorstelling Stoffe Jongens uit 2006 deed je een voorstelling in Gouda met een doventolk. Hoe is het idee hiervoor

       ontstaan? En is het voor herhaling vatbaar?
       Enige jaren geleden heb ik per toeval een doventolk ontmoet. Toen pakten we het idee op om samen eens aan één voorstelling van mij te werken,

       speciaal voor doven en slechthorenden. De directie van Gouda hoorde toen van onze plannen en dat vonden ze geweldig. De meeste theaters tellen

       twee zalen, een grote en een kleine. Op de bewuste avond stond ik te spelen in de grote zaal voor publiek zonder gehoorbeperking terwijl er in de

       kleine zaal een groot scherm hing met wat ik in de grote zaal deed. De doventolk stond voor het grote scherm de show begrijpelijk te maken voor de

       mensen in de kleine zaal met een gehoorbeperking. Toen ik klaar was nam ik het applaus in ontvangst in de grote zaal. Hierna rende ik naar de

       kleine zaal om daar eveneens het applaus in ontvangst te nemen. Na die ene keer brak de pleuris uit. We hebben toen zo veel positieve reacties

       ontvangen, dat we het absoluut vaker gaan doen.
014.Wat kunnen we op showbizzgebied in de toekomst nog van je verwachten?
       Op Vrijdag 9 Februari 2018 ga ik in première met mijn dertiende solovoorstelling, Hij wordt vanzelf moe! Hier zal ik dan vervolgens tot en met

       Donderdag 7 Juni 2018 door het land touren.


Kijk voor meer informatie over Bert Visscher op zijn eigen site www.bertvisscher.nl.

Interview: Perry Krootjes